Gå til innhold
Hundesonen.no

Julen 2011 tråden!


tm100021
 Share

Recommended Posts

I år skal jeg forsøke å feire jul, se om jeg klarer det uten at det gjør for vondt. I fjor ble brudd og sykdom litt for tett opp i alt, så jeg avlyste alt som het jul - og rett før jul mistet jeg jobben i tillegg, så da var saken understreket og klar og jeg holdt meg for meg selv og unngikk alt julete, jeg hadde ingenting å feire eller glede meg over.

Jeg skal gjøre et forsøk i år, og jeg har tenkt litt på hva slags nye tradisjoner jeg skal ha i år. Jeg må prøve å komme meg litt bort fra alt vi hadde felles, og dette er første jula jeg bor alene, så da står jeg vel friere til å forme den på egen hånd uten å ta hensyn til noen, uten å dele med noen.

Jeg tror jeg skal få adventspyntet huset i god tid før D4A - det er første søndag i advent, vi har "julebur" i bernerringen etter bedømmelsen og jeg skal ha diverse overnattingsgjester den helga, så jeg tror det kan bli fint. Vanligvis har jeg drøyd med det fordi han hadde bursdag rundt da, så vi ville ikke mikse jul og bursdag. Men nå kan jeg jo det.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal adventspynte, men det innebærer i hvert fall adventsstake i stuevinduet, forutsatt at snekkeren får til en bred vinduskarm når han kommer til helga, men det burde vel gå an. Også skal jeg ha adventsstjerne i stuevinduet, for det er meget beleilig en stikkontakt midt over vinduet. Jeg vil ha noe i kjøkkenvinduet også, og soveromsvinduet. Jeg skal selvfølgelig ha adventsstake med fire lilla stearinslys, og jeg kjøper alltid det lyset med tall fra 1 til 24, og det må jeg kjøpe snart, for de pleier å forsvinne fort. Og siden jeg er en sucker for å brenne mye stearinslys, har jeg lurt på å kjøpe fire digre lilla kubbelys og dekorere med 1, 2, 3 og 4 og litt annen pynt, og brenne gjennom adventstiden, for ellers må jeg bytte de tynne lysene så ofte :D Noen lilla duker, lilla lys i alle staker, lilla servietter, flax adventskalender og en sjokoladekalender må også komme opp da. Det er også til den helga jeg ville satt opp utendørs belysning, men jeg har ikke ei eneste buske å feste det i, så jeg får smugkikke på om naboer har andre løsninger, eller klare meg uten. Jeg har aldri pyntet så mye tid advent før, og jeg likte før å pynte og jule til ting, så jeg håper å få til litt i år.

Jeg gleder meg også til å sitte med en kopp kakao inntil vedovnen, høre det knitre, kjenne på lukten og skrive julekort.

Jeg har aldri hatt eget juletre før, om en ser bort fra et forsøk med plasttre et år, men det må være ekte saker. Jeg har lyst til å ha tre i år, fordi jeg planlegger å tilbringe deler av jula i eget hus - vanligvis har vi pakket kofferten og hatt ti-fjorten dagers juleferie boende på gamle barnerom her og der. Nå vil jeg ha litt egen jul også, invitere familien på julemiddag for første gang.

Men vi har en ubrytelig tradisjon hos pappa med å pynte juletreet og la nissene flytte inn i nissehuset på lille julaften, og spise middag mens vi ser Grevinnen og Hovmesteren. Middagen er for øvrig den samme år etter år etter år. Så jeg tenker at jeg pynter treet litt tidligere hos meg, bor hos pappa tre-fire dager, og kommer tilbake hit for å ha min egen jul også.

I år skal juletreet få stå ----> der :)

Gråtass kan skrive under på at jeg har mange, mange banankasser med julepynt, så jeg tenker at alt det skal få eksplodere og danderes rundt om i huset helga før julaften. Da fjernes også det meste av det som er lilla, og byttes ut med rødt.

Jeg er også typen som liker å ha julepynten framme litt tid over jul - her hives det ikke ut 2. januar, kanskje heller 20. januar :D Men det er jo så fint med alt lyset og all kosen i en mørk vinter!

Jeg er ganske streng på at jeg ikke spiser julemat, julemarsipan, julekaker eller julebrus før første helga i advent, eventuelt på julebord og juleavslutninger som er i november. Det eneste unntaket jeg lett gjør, er clementiner - det er jo sunt.

Jeg liker å starte juleforberedelsene rundt advent, så det ikke blir jul fra høstferien til vinterferien. Men noen ganger må en være praktisk og økonomisk også.

Juleannonse til medlemsbladet er laget og sendt inn, med deadline i går. Det lokale medlemsbladet har deadline om en måned, så jeg lager en ny til da, så ikke leserne ser det samme overalt - koselig med ulike varianter!

Julekort har jeg hvert år, selvfølgelig fotokort med hundemotiv, så de må snart bestilles. Jeg elsker å få julekort, og har et langt pent bånd jeg fester på en vegg, også festes alle julekort på båndet med miniklyper.

Lucia markeres også litt - min søster og jeg pleide alltid å stå opp ekstra tidlig for å se det programmet som går på svensk TV med luciatog, sanger og lys. Mamma hadde bakt lussekatter dagen før, så det var frokosten. Jeg tror ikke jeg har svensk TV-kanal i år, men ferske lussekatter må til for det.

Ønskeliste til jul er skrevet og distribuert.

