Gå til innhold
Hundesonen.no

fvf - kommando


Kristiin
 Share

Recommended Posts

Jeg driver og trener litt lydighet i tid og annen.

MEN, jeg har ikke en kommando på fri ved fot, og det begynner jeg og kjenner på at jeg trenger nå.

Hun kan "fri ved fot", men av og til kan hun bli litt usikker på om dette er rett, og da er det vell greit og ha en kommando og friske opp med, hva hun skal gjøre?

På et lydighetsstevne gikk hun utrolig bra, men datt ganske ut på slutten. Og dommeren sa, "du burde virkelig ha kommandert fvf på slutten for og friske opp, så hun blir mer sikker på at det er rett." Shit, tenker jeg, jeg har jo ingen kommando, jeg bare går og kun begynner og fvf om jeg er heldig liksom. :lol:

Jeg har kommandoen "på plass", men det er kun å få henne i utgangsstiling.

Jeg bør ka kommando, ikke sant?

Hvordan går jeg fram for og legge kommando på en så "innbygd" øvelse? Tenkte og ka kommandoen "fot" på fvf..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "fot".. :P Har vel lært det inn ved å si det når hun gjør rett.. Enkelt og greit :P

Hun kommer nok til å skjønne det etterhvert.. Og da kan du teste det på tur eller noe. Si "fot" og se om hun skjønner hva du vil. Etter en del trening såklart, med å legge på ordet på øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to kommandoer: På plass, for å komme inn i utgangsstiling, og fot, som jeg lærte inn ved å si ordet idet jeg tok det første lille steget. Det er enkelt å lære inn. Du belønner først at hun følger foten når du flytter den etter å ha sagt fot. Og så går du litt og litt lenger av gangen.

Jeg jukser også litt (vet faktisk ikke om det regnes som jukst i konkurranse, kanskje noen vet det?), og det hender at jeg sier "fin" isteden for "fot" under konkurranse. Spesielt ved tempoendring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg driver og trener litt lydighet i tid og annen.

MEN, jeg har ikke en kommando på fri ved fot, og det begynner jeg og kjenner på at jeg trenger nå.

Hun kan "fri ved fot", men av og til kan hun bli litt usikker på om dette er rett, og da er det vell greit og ha en kommando og friske opp med, hva hun skal gjøre?

På et lydighetsstevne gikk hun utrolig bra, men datt ganske ut på slutten. Og dommeren sa, "du burde virkelig ha kommandert fvf på slutten for og friske opp, så hun blir mer sikker på at det er rett." Shit, tenker jeg, jeg har jo ingen kommando, jeg bare går og kun begynner og fvf om jeg er heldig liksom. :lol:

Jeg har kommandoen "på plass", men det er kun å få henne i utgangsstiling.

Jeg bør ka kommando, ikke sant?

Hvordan går jeg fram for og legge kommando på en så "innbygd" øvelse? Tenkte og ka kommandoen "fot" på fvf..

Hva du sier spiller ingen rolle. Jeg sier på plass for å komme inn i utgangsstilling, på plass når vi begynner å gå fri ved fot og på plass som innkallingskommando. Velg det ordet du føler deg mest komfortabel med du.

Bare begyn å si det ordet du velger i det du begynner å gå, så kobler hun nok kjapt ordet til handlinga. Blir hun forsyrra av at du plutselig sier noe når dere begynner å gå sier du det bare litt stille og forsiktig i starten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg lurer på om "på plass" er så innlært at det er kun og sette seg inntil en fot og sitte på rævva liksom, i Milla sitt hode :P Men "fot" lyder liksom ikke så bra i munnen min, føler jeg. Kan jeg si "plass" til fvf? Eller blir det for nærme "på plass" ?

Hehe, for et problem jeg har... :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "på plass" til utgangsstilling, det samme når jeg begynner på gå, og "plass" hvis jeg bare skal minne henne på det. På eldste tispa har jeg alltid brukt "fot", men jeg kjenner at jeg trives best med å bruke det samme i utgangsstilling og fvf. Jeg føler det skaper en forståelse for hva jeg forventer av henne. Det eneste jeg forventer er jo at hun holder seg ved siden av meg, og ser på meg. Uansett om jeg står eller går.

Bruk det du er mest komfortabel med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg lurer på om "på plass" er så innlært at det er kun og sette seg inntil en fot og sitte på rævva liksom, i Milla sitt hode :P Men "fot" lyder liksom ikke så bra i munnen min, føler jeg. Kan jeg si "plass" til fvf? Eller blir det for nærme "på plass" ?

