Gå til innhold
Hundesonen.no

Ufrivillig innpust

pippin
 Share

Recommended Posts

Det var den beste tittelen jeg fant på :P

Mana har innimellom slike ufrivillige innpust. Høres ut som om det kommer fra halsen, ikke nesen osv. Hun plages ikke av det, og det skjer sjeldent,men jeg lurer på hva det er som er grunnen.

Ikke nesemidd. Det er ikke fnysing, men likner litt, bare at det kommer ifra et annet område enn selve nesen. Hun trekker jo inn luft via nesen også. Har hørt med andre også, og noen mener det er en huskygreie.

Noen andre som har hunder som gjør sånn innimellom?

EDIT: Hun kan forresten ligge helt i ro før hun plutselig begynner litt. Nå halvsover hun og hadde sånne innpust i et øyeblikk. Så det er ikke aktivitet eller noe som forårsaker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pax gjør også sånn innimellom. Hvis det er det samme da. Det høres ut som plutselig hiksting på en måte. Vanskelig å forklare. Varer noen sekunder og så er det over. Han plages ikke av det, ser ikke ut som han bryr seg i det hele tatt. Har ikke sett noen sammenheng med aktivitet. Snodige greier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kanskje det er det Aro gjør... De første gangene trodde jeg han mistet pusten, han gjør det ganske ofte, et par ganger om dagen, men somregel i forbindelse med at han går rundt å snuser på gulvet. Da skal iallefall vi til dyrlegen å sjekke ved første anledning!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt ikke noen huskygreie, hehe. Jeg trur alle hunder gjør dette på et eller annet tidspunkt. Aiko hadde noen gode runder med det da hun var valp, og jeg trudde bikkja var astmatisk eller hadde akutt kols eller noe annet stilig. Gleden var stor da jeg på utstilling oppdaga ei shibatispe som gjorde akkurat det samme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reverse Sneezing?

Her er en link til youtube (merk at det er et lite utvalg med flere filmsnutter) av forskjellige hunder med sine "versjoner" av reverse sneezing hvis du velger å gå inn på youtube for å se filmen.

Denne filmsnutten viser en hund som jobber tilsynelatende hardt med en aldri så liten snott, og hundeeieren hjelper hunden med et nesegrep. Så fremt det ikke er ekstreme greier, så velger jeg å la min egen hund jobbe seg ferdig i fred og ro.

Er man litt usikker på hva dette er, så hjelper det litt å se noen filmer av forskjellige hunder som "bakoversnuser", og få litt innsyn i hva dette er.

Har du en hund som ofte kjører denne pustingen, da er det greit å ta en samtale med veterinæren for muligens kjøre noen tester for å utelukke eventuelt andre årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chantie har gjort dette siden hun var liten, og jeg var veldig bekymret om hva det kunne være. Hun gjorde det oftere når vi ikke brukte stativ til mat og vannskålene, men vet ærlig talt ikke om det er relatert til hverandre. Det skjer ganske sjeldent nå, men kanskje et par - tre ganger i måneden, tenker jeg. Hun kan gjerne begynne sånn litt etter hun har drikket en del, eller om hun slapper av - det har aldri skjedd på tur. Vet heller ikke om det har noe med det å gjøre, men det kan virke litt sånn.

Pleier å la henne styre på selv, men hvis hun er i nærheten av meg eller kommer til meg pleier jeg gjerne å roe henne ned og stoppe det på nesten samme måte som i videoen over.

Hun gjør det i midlertidig litt annerledes enn hunden på videoen over, og er mer som denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja gjør også sånt, særlig i forbindelse med nitidig understellsvask eller liknende. Jeg ser for meg det setter seg noe i nesen - et hår eller spytt eller noe, og det irriterer. Aldri tenkt over det, det kommer og går i perioder, hele livet. Kanskje 3-4-5-6 gang i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to, en engelsk setter og en jrt gjør det samme. Settern gjør d 1-2 ganger i mnd, mens jrt gjør dette oftere. Snakket med dyrlegen om dette angående jrt`n, og hun sa at det mest sannsynlig kom av at det var litt trangt mellom nese og svelg. Slimhinnene der inne kunne bli lett irritert når det er trangt, og dermed hovnet de litt opp og skapte litt irritasjon. Dette var ikke farlig, men til hunder som var ille plaget så måtte de utføre en kirurgisk korrigering for å få rettet på problemet. En annen ide som hun sa var å bruke et bredt halsbånd eller sele på hunden når man gikk tur, da ble belastningen på hals og svelg mindre, så jeg bruker kun sele på jrt`n og et bredt halsbånd på settern når vi er ute på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos dyrlegen med Aro i forrige uke. Dyrlegen var usikker, tok en titt men syntes alt så bra ut, hun sa at nesemidd var veldig vanskelig å få øye på, men at tablettene for det var så ufarlige at vi kunne prøve de først. Så er en halv tablett i uka i bare 3 uker, så får vi se.