Til uka kommer morfar på besøk, så han skal få med seg julegaver oppover til familien i Ålesund. Da sparer vi penger til porto, og står friere til å kjøpe hva vi vil uavhengig av tyngde og skjørbarhet.

Mormor og morfar ønsker seg nye bokser til julekaker, så da får de det. Mormor har også bursdag, og skal få gavekort på parfymelle/vita/estethique. Tante ønsket seg blant annet en uro, og jeg fant en med rasemotiv på online, så jeg skal forsøke å få den til Norge.

Mamma og typen bor i Bodø, så nærmere jul må jeg og min søster samordne en pakke dit. Typen kjenner vi ikke, så han får vel som vanlig et gavekort på CO/Jula/Biltema. Mamma er ganske lett å kjøpe ting til - hun ønsker seg pynteting og julepynt i gammeldags stil, og er en sucker for gammeldagse teddybjørner. Så vi finner alltid noe til henne. Hun får aldri nok julepynt, hehehe, jeg er nok litt arvelig belastet der.

Pappa pleier å være flink til å komme med ønskeliste, samt at det er veldig lett å finne ting han trenger og ønsker seg. Så vi finner nok på noe der, men nærmere jul.

Nevøen min på 10 har garantert en lang ønskeliste, men jeg liker også å gi litt nyttige ting - for eksempel en god bok, og ikke bare nok et legosett. Vi får se hva jeg finner på. Han har begynt å ønske seg DVD'er også, og det er jo sånt som varer mer enn leker med aldersgrenser.

Søster og samboer skal få et maleri de så på et galleri i Ålesund i september og falt totalt for, og det har jeg endelig fått tak i, så det er snart på vei i posten. Det gir jeg sammen med pappa, for det var laaaangt utenfor mitt budsjett, men passet til hans budsjett. Jeg gleder meg sååå til å se fjesene deres når de åpner pakken - det er nesten min hovedmotivasjon for å feire jul i år.

Julaften er jeg invitert til søster og familie, og der blir da pappa også. Samboeren hennes skal etter planen ikke jobbe da, men han har en type jobb som gjør at han kan bli kalt ut tidligere, så en vet aldri - han jobber fire uker av og fire uker på, men om ting skjer må en bare pakke baggen og sette seg på flyet. Han skal etter planen på jobb i romjula. Vi spiser pinnekjøtt på julaften, alltid.

Lille julaften er altså hos pappa, med juletrepynting og nissehus. Til middag spiser vi mør, kokt skinke, poteter, rømme eller saus. En enkel middag, men veldig godt med mør. På kvelden koker vi grøt og setter i bolle på peisen, sammen med ønskelister, så nissen vet hva vi ønsker oss. Også henger vi opp strømpene våre - de siste årene har pappa hatt strømpe også, ikke bare jeg, min søster, hennes samboer, min kjæreste og nevøen. For lille nevø påpekte indignert at morfaren jo ikke hadde hengt opp strømpe, og det var jo urettferdig at han ikke fikk godteri av nissen! Lille nevø kan være riktig så søt :heart:

Neste morgen står vi opp grytidlig for å se alle klassikerne på TV - Snikker Andersen, Reisen til julestjernen, Tre nøtter til Askepott, osv. Selv etter at søstra mi flyttet ut har de flere år overnattet hos pappa for å få med seg julemorgenen, hvor vi spiser en diiiiiger frokost, sjekker julestrømpene, åpner sekken med gaver fra nissen og legger innunder treet, konstaterer at grøtbollen ble tom i år også, og lille nevø har fått brev fra nissen. Jeg håper han ikke blir for gammel for disse tingene snart, for jeg synes det er så innmari koselig :icon_redface: Selv om vi feiret julekvelden med svigers annet hvert år, fikk vi alltid med oss denne julemorgenen.

Frokosten er så dryg at vi orker ikke mat før middag, og det er så deilig å kjenne lukten av pinnekjøtt spre seg i huset!

Første juledag leier familien på pappas side et forsamlingshus (de er syv søsken, med ektefeller, barn og barnebarn - ingen har plass til så mange), og alle har med seg mat, så skravler vi, spiser altfor mye mat (pappas familie kan ikke beregne mat - en skal liksom ha med nok mat til seg og sine, også spiser vi av hverandres mat - men ofte kan et sett med tante og onkel, to-tre barn og fire-fem barnebarn (alle kan jo ikke hvert år på grunn av respektive svigers) ta med seg to fat med smørbrød, en marsipankake eller stabel med vafler, en konfekteske eller twistpose og en pose clementiner :D Ja, så vi eter og eter og eter og eter, oppdaterer hverandre på det som har skjedd siden sist om ingen har dødd eller giftet seg i mellomtiden (for da treffes jo familien), jeg og min søster forsøker å huske hva våre søskenbarns barn heter, gjetter på hvilket barn som tilhører hvilket søskenbarn, antar at fremmede fjes er nye partnere siden i fjor, og annen intern moro! :devil: Pappa er yngst i søskenflokken, og eldstemann er 13 (?) år eldre. Jeg har søskenbarn som har barn på alder med meg og min søster, så det er et salig kaos, men ganske koselig. Jeg har noen søskenbarn på min alder som vi kan prate masse med, bare fleipe og skravle med i flere timer, ikke si en eneste dyp setning til, men fortsette på samme fleipehumør året etter. Pappa driver med slektsforskning, så han pleier å ha et lite innlegg med morsomme funn, historier eller beretninger om hverdagen til deres besteforeldre - kjempekoselig! Familien er såpass stor at vi utveksler ikke julegaver på tvers av "husstandene".

