Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexibånd


Guest tuski
 Share

Recommended Posts

Flexien er ikke noe dårligere lufteverktøy for dine hunder uansett, ei heller for hunder du møter. At du ikke klarer å bruke det rett er ikke flexien sin skyld uansett om du mener det eller ikke.

Eh, jo. Du har da ingenting med å belære meg om hva som er bra eller dårlig for mine hunder. Jeg kan bruke flexibånd helt fint, jeg, men jeg liker det ikke. Med til tider tre hunder på èn gang, er det i allfall bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, hvorfor ikke kaste hele flexin? Damdidam. Tre meter skinnbånd er helt fantastisk. Skal hunden gå løs, kneppes båndet av, hvis ikke har den mer enn nok lengde til å gjøre fra seg langt uti buskas o

= feil bruk

Jeg går normalt sett med hunden min i bånd med én finger - dvs. at hun kan gå meget fint i bånd, ikke trekker og ellers er veldig ukomplisert å gå tur med. Men hun er en ganske bedagelig type som gjer

Er det virkelig noen som påstår at flexi er ondskap? :|:o

*knis*

Jeg vet vel ikke hvorfor folk blir så sinte. Jeg hater flexibånd, har alltid gjort det og har alltid fått masse tyn når jeg forteller hvorfor, uten at jeg syns flexien blir noe bedre lufteredskap for mine hunder, eller hunder vi møter av den grunn :ermm: .

45 boksere i rosa glitterbånd. Skulle gjerne sett det :lol:

Så du vet ikke hvorfor folk tar seg nær om du insinuerer at alle pakistanere er tjuvfolk? At alle somaliere er voldtektsmenn? Neiok, fint verdenssyn! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vet ikke hvorfor folk tar seg nær om du insinuerer at alle pakistanere er tjuvfolk? At alle somaliere er voldtektsmenn? Neiok, fint verdenssyn! :D

Jo, dette blir nok et innlegg der sammenlikninger blir dratt inn uten at det har en sammenheng med topic, what so ever. Kan du ikke bare godta at jeg ikke kan fordra flexibånd og ikke finner noen vettug grunn til å bruke det, uten å tillegge meg en mengde slemme egenskaper eller motiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, dette blir nok et innlegg der sammenlikninger blir dratt inn uten at det har en sammenheng med topic, what so ever. Kan du ikke bare godta at jeg ikke kan fordra flexibånd og ikke finner noen vettug grunn til å bruke det, uten å tillegge meg en mengde slemme egenskaper eller motiv?

Jeg tilegner deg ikke de meningene, det er å ta seg nær.

Jeg prøver enkelt og greit å forklare deg med mer tydelige begreper hvorfor "andre" ikke synes det er OK å ha en så svart/hvit holdning. Det blir like fordomsfullt som å være "rasist" på nevnte måte. Flexibrukere er en gruppe mennesker - som du dømmer under en og samme kam og med fordømmende tanker. Flexi-rasisme :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en her som 'liker' slik bruk. Så hvis hunden slipper boks og løper, så kan man vel 'like' slik uvettig bruk, men riktig bruk liker ikke denne personen. Samme motsigelse som at man er imot burbruk, men er for å begrense hundens bevegelsesfrihet i et vanlig bånd istedet for et flexi.

Joda, morsomt med at hunder bærer både flexi og bånd, men å feste det i halsbåndet først er heller lite gjennomtenkt. "Riktig" bruk her er å ikke feste det fast.

Nå svarer jeg før jeg har lest resten av tråden. Men jeg trykket "liker" på det innlegget. Og om du ser, så har jeg ikke sagt noe om flexibruk. Jeg har tre hunder, hvor av en klipper bånd, en veier nesten 30 og en ligger på mellom 20 og 25 kg, og kun en av dem kan gå i bånd. Så sier seg i grunnen selv at jeg IKKE bruker flexi :lol: Men kunne godt lært en av hundene mine å bære boksen selv. Jeg syns de er grusomme å holde i og etter å hatt 24kg collie i 8 meter flexiline en gang når han tok løpefart fra motsatt ende av båndet, så konkluderte jeg med at smertegrensa for hund i flexiline i min verden ligger på10 kg.