Idag har det ikke skjedd, men han gjør det som regel daglig. Vi får se om det er nesemidd, hvis det ikke bedrer seg skulle hun sjekke ganen sa, snakket om at hunder med løs gane har lik lyd, gjør samme greia, men hu trodde ikke det var tilfellet da :P Såå, vi får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• My gawd! Tenkte jeg skulle være smart og be Ede om utgangsstilling uten godbit fremme. Han har tatt det på verbal cue uten håndsignal lenge, og har koblet at det fiskes opp godis fra lomma om den ikke er i hånden. Tiden var inne, trodde jeg.  Middagen stod klar i en boks i hylla, men han så meg ikke sette den der, og den har stått der lenge med lokk på, så han koblet ikke fra lukten at det var tid for servering da jeg ba ham i utgangsstilling. Han bare så dumt på meg. Ba flere ganger. Fikk en halvhjertet sitt en halvmeter fra i 90 graders vinkel på håndsignal uten godbit. Han skulet mistenksomt på meg. Ga ham en matbit allikevel for å hinte om at de ville hagle om han bare gjorde som han fikk beskjed om. Ba på nytt om det samme. — Nope, mente Ede om det.  Spin? — Okey da. Sakte, uengasjert, ikke en full rotasjon, men fikk en matbit for den. Twirl? — Fine. Ga en uengasjert, men håpefull twirl.  Fikk matbit for den også. Ba ham om utgangsstilling høyre, fordi jeg tenkte han kanskje var mer interessert i noe han nylig har lært og ikke er lei av. — Ikke interessert. Brukte håndsignal og fikk noe halvhjertet, slapt, tregt, skeivt, og han satte seg seigt for langt bak. Fisket frem en matbit fra boksen allikevel. Målet er å få ham til å forstå at det kommer belønning selv om den ikke er i hånden, det ikke lukter fra lommene og jeg ikke har godbitpung på meg.  Utgansstilling venstre?  — Håner du meg?!  La på håndsignal. — Hvor er maten?! Ede snuste demonstrativt på hånden, så foraktelig og bebreidende opp på meg og FNØS, som for å sette meg på plass om at han ikke er slaven min, it's the other way around, bitch! Jeg "hjalp" ham til posisjon med fysisk makt, eller forsiktig guidance med hendene, alt ettersom en ser det. Han var sur, men tok matbiten for "vel" utført oppdrag.  Så tok jeg en matbit i hånden, og jaggu var det en som våknet, gitt! Kvikk og presis og rask og PÅ som en champion. Ingen slinger i valsen når det var godbit i hånden. Ba ham en gang til uten noe i hånden eller lomma. Han ble sint. Så gjennomført fornærmet av å bli utsatt for the AUDACITY fra meg. Å ***** be ham opptre som en sirkusklovn uten å gi ham lønnsgaranti kunne jeg bare drite og dra for.  You had to be there. Det ansiktsuttrykket hans. Kroppsspråket. Lyden. Ikke snakk om at han ville nedverdige seg til å gjøre triks uten å VITE med absolutt sikkerhet at det ble betalt per triks i en faderlig fart. Resten av middagen står på hylla mens jeg revurderer life choices, metoder og strategier over en kaffe.  Stemningen er til å ta og føle på her backstage i oppløpet til sportskarrieren og det ser mørkt ut for øyeblikket. 
    • Litt kortere tur i dag, med Maps Timeline på. Viste seg at den kortere turen var 44 min uten stans. Ikke rart Ede ble sliten i går.  Det er altså padde flatt rundt her vi bor nå, og Mutterns gamle traver av en hjerne som har navigert i by og kuperte landskap hele livet, den tolker tydeligvis alt synlig som mye nærmere enn det egentlig er. Får mæppe rute i en æpp og sjekke nøyere før vi går nye turveier fremover. Ede har ikke oppdaget verken pinner eller bading ennå, og aner ikke hva slags paradis av et lykkeland mange andre hunder synes han sitter i her.
    • Han er utrolig søt og pen 😍 Jeg hadde slitt veldig med å ikke la det søte kjekkastrynet der få tvinne meg rundt potene. 
    • Takk, han er nuskesnusk kosemos søtnos når han ikke har biteraptus. Gikk en for lang tur i sted. Kjempekoselig på sandstrand i vindstille solnedgang og utforskning av ny og finere hjemvei, helt til han ble sliten og ville være hjemme uten å gå resten av veien som ikke luktet kjent. Veier ca 22 kg nå. Lettere å feilberegne sånt med mindre valp.  Tørst ble han også, og det er vanskelig å forklare en valp at det er dumt å drikke skittent sølevann når vi er hjemme om 5 minutter. Følte meg som en sadistisk mishandler hver gang jeg måtte dra ham unna en søledam.  Vel hjemme ville han jeg skulle legge meg sammen med ham (for å være sikker på at jeg ikke forsvinner ut av rommet? Han er skikkelig borrelås. Kun når han sover virkelig dypt jeg kan forlate rommet uten min personlige livvakt på post.) Han ble frustrert og prøvde bite og true og trekke meg til sengen. Han fikk viljen sin på det fordi han var ute av seg overtrøtt og trengte sove umiddelbart. Sover som en stein nå, og jeg tør ikke reise meg og gjøre noe, for tvert han er ute av dyp søvnfase våkner han av den minste bevegelse, spretter opp og er på jobb som personlig livvakt og assistent igjen. 
    • Jeg tyvtitter litt på insta, du er utrolig flink med ham og han virker jo som den perfekte hund. Jeg tviler ikke på at det er mye jobb og utfordrende i blant altså. Fortsett slik!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...