Og selvfølgelig er det altfor mye rester med hjem igjen, så en eter smørbrød og tantes kake hele kvelden og dagen etter med.

Andre juledag har vi alltid pleid å spise ribbe til middag, siden det er Østfoldtradisjonen. Deretter blir det gjerne ovnsbakt laks en dag rett etter, for å veie opp for tung og salt kjøttmat.

Nyttårsaften er også pinnekjøttdag om en er hos pappa. Jeg har lurt på om jeg skulle invitert til nyttårsaftenmiddag hos meg i år, med pappa, søster og nevø. Vi får se, mulig de har andre planer, men søster pleier ikke å feste nyttårsaften lenger, men være med sin sønn.

Oj, dette ble langt, men det var så koselig å skrive om og mimre. Så får vi se hva jeg finner på av egne tradisjoner og tvister og løsninger i år. Det blir i hvert fall hundeutstilling i romjula. En dag har vi også pleid å pakke sekken og gå tur i skogen, lage bål og grille pølser, skrelle klementiner, drikke kakao og kose oss ute. Vi har et fast bålsted en hel kilometer fra der pappa bor, så det er mer kos enn mosjon vi ønsker oss :cool:

Jeg går ikke på ski, men jeg har lyst på akebrett og ake, oh, jeg må skrive opp akebrett på ønskelista! Er det akebakker her i nærheten, mon tro?

Vanligvis er jo jula fri, men siden jeg går sykemeldt blir det kanskje ikke store forskjellen. Likevel er det fint å kunne kose seg ekstra de dagene - jeg har lyst til å bake julekaker i år. Om ikke syv slag, så i hvert fall tre-fire. Jeg har lyst til å invitere venner og familie på "juleverksted", og jeg har lyst til å være litt voksen og ha litt egen jul også, ikke bare reise hjem til barndomshjemmet.

Og i januar skal jeg kjøpe juletrepynt til halv pris på Plantasjen og andre butikker, for da vet jeg mer om hva jeg mangler i mitt hus.

Edit: Jeg må bare få si at hos min far er det alltid selvhogget juletre fra skogen. Jeg skal åpenbart kjøpe tre når jeg bor så langt fra ham, og det blir første gang jeg gjør! Vet jo knapt hvordan en gjør det :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I år skal jeg forsøke å feire jul, se om jeg klarer det uten at det gjør for vondt. I fjor ble brudd og sykdom litt for tett opp i alt, så jeg avlyste alt som het jul - og rett før jul mistet jeg jobb

Må legge inn to julebilder fra julen 2009 (ettersom det ikke var såå mye snø i fjor): Et tre jeg valgte ut! Over 2,5 m høyt Det virka ikke så høyt når jeg skulle sage.. Halve treet var vist unde

Fy søren, jeg vil feire jul på fjellet! Idag har jeg kjøpt gaver til de 3 niesene våre og nevøen vår Vi er sånn som hiver oss over gavene Men vi er aldri mange da, maks 4 personer. Ifjor var de

Ah, Julen i år skulle jeg egentlig være aleine. Men familyen ombestemte seg så det blir jul i heimen likavel. :)

Julegaver blir det lite av fra min front, siden jeg er blakk som en kirkerotte, ikke får noen jobb og NAV mener jeg bare kan råtne i min egen drit.

Men julaften blir det tidlig opp, se tre nøtter til askepott mens jeg kjefter på pappa som absolutt SKAL støvsuge foran fjernsynet den timen. Men ingen jul uten tre nøtter til askepott!

Etter tre nøtter til askepott får jeg alltid i oppgave å vaske glassbordene og fylle på med nøtter. Regner med jeg slipper nøttepåfylling i år med tanke på allergi :lol: Satser på å skippe legevakten på julaften.

Det blir laget pinnekjøtt fra trykkoker her i heimen. Til tilbehør har vi Kålrabistappe, poteter, ekle grønnsaker og hvit saus laget på pinnefettet. Samt enorme mengder akevitt... Jeg spiser kun Poteter og saus, samt minimale mengder kjøtt siden jeg ikke syns det er særlig godt. Til dessert har vi riskrem og rød saus.

Vi spiser alltid seeeeint til mine tre nevøers store sorg. :P Etter maten er vi så stappet og trøtte at vi egentlig bare har lyst å legge oss fra alle gaver, men det går jo ikke :lol: Så da pakker vi opp i slow motion mens vi knusmaler kakemenn til å få plass i magen.

Vi har forresten plastikktre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå juuuuul!! I år skal jeg pakke opp julepynten 1.desember, inkludert plastikkjuletreet tror jeg. Heldigvis er jeg ferdig med den dyreste julepresangen allerede, kjæresten sin. Så julepresangshoppingen blir bare kos!

Dette er hva jeg har funnet ut at jeg skal kjøpe

Søster + samboer= tacofat

Storebror + samboer = tacofat

Mor = tacofat

HAHAHAHHA.... det er på tilbud til 99 kr på living, masse små rom til grønnsaker og stæsj og snurreplate.

Kjæresten min har fått timberland vintersko, han har kjøpt til meg også.

Min far og lillebror er så enkel at det tar vi når den tid kommer.

Katten har fått velvære-senter som jeg fikk gratis hos Tropehagen Zoo.

