Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden våkner hver natt


Nikita2010
 Share

Recommended Posts

Nikita er et år og har sovet rundt siden hun ble tørr i tidlig valpealder.

Men de siste 2 månedene har hun våknet ca kl 2 hver natt og knistrer noe veldig. Virker ikke som hun egentlig må så veldig på do heller. Så jeg ve ikke helt hva jeg skal gjøre for å få henne til å slutte med knistringen, slik at vi kan få oss en hel natts søvn?!

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en hundeseg til henne der inne tidligere, men da begynner hun å hoppe opp på sengen vår når hun vil opp :mellow:

Jepp, hun vil nok sove der resten av flokken sover. Har du prøvd å ha hundesengen på stua, for eksempel? Med tilgang på kjøkkenet og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine er løse på stua med tilgang på vann. Jeg har hatt perioder der en av de har vært våken. Men helt ærlig så har jeg ikke brydd meg så mye om det. Jeg sover på mitt rom. Stort sett er det helt stille hele natta her. Når det ikke skjer noe og det er stille så sover de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke ha en myk og god hundeseng på soverommet istedet? Vær konsekvent på dette med at hunden ALDRI får opp i sengen, og til slutt vil den garantert gi opp. Jeg har i hvert fall aldri hørt om en hund som aldri har fått vært oppe i seng eller sofa, som da har mast om dette i lengre tid.

Hunden din begynner også å bli voksen, om ikke voksen (ser på rasen). Kanskje det er smart å se på om hunden har grunn til å være fornøyd med dagen sin? ;) Hvis jeg hadde hatt en urolig hund på nattestid, så hadde jeg også tenkt litt på om hunden får nok stimulans i hverdagen sin, lang nok kveldsrunde og tilgang til vann/noen tørrfòrkuler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har kveldstur hver dag og vi har prøvd litt ulike metoder på det. Lang tur og kort tur og når på kvelden vi tar den i forhold til om hun drikker mye når hun kommer hjem. Så har ikke sett noen ulik søvnrytme på henne med de variasjonene.

Hun har aldri fått komme opp i sengen vår, men hopper på den når hun sov i ei hundeseng ved siden. Det er en papillon så hun har ikke vokst ut av sengen eller buret sitt.

Har ikke ville ha henne i stuen på natten. Hun har sovet på rommet vårt siden hun kom i hus og de fleste sier hunden skal sove på samme plass fra valpetiden. Hun slår seg ikke til ro i stuen på nattes tid, vi har prøvd det et par netter. Hun virker mer skvetten for da bjeffer hun på hver lyd hun hører på utsiden (noe hun ikke gjør på rommet vårt).

Vann har hun alltid tilgang på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hunden skal sove på samme sted hele tiden er bare tull (mener jeg). Om de lærer seg å sove flere steder blir de som oftest tryggere i flere forskjellige situasjoner og ikke bundet til å sove på ett sted eller i fast bur osv. Nok om det.

Du sier at dere har prøvd å variere kveldsturen? Men hva gjør dere på dagtid?

Mine har ikke tilgang til vann på kvelden da den minste (4 kg) ofte må på do i løpet av natta om hun har drukket på kvelden.

Den store våker alltid en gang i løpet av en natt for å bytte soveplass, men hun får ikke lov til å tusle rundt leenge. På natta sover vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min sover greit andre plasser i huset på dag tid, men liker det ikke på kvelden. Er nok mest fordi hun vet vi er i nabo rommet. Har ikke behov for at hun skal sove i stuen egentlig. Hun har jo sovet i mange måneder rolig natten rundt på soverommet, forstår bare ikke hva som har endret seg. Er greit å ha henen der hvis hun faktisk må på do eller det er noe på kvelden, men ikke hver natt ;)

Nevnte kveldsturen da den var spørsmål om den var lang nok over. På dagtid har hun både tur og masse lek.

