Gå til innhold
Hundesonen.no

Universitetet for miljø- og biovitenskap?


Guest Limo
 Share

Recommended Posts

Hei!

Er det noen her inne på sonen som studerer ved UMB? Jeg studerer biologi på UiB, men liker meg ikke så godt midt i byen. Jeg vurderer å gå over til UMB neste høst. Har fått inntrykk av at universitetet ligger mer landlig til. Stemmer dette? I Bergen går det veldig mye i fisk, og det er ikke akkurat det som interesserer meg mest. Har prøvd å se om de har fag som er litt mer rettet mot etologi, men finner ikke særlig med info om dette. Er det noen som vet noe mer om de ulike fagene man kan velge i? Har sendt mail til studieveilederne der, men får nok ikke svar før over helgen, og jeg er veldig nysgjerrig på dette.

Hvordan er studentmiljøet på universitetet? Finnes det en del hundeinteresserte der? Har vertfall forstått det slik at det finnes hybler for de med hunder (dersom man er tidlig ute) det første året. Hvordan er det å finne en plass å bo med hunder utenfor universitetet?

Håper noen kan svare meg på noen av disse spørsmålene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg studerer biologi på UMB med fokus på etologi og økologi. Jeg har også to hunder. Det ligger landlig, og er ikke en by. Det er som andre steder press på stuieboligene, og spesielt med hund har jeg inntrykk av. Selv leier jeg hus på en gård.

Studentmiljøet er godt, og det skjer mye! Hundeinteresserte er det også mange av da mange med hund trives landlig, og velger å flytte ut til Ås for å studere. Det er også egen studentforening for hundeinteresserte :) Det er også muligheter til å trene i ulike hundeklubber, Drøbak og i Ski, også er antrozoologisenteret rett i nærheten av universitetet med kurs og treningsopplegg. Jeg er veldig fornøyd med hundelivet mitt på Ås! :)

Bare å spørre om det er noe du lurer på. Vi er flere her inne som går på UMB :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på andre året på en master på UMB nå og trives. Bra fagmiljø og gode lesesalplasser når man tilhører mitt fagre institutt (INA). Har en kamerat som byttet fra tromsø til ås i høst som går biologi og han er svært fornøyd med faget her på UMB. Sosialt har det vært bra, men tror det blir bedre for de som er med i en forening. Mye gøy som skjer, men personlig synes jeg det er litt for mye som avhenger av at du er medlem av en forening på den sosiale biten. Iallefall det inntrykket jeg har fått. Med bare to år på master har jeg ikke prioritert å bli med i en forening. Kjenner flere som er med i dem da, og de er fantastisk fornøyd :)

UMB er mitt 5.studiested og havner på topp faglig sett, men fest og morro har vært bedre andre steder synes jeg. Kommer litt ann på hvem man er også tipper jeg.

De har egen hundegruppe her der alle er velkomne uansett rase, hundebruk eller treningsmetodikk. Det er faste turer to ganger i uken og ingen dømmer noen. For en med fuglehund som ikke kan løpe løs uten masse jobb har det vært utrolig befriende å komme til ett hundemiljø der jeg føler jeg kan gjøre akkurat som jeg vil med hunden min uten å bli dømt for det. Akkurat det synes jeg er fantastisk og hundegruppa er virkelig en bra hundegruppe. Mye turer og mye sosialt + enkelte foredrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syntes han var dårligere/bedre med Tromsø vs. UMB?

Geologi-miljøet er svært bra, og vi har biologene på samme hus - men har ikke inntrykk av den samme gode kulturen/miljøet hos biologi-folka (selv om de har en egen etasje).

(Liten digresjon, beklager :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på NTNU? De ligger ikke spesielt landlig til på Gløshaugen i Trondheim(men det er da ikke så fryktelig langt til skog og mark heller), men de har kanskje studieretninger som kan være noe for deg?