Svigermor skal få en Hadeland glassvase jeg fikk av Frydenbø da jeg kjøpte Volvoen.

Min nevø og niese skal få hver sine håndlagede origami svaner, bruker ca 2 dager på hver. Det ønsket de seg.

min yngste nevø får ull fra Janus

DA tror jeg faktisk jeg har en plan for alle...

Jeg har søkt om fri fra jobb f.o.m 23 t.o.m. 25 desember, så får jeg en liten juleferie allikevel. Håper ikke det blir noe problem. Hvis jeg får fri så skal jeg dra til mine foreldre lillejulaften og hjelpe de med å pynte juletre sammen med tantebarna mine. Julemorgen får Thia rød sløyfe rundt halsen. Etter meg og min kjære har spist snopet vi fikk i julestrømpen og sett tv drar vi hver for oss. Han drar til sin mor, jeg drar til min familie. Hos mine foreldre har vi alltid risengrynsgrøt til lunsj, dersom de ikke arrangerer lunsj pleier jeg å ta en tur opp til svigermor, men det vet jeg ikke enda.

Så spiser vi pinnekjøtt m/ kolerabistappe og mandelpoteter i 5 tiden. Det er så godt at jeg får vann i munnen bare jeg tenker på det. Jeg tipper det bare blir meg, min lillebror og mine foreldre i år. Kanskje mormor og morfar også, jeg vet ikke helt. Kjedelig å være så få :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle butikkane og kjøpesentera øydelegg alt av julestemning ved å sette opp julepynt, julebrus og alt som har med jul å gjere i midten av Oktober :sint_01:

Meeen eg har enda ikkje begynt å kjøpe inn julegavar, og eg har null peiling på kva eg skal kjøpe til folk. Var ei som ville ha noko heimelaga, så eg har eit lite dilemma.

Men sånn elles har jo julekortproduksjonen så vidt starta, og eg burde vel begynne å produsere litt meir om eg skal bli ferdig til jul. :P Men skal bli godt med ribbe og alt tilbehøret. Spesielt mamma's kålrabistappe! Den går eg ofte å gomlar på fleire dagar i ettertid om det er meir igjen :lol:

Ooh, blir morosamt og sjå korleis frøkna reagerar på jula. Ho var jo så lita i fjor, og i år skal vi sikkert bort til pappa i tillegg, så det kan jo bli riktig så spennande. Endar vel opp med at eg må springe ut midt under julemiddagen fordi ho må på do :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått vite at julaften skal tilbringes også sammen med svigerfamilien til min søster - foreldre og en søster. Jeg har møtt de et par ganger, koselige mennesker, så det er ikke noe problem. Men hvordan er kotymen i forhold til julegave? Jeg hadde aldri vurdert å gi dem ellers, men det føles som om situasjonen og høfligheten står seg annerledes når en tilbringer julekvelden sammen. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juletård! :D Jeg gleder meg alltid masse til jul! Fantastisk tid på året. 1. desember blir det fram med julepynten og julemusikken. I år har jeg bestemt at jeg skal ut i skogen til bonden vi leier hos og hente et juletre til å ha i stua (får lov ja :P ) før vi forlater studenthuset for julefeiere. Det blir nok også pepperkakebaking og masse koselig! Bare synd det er eksamensperiode i desember..

Dagene før julaften skal jeg kanskje jobbe i turistforeningsbutikken og prøve å selge så mange medlemsskap som mulig til julegave! Så folkens, om dere er i tvil om hva dere skal et turglad menneske til jul, så kjøp medlemsskap i turistforeningen! :D Absolutt å anbefale!

I år tilbringes nok julaften i Hemsedal med nærmeste familie. Altså mamma, pappa og lillebror. Vi ferier jul på hytta, langt fra folk og med en fantastsik mørk julenatthimmel med klare stjerner! Fantastisk deilig! Juletreet hugges i min grandonkelsskog rett ved hytta. Da har jeg med hundene på en deilig tur ut, men kjelken på slep, finner et herlig tre og hugger det ned. Hundene får da oppgaven med å hjelpe meg med å dre kjelke og tre hjem igjen :ahappy: Alltid trivelig, men blir ekstra morsomt i år med Mayah med! Får satse på at hun ikke velter treet som Elwira drev med når hun var valp :D

I romjula skal jeg nok jobbe igjen :) Veldig koselig sted å jobbe, så er helt greit!

Håper virkelig det blir masse, masse, MASSE snø både på fjellet og lavere på østlandet til jul! Sist år var det så lite snø på fjellet at det ikke gikk å gå på ski.. Men det var da ihvertfall en hvit jul :) I såfall kommer det til å bli masse skiturer og leking i snøen på oss i jula!

Julegavene ja.. De har jeg ikke begynt å tenke på enda.. :P Kanskje på tide!? Jeg er alltid blandt de siste til å handle, så kanskje jeg skal prøve å være tidlig ute i år? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være grinchen :devilbanana: neida.

Jeg har ingen glede til jul iår, ikke var jeg i julestemning ifjor heller. Det er veldig rart å ikke ha pappa der, ikke stikke og kjøpe ting til strømper og ALLE julebladene VI to vil lese, for å så gjemme de for mamma. Ifjor var vi hos svigers og jeg spilte faktisk spill på pcen på kvelden, så ikke store jula for meg nei :P

Vet ikke hvor vi skal være iår, vet jeg skal være med mamma men vi har ikke bestemt for hos hvem vi skal til enda.

