Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat


Recommended Posts

Vi pleier å kjøpe 10x0,5 kilo av gangen, og det holder egentlig i massevis i forhold til hva vi har plass til.

Hvorfor ikke kjøpe 1x5 kg i stedet? Mye billigere! Vi betaler vel 79 kroner for 5 kg. Skulle vi kjøpt samme mengden i 0,5 kg-pølser i stedet hadde det blitt dobbelt så mye, minst. Enkelt å dele opp en 5 kg-pølse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg bare må: Når dere skal regne ut prosent så er det fort gjort å gjøre det selv. Eks: 4% av 7 kg = 7/100 (for å finne en prosent) * 4 = 0,28 4% av 55 = 55/100 * 4 = 2,2

Ja, det finnes mange meninger og teorier, det er sant. Ingen sitter vel på fasiten, og en må gjøre det som ser ut til å virke best på hunden, når alt kommer til alt. Så skal jeg ikke si hvilken av ras

Bløte kan være lurt,for da blir det lettere fordøyd. Jeg har vanen at jeg alltid skvetter på litt vann også gir hunden, for Amiga spyr om hun ikke drikker vann mens hun spiser tørrfor eller om det

På min lokal dyrebutikk har de bare 500g pølsene. Hvor kjøper dere stort?

På min lokale dyrebutikk. :) Eller, en av dem. Men nå er det mange dyrebutikker i Oslo som leverer både 5 og 20 kg. Vi kjøper 5 fordi de koster omtrent det samme som 20 pr kilo, og er mye lettere å håndtere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye en hund trenger av V&H kommer mest av alt ann på individets forbrenning. Min JRT tispe på 2,5 kg trenger ca 500 gr V&H Propet Eksklusiv for å se bra ut, mens min Boerboeler tispe på 50 kg spiser 750 gr...så prøv deg frem og juster opp/ ned etter behov ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye en hund trenger av V&H kommer mest av alt ann på individets forbrenning. Min JRT tispe på 2,5 kg trenger ca 500 gr V&H Propet Eksklusiv for å se bra ut, mens min Boerboeler tispe på 50 kg spiser 750 gr...så prøv deg frem og juster opp/ ned etter behov ;)

Propet Eksklusiv? Og 2,5 kg jrt? Atte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjøpe 1x5 kg i stedet? Mye billigere! Vi betaler vel 79 kroner for 5 kg. Skulle vi kjøpt samme mengden i 0,5 kg-pølser i stedet hadde det blitt dobbelt så mye, minst. Enkelt å dele opp en 5 kg-pølse også.

Min mor som kjøper maten.. Og hun er sær med stor S. Hun skal ha de i 500 g, ferdig med det :P Så det er bare å gi opp. Men enig i at 5 kg lønner seg. Selv om Chess bare spiser ca. 2 x 500g pølser i uka, så det går jo ikke så mye V&H.

20 kg orker jeg ikke tanken på uansett. Vi kjøpte det da vi brukte Norwegian Polar, men den er litt "fastere i fisken" og holder lenger kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg ringte og sjekka med dem da vi skulle kjøpe ny batch med fôr da Kovu var 11 mnd. Kovu <-- 18 mnd og på voksenfôr nå. ;)

Men det du sier kan jo også stemme, for en del raser skal gå på valpefôr til 15 og til og med 18 mnd. Og så er det jo en vurderingssak, som alltid. :P

Flere på min rase gir valpefôr til hunden er to år gammel. De vokser og utvikler seg lenge, dermed har de nytte av det.

Mens mange med andre raser som minner om berner, som feks new foundlandshund, får beskjed om å aldri fôre valper med valpefôr, for da "vokser de for fort og står i større fare for å utvikle leddproblemer o.l.". :)

Jeg måler ikke opp til mine. De får klatter med mat i skålene sine, vær så god. Imouto får litt mer enn Aiko, og med ShowStopper og innimellom litt smult oppi. Og DogVitality dersom de får kyllingvarianten heller enn laks en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens mange med andre raser som minner om berner, som feks new foundlandshund, får beskjed om å aldri fôre valper med valpefôr, for da vokser de for fort og står i større fare for å utvikle leddproblemer o.l. :)

.

Dette er gammel overtro, som er motbevist gang på gang i seriøse forsøk. Energi inn= energi ut, uansett alder, og valper trenger mye energi, da fortrinnsvis fra proteiner for veksten og fett for å holde energinivået. Før gav man kalktilskudd også til gigantvalper, det er senere bevist å GI skader. Samme med å gi kalk til drektig/ diende tispe, det skader hennes eget skjelett, samt ødelegger hennes evne til å oppta kalk senere. Kalk skal kun gies om fødselen stopper opp, samt ved preklampsi/melkefeber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gammel overtro, som er motbevist gang på gang i seriøse forsøk. Energi inn= energi ut, uansett alder, og valper trenger mye energi, da fortrinnsvis fra proteiner for veksten og fett for å holde energinivået. Før gav man kalktilskudd også til gigantvalper, det er senere bevist å GI skader. Samme med å gi kalk til drektig/ diende tispe, det skader hennes eget skjelett, samt ødelegger hennes evne til å oppta kalk senere. Kalk skal kun gies om fødselen stopper opp, samt ved preklampsi/melkefeber.