Hehe, for et problem jeg har... :innocent:

Mine har alltid vært flinke til å skille på det (de gjør i hvert fall det jeg ber de om å gjøre, om jeg gjør noe ubevisst med kroppen vet jeg ikke), og jeg har brukt det på alle hundene i alle år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Hm, jeg lurer på om "på plass" er så innlært at det er kun og sette seg inntil en fot og sitte på rævva liksom, i Milla sitt hode :P Men "fot" lyder liksom ikke så bra i munnen min, føler jeg. Kan jeg si "plass" til fvf? Eller blir det for nærme "på plass" ? Hehe, for et problem jeg har... :innocent:

Om du tror hun blir forvirra velger du et annet ord da vel :) Ja, du kan selvfølgelig kalle det plass. Du kan like gjerne kalle det sommerfugl for hundens del. Den lystrer det den har lært at det heter den. Ikke lag et problem ut av noe som ikke er det :) Om du tror hun blir forvirra av at du sier noe, kan du si det nye ordet stille og forsiktig de første gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at jeg var veldig lur som skulle bruke bare en kommando om alt "venstrearbeidet". Det blei til at bikkja blei sittende på plass idet jeg begynte å gå, noe som jo var helt riktig i hennes hode, fordi "på plass" betyr å sitte ved mitt venstre bein. :P Da jeg begynt å si "ja, kom" blei det litt mer fart i sakene. Jeg sier også "ja, kom" i tempovekslinger. På innkalling roper jeg "kommajentami!" som tar omtrent like lang tid som for andre å si "på plass" (jobber dog med å korte den ned til "komma!").

Til dommerens kommentar på slutten av konkurransen du nevner, så ville du fått to poengs trekk for dobbeltkommando. Man kan nemlig ikke kommandere fvf underveis i øvelsen fordi bikkja detter ut, uten å få trekk for dk, men bare gi beskjed under taktskifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Til dommerens kommentar på slutten av konkurransen du nevner, så ville du fått to poengs trekk for dobbeltkommando. Man kan nemlig ikke kommandere fvf underveis i øvelsen fordi bikkja detter ut, uten å få trekk for dk, men bare gi beskjed under taktskifter.

Hun får trekk for dobbeltkommando, men heller litt trekk for dobbeltkommando og hjelpe hunden, enn å få masse trekk eller null for at hunden ikke er med. Men man må selvfølgelig være bevisst på å hverken gjøre seg avhengig av en sånn kommando under fvf og at man ikke ender med å mase på hunden. Også kanskje tenke på hvorfor hunden detter ut mot slutten. Men det er uansett greit å ha en kommando på fvf :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "på plass" for alt som skjer inntil meg på venstre side, som andre også nevner her, og har brukt det på alle hunder jeg har trent. Har aldri opplevd at det har vært forvirrende for noen av dem. På plass i kombinasjon med at jeg står stille, betyr jo å sitte på venstre side, mens i kombinasjon med at jeg går (og ikke har kommandert noe annet, som stå for eksempel) betyr at de skal gå på venstre side. Så det er ikke umulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har alltid vært flinke til å skille på det (de gjør i hvert fall det jeg ber de om å gjøre, om jeg gjør noe ubevisst med kroppen vet jeg ikke), og jeg har brukt det på alle hundene i alle år. :)

En kommando til både fvf og utgangsstiling? Eller mente du to forskjellige kommandoer? :)

Om du tror hun blir forvirra velger du et annet ord da vel :) Ja, du kan selvfølgelig kalle det plass. Du kan like gjerne kalle det sommerfugl for hundens del. Den lystrer det den har lært at det heter den. Ikke lag et problem ut av noe som ikke er det :) Om du tror hun blir forvirra av at du sier noe, kan du si det nye ordet stille og forsiktig de første gangene.

Jeg tenkte bare at "på plass", var veldig likt "plass" :) (Tenker det er litt letere for meg og huske "plass" framfor "fot" for jeg har aldri brukt komandoen "fot" før. :P )

Jeg tenkte at jeg var veldig lur som skulle bruke bare en kommando om alt "venstrearbeidet". Det blei til at bikkja blei sittende på plass idet jeg begynte å gå, noe som jo var helt riktig i hennes hode, fordi "på plass" betyr å sitte ved mitt venstre bein. :P Da jeg begynt å si "ja, kom" blei det litt mer fart i sakene. Jeg sier også "ja, kom" i tempovekslinger. På innkalling roper jeg "kommajentami!" som tar omtrent like lang tid som for andre å si "på plass" (jobber dog med å korte den ned til "komma!").

Til dommerens kommentar på slutten av konkurransen du nevner, så ville du fått to poengs trekk for dobbeltkommando. Man kan nemlig ikke kommandere fvf underveis i øvelsen fordi bikkja detter ut, uten å få trekk for dk, men bare gi beskjed under taktskifter.

