Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det ok å avle videre på denne tispa?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Hei på dere!

Oppdretter har altså tenkt å ha valper på ei tispe. Tispa er en av fem valper i kullet, en av tre tisper. I kullet er det tre stk det har vært trøbbel med, den ene er avlivet fordi den beit unger og var veldig aggressiv, den andre er omplassert fordi den var aggressiv og den tredje går på et spesialprogram i en hundeskole. Fellestrekkene er at de alle er usikre, nervøse, etc. Tre av fem har dessuten underbitt, om det har noe å si.

Dette var det første kullet til tispa, det ble tatt keisersnitt og hun var lite interessert i valpene. Hun hadde dessuten lite melk. Det sies at tispa er aggressiv mot andre hunder, oppdretter har slitt med å finne noen som vil ha henne. Hun påstår hardnakket at det er hannhunden som er problemet fordi hun "ikke finner noe" galt, selv om det er tydelig at hun ikke har sjekka noe særlig. Hun sier dessuten at "eksperter" sier det ikke er tispa som er problemet. Når vi spør om hvem dette er så vil hun ikke svare. Så for alt vi vet er det ikke sikkert det er noen eksperter som har sagt noe som helst.

Problemet er ikke bare at hun vil ha valper på tispa igjen - hun vil nemlig også ha valper på den fjerde valpen i kullet (tispe), som hun har ute på for. Kan dette virkelig forsvares med alle problemene som har vært i kullet? Eller er det ingen problem med å avle videre på ei tispe som i og for seg er ålreit hun, selv om tre andre kullsøsken er aggressive, usikre og ikke fungerer normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har alltid lurt på det der, er andre forumister utenom soniser så nyskjerrige at de må sjekke opp enhver "sak" som blir lagt ut? Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har googlet, søkt elle

Hele den dokumentaren er kjempeinteressant. Her er klippet med revene. http://www.youtube.com/watch?v=YbcwDXhugjw Arv betyr ekstremt mye, mener jeg. Den første hunden min måtte jeg dessverre a

Høøøy. Eg er nøgd med Doroen min, eg!

Nå vet jeg ikke så mye om hundeavl, men om jeg hadde hatt en hund som måtte ha keisersnitt på første kullet, så skulle hun få slippe å måtte gå igjennom fødsel igjen. Og når både underbitt og agressivitet/nervøshet er en gjennomganger hos valpene, så burde det ringe en bjelle. De tar jo etter mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv om linjene kan stoppast, så kan ho fortsatt avle som ho vil til tross for at det er feil å avle vidare.

Helt sant. Men nå har det seg sånn at vi kjenner godt de som har tispevalpen i kullet som skal avles videre på. De er veldig fortvila og kan jo ikke gjøre stort med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns vel kanskje at dette må være oppdretteres sak om hun vil avle eller ei. Du skriver din side (det du har hørt) om valpene, oppdretter har kanskje en annen versjon. Og så vil jeg tro at oppdretter kjenner linjene sine bedre enn de fleste andre.

Godt mulig at hun ikke burde avle på mor og datter, men det er det ikke opp til oss her inne å mene noe om tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke meningitt på linjene også? Bl.a bror av moren?

Det aner jeg ikke..

Jeg syns vel kanskje at dette må være oppdretteres sak om hun vil avle eller ei. Du skriver din side (det du har hørt) om valpene, oppdretter har kanskje en annen versjon. Og så vil jeg tro at oppdretter kjenner linjene sine bedre enn de fleste andre.

Godt mulig at hun ikke burde avle på mor og datter, men det er det ikke opp til oss her inne å mene noe om tenker jeg.

Jeg har valpen i kullet som er omplassert. Så jo, jeg synes det til dels er min sak også. Jeg kan jo legge til at oppdretter selv er "berykta" for dette, har snakket med oppdrettere nedover i Danmark og Sverige som har hørt om henne pga dårlig avl. Har også snakket med mange valpekjøpere i Norge med historier som ikke ligner grisen. For oss har hun vært en oppdretter som ikke aner hva hun driver med, lyver, blokkerer oss fra sosiale medier, mm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg aner ikke noe om denne personen. Men er det rett sted å legge ut dette? Bør ikke dere som er valpekjøpere gå sammen om å snakke om dette. Er jo svært lite utenforstående her inne kan gjøre, foruten å synse. Oppdretteren bør kanskje få en mulighet til å svare er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg aner ikke noe om denne personen. Men er det rett sted å legge ut dette? Bør ikke dere som er valpekjøpere gå sammen om å snakke om dette. Er jo svært lite utenforstående her inne kan gjøre, foruten å synse. Oppdretteren bør kanskje få en mulighet til å svare er min mening.