Føler for å understreke at det ikke er JEG som mener dette, men at noen gamle travere i NF-miljøet fortsatt mener det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens mange med andre raser som minner om berner, som feks new foundlandshund, får beskjed om å aldri fôre valper med valpefôr, for da "vokser de for fort og står i større fare for å utvikle leddproblemer o.l.". :)

Ja, det finnes mange meninger og teorier, det er sant. Ingen sitter vel på fasiten, og en må gjøre det som ser ut til å virke best på hunden, når alt kommer til alt. Så skal jeg ikke si hvilken av rasene berner og nuffe som har mest HD sist jeg sjekket :rofl:

Men det foregår (mulig det er avsluttet, men jeg har ikke funnet noen sluttrapport, og det skulle vel presenteres i Hundesport også) et forskningsprosjekt på HD nå, hvor nuffe er en av de involverte rasene, og en fører statistikk på det meste av variabler i en valps liv. Hva slags mat, hvor mye mat, hvor ofte mat, aktivitetsnivå, aktivitetsmengde, underlag for aktivitet, underlag for hundens søvn, underlag for hundens oppvekst (parkett, tepper, laminat, fliser, you name it), samt at de måler fysisk på hunden utvikling i høyde, omkrets på bein og slikt. Det skal bli veldig spennende å se resultatene av den undersøkelsen, kanskje kan en da si mer om forholdet mellom arv og miljø i forhold til HD.

Men dette ble kanskje meget OT, så skal jeg heller gå og tine den 20 kilos vompakka jeg hentet i zoobutikken nå, så dyrene her får mat etterpå. For tiden går det 2 kilo vom om dagen, så da er jeg veldig glad det finnes muligheter for å kjøpe stort. Jeg betaler 180 kroner for ti halvkilospølser, og jeg betalte cirka 370 kroner for 20 kilo. Det er halv pris, det. Men jeg er såpass "økonomisk" at selv om jeg hadde hatt en hund som spiste lite, hadde jeg kjøpt inn stort - når en kan få samme vare billigere i annet format, synes jeg det er bortkasta penger, rett og slett. Jeg deler opp vom i fryseposer med kjøkkenvekt og kniv etter valgfri størrelse - da valpene var mindre lagde jeg noen poser til deres størrelse og noen poser til mors størrelse. Men det er klart - jeg har fryseplass, jeg kan kjøpe 40 kilo i slengen uten at det skaper plassproblem. Jeg kjøpte fryseboks for å kunne ha til vom, jeg... :whistle: En sparer inn den utgiften ganske kjapt med mitt forbruk, også hender det jo at det ligger en grandiosa eller en isboks til meg der også :teehe:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man fôrer med pølser, er det kjempelett å dele dem mens de er frossen; skjær plasten rundt pølsen, og gi den et kakk mot en murkant el.l. - VOILA! Jeg kjøper 5 kg's pølser, og hvis jeg bestiller mer enn 200 kg om gangen, får jeg det for ca 13 kr/kg...

Dennis får 1 kg for dagen + tørrfôr og Emil 0,5 kg for dagen + tørrfôr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor tema dette, men likevel innenfor vom og hundemat så jeg velger å nevne det for jeg syns dette var veldig skummelt å høre.

For et par dager siden så kom jeg i prat med en kar som er utdannet innen ernæring på hund, og han kunne fortelle at vom og hundemat var tilsatt et vitamin, k12, 14 eller noe sånt? noe med k iallefall, og dette er noe som gis til slaktedyr for å få blodet til å renne lettere. Han hadde snakket med vom og hundemat og de hadde innrømmet at vitaminpakkene de kjøper er beregnet på slaktedyr. Men han var ikke klar over hva dette vitaminet gjorde.

Denne karen kunne fortelle meg om man var veldig veldig veldig uheldig så kan faktisk hunden få indre blødninger. Og dette var visst ikke vom og hundemat klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/vitamink.php

Det denne mannen sier er bare BULLSHIT! Vitamin K er essensielt for koaguleringsevnen til blodet vårt, og er bla det hunder som blir bitt av huggorm får, for å FORHINDRE indre blødninger.

Slaktedyr får ikke noe for at blodet lettere skal renne, de henges opp etter bakbena for at blodet skal renne ut av seg selv.

Vitaminpakkene VOH kjøper er muligens beregnet for slaktedyr, dette gies som tilskudd en periode før slakt for å sikre at VI får optimalt næringsinnhold i kjøttet vi kjøper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye greie på dette selv, men gjelder dette alle de forskjellige k vitaminene da?

Skal spørre litt mer om det neste gang jeg prater med han og spørre hviket k vitamin det var..

Jatakk, gjør gjerne det, og få dokumentasjon på hva som brukes og hvordan det er skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betaler dere for kiloen på V&H?

Var på to dyrebutikker i sørlandsparken (kr.sand) i dag og ingen hadde større enn 1 kg pølser. De tok 29 kr kg på den ene butikken og 30 kr på den andre.

Jeg dobbeltsjekket med kvitteringer nå, og jeg betaler 160 kroner for ti halvkilospølser - kilospølser har de ikke. Men det blir 32 kroner kiloet.

Jeg betaler 340 kroner for 20 kilospakkke, det er 17 kroner kiloet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...