Hun har tilgang på vann hele natten, men skjeldent hun drikker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her i huset så har jeg måtte legge den ene hunden i bur om natta en periode fordi hun hopper opp i senga mi om natta og jeg får sove utrolig dårlig. :banana: Hu kan finne ut at hu skal ligge rundt hodet mitt så for begges fordel så har hun blitt lagt i buret i stua hvor hun vet om jeg skal gå ut eller ikke. Den andre hunden ligger løs for den blir liggende nede på gulvet.

Jeg ville tatt noen dager og vært hard med meg selv "sukk" det er vanskelig men da bruker det å gå over eller at hunden finner ut av andre løsninger for å komme opp i senga. Altså ta gjerne når du har noen dager fri, gå og legg deg som vanlig men så fort hundenpiper/hopper opp på senga så er det nei og mykt gå og legg deg. Vet jo ikke sikkert om det fungerer på dere men det er et forslag på en veg. Hundene vil gjerne prøve seg og hu jeg har som hopper opp i senga når jeg somver u hopper gjerne over meg for å legge seg på innsiden/rundt meg. Så hos meg fungerer ikke det å holde henne nede for hun venter bare til jeg ahr sovnet. Hun lukker også opp dører så det er ikke bare å sette henne i et annet rom heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden her i huset sover akkurat hvor det passer henne, hun. Men aldri i senga vår. Hun har fri tilgang til mer eller mindre hele huset og ligger i diverse stoler, i senga si, på tepper, på flisene osv. I løpet av en natt er hun ofte og tusler, drikker litt, kanskje spiser litt og flytter seg rundt uten å være stressa. Jeg tenker at det er veldig naturlig for en hund, jeg...

De gangene hun er med meg til hybelen min sover hun ved siden av senga mi på et teppe/en madrass. Da ligger hun mer stille, fordi hun antakelig vis ikke er like trygg der som det hun er hjemme hos mamma. Men hun ligger og snorker og vrir seg i alle posisjoner allikevel :P Godt å ha litt plass da!

Enig i forslaget om å fjerne buret og å gi hunden en seng på soverommet i stedet for!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye snakk om deres behov og litt lite snakk om hundens behov altså. Hunder har behovfor å bevege seg i løpet av en natt. Punktum. Det er slik de regulerer kroppsvarmen siden de hverken svetter eller kan regulere med dyne. Dette behovet er det minste en hundeeier bør i møtekomme utover det å fore det stakkars dyret. Slipp bikkja ut, la den få muligheten til å slappe av på sine egne premisser. Gi det tre netter og jeg kan så godt som garantere at hunden blir totalt tyst.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine går alltid og legger seg sammen med oss (i sengen :whistle: ) men Dennis blir fort varm og da legger han seg enten på gulvet eller i hundesengen som står nedenfor sengen vår. Emil har hittils ligget halvt under dynen hele natten, men nå som han vokser til, så har det hendt et par ganger at han blir varm han også, og går ned på gulvet...

Jeg sover sjelden en hel natt sammenhengende pga sykdom, så om hundene går litt opp og ned i løpet av natten, er det minste problemet mitt ;) De har forøvrig fri tilgang til hele huset, utenom badene (fordi Dennis helst vil ha vannet fra do-skålen :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye snakk om deres behov og litt lite snakk om hundens behov altså. Hunder har behovfor å bevege seg i løpet av en natt. Punktum. Det er slik de regulerer kroppsvarmen siden de hverken svetter eller kan regulere med dyne. Dette behovet er det minste en hundeeier bør i møtekomme utover det å fore det stakkars dyret. Slipp bikkja ut, la den få muligheten til å slappe av på sine egne premisser. Gi det tre netter og jeg kan så godt som garantere at hunden blir totalt tyst.

Enig.

Hun vil nok lære seg å sove på stua (og eventuelt like det bedre?)

Basenjien jeg hadde (hunder som elsker varme og helst vil ligge under dyna) var ganske gretten på natterstid når han sov i senga, han ble irritert om jeg beveget på meg osv som resulterte i at nei, han får sove på stua.

