Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexibånd


Guest tuski
 Share

Recommended Posts

Nå er det kanskje lenge siden jeg har sagt noe om det, men jeg er altså en ihuga flexihater :angry: . Det er tidenes teiteste oppfinnelse :sint_01: Så vet dere det.

Hadde ingen behov for å vite dette jeg ;) Syns egentlig at slike innlegg kan postes i "jeg hater flexibånd" tråden som allerede er.

Jeg har kastet den ekstra reimen. Flexi bånd er genialt når du har bikkje som ikke kan slippes - den brukes daglig her hos meg, å har aldri noensinne bydd på problemer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, hvorfor ikke kaste hele flexin? Damdidam. Tre meter skinnbånd er helt fantastisk. Skal hunden gå løs, kneppes båndet av, hvis ikke har den mer enn nok lengde til å gjøre fra seg langt uti buskas o

= feil bruk

Jeg går normalt sett med hunden min i bånd med én finger - dvs. at hun kan gå meget fint i bånd, ikke trekker og ellers er veldig ukomplisert å gå tur med. Men hun er en ganske bedagelig type som gjer

Hvordan bruker man vanlig bånd riktig?

Siden alle her sier at det er såååå bra med fleksibånd bare man "bruker det riktig" så må det jo være en spesiell måte å bruke det på, så jeg spør igjen: hvordan bruker man et fleksibånd riktig? Du må vel kunne svare meg på det siden du er slik forkjemper for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden alle her sier at det er såååå bra med fleksibånd bare man "bruker det riktig" så må det jo være en spesiell måte å bruke det på, så jeg spør igjen: hvordan bruker man et fleksibånd riktig? Du må vel kunne svare meg på det siden du er slik forkjemper for det...

Man lærer hunden å gå pent i bånd ;) - mine skiller ikke mellom fleksi eller kort bånd, de har lært å ikke dra i båndet samme søren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden alle her sier at det er såååå bra med fleksibånd bare man "bruker det riktig" så må det jo være en spesiell måte å bruke det på, så jeg spør igjen: hvordan bruker man et fleksibånd riktig? Du må vel kunne svare meg på det siden du er slik forkjemper for det...

Forkjemper?

Nei, det vil jeg ikke si jeg er, for dessverre er det slik at mange ikke kan bruke det rett og da er det mer til ulempe enn nytte.

Men det er for at det krever litt mer å bruke flexi enn vanlig bånd - både av hund og eier, men poenget mitt er at DET ikke er flexi sin feil. Noe enkelte her påsto, som altså regelrett er feil. Jeg vet nemlig at de har feil, da jeg som sagt bruker det selv og det fungerer utmerket.

Du kan bruke alt uriktig, så hvorfor skal ikke du forklare riktig bruk av vanlig bånd?

Hva er riktig bruk av langline?

Det er ikke en 'spesiell' måte man bruker det på - man bruker det slik det skal brukes - er ikke vanskeligere enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkjemper?

Nei, det vil jeg ikke si jeg er, for dessverre er det slik at mange ikke kan bruke det rett og da er det mer til ulempe enn nytte.

Men det er for at det krever litt mer å bruke flexi enn vanlig bånd - både av hund og eier, men poenget mitt er at DET ikke er flexi sin feil. Noe enkelte her påsto, som altså regelrett er feil. Jeg vet nemlig at de har feil, da jeg som sagt bruker det selv og det fungerer utmerket.

Du kan bruke alt uriktig, så hvorfor skal ikke du forklare riktig bruk av vanlig bånd?

Hva er riktig bruk av langline?

Det er ikke en 'spesiell' måte man bruker det på - man bruker det slik det skal brukes - er ikke vanskeligere enn det.

Hvorfor kan du ikke bare svare på spørsmålet mitt? Jeg aner faktisk ikke hvordan man bruker et fleksibånd rett eller galt, så noe må det jo være som gjøre at det enten blir riktig eller feil? Bruk av vanlig bånd eller langline har ikke noe med dette spørsmålet å gjøre. Men jeg skjønner jo at du egentlig ikke vet, siden du ikke kan gi et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkjemper?

Nei, det vil jeg ikke si jeg er, for dessverre er det slik at mange ikke kan bruke det rett og da er det mer til ulempe enn nytte.