Denne tråden har lite for seg om ikke oppdretteren får ta del i den. Så du kan jo enten vise den til h*n eller ta en telefon til oppdretteren selv.

Til begge to: det er nå mer ment som en generell diskusjon, ikke for å ta denne oppdretteren. Spørsmålet er bare: er det ok å avle videre i en sånn siuasjon. Uavhengig av om oppdretter sier sin sak eller ikke - det får hun sjansen til om vi tar saken videre. Det er mer på generelt grunnlag.

Ang å ringe oppdretter så er det nok dødfødt - hun vil ikke ha noe med oss å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til begge to: det er nå mer ment som en generell diskusjon, ikke for å ta denne oppdretteren. Spørsmålet er bare: er det ok å avle videre i en sånn siuasjon. Uavhengig av om oppdretter sier sin sak eller ikke - det får hun sjansen til om vi tar saken videre. Det er mer på generelt grunnlag.

Ang å ringe oppdretter så er det nok dødfødt - hun vil ikke ha noe med oss å gjøre.

Virkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, virkelig. Vi har vært i kontakt med både NKK og Raserådet lenge og vet fint hva vi kan og ikke kan. Jeg spør om det er ok å drive med oppdrett på den måtten.

Det er ikkje OK å drive avl på den måten der nei. Er ikkje kun helsa som skal vere i orden på ein hund før den skal kunne brukast i avl, mentaliteten må også vere på plass :)

Det einaste ho oppnår er å øydelegge ryktet til rasen og sitt eige rykte.

Endret av Bellare
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant. Men nå har det seg sånn at vi kjenner godt de som har tispevalpen i kullet som skal avles videre på. De er veldig fortvila og kan jo ikke gjøre stort med det.

Denne tispa har de altså på foravtale?

Hvordan har du mulighet til å hindre oppdretter fra å avle på denne og på moren?

Og mener du at du har en god mulighet til å stoppe det, ja, da burde du helt klart gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tispa har de altså på foravtale?

Hvordan har du mulighet til å hindre oppdretter fra å avle på denne og på moren?

Og mener du at du har en god mulighet til å stoppe det, ja, da burde du helt klart gjøre det.

Takk for svar. NKK vil kunne blokkere henne i feks to år. Altså at hun ikke får godkjent hundene sine i NKK i denne perioden. De kan også stoppe konkrete linjer fra videre avl. Om vi har en god sak gjenstår å se :)

Edit: ja, de har den på foravtale.

Endret av soelvd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de blokkerer oppdretteren er det en enkel sak for henne å la noen andre stå ansvarlig for kullet. Det har man sett flere tilfeller av at skjer. Det beste er jo om de får stoppet linjene.

Lykke til og håper dere har en god sak slik at dere får det igjennom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke grei avl i mine øyne nei, så fremt den infoen du kommer med stemmer.

Kjenner jeg blir litt skremt over folk som ikke synes slike ting er noe og bry seg om, og at avl kun er oppdretters sak.. Selvfølgelig bør vi bry oss, med mindre vi vil ha ødelagte raser. Uansett hvordan man snur og vender på det så finnes det oppdrettere som på ingen måte er ute etter og forbedre rasen, kun penger(eller hva det måtte være), og det er ikke bra uansett. Da bør man bry seg, så lenge det gjøres på riktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er søsken og foreldre til denne tispa? Selv om det høres litt mye ut med de tre i forrige kullet, så kan det være et resultat av flere uheldige omstendigheter. Hvis man ser litt større på det vil det kanskje gi en litt bedre indikasjon?

Men såklart, litt avhengig av størrelsen på rasen, og dette er toller(?), så er det vel nok hunder å ta av til at man kan droppe de tvilsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, linjene kan stoppes. Og det akter jeg å prøve på om det er grunn til det.

Sjølv om linjene kan stoppast, så kan ho fortsatt avle som ho vil til tross for at det er feil å avle vidare.

Det var dette jeg mente. Det er Ingen som kan nekte henne å avle, og jeg mener det er galt av henne å avle videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...