Økologi, etologi og evolusjonsbiologi

Etologi

Ellers så kjenner jeg folk som studerer biologi på Ås og de trives godt i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo litt som UIB på UIT og da, fiskehelserelatert - samt mye fokus på marinbiologi i arktiske områder. Om man er interessert i hval og sel er jo det fint (herremin det er mye spennende man kan gjøre på Svalbard i den sammenheng..) - men ellers er det dårlig med terrestrial animals :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert på UMB i fem år og er veldig fornøyd. Faget du spør om vet jeg ikke så mye om, men studentmiljøet er bra (og jeg har ikke den erfaringen at man må være med i noen forening; jeg var ikke med i noen forening og fikk absolutt nok sosialisering, men det kommer kanskje an på hvordan "klassemiljøet" er også, jeg gikk på landskapsarkitektur, hvor man blir en veldig tett gruppe som har mye sosialt i klassesammenheng, eller ut fra en eller annen klassesammenheng). Et perfekt sted hvis man ikke vil bo midt i byen, det er tross alt bare 30 min til Oslo hvis man føler behov for det, og det finnes alltids en plass for deg med hund, men lurt å være tidlig ute som alle andre steder. Og kanskje ikke være alt for kresen... Masse skog og mark og masse blide mennesker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også går biologi på UMB og skal ta master i etologi neste år. UMB har ganske bra utvalg av etologifag, men mange er rettet mot produksjonsdyr og dyrevelferd (ikke fult så mye viltbiologi).

Studiemiljøet kunne ikke vært bedre. Turmulighetene er jeg der i mot ikke så fornøyd med. Det er liksom ingen vann eller topper å gå til/rundt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syntes han var dårligere/bedre med Tromsø vs. UMB? Geologi-miljøet er svært bra, og vi har biologene på samme hus - men har ikke inntrykk av den samme gode kulturen/miljøet hos biologi-folka (selv om de har en egen etasje). (Liten digresjon, beklager :P )

Du snakkes om UiT nå, sant? For de har vel ikke geo på UMB? Bare geomatikk (eller noe sånt?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja :) Greia er at Universitetet i Tromsø har et separat "hus" som heter Institutt for Biologi og Geologi (IBG) - som ligger adskilt fra resten av campus med en hel veg - så vi har ei egen gangbro over dit. Derfor er vi et "lite" miljø for oss selv med egen kantine vi deler, to egne master-kontor-hus og hver sin etasje med stipendiatkontor. Men allikevel er det lite jeg ser til biologistudentene... Bare den fine deilige geologigruppa vår :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på UMB nå i høst. Jeg søkte studentbolig tidlig (samme dagen som de åpnet for søknader faktisk, i april en gang), og sendte med en gang mail med spørsmål om jeg kunne få bo i en av hyblene hvor det er tillatt med hund. Det ordnet seg uten problemer. :) Men det er bare fire av de vanlige singel-hyblene her på Pentagon hvor det er tillatt med hund, så det lønner seg å være tidlig ute med å søke.

Her er det forøvrig veldig kjekt å bo! Leia ligger på 2900 i måneden inkludert strøm, internett og tv-uttak, det tar 5-10 minutter å gå til skolen, tre minutter å gå til treningshallen og Samfunnet, fem minutter å sykle inn til Ås sentrum (hvor matbutikk, togstasjon osv ligger), og skog i akseptabel gangavstand (men i likhet med Maren savner jeg skoger med ordentlige turmål, hvor man ikke bare går rundt på måfå omtrent, så jeg tror jeg skal begynne med turorientering). Det er dessuten haugevis av jorder til spor og lek her, og til vinteren blir det kjørt opp skiløype omtrent rett utenfor huset. Jeg trives veldig godt med de jeg bor med, og alle sammen er veldig, veldig glade i hunden min, heldigvis. :)

Når det kommer til det sosiale tror jeg det er litt avhengig av hvilket studium man begynner på. Jeg har begynt på et studium hvor vi bare er tretti stykker, og hvor vi har en del å gjøre med en annen klasse som er like stor. Det blir dermed et nokså tett miljø, og lett å bli kjent med hverandre. Jeg stortrivdes fra første dag, og har allerede fått meg mange gode venner her på Ås. Hvis man derimot går i en klasse hvor det er langt flere, og særlig når man begynner underveis i studiet og ikke har kjent "alle" fra første stund er det nok ikke så dumt å bli medlem i en forening. Mange av foreningene er for spesielle interesser - sang, dans, korps også videre, og jeg har ikke helt funnet noen forening hvor jeg føler at jeg passer inn (kanskje med unntak av Trøndernes Fagforening, men det ble for mye tiltak for meg å søke inn dit i år :lol: ). Her er i alle fall en oversikt over hvilke lag og foreninger som finnes ved UMB: http://www.umb.no/student-umb/artikkel/lag-og-foreninger :)

Til sist må jeg bare si at jeg har gått et år på UiO, og det å gå her ute på Ås er noe helt, helt annet. Det er rett og slett veldig mye triveligere på alle mulige måter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Liker* Ingvild sitt innlegg!