Men det er for at det krever litt mer å bruke flexi enn vanlig bånd - både av hund og eier, men poenget mitt er at DET ikke er flexi sin feil. Noe enkelte her påsto, som altså regelrett er feil. Jeg vet nemlig at de har feil, da jeg som sagt bruker det selv og det fungerer utmerket.

Du kan bruke alt uriktig, så hvorfor skal ikke du forklare riktig bruk av vanlig bånd?

Hva er riktig bruk av langline?

Det er ikke en 'spesiell' måte man bruker det på - man bruker det slik det skal brukes - er ikke vanskeligere enn det.

= hvordan? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig bruk av flexibånd for meg går vel mer på å ta hensyn til andre enn at hunden går sånn og slik.

Og da tenker jeg sånne ting som å kalle inn hundene og ha de fot når man møter andre, slik at de ikke er til hinder eller sjenanse for folk og dyr.

Dessverre er det jo mange som ikke kan ta hensyn, de har jo verdens snilleste hunde som SKAL påtvinges andre.

Meeen de finnes også godt representert blandt de som går med korte lenker også.

Begge deller er like lite sjarmerende når man får en 30 kgs bikkje med matmor hengende som et slips etter seg mens hun febrilsk roper at "han er snill, ikke vær redd"...... :w00t:

Mine hunder kan fint gå fot i flexi når vi skal passere andre, men det er generelt lov å trekke litt når vi har på flexi og sele.

Sele = lov å trekke litt.

Halsbånd = ikke lov og trekke uavhengig av hvilket bånd de går i.

Bruker ikke flexi på steder der hundene ikke får gå fritt, som feks på utstilling, hundetrening, om vi går i byen og steder som er uoversiktelige eller steder med mye folk.

Dette er for meg riktig bruk av flexi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for meg riktig bruk av flexi.

Etter mitt syn er flexi riktig å bruke også der, men igjen på riktig måte. Man låser altså båndet i en lengde på steder man har har behov for dette. Det er en av styrkene med flexi kontra et vanlig bånd - man har muligheten til flere ting.

Forøvrig gjør vi det samme som deg. Er lov å trekke i sele, men ikke halsbånd - uavhengig av hva som brukes av bånd.

Hehe... 'slipset' ja - vi har en nabo der fruen i huset går enkelt med hunden i vanlig bånd, mens herren i huset alltid henger som et 'slips' etter den hunden (også i vanlig bånd). Har alltid kalt den fyren for 'slipset' :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig. Jeg har de siste ti årene brukt utrolig mye tid på å lære folk å gå pent i bånd med hunden sin. Samtlige som bruker flexi på turer, har problemer med dette. Jeg er ganske sikker på at flexibånd er ment for å gå på tur med hunden..

Vi brukte ca 75% av turen på å gå fint ved siden av oss, de siste 25% satte vi på flexibåndet og lot henne snuse, kose seg, vi gikk saktere og lot henne bruke tid. Vi hadde aldri problemer med å få henne til å gå fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synes jeg flexibånd er helt topp! Eneste grunnen til at jeg ikke bruker det lenger er at det var _veldig_ upraktisk da en schäfer kom jumpende ut av en hekk og føyk på mine. Fordi jeg hadde begge hender fulle av flexibånd (ett i hver hånd) fikk jeg ikke tatt fatt i hunden, og pga den dingsen kunne jeg heller ikke slippe mine hunder (for da ville den dinglet i beina på hundene).

Du kunne brukt det til å dælje til schäferen i hodet :aww::innocent:

Hvordan bruker man et fleksibånd riktig?

Vi kan gå en båndtur sammen en dag, så skal jeg vise deg. Det er ikke så vanskelig som folk skal ha det til altså, jeg er sikker på at både du og Ida klarer det om dere bare prøver :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Haha jeg begynner å føle meg ****** smart!

Jeg ser ikke helt problemet jeg. Jeg har møtt tilsvarende tullinger med langline, kort bånd og hunden løs, men skal være enig i at det finnes mange tullinger som ikke kan ta til seg hunden sin som ruller alle sine 5 meter ut på lina og hilser og surrer seg inn i min hund. Irriterende, ja, men jeg tror ikke de folka hadde vært noe mer hensynsfulle uten flexi.