De to første nettetene skrapte han halve natta på døra til soverommet, tredje natta var det stille. Noen dager etter det igjen ville han ikke sove i senga selvom han fikk lov! Han la seg i senga, men sto opp og tusla opp i stua. Der sov han overalt, men alltd med teppe overseg. Vi la teppe på når vi la oss og om han flyttet seg tok han teppet med seg!

De eneste gangene han ville sove i senga etter det var når det var mennesker han likte godt kom å sov over:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover hundene hvor de vil. Scilos sover alltid i min seng. Fibi ligger ofte oppe når jeg sovner, men i senga mi når jeg våkner. Tinka sover inne hos Ia når hun er hjemme, men i senga mi når jeg er "barnevakt". Vel, vel, siden jeg har et svært lite sympatisk syn på burbruk i heimen, skal jeg ikke si så mye om det. Men jeg kan jo lure på hvorfor man har behov for å putte en papillion i bur, da. Det er åtte timer i et bur, hver eneste natt, det. Så kan jeg jo spinne videre og lure på hvor hun er på dagtid, når dere ikke er hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun liker buret best. Får hun velge mellom sengen å buret velger hun buret :)

På dagtid er hun løs i huset. Er bare 4-5 dager i måneden en av oss ikke er hjemme på dagtid, så hun er en heldig hund ;) Mye aktivitet og lite alenetid. De fleste jobber 8 timer og hunden er alene, det slipper hun mye av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ligger også og sover akkurat der det passer dem, der og da... Den varmeelskende bostonen ligger mye i sengen min, men selv hun har behov for å gå ned, drikke, legger seg i hundesenga på kjøkkenet (kjøligere der), i stua - eller i leilighetens varmeste rom (badet - varmekablene står på der).

Beardisene er ikke så glade i varme, så de to gutta ligger stort rett på det "kalde" flisegulvet på kjøkkenet. Tispen min har sin egen hundeseng under sengen min - og hun ligger nok der (i og utenfor sengen) stort sett hele natten.

Jeg ville ha droppet buret til din, evt. satt noen grinder foran sengen i en periode, så hun kanskje lærer at hun ikke får komme opp.

Evt. en grind foran døren til soverommet - så hun kan se dere men ikke komme inn?

Eller - hva med å legge noen grinder på gulvet foran/ved siden av sengen (hvis hun er som mange andre hunder og ikke vil trå på sånne)?

Hvor sover/slapper hun av ellers når dere har henne løs/på dagtid? Har hun en fast plass i stua/gangen eller noe?

Hvor TROR dere hun vil sove (bortsett fra i deres seng)?

Også ville jeg ha tenkt på dette med tidspunktet - akkurat det samme hver natt? Kanskje det er en nabo som kommer hjem fra jobb, søppeltømmere eller noe annet "fast" som er årsaken?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun liker buret best. Får hun velge mellom sengen å buret velger hun buret :)

På dagtid er hun løs i huset. Er bare 4-5 dager i måneden en av oss ikke er hjemme på dagtid, så hun er en heldig hund ;) Mye aktivitet og lite alenetid. De fleste jobber 8 timer og hunden er alene, det slipper hun mye av :)

Så fint at dere er mye hjemme hos hunden :) Men siden hun foretrekker buret framfor senga, ville jeg ha latt henne være i buret med åpen dør. På den måten kan hun velge å gå ut av buret for å drikke og strekke på seg, Kanskje dere kan legge et teppe til henne utenfor buret, så hun kan ligge der når hun trenger variasjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri hatt hunden min i bur en hel natt da min beveger seg MYE (skifter soveplass) i løpet av en natt.... vi gjør det bare så enkelt at hun IKKE har tilgang til soverom, så sengeproblemet eksisterer ikke. Også har hun tilgang til vann i løpet av natten, det synes jeg er helt greit siden hun må regulere sin egen teperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...