Pynte hjemme har vi lite av, har en adventsstake, men iår skal vi jo være litt hjemme i jula så kanskje vi pynter noe.

Julegaver har jeg ikke tenkt på annet enn at jeg har skrevet hva jeg ønsker meg og T har skrevet. Jeg ønsker meg bare to friske hunder og at jeg blir bedre. Har ordnet til 2 venner da. For det fant jeg før iår.

Kjenner jeg blir deppa av å tenke på jul - det er ikke bra :P

Alt ordner seg sikkert, men ingen mega julestemning her. Selvom jeg har hørt på julesanger siden august :mellow:

også er Hanne i utlandet også :o

Julestemning kom treng deg på si bare jeg :P

Tror vi skal ha ribbe, spørs hvor vi er. Men må ha kalkun i jula :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal feire julen på gården til min onkel, tante og deres to døtre! Elsker gårdsjul :D De har stort fjøs, med låve, og fint stort gårdshus. De har kyr, sauer, hester, griser, og katt. Og vi har med 6 hunder! Gårds- og dyrejul!

22. eller 23. desember drar vi innover. Meg, min søster, mamma og pappa. Pappa og mamma er ikke sammen lengre. Dem flytta fra hverandre for vel 10 år siden, men hun er velkommen å feire hos onkel(pappas bror). Veldig koselig at det er slik :) Gården ligger i Haukedalen, i Sunnfjord. Et sted hvor det er kjent for å være MYE snø. I fjor vinter var de oppe i 3-4 m. Som min kusine sa, "vi måtte gå ned på altanen"(Den er ganske høy). Det pleier også være ganske kaldt der, så det er utrolig fint å se på himmelen i det kalde været! Snørrekjøring med hundene på de snølagte veiene, tur med traktoren, og 6-hjulingen! Kjempe artig :D Skitur til stølen dems på fjellet blir det sikkert også.

På julaften spiser vi pinnekjøtt, med tilbehør! Vi pleier også spise hjemmelagde pølser som kommer fra grisene dems. I år skal også onkel få laget pinnekjøtt fra grisene. Det skulle vist være veldig vellykket! Gleder meg til å smake :) Spesielt siden onkel(og pappa) er kjempe kjempe gode kokker! Onkel har en lidenskap for mat, spesielt vilt, da han er jeger, og jakter på selveid område. Tre blir hugget på egen tomt :)

I forfjord var jeg fjøsnissen. Da satt jeg på loftet på låven i nissedrakt. Familien kom opp og skulle lete etter meg, og gav meg julegrøt :D Jeg gav snop til mine kusiner, men måtte være stum nisse, for å ikke røpe meg selv. Artig! Pappa pleier å være nissen som kommer med gavene :)

Og selvfølgelig, hundene skal ha rød sløyfe rundt halsen! :heart:

Bilde av fjøset og låven :)

Haukedalen.jpg

Ellers har jeg ikke kjøpt noen gaver enda, og vet ikke til hvem eller hva jeg skal kjøpe. Finner det nok ut :) Stresser aldri med gaver, og de kommer alltid til slutt.

Jeg skal hjem til Bergen den 16. desember. Da blir det fullt hus hjemme med ikke mindre enn 7 hunder! :ahappy:

Skal dere feire med Knut? Tenker på antallet hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøpt noen gaver ennå, men skal begynne så smått nå snart, Jeg har samlet inn ønskelister og skal raide butikker for å se hva jeg skal velge. Så setter jeg av tid til det som skal være kos og ikke stress, kjas og mas. Derfor er det best å gjøre unna gavene i november så jeg bare kan kooose meg i desember :D

Siden jeg synes julen går alt for fort, starter jeg pynting 1. desember. Når det er sagt, har jeg ikke juletre (det har vi hos mamma) og jeg har ikke all verdens julepynt heller. Jeg kjøper inn lys, bytter til rød og hvit/grønn tekstil og tar fram det jeg har av småting. Jeg synes pynting lille julaften for så å ta bort alt etter nyttårsaften er fryteklig kort tid. Derfor koser jeg meg hele desember, med snøen, julemusikk, drikker så mye gløgg at jeg ikke orker tanken på det før til neste år igjen, kjøper inn litt ekstra god mat så jeg koser meg før jul også. God mat er alt i fra lefse med laks og eggerøre, til ribbemiddag her og der, til annet godt som ikk er fullt så usunt som ribbe hver dag. (For da hadde magen min takket for seg :P)

Vi skal ha juleverksted hos mamma i år. Alle skal være med; mamma, vi tre jentene og til og med lillebrødrene mine på 22 år skal være med. Jepp, de er ganske kule altså :ahappy: Jentene handler inn litt småstæsj først, og så skal vi kose oss med julemusikk, kakebaking, peppekakebaking inkl. og lage tradisjonell julepynt sånn som vi gjorde da vi var små. For vi er lei av den moderne julepynten som ofte blir litt for spacet etter vår smak.

