Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge kan hunden være alene hjemme?


Wanderlust
 Share

Recommended Posts

I går fant jeg en artikkel på nkk.no om hvor lenge kan hunden kan være alene hjemme. Det står følgende:

"I Sverige kan man straffes hvis man lar hunden sin være hjemme alene i mer enn seks timer. Norske eksperter synes man godt kan la den firbente vente hjemme en hel arbeidsdag, skriver forskning.no."

Så hva mener folk her om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det blir for dumt at skal styres i form av lovgivning.. De aller fleste har faktisk sunn fornuft.. Og det handler om hvordan man utnytter tiden når man først er hjemme.. En hund må ha det my

Jeg har urdårlig samvittighet når jeg forlater hundene alene hjemme - ikke fordi de ikke takler det, men JEG tror jeg har litt separasjonsangst mht mine hunder *ler*. Jeg synes også hundene er alene h

Så lenge hunden(e) er friske og ikke har urinveisproblemer eller dårlig mage, så er nok bimmelim og bommelom det minst vesentlige mht å ha dårlig samvittighet for at hundene er hjemme alene - etter mi

Det optimale er jo minst mulig, men det ellers avhenger det vel av individet? Mine siste har vært alene opptil 12 timer pga 11 timers skift + reisevei ca 4x i mnd, og det gikk fint det. Ikke at jeg likte det, men sånn var nå engang skiftplanen min. De var også to + katt, så de hadde selskap i hverandre. Fordelen var at vi hadde veldig få satte rutiner, unntatt ca 12 timer mellom måltidene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er veldig sjeldent alene hjemme, siden vi bor flere sammen og er ute til forskjellige timer. Men de kan godr være alene sammen noen timer. Eller, eldste hunden kan godt være alene en stund, valpen mindre. Er ikke det at jeg tror han klarer det, for de sover som regel når de er inne. Men de er ofte alene på stua, der vi er på et helt annet rom, men det blir jo ikke heeelt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er vanskelig tema egentlig. Noen ganger må mine være hjemme alene i 8-9 timer (et par ganger i måneden), og det syns jeg egentlig er for mye. Heldigvis blir det annerledes nå som jeg flytter.

Men jeg syns det er vesentlig om man har en eller flere hunder. Jeg hadde aldri latt en av hundene mine være helt alene i 8 timer, fordi jeg vet at de har mye selskap i hverandre og leker sammen når jeg er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi møtte på en del oppdrettere sist "runde" for å finne valp som ikke ville selge til oss fordi jeg ikke kunne garantere at vi ikke begge om noen år har jobber der vi er borte 8 timer hver dag 5 dager i uka. Jeg får jo kontorjobb etterhvert, men er umulig å si om det blir aktuelt å ta med hunden.

For oss er det ikke noe valg, hunden må være alene hjemme 8 timer hver dag. Sånn er det bare. Alternativet vårt er å leve uten hund hele livet, så egoistiske er vi at da velger vi å ha en hund som er hjemme de timene. Personlig tror jeg heller ikke de merker så store forskjellen, siden hunder ikke eier tidsperspektiv uansett.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk mange oppdrettere ikke ville solgt valp til meg pga mine jobb. :P

Jeg er minimum borte 7,5 timer og maks 13 timer. Ser ikke noen forsjell på hundene om jeg er borte 2 eller 13 timer.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir for dumt at skal styres i form av lovgivning.. De aller fleste har faktisk sunn fornuft.. Og det handler om hvordan man utnytter tiden når man først er hjemme.. En hund må ha det mye bedre hvis han er hjemme alene i 8 timer for å få seg en skikkelig treningsøkt og turer, enn om man er inne på stua en hel dag me eieren som ser tv.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir for dumt at skal styres i form av lovgivning.. De aller fleste har faktisk sunn fornuft.. Og det handler om hvordan man utnytter tiden når man først er hjemme.. En hund må ha det mye bedre hvis han er hjemme alene i 8 timer for å få seg en skikkelig treningsøkt og turer, enn om man er inne på stua en hel dag me eieren som ser tv.

