Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexibånd


Guest tuski
 Share

Recommended Posts

Jeg har kjøpt Flexibånd i dag, til bruk på sele når vi er på "vimsetur". Prøvde det på skogstur i dag, og det fungerte bra for oss (også for mine noe vonde håndledd og fingre:)

Litt dumt spørsmål kanskje, men jeg spør likevel :whistle: : I pakken fulgte det med en ekstra rem. Jeg leste bruksanvisningen, og forstår det slik at dette er en slags sikringsrem som skal brukes sammen med Flexibåndet... men jeg må innrømme at jeg ikke helt forsto hva de mener. Jeg festet båndet på selen, som har festekrok i egen rem på ryggen (Dogman). Festet er langt fra halsen, så reimen er vel beregnet ved bruk av halsbånd? (Og halsbånd + Flexi er vel ikke helt bra.) Noen som bruek slik reim, og hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, hvorfor ikke kaste hele flexin? Damdidam. Tre meter skinnbånd er helt fantastisk. Skal hunden gå løs, kneppes båndet av, hvis ikke har den mer enn nok lengde til å gjøre fra seg langt uti buskas o

= feil bruk

Jeg går normalt sett med hunden min i bånd med én finger - dvs. at hun kan gå meget fint i bånd, ikke trekker og ellers er veldig ukomplisert å gå tur med. Men hun er en ganske bedagelig type som gjer

Hvorfor er ikke halsbånd + flexi bra?

Fordi hunden vet aldri helt når båndet tar slutt,ikke bra for nakken om det plutselig rykker til, slik det iallefall gjør når jeg bruker flexi på min. Også fordi båndet alltid er "stramt", og jeg vil iallefall at min hund skal gå pent i halsbånd, i sele tiltater jeg mer surring og rykk fra ham, og det er jo det som blir konsekvensene av flexi egentlig

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke kaste hele flexin? Damdidam. Tre meter skinnbånd er helt fantastisk. Skal hunden gå løs, kneppes båndet av, hvis ikke har den mer enn nok lengde til å gjøre fra seg langt uti buskas og grøftekanter :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke kaste hele flexin? Damdidam. Tre meter skinnbånd er helt fantastisk. Skal hunden gå løs, kneppes båndet av, hvis ikke har den mer enn nok lengde til å gjøre fra seg langt uti buskas og grøftekanter :)

Det er ikke alle som kan, eller vil ha hunden sin løs. Flexi er genialt på skogstur på denne tiden av året. Langlina blir full av søle og hekter seg opp i alt. Flexien gjør at hunden kan surre litt mer enn i vanlig bånd :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexi er suverent og opplever ingenting av dette 'er stramt' hele tiden, så det blir vanskelig for hunden å skille. Hunden er ikke dum, den skiller LETT. Vår hund stopper når hånden min blir trekt fram, han kjenner altså forskjell på 'strikk' i flexi kontra når det er stramming av bånd. Man får heller ikke rykking som enkelte påstår. Da bruker man flexi feil.

Flexi er helt utmerket ved riktig bruk, men det forutsetter riktig bruk, og det synder endel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexi er en smart oppfinnelse. jeg syns det fungerer veldig bra, men bruker det ikke daglig. Jeg kan skjønne folks sinne over de med manglende kontroll, men for oss som bruker den fornuftig og orntlig, er det et bra bånd. Enklere enn langline i mange tilfeller. Og så supert å stå i døra og slippe hunden på do i hagen med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes og flexi er en helt fin ting jeg, brukt riktig. Man slipper at båndet sleper på bakken og hunden tråkker over, har semi-god kontroll og kan gi hunden mer frihet der det ikke går å slippe den helt fri.

Flexikjerringer som har null kontroll på hundene sine er en sak, men brukt riktig synes det det er helt knall. Og jeg mener at riktig bruk innebærer bruk av en sele samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

= feil bruk

Helt uenig. Jeg har de siste ti årene brukt utrolig mye tid på å lære folk å gå pent i bånd med hunden sin. Samtlige som bruker flexi på turer, har problemer med dette. Jeg er ganske sikker på at flexibånd er ment for å gå på tur med hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig. Jeg har de siste ti årene brukt utrolig mye tid på å lære folk å gå pent i bånd med hunden sin. Samtlige som bruker flexi på turer, har problemer med dette. Jeg er ganske sikker på at flexibånd er ment for å gå på tur med hunden..