Jeg kan bare skrive under på at det er veldig trivelig å studere på Ås :) Er på mitt fjerde år nå. For meg som er veldig urban i utgangspunktet har det vært litt utfordrende å gå her og å klare å roe meg ned litt. Men det har gått veldig fint. Selv om jeg aldri verden kommer til å bo på Ås resten av livet (jeg skal nemlig bo i byen jeg for tenk) trives jeg absolutt som student her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiemiljøet kunne ikke vært bedre. Turmulighetene er jeg der i mot ikke så fornøyd med. Det er liksom ingen vann eller topper å gå til/rundt...

Nei, det er egentlig sant. Jeg likte ikke "landskapet", men i forhold til mange andre steder var det ivertfall lett tilgang til skog og mark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo gå rundt/ ned til årungen?

Turmulighetene for hundefolk er vel absolutt en av Ås sine mest negative sider. Blir mye rundt og rundt i samme skog, men her har jeg fått kreative innspill fra hundegruppa til nye steder å gå. Lurt å bli med på noen fellesturer der for de som er lei. Jeg fant iallefall meg noe nye stier i fjor gjennom dem.

Som tidligere miljørettstudent og ivrig naturforvalter må jeg bare få lov til å komme med en liten, streng kommentar:

Alle jordene som er så flotte til spor og lek er stengt for allmenn ferdsel fra 1.mai t.o.m 14 oktober, eller så lenge marken ikke er frossen eller dekket av snø (dette gjelder forøvrig hele landet, ikke bare Ås).

Men mange bønder er snille når de er ferdige med jordene sine for høsten og tar man kontakt med grunneierene rundt forbi er det nok muligheter for å få dispensasjon. Og da slipper man jo at det en selv gjør fører til at andre får kjeft :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere miljørettstudent og ivrig naturforvalter må jeg bare få lov til å komme med en liten, streng kommentar:

Alle jordene som er så flotte til spor og lek er stengt for allmenn ferdsel fra 1.mai t.o.m 14 oktober, eller så lenge marken ikke er frossen eller dekket av snø (dette gjelder forøvrig hele landet, ikke bare Ås).

Det er jeg klar over, og derfor har jeg ikke brukt jordene før nå (med et lite unntak på torsdagen). Men i dag skal vi ut på ordentlig jordetur! :)

(Dessuten er det 30. april, ikke 1. mai :whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange nyttige og hyggelige svar :thumbs: Dette høres jo helt fantastisk ut! Den hundegruppen høres jo perfekt ut. Har savnet folk som er like hundeinteresserte som meg her i Bergen. Blir mye trening alene da de ulike hundeklubbene her ligger så langt borte. Blir litt dyrt å ta buss over alt med to hunder.

Treger på at jeg ikke begynte der med det første... Kommer sikkert til å komme med flere spørsmål etter hvert... Er ganske sikker på at jeg kommer til å søke over der til neste høst. Det blir lenge å vente, men det blir nok verdt det :)

Powers: Jeg har sett på NTNU, men det blir litt upraktisk å bare være avhengig av fly for å komme seg hjem. Jeg kommer egentlig fra Stavanger, og dersom jeg flytter til Ås kan jeg ta enten tog eller fly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å push OiT! :lol: Det ligger alt for langt i gokk. :aww: (Men det høres skikkelig fint ut :ahappy: )

Ja, sorry OT.. :whistle:

Norges 7. største by er da ikke langt i gokk :D Og turmulighetene strekker seg fra randoneski-tur midt i Juli på Jiekkivarre til å se på fjellrypa fly rundt deg på campus... :whistle:

Bare watch out, jeg skal fortsette spam'en jeg :innocent: :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...