Enig. Vi som må ha bikkja hjemme i 8 timer er alltid bevisst på det. Allerede har vi fått inn gode vaner (han er 12 uker nå), på at han sover på formiddagen. Og det gjør han, sover gjerne til 14-15 selv om jeg er hjemme. Når klokka runder 16 er han med på trening, vi går turer, etc. Ettermiddagene går med på han. I alle fall etterhvert, grenser for hva han orker akkurat nå. Men vi gjorde det samme med forrige bikkja og det fungerte glimrende. Så lenge hun fikk masse oppmerksomhet, fikk jobbe, etc på ettermiddagen og kvelden var det aldri noe problem. Ingen bikkje som "hang i gardina" fordi hun kjedet seg eller var understimulert her, nei. Og som noen over påpeker, vi så ikke forskjell på når vi var borte to eller åtte timer. Hun strakk seg og var skikkelig glad for å se oss uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student og har veldig fleksibel hverdag, men ikke engang jeg kunne fått det til å fungere om hunden min skulle ha vært hjemme alene maks seks timer av gangen! Tinka må være hjemme alene ca. elleve timer annenhver lørdag (tåpelige togtider gjør at jeg må dra hjemmefra nesten to timer før jeg begynner på jobb, selv om toget bare bruker en halvtime inn til Oslo), og selv om samvittigheten min sier at det definitivt er i lengste laget, tror jeg ærlig talt ikke at Tinka selv merker særlig stor forskjell på åtte og elleve timer. Hun ligger bare og sover uansett. Men sant - det er jo individavhengig. Hadde ikke hunden min vært fullt så avslappet og tålmodig som hun er, kunne jeg neppe hatt den deltidsjobben jeg har nå.

Jeg syns at om man først skal regulere slike ting med lovverk, burde man gå inn med noen litt mer realistiske tall. Jeg vil tro at det finnes veldig, veldig mange svenske arbeidstakere med hund som blir nødt til å bryte loven hver eneste dag fordi hunden faktisk er nødt til å være hjemme alene hele arbeidsdagen. Hvis grensen derimot hadde vært på for eksempel ti timer, ville man unngått å gjøre normale arbeidstakere til kriminelle, men fremdeles hatt grunnlag til å straffeforfølge mennesker som neglisjerer hunden sin ved å for eksempel la den være alene alt for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med tulip jeg, minst mulig er jo klart det beste, men de aller fleste hunder tåler en vanlig arbeidsdag, og kanskje litt til, alene. Men da bør man selvfølgelig sørge for at de får luftet og trimmet seg skikkelig ellers i døgnet og styre unna bur og slikt. Har man flere hunder og hundegård så har de det finfint uansett tror jeg, om de så kanskje må være alene nesten hele døgnet en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige er det mer vanlig med dagmamma, hundebarnehage og ha hunden med på jobb enn i Norge. Jeg tror også at de har en times lunsj, noe som gjør det lettere for endel å lufte mist på dagen. Det beste er jo forbudet mot uvettig burbruk, det er faktisk lovregulert!

Poenget med loven er jo at den er til fordel for hunden, uansett hvor ulempelig det er for eier. Vil man nok får man til, er det ikke det som sies? Ergo, med en slik lov i Norge måtte man ha omstilt seg, brukt tid og penger på ekstern hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker dårlig at hundene må være alene. De kan være alene opp til 9 timer (lengste de har vært alene, da hadde jeg så dårlig samvittighet at jeg holdt på å gå på veggen), men det er sjelden de er alene mer enn 4-6 timer. Som regel er de ikke alene mer enn det tar oss å gå på butikken. Jeg hater å være borte fra dem. Og jeg synes loven i sverige er genial. Om jeg en gang får en livsstil der hundene må være alene opp til 8 timer hver eneste dag, så vet jeg ikke om jeg har samvittighet til å ha hund, selv om vi har 2 hunder + 3 katter... Men det er meg! :)

Leste forøvrig den artikkelen jeg også, og det sto vel at hundene må luftes hver 6 time på dagtid, og at det er dette som gjør at hunden ikke kan være alene mer enn seks timer i strekk? Det jeg husker av teksten hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jobber vanlig arbeidsdag, og da takler hundene som regel fint å være alene hjemme. Synes det er litt teit å dra alle under en kam. Det blir litt som å si at alle de som jobber til vanlige tider, de får ikke ha hund fordi den må være alene.

Så lenge hunden får det den trenger ellers i døgnet synes jeg ikke det er NOE problem at den er alene i opptil 9 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det finnes noen som liker at de er borte fra voffen. :P

Nei håper da ikke det, men jeg kjenner ikke mange som tar veldig tungt på å være borte fra hundene noen timer hver dag, sånn sett. Men jeg får dårlig samvittighet av et par timer borte fra dem liksom. Det tviler jeg på er gjennomsnittet for folk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå så er jeg borte fra hundene kanskje en time om dagen- Om det er så mye. Jeg er hjemmeværende og en mann som jobber skift og hundene er med overalt. Men, når valper skal selges så har jeg forståelse for at folk er borte i 8 timer pga av jobb, man må jo ha en jobb for å overleve... Det viktigste er at man har tenkt ut de første ukene/mnd i valpen sitt liv når valpen er liten og trenger mer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei håper da ikke det, men jeg kjenner ikke mange som tar veldig tungt på å være borte fra hundene noen timer hver dag, sånn sett. Men jeg får dårlig samvittighet av et par timer borte fra dem liksom. Det tviler jeg på er gjennomsnittet for folk :lol:

Litt som de som snakker om at de skal på ferie og det blir deilig med bikkjefri. Jeg synes det er gruuusomt å reise fra bikkja sånn.. :P

Det å la bikkja være alene hjemme blir vel en vanesak også. Men jeg forter meg alltid veldig for å komme hjem for å se hunden igjen så han slipper å være alene hjemme mer. Nå er Monti 12 uker og er alene en times tid, det synes jeg er lenge. Men vi må jo bli vant til det etterhvert =/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt som de som snakker om at de skal på ferie og det blir deilig med bikkjefri.