Jeg bruker flexi (festa i magebelte) som et alternativ til løs hund på steder det ikke egner seg å ha han løs. F.eks. om jeg bare skal gå en kveldstur langs veien. Det vil si at jeg fint kan rope han inn, be han vente og ta han enten i sitt eller fvf forbi andre hunder. Hvorfor? Jo fordi det gir han mer frihet og gir han mulighet til å bevege seg i sitt naturlige ganglag. Jeg går for sakte til at han klarer å trave skikkelig, og da får han en mellomting mellom pass og trav hvor han prøver hardt å trave uten og stramme båndet. Flexi gjør at både han og jeg slipper å tenke på gå pent i bånd. Og nei, fleksibruk ødelegger ikke for at han skal gå pent i vanlig kobbel. For tenk, jeg har kommet på den geniale ideen at jeg kan ha på sele når han går i fleksi og får gjøre som han vil, og halsbånd med vanlig kobbel når han må gå pent. Tenk det... Ellers går vi nok betraktelig flere turer med kobbel og halsbånd hvor han går pent i bånd og gjerne får løpe litt løs i skogen deler av turen. Men jeg ser virkelig ikke problemet med å bruke flexi så lenge du har kontroll på hunden. Lydighet er en fin bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bruker man et fleksibånd riktig?

Man tager et flexibånd, ruller det ut til ca 1-2 meter. Stopper båndet på 1-2 meter. Går ut døra, hunden går pent i bånd. Kommer seg til området hvor man ønsker å la hunden gå fritt, gir kommando "fri" og slipper flexilina i "løs". Man går rolig bortover og hunden snuser lykkelig rundt omkring. Kommer man til en sving kaller man hunden inn i god tid før svingen og har den i kort bånd (1-2 meter). Slipper hunden fri igjen ved neste oversiktlige område.

Kommer det hunder, barn, barnevogner, barnehager, katter, biler, hester eller andre hindringer framfor dere på veien kaller man hunden inn i god tid (derav oversiktlig område), fester flexi på 1-2 meter og slipper så hunden fri ved passering av problemområde.

Ved bilvei holder han hunden i 1-2meters lengde.

Neste dag kan hunden som ved magi gå pent ved din side i lærbåndet på 1,5 meter. I overmorgen kan hunden gå i flexi, og i neste uke går den jammen like pent i lærbånd.

Dæven så vanskelig. Herremin, her trenger man høy IQ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig vanskelig! Har tatt meg årevis å mestre denne eldgamle teknikken!

Nei seriøst, jeg synes faktisk langline er noe herk jeg. Å slepe rundt på 8 meter tau bort til et sted å bruke det, der hunden på sin side skal slepe det etter seg, gjennom bæsj, tiss og andre uhumskheter, hvorpå man må gå med en bunke skittent og vått knutete tau i armene veien hjem. Mye greiere med ett 8 m langt flexibånd som man slipper å ta i, og som ikke ender i en stor knute på slutten av turen.

(Jeg er muligens ikke veldig god på langline, kan godt hende man trenger like lang trening for å bruke det som flexi. Men jeg har faktisk et studie på universitetet jeg må prioritere og her. )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ingen behov for å vite dette jeg ;) Syns egentlig at slike innlegg kan postes i "jeg hater flexibånd" tråden som allerede er.

Nehei, men alle innleggene før om hvor fortreffelig flexien er, hadde du behov for? Neida, skal ikke late som jeg skrev at jeg hater flexi for å skape noen som helst balanse i lovprisningene, jeg. Det har seg slik at det er to ting som virker som rød klut på meg her inne. Det ene er den innbilte nødvendigheten av flexi, det andre er den enda værre innbilte nødvendigheten av bur i heimen.

Men nå gleder jeg meg til flexikurs hos 2ne :D Tilleggsutfordring: Jeg går ofte med tre på èn gang. I grunnen minst èn av tre daglige turer. Ellers går jeg med to. I dag har jeg gått tre av tre turer med tre hunder. Den ene (eller egentlig tredje) kneppes av og på opptil flere ganger pr, tur, for hun går løs der det ikke er biltrafikk eller mætt ta folk og styr. De andre to skal holdes i bånd samtidig som den vesle kneppes av og på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig enig med Ida, det er mye uvettig bruk av flexien og jeg må si jeg syntes ikke det er julekvelden å gå forbi en diger kjøter som peser ytterst i flexien med eieren hengende bak.

Jeg vet det er mange som har god kontroll på flexien, og heldigvis så er det ofte de med små hunder (sorry hvis jeg tråkker på tær her) som ikke akkurat behersker det å kalle inn hunden og trykke på knapppen når de møter andre hunder på tur.