Lille julaften blir det grøt med mandel i hos mamma (hun er liksom knutepunktet for oss alle), pynting av juletre og spising av kaker. Kan jo ikke spare alle kakene til julaften, men må spre de utover i heeele julen. Så blir det Greven og Grevinnen, som Asbjøn Bjekke sier. Noen av oss har stasjonert oss med puter og dyner på rommene i 2.etg så man kan våkne hos mamma på julaften og bare tasse ned i pysjen for en kopp kaffe og tegnefilm. (VI er så barnslige hele gjengen)

Mamma vekkes når sulten river i, og skulle gutta finne på å sove lenger fordi de har blitt store og dovne, så vekkes de også innen rimelig tid. Alle ser på Askepott, og alle kan alle replikkene utenat :geek:

Etter en lang frokost med skravling (det blir mye skravling med så mange meninger i hus, og det har ikke avtatt etter at man ble stor liksom...) blir det å gå ned på kirkegården for å pynte graven til mormor som vi var/er så glade i. Hun fortjener pyntet og stelt gravplass på selveste julaften. (Hun får det ellers også da)

Middagen vår består av ribbe, medisterkaker/pølser, surkål, poteter, tyttebærsyltetøy og alt det "vanlige". Ofte har vi hatt tilslørte bondepiker til dessert, og det er helt fabelaktig godt. Men i år blir det multekrem, som jeg ELSKER.

Vi pleier å spise i fem tiden, men det kommer an på når NRK sender Tante Pose. For det MÅ vi får med oss, selv om alle kan alle replikkene der også. Det har blitt en tradisjon, og vi kan ikke spise før det er ferdig :aww:

Gavene starter vi med i 19-20 tiden etter oppvasken, og da varer det og rekker før vi er gjennom alle. Vi åpner en og en og koser oss stort med hva andre har fått også.

Som regel er vi ferdig i 24 tiden, og da har vi dyttet innpå med kaker og kaffe i mellomtiden. Noen er i ferd med å bli sultne igjen, og lager seg litt rester fra middagen. Og kirsebærlikør har blitt drukket, juleøl og vin.

Og så er familien dødsliten og sleper seg søvnig i seng. Julaften over i år også.

Meeen, vi koser oss glugg i hjel resten av uken også, og siden vi har liten famlie blir det lite famliebesøk. Men de vi treffer har vi det så koselig med. Ene søstern inviterer til julemiddag hos seg, og da kommer onkel og kusiner også. Vanligvis hadde mormoren vår julemiddagen hos seg 2. juledag, og hun har vært en så sterk person i våre liv at min lillesøster og samboer overtok tradisjonen. Med hennes julemat lever hun med oss videre hver eneste jul :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gavene starter vi med i 19-20 tiden etter oppvasken, og da varer det og rekker før vi er gjennom alle. Vi åpner en og en og koser oss stort med hva andre har fått også.

Som regel er vi ferdig i 24 tiden, og da har vi dyttet innpå med kaker og kaffe i mellomtiden. Noen er i ferd med å bli sultne igjen, og lager seg litt rester fra middagen. Og kirsebærlikør har blitt drukket, juleøl og vin.

Vi også åpner en og en gave, så alle kan se hva en har fått og beundre. Det var aldri praksis hos svigers, og det var så frustrerende når gavene bare ble delt ut i hytt og pine. En satt med fem pakker i fanget, glemte hvem som ga hva, visste ikke hva andre fikk, fikk ikke med seg at folk sa takk, og ja, bare stress. En skal kose seg med pakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi også åpner en og en gave, så alle kan se hva en har fått og beundre. Det var aldri praksis hos svigers, og det var så frustrerende når gavene bare ble delt ut i hytt og pine. En satt med fem pakker i fanget, glemte hvem som ga hva, visste ikke hva andre fikk, fikk ikke med seg at folk sa takk, og ja, bare stress. En skal kose seg med pakker.

Ja ikkesant! Sånn føler vi det også. Jeg husker en gang vi feiret borte (før vi ble alt for mange), og da var det bare å hive seg over pakkene og ingen fikk med seg hvem som hadde fått hva av hvem. En skal kose seg med pakker ja, heeelt enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar på fjellet i julen. Der nyter vi tiden fra før julaften til første nyttårsdag i fred og ro, med familie, god mat og massevis av sne. :)

Her er to bilder tatt på julaften i fjor:

P1010428a.jpg

Onkel koser seg på tur på formiddagen.

P1010514a.jpg

Juletreet hugger vi selv(som dere ser :lol: ). Det er tradisjon!

I løpet av julen fortæres det kalkun, lutefisk, pinnekjøtt, ribbe, reinsdyrstek, røkt lammelår++ Så det er noe for enhver smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det ikke noe spesielt med jul! Har en rød løper jeg blir påtvingt hvert år, og det er det :lol:

Har pynting av jul ganske langt opp i halsen, ettersom mamma er og har vært ganske ekstrem med pynting og nisser og dilldall. Og for ei som er redd nisser og sånn, så ser jeg ingen grunn til å fylle opp leiligheta med sånt :aww:

Middag blir til mamma, som regel ribbe. Selv om vi er ganske lei av det, etter å ha spist det flere ganger iløpet av høsten! Spiste f.eks ribbe i dag :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg gleder meg sånn!! Helt fra første søndag i advent og utover i desember (vi får se hvor lenge, de fleste blir ferdige med eksamener noen dager før meg) skal vi ha skikkelig julekos her på Ås. Jeg skal finne fram adventsstaken min, vi skal ha julebrussmaking, lage gløgg, feire bursdagen min med pepperkaker og nisseluer, henge opp glitter, lage snømenn og snølykter utenfor vinduet vårt og i det hele tatt prøve å gjøre eksamenstiden så hyggelig som mulig.