Her møter jeg bare vettug flexibruk, kan ha noe med at gjengen min er så kaotisk at ingen slipper bikkjene bort når jeg går med alle tre? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du har f.eks muligheten til å gi hunden litt større frihet i båndtvangsperioden - uten å begå lovbrudd (eller slite med en langline) :)

Samt at du ved løpetid har en sikkerhet. Da kan jo nemlig innkallingen svikte, altså blir jo flexibåndet en måte å ha hunden "løs" på, men med en sikkerhet dersom noen av leddene skulle svikte.

Brukte det mye på Tinka under løpetid, og spesielt i båndtvangen. Det er jo ingen hemmelighet at jeg er litt nazi på å holde den :)

Yaris blir nok å bruke flexibånd etterhvert, men ja, jeg føler at innkallingen må sitte litt bedre, samt at han også gjerne må kunne gå litt bedre i bånd.

Manglende perfeksjon på innkalling er jo også grunnen til at jeg kun har han løs på oversiktlige steder, hvor jeg kan få kalt han inn før han oppdager hunden på andre siden av området, eller noe annet spennende.

Det er også kjekt på morgenturer, hvor man kanskje ikke føler seg våken nok til å ha 100% kontroll, men allikevel vil la hunden svimse. Et 3meters lærbånd hadde også funket, men det er jo mer frihet i 7meter (eller hva det nå enn er på det lengste båndet).

Samt at flexibåndet er som nevnt tidligere, genial måte å kunne ha hunden ute i hagen, min er nemlig ikke inngjerdet. Jeg kan selvfølgelig stå og se på han, men da må jeg jo i teorien ha på sko i tilfelle han skulle finne på å løpe over til naboen.. som er svært morsom fordi hun har foret han en gang, og hun har morsomme hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da. Jeg er ikke interessert i noen tøysekrangel, jeg. Du får tenke selv om du virkelig tror det er det jeg mener, eller om du bare har lyst til å kverulere og gjøre flexitilhengerne her inne enda mindre troverdige i mine øyne (altså som ambassadører for flexien, Ikke noe annet)

Det er forskjell på tøysekrangling og spissformuleringer. For å si det i klartekst: Når du bruker uttrykk som "flexifolket" og sier at de er til irritasjon, så gir du inntrykk av å putte alle flexibrukere i samme bås, uavhengig av hva slags hundehold de faktisk har og hvilke hensyn de faktisk tar. Sånn bortsett fra det er det selvfølgelig helt i orden at du ikke liker å bruke flexi, eller at du ikke liker at fremmede hunder vimser bort til dine hunder. Jeg stiller ikke spørsmål for å kverulere, men med et vagt håp om å kanskje få fram noen mer nyanserte uttalelser og forklaringer på (i hvertfall tilsynelatende) selvimotsigende argumenter (selv om jeg tviler på at det vil skje). Og nei, jeg er ikke sint, jeg bare undres :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexibånd er kort og godt sagt djevelens verktøy, det er MIN mening, så får alle andre mene hva dem vil :lol:

Enig!

Jeg er en flexi-hater jeg og.. Desverre.. Bare irriterende det båndet, og det er ikke bare en gang jeg har opplevd at den "stopperen" på båndet har hoppet av og bikkja har flydd som ett helvette etter en pus de 15 m det rakk før et kraftisk rykk i nakken.. Nei fysj!

Og hvordan får dere hundene fort inn om den er 15 meter unna? Da blir det sånn "fisking" inn da, om ikke hunden kommer på innkalling i slike situasjoner der en må ha hunden inn på null komma niks.. Sånne hunder har ikke jeg ihvertfall :P

Har 2 stk. flexi jeg, men de ligger trykt og godt langt nede i en boks :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jo. Du har da ingenting med å belære meg om hva som er bra eller dårlig for mine hunder. Jeg kan bruke flexibånd helt fint, jeg, men jeg liker det ikke. Med til tider tre hunder på èn gang, er det i allfall bare tull.

Joda, når jeg VET at flexi ikke er dårlig for hunder i seg selv, så kan jeg selvfølgelig få lov å si det. Du belærer vel oss som bruker flexi du også med at vi bruker noe idiotisk som vi nesten ofrer lem og lester ved å bruke. Du bekrefter vel også her at du bruker flexi helt fint, men du liker det bare ikke - helt greit det, men som du sier, flexi fungerer fint.