Hun får trekk for dobbeltkommando, men heller litt trekk for dobbeltkommando og hjelpe hunden, enn å få masse trekk eller null for at hunden ikke er med. Men man må selvfølgelig være bevisst på å hverken gjøre seg avhengig av en sånn kommando under fvf og at man ikke ender med å mase på hunden. Også kanskje tenke på hvorfor hunden detter ut mot slutten. Men det er uansett greit å ha en kommando på fvf :)

Jaa, det er litt sånn, hun sitter igjen og har litt sånn uttrykk " jommen, fikk ikke jeg beskjed om og SITTE ved siden av foten din da, hvorfor går du?"

Til dommerkommentar. Er rett som Therese sier, det var bare et tips for og prøve og motivere hunden, for Milla datt helt ut og fulgte ikke med. :) (og det er helt greit for meg og gi en dobbelkommando om jeg ser at hunden blir litt nølende. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, det er litt sånn, hun sitter igjen og har litt sånn uttrykk " jommen, fikk ikke jeg beskjed om og SITTE ved siden av foten din da, hvorfor går du?"

Da må du lære henne at "på plass" er å følge deg, ikke bli værende.

For eksempel om du får en konflikt i innkallingsøvelsen, så sier du jo ikke "på plass" og går i fra hunden - du gir jo en annen kommando for at hun skal bli sittende - sitt, bli, vent, stay, der, kålrot, whatever. Så du må bare lære henne at det å bli sittende er en helt annen øvelse, mens på plass er å følge deg, uansett om du går rett fram, snur 180 grader, snur til venstre, høyre, skrått eller slakt.

Kan du ha jobbet for mye med utgangsposisjonen, kanskje, slik at hun har en skjevfordeling i assosiasjonen sin? Om hun går så fint med deg som du sier, ville jeg jobbet mye med å gå med henne (uten å starte i utgangsposisjon, la den ligge), og belønne masse når hun går der du vil - også sier du "på plass" mens du belønner. Da vil hun etter hvert få en assosiasjon om at det er på plass.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å ha èn kommando som betyr at hun skal være ved foten din, enten du går eller står stille. Jeg sier "heal" både når jeg skal ha hunden ved fot (utgangsstilling eller hva det kalles på lydighetsspråket), når vi vender og når vi begynner å gå. Bruker det også i innkalling, "Fido, heal". Keep it simple.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å ha èn kommando som betyr at hun skal være ved foten din, enten du går eller står stille. Jeg sier "heal" både når jeg skal ha hunden ved fot (utgangsstilling eller hva det kalles på lydighetsspråket), når vi vender og når vi begynner å gå. Bruker det også i innkalling, "Fido, heal". Keep it simple.

Det samme gjør jeg... Bare at jeg bruker " fot " ( siden jeg er norsk og sånn :P ). Jeg bruker også fot på innkallingen. Fot betyr inn på min venstre side og følg meg samme hva. Jeg innbiller meg at man får hunder som er tregere til å sette seg under stoppene på fvf etc hvis man bruker en egen kommando på å sitte i utgangstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "på plass" eller "plass" - tenker aldri helt over det. Og dette bruker jeg om vi skal begynne å gå, temposkifter, innkalling, oppsitt osv osv.

Om du ikke har et ord på "fvf", hvordan utfører du f.eks øvelsen stå under marsj, når du skal ha med deg hunden igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det samme gjør jeg... Bare at jeg bruker " fot " ( siden jeg er norsk og sånn :P ). Jeg bruker også fot på innkallingen. Fot betyr inn på min venstre side og følg meg samme hva. Jeg innbiller meg at man får hunder som er tregere til å sette seg under stoppene på fvf etc hvis man bruker en egen kommando på å sitte i utgangstilling.

Hvorfor skulle du få treigere sitter på holdtene hvis du har forskjellig kommando? Du skal jo ikke kommandere noe som helst på holdtene uansett. Hunden skal selv innta utgangsstilling når du stopper. Hunden setter seg så kjapt den har vært å sette seg den :aww:

Jeg sier "på plass" eller "plass" - tenker aldri helt over det. Og dette bruker jeg om vi skal begynne å gå, temposkifter, innkalling, oppsitt osv osv.

Om du ikke har et ord på "fvf", hvordan utfører du f.eks øvelsen stå under marsj, når du skal ha med deg hunden igjen?

Det lurte jeg og på. Hunden skal ikke gå med deg før du kommanderer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi en hund som er vant med å ha en kommando på å sette seg i utgangstilling og en på å gå fot vil ha lettere for å forvente kommando på det momentet. Det mrd at stå under marsj skal bli vanskeligere skjønner jeg ikke.. Man komanderer da hunden i stå og sier fot når hunden skal være med videre. Hva er problemet med å gjøre det så enkelt som mulig? Fot betyr : hold deg i posisjon ved min venstre side til du får nærmere beskjed, sitt når jeg stopper/ står, gå når jeg går..

Edit: når man bruker på plass, kom og fot så har man faktisk 3 forskjellige komandoer på noe som strengt tatt er en og samme handling . Det blir helt ulogisk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...