Jeg bruker tidvis flexi på issi eller amiga, men de kan fortsatt gå FVF/lineføring og gå pent i bånd ellers. Ser ikke helt problemet. Amiga får ofte gå i flexi fordi vi går langs vei og hun kan ikke gå løs pga biler ol. mens Issi dilter løs ved siden av oss.

Vettig bruk, altså være obs o rulle inn hundene når du ser du møter noe ol ser jeg ingenting galt i. det har langt ifra ødelagt noe for meg og mine hunder. de får rørt mer på seg er resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går normalt sett med hunden min i bånd med én finger - dvs. at hun kan gå meget fint i bånd, ikke trekker og ellers er veldig ukomplisert å gå tur med. Men hun er en ganske bedagelig type som gjerne tar seg god tid dersom vi ikke er på trimme/joggetur. Da er det utrooolig deilig for meg å ha henne i flexiline samtidig som jeg kan la henne få lov til å gå i sitt eget tempo i mye større grad enn med kort bånd.

Hvis noen påstår at bikkja mi ikke kan gå i bånd fordi JEG liker å bruke flexiline - whatever. Det blir bare trangsynt å tro at alle som bruker flexi er en homogen gruppe mennesker som ikke kan gå med bikkja pent i bånd, sorry.

Alt til sitt bruk. Langline - ikke noe for meg. Det er ikke vits å bruke det på en hund som aldri er lengre unna meg enn fire meter. Kort bånd er utrolig kjekt i byen, på turstier med masse folk osv. Men flexi er helt uslåelig på morgenturen!

Og bare så det er sagt. Det ER masse duster som bruker flexi. Men jeg nekter å gå med på at det er bruken av flexi som gjør dem til idioter. Det er ofte mye annet som er galt med den typen folk sitt hundehold i utgangspunktet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexi er en smart oppfinnelse. jeg syns det fungerer veldig bra, men bruker det ikke daglig. Jeg kan skjønne folks sinne over de med manglende kontroll, men for oss som bruker den fornuftig og orntlig, er det et bra bånd. Enklere enn langline i mange tilfeller. Og så supert å stå i døra og slippe hunden på do i hagen med :P

SUPER IDE!! Tror jeg skal teste dette ut!

Ellers er jeg en flexihater selv, skader jo ikke bare meg om jeg er litt klønete, men hunder også. Fikk 3 brannsår den ene turen jeg gikk med det. Jeg går enten løs eller med langline når hun skal løpe litt, det funker bedre for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett den ekstrareima jeg, på noen av flexibåndene jeg har kjøpt.

Forøvrig synes jeg flexibånd er helt topp! Eneste grunnen til at jeg ikke bruker det lenger er at det var _veldig_ upraktisk da en schäfer kom jumpende ut av en hekk og føyk på mine. Fordi jeg hadde begge hender fulle av flexibånd (ett i hver hånd) fikk jeg ikke tatt fatt i hunden, og pga den dingsen kunne jeg heller ikke slippe mine hunder (for da ville den dinglet i beina på hundene).

Ikke skjønner jeg at folk skal bli hjernedøde når hunden er i flexi, man kan faktisk bruke samme kommandoer som om hunden går i langline/løs. At folk ikke skjønner det er ikke flexiens feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig. Jeg har de siste ti årene brukt utrolig mye tid på å lære folk å gå pent i bånd med hunden sin. Samtlige som bruker flexi på turer, har problemer med dette. Jeg er ganske sikker på at flexibånd er ment for å gå på tur med hunden..

Snodig at jeg har hatt bare 2 hunder og begge skjønner flexi utrolig godt og de lyder det jeg har lært dem. Veksling fra flexi til låsing på fast avstand er uten problem. Hunden kjenner forskjellen med en gang. Forøvrig tror jeg andre bånd enn flexi også er ment for å gå tur med hunden.

Jeg har sett mange med utfordringer med flexi og med andre bånd. Felles for de er at de ikke vet hva de gjør. Jeg og madammen med de 2 hundene vi har hatt er mer enn nok bevis på at det ikke er utstyret(flexi) det er noe feil med, for vi er ikke akkurat noen hundetrenere eller har god peiling - får vi flexi til å virke etter intensjon, så kan alle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...