Forøvrig hvis noen her vil bruke bur mye, så 'belærer' du dem altså hvis du kommer med argumenter for ikke å bruke bur ... bare for at det gjelder deres hunder .... eller gjelder det ikke deres hunder? Hvis man argumenterer for/imot en ting, så gjelder det vel generelt, men også deres bestemte hund(er), eller hva? Så det er forskjell på om du sier "hunder har ikke godt av å være i bur 24/7" kontra "hunden din har ikke godt av å være i bur 24/7. Joda, man kan jo føle den siste som 'belæring' og personlig kontra den første, men begge setningene er jo myntet på meningsmotstander uansett?

Jeg er en flexi-hater jeg og.. Desverre.. Bare irriterende det båndet, og det er ikke bare en gang jeg har opplevd at den "stopperen" på båndet har hoppet av og bikkja har flydd som ett helvette etter en pus de 15 m det rakk før et kraftisk rykk i nakken.. Nei fysj!

Alltid brukt flexi og aldri hatt slike uhell. At du lar den få et kraftig rykk på slutten er ikke båndets feil, det er ditt. Ta hånden helt bak deg, hunden når enden og du gir etter - en myk stopp der du også kan bevege resten av kroppen. Samme myke stop gjør man med vanlig bånd forøvrig. Line som ligger på bakken er det verre med sånn sett - hvis hunder drar ivei og man har bare valget med å tråkke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sykt lyst til å kjøpe flexibånd til Peggy, av denne tråden, bare fordi hun selvsagt skal få hilse på alle hunder vi møter på tur! Hun er jo så snill, og vil jo bare leke! :D

Ikke sant! Tror faktisk jeg skal bruke flexibånd til hestene også - tenk så mye friere de kunne ha det!

Og siden Dennis er IPO-hund, sitter "SLIPP!!"-kommandoen som den skal, så om han knasker litt på en liten gneldrebikkje, kan jeg bare be ham slippe, og ikke en kjeft kan si noe, siden han EGENTLIG er i bånd - det er jo neppe MIN feil at båndet ikke fungerer!? :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden Dennis er IPO-hund, sitter "SLIPP!"-kommandoen som den skal, så om han knasker litt på en liten gneldrebikkje, kan jeg bare be ham slippe, og ikke en kjeft kan si noe, siden han EGENTLIG er i bånd - det er jo neppe MIN feil at båndet ikke fungerer!?

Så du mener bånd, flexi, fri, fraskriver deg fra ha kontroll, eller hva mener du egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!

Jeg er en flexi-hater jeg og.. Desverre.. Bare irriterende det båndet, og det er ikke bare en gang jeg har opplevd at den "stopperen" på båndet har hoppet av og bikkja har flydd som ett helvette etter en pus de 15 m det rakk før et kraftisk rykk i nakken.. Nei fysj!

Og hvordan får dere hundene fort inn om den er 15 meter unna? Da blir det sånn "fisking" inn da, om ikke hunden kommer på innkalling i slike situasjoner der en må ha hunden inn på null komma niks.. Sånne hunder har ikke jeg ihvertfall :P

Har 2 stk. flexi jeg, men de ligger trykt og godt langt nede i en boks :D

Sorry men sånne innlegg får meg bare til å tenke at du hopper inn i tråden for å ytre din mening, uten å ha lest noen av innleggene i den. Som motbeviser og/eller besvarer samtlige av dine påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry men sånne innlegg får meg bare til å tenke at du hopper inn i tråden for å ytre din mening, uten å ha lest noen av innleggene i den. Som motbeviser og/eller besvarer samtlige av dine påstander.

Kan jo ikke motbevise mine egne opplevelser vel? :huh:

Sorry.. Men det er meningen min, og disse opplevelsene gjør at jeg ikke bruker flexi på mine hunder.

(og nei, jeg har ikke lest igjennom hele tråden og absolutt alle innleggene, men en del ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg opplever én utlening som raner - så er alle utleninger dumt?

