Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få hunden til å trives i trangere bur


KarpeSkrotum
 Share

Recommended Posts

Jeg er av den tro at en hund aldri vil ligge i bur i utgangspunktet, uansett størrelse. Det handler om hva den lærer seg å godta. Hunder er flinke til å tilpasse seg, og de venner seg til ting. Når de har vendt seg til det kan det være et sted de søker trygghet, jeg er klar over det, men det var ikke noe de ønsket seg i utgangspunktet.

Det er unaturlig for hunder å ligge innesperret, og jo mindre buret er, jo vanskeligere vil det være å få hunden til å slappe av vil jeg tro. Men det er nok ikke noen fasit svar på en nedre grense av størrelse. Det kommer an på hva man er villig til å utsette hunden sin for.

Hva belager du den påstanden på? Jeg vet om flere hunder som LIKER å gå og legge seg i buret sitt, inklusiv min egen -når buret hennes er fremme én gang i året. Jeg har helt motsatt oppfatning, hunder slapper ofte mer av i bur enn å valse rundt løs (i en del tilfeller i hvert fall). Hunder er tilpasningsdyktige ja, og da vil jeg påstå buret er ett av de verktøyene som er mest skånsomt i forhold til hundehold. Sammenlignet med å gå rundt med et tau rundt halsen liksom, som hundene også må tilpasse seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hva med å krympe hunden i vaskemaskinen, så buret blir større i forhold?

Hahaha, jeg er rimelig sikker på at dette er rein, skjær kødd!

Løsningen er jo ganske enkel. Buret du trenger har du jo allerede (regner jeg med). Gjør som meg når jeg vil ha hundene unna, jeg putter dem i stekeovnen. Der har du forsterkede vegger, vindu til å

Hva belager du den påstanden på? Jeg vet om flere hunder som LIKER å gå og legge seg i buret sitt, inklusiv min egen -når buret hennes er fremme én gang i året. Jeg har helt motsatt oppfatning, hunder slapper ofte mer av i bur enn å valse rundt løs (i en del tilfeller i hvert fall). Hunder er tilpasningsdyktige ja, og da vil jeg påstå buret er ett av de verktøyene som er mest skånsomt i forhold til hundehold. Sammenlignet med å gå rundt med et tau rundt halsen liksom, som hundene også må tilpasse seg.

Belager det på hva jeg har hørt og hva jeg selv ser for meg. Når jeg sier "unaturlig" mener jeg fra naturens side. Har du argumenter og fakta å stille opp med for å si meg imot, skal jeg ta det imot med glede.

Mennesker gjør mye med dyrene som strider mot deres natur, og det å sperre dem inne i et bur er blant de tingene jeg mener man bør unngå om man kan. Jeg må med hånden på hjertet si at jeg ikke helt ser sammenhengen med hva jeg skriver og med ditt svar, som er formet som en protest. Jeg har nå gjentatt flere ganger, blant annet i innlegget du siterer, at jeg vet at noen hunder liker buret sitt. Men i de fleste tilfeller har de lært seg å like det. Jeg sier ikke at det er negativt å lære hunden det, det kan jo være nødvendig i noen situasjoner, men det burde ikke være en stor del av hverdagen selv om hunden "kan det".

Jeg har da heller aldri sammenlignet burbruk meg det å sette et tau rundt halsen på hunden. Om det var det å gå i bånd du mente å bruke som eksempel, så er det noe helt annet i mine øyne. Man vender hunden til å gå i bånd fordi det er nødvendig, og på tider av året lovpålagt. Bur er noe man velger å bruke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belager det på hva jeg har hørt og hva jeg selv ser for meg. Når jeg sier "unaturlig" mener jeg fra naturens side. Har du argumenter og fakta å stille opp med for å si meg imot, skal jeg ta det imot med glede.

Mennesker gjør mye med dyrene som strider mot deres natur, og det å sperre dem inne i et bur er blant de tingene jeg mener man bør unngå om man kan. Jeg må med hånden på hjertet si at jeg ikke helt ser sammenhengen med hva jeg skriver og med ditt svar, som er formet som en protest. Jeg har nå gjentatt flere ganger, blant annet i innlegget du siterer, at jeg vet at noen hunder liker buret sitt. Men i de fleste tilfeller har de lært seg å like det. Jeg sier ikke at det er negativt å lære hunden det, det kan jo være nødvendig i noen situasjoner, men det burde ikke være en stor del av hverdagen selv om hunden "kan det".

Jeg har da heller aldri sammenlignet burbruk meg det å sette et tau rundt halsen på hunden. Om det var det å gå i bånd du mente å bruke som eksempel, så er det noe helt annet i mine øyne. Man vender hunden til å gå i bånd fordi det er nødvendig, og på tider av året lovpålagt. Bur er noe man velger å bruke.