Min siste eksamen har jeg 19. desember, og jeg tror jeg skal ta nattoget hjem natt til 20. Det skal bli så godt å komme hjem til mamma og pappa og feire jul i tidenes hyggeligste omgivelser (håper bare det blir snø!). Vi pleier å hugge juletreet vårt den 21. eller 22. mellom julevask og julebakst. Selve pyntingen av hus og tre skjer på lille julaften, før vi spiser julas beste måltid. På julaften blir det meg, mamma, pappa, søsteren min og onkel. Så få har vi aldri vært før, men det går nok helt fint. Vi har jo både Tinka og pus der i tillegg. Det kan bli interessant, forresten. Jeg tror pus kommer til å synes at juletreet og julegavene er nokså festlige.

Jeg er ikke i nærheten av å begynne med julegavene ennå. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe de fleste når jeg kommer opp til Trøndelag så jeg slipper å dra med meg for mye herfra, men om jeg kjenner mormor rett må jeg uansett ta med en bag eller to for henne også. Sukk. Jeg tror i alle fall jeg skal strikke litt (votter og sokker) til alle sammen, også får jeg se hva jeg finner på ellers. Jeg elsker å gi gaver, gjerne så personlige og omtenksomme som mulig.

Jeg har juleferie helt til 9. januar, men tror kanskje jeg må nedover før for å jobbe litt. Uansett blir det en lang og god pustepause på gården hos mamma og pappa, med skogen rett utenfor døra. Det blir fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått vite at julaften skal tilbringes også sammen med svigerfamilien til min søster - foreldre og en søster. Jeg har møtt de et par ganger, koselige mennesker, så det er ikke noe problem. Men hvordan er kotymen i forhold til julegave? Jeg hadde aldri vurdert å gi dem ellers, men det føles som om situasjonen og høfligheten står seg annerledes når en tilbringer julekvelden sammen. Hva tror dere?

Jeg hadde kjøpt en pitte-liten oppmerksomhet, tror jeg. Ikke noe stort å dyrt. :)

Jeg klarer ikke helt å glede meg over julen jeg. Altså - jeg syns jul er koselig - moro å alt dette her - men meningen med julefeiringen forsvinner i pakker og konkurranser om å gi den beste og dyreste gaven. Aller helst skal man motta den dyreste også. Jeg får helt FNATT når folk rundt meg spør hva jeg fikk - å reagerer negativt på at jeg blir glad for ullsokker til jul.... Jeg syns ikke jul handler om gavene - den handler om kvalitetstid med familien :) Den aller kjekkeste gaven - hvert bidige år - er fra min mormor :wub: Det er masse viss vass pakket inn i annet vissvas, å det hele blir veldig moro å koselig :-) Jeg tror ikke det er EN person i hele slekten som IKKE gleder seg til å åpne hennes gaver :)

Så er det også litt spesiellt med tanke på at jeg bor hos noen andre, uten å være i noe forhold (sånn seksuellt, mener jeg :lol: ) - men i år tror jeg faktisk det blir julefeiring sammen. :)

I fjor ønsket mine yngre søsken seg en minigris. Trenger jeg å si at det ble latter å løye ut av det når vi fant denne gaven under juletreet?

167081_10150111728875586_632600585_8103675_3167024_n.jpg

164894_10150111728910586_632600585_8103676_6714918_n.jpg

Å nå kom jeg på at det snart er "lovlig" tid å ta julebilder av bikkjene - det er moro!

167457_10150111541175586_632600585_8098752_3038417_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt en pitte-liten oppmerksomhet, tror jeg. Ikke noe stort å dyrt. :)

Takk for innspill! Det kan ikke bli noe dyrt, jeg så for meg type konfekt og noen flaxlodd, ei flaske vin om de drikker det, eller noe i den stilen - også gi sammen med pappa, så det ikke blir så veldig gavedryss, mer en hyggelig gest.

Å nå kom jeg på at det snart er "lovlig" tid å ta julebilder av bikkjene - det er moro!

167457_10150111541175586_632600585_8098752_3038417_n.jpg

Jeg juksa i så fall, for jeg tok forsøksvis bilder til julekort i sommer!

Da tok jeg diverse bildemotiv, og fikk til slutt denne julehilsenen for det nasjonale medlemsbladet:

juleannonsecopy-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Det kan ikke bli noe dyrt, jeg så for meg type konfekt og noen flaxlodd, ei flaske vin om de drikker det, eller noe i den stilen - også gi sammen med pappa, så det ikke blir så veldig gavedryss, mer en hyggelig gest.

Jeg juksa i så fall, for jeg tok forsøksvis bilder til julekort i sommer!

Da tok jeg diverse bildemotiv, og fikk til slutt denne julehilsenen for det nasjonale medlemsbladet:

juleannonsecopy-2.jpg

Flaxlodd - Vin osv går nok fint. Selv har jeg kjøpt to små lysestaker til broren til Helene - å en litt dyrere gave til faren. Ikke noe dyrt å stort - men en sånn "jeg har husket deg" gave. :P

Aaaaaaw, SMELT. Men bildet av Betty er fra i fjor :P - Skal snart finne frem drakter osv - i år har jeg jo søren meg fotostudio å leke meg i! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse pynting her i huset blir det ikke,men må ha julestjerne hengende i vindu og advent stake osv

Julestrømpe og tre nøtter til askepott hører til på jule morgnen selv om jeg kan filmen utenatt nå :D

Gleder meg masse til ribbe,medister kaker osv på julaften også skal jeg vel jobbe natta som er det kjipeste i år.