Bruker dette eksemplet for å vise dere hvor ensidig det høres ut å si noe sånn som "kan jo ikke motbevise mine egne opplevelser - det er meningen min, og disse opplevelsene gjør at jeg er flexi-hater og mener flexi er djevelens verktøy".

Jeg opplever et par ubehagelige utleninger, det er meningen min at jeg derfor ikke ønsker dem i Norge - disse opplevelsene gjør at jeg er utleningshater og mener de er djevelens avkom.

Way to go reasoning! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry.. Men det er meningen min, og disse opplevelsene gjør at jeg ikke bruker flexi på mine hunder.

Hvordan unngår du samme rykk med vanlig bånd da?

Nå idag har jeg en rase som løper kjappere enn de fleste, så topphastighet nås raskt, men har som sagt ingen problem med rykk slik det famkommer av enkelte. Men så har jeg da også såpass dressur at han ikke løper etter katter f.eks selv om han er løs og han egentlig er en rase som syns det å jakte på slike er veldig gøy. Men framrykking kan jo skje og da har man altså svikting og myk stopp som virkemiddel - på alle bånd slik jeg ser det - foruten langline som ligger på bakken og man ikke rekker å ta opp.

Eksempel: Min yngste sønn(var vel 10 år ca) gikk med vår forrige hund. Brukte sele og flexi og hadde fortalt viktigheten av å ikke slippe boksen og hvordan han 'svikter' med hånden og kropp for myk stopp. Ikke så lett for en 10 åring første gang med en hund som var i 100 enkelte ganger og DEN føyk fram i den perioden. DA ble det rykk, for sønnen glemte helt den myke stoppen, men ikke viktigheten av å holde fast - dermed endte det med et kraftig rykk og gutten flakset på trynet, fortsatt med et godt grep om boksen. Men han lærte fort tydeligvis, for selv om hunden gjorde samme framrykking senere, så fikset 10 åringen den myke stoppen og dermed ble det heller ikke flere slike rykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for dumt å dra alle flexibrukere under en kam, det er på tide å åpne øyenene og innse at noen faktisk klarer å bruke det.

Fiske inn bikkja har jeg aldri gjort, jeg bare roper 'hit' eller 'kom', evt. kanskje også 'på plass' og vips er hunden hos meg. Om den ikke reagerer med engang, kan jeg dra litt i linen for å få oppmerksomheten, evt. minne hunden på at den er i bånd og ikke har noe valg akkurat der og da.

Behov for å gjøre det raskt har man som regel heller ikke, om man kun har linen løs på oversiktlige områder.

Flexiline er jo bare en form for flexibel langline, som ikke ligger og henger på bakken. Hvordan hindrer man en hund i langline og få et rykk? Og ikke minst, hvordan i h********** fisker man inn en hund i langline, det må jo være kjempetungvindt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det jeg kan lese i tråden her nå blir jeg bare mer sikker på at jeg digger flexi! Hunden min går bak meg hele tiden, fordi hun er litt i overkant bedagelig til tider. Hun driter i andre hunder på tur og elsker å plaske i grøftedammer. Det er så deilig for meg at jeg allikevel kan være tørrskodd, gå i mitt tempo og kose meg på tur selv om bikkja lever helt i sin egen verden. Hvis vi går tusleturer orker jeg hverken å ha båndet surret i en stor ball rundt hånda fordi bikkja er så nærme meg eller å bli med hunden ned i grøfta for å bade.

Noen som har jogget med flexi forresten? Bra armtrening altså!

Forresten. Har kjøpt en ny type flexi nå. En liten boks man henger på halsbåndet til hunden eller på buksa. Så kan man dra ut bånd når man måtte trenge det. Den er stilig altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger flexi, og bruker det hver dag :) I stad brukte jeg vanlig kobbel i skogen, og det synes jeg var noe skikkelig herk. Ble mye sveiving ut og inn, og det blir mye tau med to hunder. Dessuten er Joshi verdensmester i å få båndet rundt beina. Og da er flexi genialt! Jeg tør ikke slippe de løs alle steder, fordi jeg er hysterisk og er redd for at de skal jakte på noe. Men med flexibåndet på kan de surre rundt likevel :) Når vi går tur i byen, bruker jeg alltid vanlig kobbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...