Jeg lurte på hva du belaget påstanden om at bur var unaturlig for hunder, på. Men - nei - jeg orker ikke å kaste meg inn i en burdiskusjon likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre alternativer i bilen nei, og dermed så har de lært seg å akseptere det. Det betyr ikke at de liker det, selv om de slapper av der.

Jeg vil jo tro at for å kunne slappe av, så må de nesten like det, til en viss grad. Jeg f.eks liker skikkelig ikke hverken tannlege eller gynekolog, men jeg aksepterer at jeg må det innimellom, uten at det betyr på noen som helst måte at jeg slapper av i de respektives stoler (selv om jeg har null problemer med å slappe av i ymse andre stoler :P ).

Jeg er forholdsvis mye på tur med mine hunder, så målet mitt er ikke å ha minst mulig bur, men mest mulig komfort i forhold til plass, samt at hunden skal trives i buret, så resten av innlegget blir litt OT - beklager det :)

Men ihvertfall, jeg kjører en del med hunder i bilen, og noen ganger med flere hunder enn bur, og da har jeg Dronningen i baksetet (med sele, selvsagt). Nå er hun ganske enkel sånn, hun sover der hun får plassen sin hun, gjerne på rygg med beina opp langs seteryggen (og før noen moraliserer om at hun burde sitte riktig i tilfelle ulykke - jeg foretrekker å ha øynene på trafikken fremfor bikkje i bilen, så sant de ikke gjør noe som påkaller min oppmerksomhet, som bjeffing eller piping. Å sove på rygg er forholdsvis lydløst og blir dermed ikke oppdaget før jeg stopper, evt tar et kjapt blikk bakover, ergo får hun ligge sånn om hun ønsker det). Men jeg har prøvd å ha andre hunder i baksete (det er tross alt hennes bur bak i bilen min), uten at de har slappet av like godt som hun gjør. Da har vi bytta, fordi igjen - for meg så er det viktig at hunden trives på bilturen.

For å ta dette med hvor lite bur. For meg så er det viktig at hundene får ligge ordentlig, dvs på siden med beina utstrakt, om de ønsker det. Det betyr at buret må være like bredt som hunden er høy og lang, sånn ca. Det er et pluss at hunden kan stå i det også, selv om jeg syns høyden er mindre viktig enn bredden og lengden (og siden de tre lengdene ofte har en sammenheng, så er det som regel sånn at hunden kan stå i de burene de kan ligge i :P ). Skal de ha mindre plass enn det, så bør det helst være på korte turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal den være i et trangere bur enn den allerede har?

Hvis du leser hele tråden, så var det bare for å poengtere - saken er hvor lite bur kan man 'godta' og der hunden 'trives' i for bil - da får man altså mer plass til bagasje. Hvor er grensen for at man da heller må gå til anskaffelse av større bil istedet for mindre bur for hund. Selv syns jeg det er vanskelig spørsmålsstilling, da det er forskjell på lengden av turene og hvor lenge hunden da må ligge i buret, men behovet for mindre bur er vel dessverre størst ved nettopp lange turer pga bagasje kontra korte turer der denne utfordringen med bagasje ikke så ofte dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke en grei konklusjon at det er for drøyt når det går utover hunden? I min bok så er det da om hunden viser tegn til ubehag, kroppspråk/lyd etc eller om buret er så lite at den ikke kan strekke på føttene, sistnevnte fordi det er ubehagelig og ikke kunne bytte liggestilling etter en stund eller fordi blodomløpet kan stoppe til føttene. Ikke noe akutt eller kritisk, og noen hunder kan sikkert se tilsynelatende avslappet i en slik situasjon, men uansett er det ubehagelig, og bør unngås.

Utover det så er det vell mange faktorer som spiller inn, hvor langt man skall, hvor ofte man lufter bikkja osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan merker man tegn til ubehag vedrørende størrelsen på buret da? Samme lyder f.eks kan vel komme på større/mindre bur også? Selv hvis den har større bur enn alle andre i bilen, så kan jo samme tegn komme? Da er det sannelig ikke enkelt å bruke den måleenheten for å bedømme hva som er ok?

Bytte liggestilling - holder det da med at hunden kan snu seg i buret, for da kan den vel skifte liggestilling, eller må den ha muligheten slik min har, til å legge seg på siden og strekke seg ut med labbene rett fram?

De andre elementene blir vel også en vurdering i så henseende. Da går det bra med knøttlite bur bare man stopper ofte og lufter, slik at den får røre på seg? (kanskje med litt ekstra forsterkere også) Jeg lurer på hva hunden selv hadde valgt hvis den har vist mer enn i nuet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bilbur - det er minst mulig bur som skal brukes til hverdags og natt (ikke vår hund det gjelder)

Hvis du leser hele tråden, så var det bare for å poengtere - saken er hvor lite bur kan man 'godta' og der hunden 'trives' i for bil - da får man altså mer plass til bagasje. Hvor er grensen for at man da heller må gå til anskaffelse av større bil istedet for mindre bur for hund. Selv syns jeg det er vanskelig spørsmålsstilling, da det er forskjell på lengden av turene og hvor lenge hunden da må ligge i buret, men behovet for mindre bur er vel dessverre størst ved nettopp lange turer pga bagasje kontra korte turer der denne utfordringen med bagasje ikke så ofte dukker opp.