Ei vennine og jeg skal scrappe julekort for første gang i år så det kan jo bli spennede,men må nok bestille noen julekort med hundene på itillegg itilfelle det ikke går bra :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh... Pinnekjøtt er fra sau. Griser lager koteletter, de :D

Jo, men det skulle vist være kjempe godt med pinnekjøtt fra gris. Så han skulle prøve på det :) Spennende.

Nei, jeg feirer hos pappa. Men hjemme hos mamma blir det 7 hunder hele julen :) "Bare" 4-6 hos pappa :P

Ah! :) Feirer K med din mor da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koseligste med jula er å glede seg til den. Når jula endelig kommer kan jeg av og til bli litt skuffet. Så det beste er tiden før. Jeg kan starte midt i november med å lytte til julemusikk. Har laget meg ei Spotify-liste med all mulig julemusikk fra norske julesanger, amerikanske pop-julemusikk, kor + + . Den lista elsker jeg å høre på. Og så øker antallet sanger fra år til år :D

Noe av det koseligste er en tradisjon jeg er helt alene om å ha tror jeg. Jeg kjøpe Jul i skomakergata på DVD for noen år siden. Hver morgen i adventsiden ser jeg en en episode sammen med kaffekoppen og nettsurfing. Det er bare så koselig :heart:

Julaften feires stort sett hjemme hos oss selv. Det er ingen små barn igjen. De er voksne og feirer noen ganger hos meg, noen ganger hos faren og hos sine svigerfamilier. I fjor var foreldrene mine på besøk, det var veldig koselig.

I romjula elsker jeg å stå opp tidlig, slå på lysene på juletreet og bare kose meg alene i sofaen med stearinlys.

Julemat var noe jeg tidligere alltid gledet meg veldig til. Nå er det ikke helt slik lengre. Ribbe spiser vi året rundt for det er så billig og godt. Pinnekjøtt har vi også noen ganger i løpet av høsten. Men det er nå noe spesielt med julematen likevel. Man har mer og bedre tilbehør til og stemningen er så god.

Jeg er veldig glad i lille julaften. Jeg er alltid litt treg med å bli ferdig så jeg står gjerne på hue og vasker hus da. Men når kvelden kommer står jeg og stryker juleduker med julemusikk til, drikker gløgg og storkoser meg. Når huset er ferdigpyntet spiser vi fenalår og ser på TV.

Julaften står jeg tidlig opp (som dere forstår er jeg et ekstremt A-menneske). Da ligger jeg på sofaen og leser julehefter. Så tar jeg hundene med på tur slik at de ikke blir så urolig om ettermiddagen. Jeg er fæl til å småspise godteri, julebrød med hjemmelaget lammerull så jeg rekker ofte ikke å bli så sulten til ribba. Ribba blir fortært med juleøl, Cola og aquavite til. Etterpå er det å rulle seg ned i sofaen og stønne for man er så mett. Når vi starter å pakke opp gaver går som regel finstasen av og joggebuksa kommer på.

Åååh, jeg gleder meg sånn :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått vite at julaften skal tilbringes også sammen med svigerfamilien til min søster - foreldre og en søster. Jeg har møtt de et par ganger, koselige mennesker, så det er ikke noe problem. Men hvordan er kotymen i forhold til julegave? Jeg hadde aldri vurdert å gi dem ellers, men det føles som om situasjonen og høfligheten står seg annerledes når en tilbringer julekvelden sammen. Hva tror dere?

Feiret en sånn jul for et par år siden, og da fikk jeg Ullvangsokker av "de ukjent". Knallgave! Ikke så veldig dyrt, og noe alle har bruk for! Forøvrig var det veldig koselig å lese juleinnlegget ditt! Jeg MÅ ha samme pakketradisjon som deg, man skal ha litt respekt for pakker synes jeg, åpne en og en, alle skal få med seg hva alle får. Gjør vi det ikke sånn blir jeg lei meg.

Julen i år blir nok litt merkelig. De tre siste årene har jeg feiret på gården til mine eks-svigers/eksmann, og jeg har virkelig kost meg der! I år skal jeg være hos besteforeldrene mine, sammen med mamma, hennes samboer og mine søstre. Tror det også blir innmari koselig, selv om det blir annerledes og rart. Jeg er veldig kjæresteperson jeg, og liker å være sammen med kjæresten min i julen (hvem det nå måtte være :lol:). Men jeg gleder meg innmari til å feire med besteforeldrene mine!

Spiser ribbe med alt tilbehør som tradisjon, men elsker også pinnekjøtt, så dersom jeg er hos pinnekjøttere så spiser jeg det og koser meg. MÅ se Askepott og Reisen til Julestjernen. Vil helst ikke ha risengrynsgrøt til lunsj, men heller riskrem med mandel til dessert (og jeg skal ha mandelen!). Og så må jeg ha snø på julaften ... Det er viktig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge inn to julebilder fra julen 2009 (ettersom det ikke var såå mye snø i fjor):

281209150.jpg

Et tre jeg valgte ut! Over 2,5 m høyt :D Det virka ikke så høyt når jeg skulle sage.. Halve treet var vist under snø fant jeg ut etter å ha gravd meg til bunn, sagd og dratt det med meg hjem :lol: Godt vi har høyt under taket!

skogshdn.jpg

Julemorgen på fjellet! :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...