Rekker opp hånden :whistle: (men nå bor jeg med tre hunder, nesten all fritiden min går med til hund, hund er en stor del av studiene og hund er en stor del av jobben, så ferie uten å tenke på hund er ganske herlig for min del! Selv om det ikke tar lange stunden før de savnes.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekker opp hånden :whistle: (men nå bor jeg med tre hunder, nesten all fritiden min går med til hund, hund er en stor del av studiene og hund er en stor del av jobben, så ferie uten å tenke på hund er ganske herlig for min del! Selv om det ikke tar lange studen før de savnes.)

Vil påstå det er forskjell, ja. Vi bruker store deler av fritiden på hund, men det er også det. SÅ jeg synes som regel jeg får litt for få timer i døgnet med bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste hunder klarer helt fint å være alene i 8-9 timer. Blondie går å legger seg klokken 22 om kvelden, våkner når jeg våkner om morgenen, da får hun tisse og mat, før hun sover igjen til 14-15 tiden. Da er hun våken, leker, koser med meg, så går vi tur eller drar på trening på kvelden.

Jeg jobber jo skift nå, så jeg har svært sjeldent en normal arbeidsdag med når jeg begynner og når jeg slutter, så om kjæresten får seg en normal jobb, type 8-16 jobb, så vil hundene uansett være lite alene hjemme. Nå er hun nesten aldri helt hjemme alene. Mamma har fri år og pappa jobber offshore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt som de som snakker om at de skal på ferie og det blir deilig med bikkjefri. Jeg synes det er gruuusomt å reise fra bikkja sånn.. :P

Det å la bikkja være alene hjemme blir vel en vanesak også. Men jeg forter meg alltid veldig for å komme hjem for å se hunden igjen så han slipper å være alene hjemme mer. Nå er Monti 12 uker og er alene en times tid, det synes jeg er lenge. Men vi må jo bli vant til det etterhvert =/

Ja jeg også er sånn, hater egentlig å reise fra dyrene. Så er sjelden på ferie generelt. Trives best når jeg får være med mine vakre små :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at man skal kunne være vekke fra hunden en normal arbeidsdag. Sålenge de har bevegelsesfrihet, tilgang til drikke og eventuelt mat hele dagen.

Jeg synes allikevel åtte timer en ganske nær maks. Jeg unngår så godt det går å være vekke lenger enn det, men blir det ni timer har det alltid gått bra det også. På hunden ser jeg særdeles liten forskjell!

Men som sagt - bevegelsesfrihet og tilgang på vann er miniminsforutsetningene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med så mye annet er jo dette er skjønnssak. Personlig synes jeg 8-10 timer 5 dager i uka er for mye alene. Men hvis alt annet er bra i hundeholdet så går jo det og. Det gjelder jo for mange, kanskje de fleste hundeeiere i dag.

Nå er jeg bare delvis arbeidsfør og jobber tre dager i uka, 7 timer fra jeg drar hjemmefra til jeg er hjemme igjen. Men både jeg og gubben kan ha med en hund på jobb, og begge hundene har stort sett en "jobbdag" i løpet av uka. For meg vil det spille en rolle hvorvidt jeg får lov til å ha med hund i valg av jobb. Men det er jo lett sagt når man har et yrke hvor man stort sett ender opp på et kontor og ikke har kundekontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et vanskelig tema, jeg syns det kommer an på resten av hverdagen til hunden. Mine dagskift er på 9 timer, så da er Aïda hjemme alene nesten 10 timer. Men til gjengjeld jobber jeg maks 3 dager i uka, og har fri 1 uke hver måned, så hun får jo veldig mye oppmerksomhet de dagene jeg har fri. Hadde ikke hatt samvittighet til å gjøre det sånn 5 dager i uka hver uke. Nattevaktene mine er 15 timer, og siden jeg ikke får ha med Aïda på jobb har hun hundevakt når jeg jobber natt :)

Jeg syns det er verre å gå fra Aïda flere ganger i løpet av en dag (3 x 2 timer feks) enn en gang à 8 timer feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å stille spm annerledes... Hadde det vært "greit" med en slik lov i Norge? Vil ikke det begrense for hvem som skal kunne ha hund? Klart man kan få noen som lufter på dagtid, men det blir ekstra kostnader. Og det er jo ikke akkurat veldig billig. Ikke alle har mulighet til å dra hjem for å lufte.

Ville dette også kanskje ført til at burbruken økte? Fordi folk må ta med hunden i bilen på jobb... Og er det i så fall noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...