Har du forandret tråden i løpet av alle innleggene som har kommet, bør du redigere startinnleggene dine, dette var det andre innlegget ditt, der du klart spesifiserer hverdags og natt.

Og da sier jeg som så, hvis man i det hele tatt har fått ideen om å ha hunden i bur om dagen og natten, så bør man kanskje tenke seg litt om. Da er det jo mye mer plassbesparende og stenge av et område i boligen, så hunden kan tusle rundt der, og det er sikkert billigere med et par pakker med kompostgrinder, fremfor et bur.

Hvis du ønsker å diskutere bilbur og størrelsen der, så er det jo klare anbefalte mål, og alle vet jo at jo større hund, jo større bil (eller mindre bagasjeplass).

Og da må nok både tittel og startinnlegg forandres og spesifiseres. Det kan ikke alltid forventes at en leser skummer igjennom hele tråden, men om man da svarer på startinnlegget så skal man faktisk ha sjansen til å svare on-topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bilbur - det er minst mulig bur som skal brukes til hverdags og natt (ikke vår hund det gjelder)

Løsningen er jo ganske enkel. Buret du trenger har du jo allerede (regner jeg med).

Gjør som meg når jeg vil ha hundene unna, jeg putter dem i stekeovnen.

Der har du forsterkede vegger, vindu til å se ut av, rolig og godt miljø. I tilegg kan du regulere temperaturen der inne så de trives.

Ingen av de har klaget hittil ihertfall ;)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er jo ganske enkel. Buret du trenger har du jo allerede (regner jeg med).

Gjør som meg når jeg vil ha hundene unna, jeg putter dem i stekeovnen.

Der har du forsterkede vegger, vindu til å se ut av, rolig og godt miljø. I tilegg kan du regulere temperaturen der inne så de trives.

Ingen av de har klaget hittil ihertfall ;)

Jeg likte VELDIG godt din løsning SuperØyvind!

Min kelpie vil også demonstrere at putter man buret fult av ting så kan man fortsatt dytte seg selv inn.

IMG262.jpg

IMG261.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et kreativt forslag til bil også? :)

Edit: ikke alle som får plass i hanskerommet, så det må være litt mer kreativt

Ta ut reservedekket fra bagasjerommet, der blir det trangt og godt. Og skulle du kræsje sitter hunden trygt nede i et "lukket" rom.

Og vips har du spart mange tusen på bare bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

For ordens skyld, så syns jeg vår hunde bur er flott, selv om det tar nesten all plass i stasjonsvogna.

En tur på 8 timer.

Men ser mange har små bur, så da er tanken min hva som er verst for hunden.

1. Såvidt plass til å snu seg og ligge og stopper 0 eller 1 gang og lufter på turen

2. Ennå mindre bur, der den kun kan legge seg rett ned, men ikke snu seg andre retningen, men her stopper man og lufter 1 gang i timen.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

For ordens skyld, så syns jeg vår hunde bur er flott, selv om det tar nesten all plass i stasjonsvogna.

En tur på 8 timer.

Men ser mange har små bur, så da er tanken min hva som er verst for hunden.

1. Såvidt plass til å snu seg og ligge og stopper 0 eller 1 gang og lufter på turen

2. Ennå mindre bur, der den kun kan legge seg rett ned, men ikke snu seg andre retningen, men her stopper man og lufter 1 gang i timen.

På en tur på 8 timer i bil, så er min hund meget godt luftet på forhånd. Den skal ha et bur som passer overens med hunden og dens vaner i bur. Slik som å skifte liggestillinger, drikke vann og rulle seg sammen. Hunden er da avslappet og har det så behagelig i buret sitt at den ikke trenger å luftes hver time på kjøreturen. Istedet kan man konsentrere seg om å få lagt milene bak seg og planlegge en vanlig biltur. En pause eller to kommer naturlig inn både for to- og firbeinte på en 8-timers kjøretur uansett.

Å skvise en hund inn i et minst mulig bur er overhodet ikke min stil som hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vi 2 hundevennen, men spørsmålet er hva som er verst for hunden, for jeg har sett folk bruker små bur som i eksempel 1 og som egentlig er for lite etter min mening. Men hvis buret er for lite (etter min mening og din kan det virke som) - er det da verre for hunden å ligge der så lenge kontra ett mindre bur og der den får ut ganske så mange flere ganger i løpet av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et kreativt forslag til bil også? :)

Edit: ikke alle som får plass i hanskerommet, så det må være litt mer kreativt

Takgrind og en skikkelig jekkestropp?? Evt. skiboks?? Eller man kan kjøpe seg en fancy hundehenger - da får man frigitt MASSE plass i bilen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...