Har faktisk opplevd å få et brist i ribbein pga en flexiboks som kom i 120 i siden min pga en eier som hadde festet den digre hunden sin i flexi og sele.

Hunden dro til i flexien mot oss, eier mistet taket i boksen og boksen kom som et prosjektil inn i siden min og slo luften helt ut av meg.

Skal love dere at hverken eieren eller flexi-dritten stod høyt på favoritt listen min da jeg fikk summet meg.

Og ja, eieren fikk passet sitt skikkelig på skrevet om hva jeg mente om både hun og flexien :sint_01: :sint_01: :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene er den innbilte nødvendigheten av flexi, det andre er den enda værree innbilte nødvendigheten av bur i heimen.

Flexi er like nødvendig som vanlig bånd, men med mere muligheter, så da kan du jo forklare hva som er innbilning med at det er nødvendig med vanlig bånd istedet. Det er akkurat samme grunn man bruker flexi, men da altså med flere valg. Jeg velger f.eks ikke iPhone eller andre iProdukter fordi jeg vil ha valg, så jeg havner på androide og SGS2 istedet - Jeg som bruker har valgene og det liker jeg - Jeg er såpass moden at jeg vet farene og ulempene det kan gi, og passer meg for de, men jeg får også med alle fordelene og DET er grunnen til at jeg velger flexi framfor annet.

Jeg vet også ulempene med det å slippe han fri kan gi, men han får da løpe fritt av og til også ..?

Hadde jeg skulle vært mye ute i vær og vind, så hadde jeg ikke valgt noen av de - da hadde jeg valgt en vannsikker og robust tlf med godt batteri.

Ja, poenget er at man velger utstyr etter behov og nytteverdi.

For min del syns jeg det er helt flott at hunden får noen meter mer å bevege seg på innimellom på turen vår. Hvorfor i all verden skal hunden ha en fast avstand på bånd egentlig .... hva er nytteverdien i det? (ta vår hund som eksempel og fortell meg nytteverdien i å gi hunden mindre område å bevege seg på i perioder av turen)

Bur ja ... er det ikke akkurat for blant annet dette å innskrenke bevegelsesfriheten det også blant annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå gleder jeg meg til flexikurs hos 2ne :D Tilleggsutfordring: Jeg går ofte med tre på èn gang. I grunnen minst èn av tre daglige turer. Ellers går jeg med to. I dag har jeg gått tre av tre turer med tre hunder. Den ene (eller egentlig tredje) kneppes av og på opptil flere ganger pr, tur, for hun går løs der det ikke er biltrafikk eller mætt ta folk og styr. De andre to skal holdes i bånd samtidig som den vesle kneppes av og på.

Den som skal gå løs, trenger vel neppe flexibånd, så da ser jeg ikke helt problemet ditt? :) Du har to stk hunder i flexibånd, hund nr 3 i vanlig bånd (og når jeg fikser det med to belgere og en mellompuddel, så fikser du det med dine tre litt mindre hunder?). Når du kommer til et sted hvor den som skal kneppes av og på skal kneppes av, så setter du på brems på 2 flexibånd (så sant du ikke har så lydige hunder som kan kommanderes til å være hos deg), knepper av et vanlig bånd, så løser du ut bremsen på 2 flexibånd og tusler videre. Gjenta prosedyren med brems av og på på flexibåndene når hunden som kneppes av eller på kneppes på igjen.

Er egentlig enig med Ida, det er mye uvettig bruk av flexien og jeg må si jeg syntes ikke det er julekvelden å gå forbi en diger kjøter som peser ytterst i flexien med eieren hengende bak.

Jeg vet det er mange som har god kontroll på flexien, og heldigvis så er det ofte de med små hunder (sorry hvis jeg tråkker på tær her) som ikke akkurat behersker det å kalle inn hunden og trykke på knapppen når de møter andre hunder på tur.

Har faktisk opplevd å få et brist i ribbein pga en flexiboks som kom i 120 i siden min pga en eier som hadde festet den digre hunden sin i flexi og sele.

Hunden dro til i flexien mot oss, eier mistet taket i boksen og boksen kom som et prosjektil inn i siden min og slo luften helt ut av meg.

Skal love dere at hverken eieren eller flexi-dritten stod høyt på favoritt listen min da jeg fikk summet meg.

Og ja, eieren fikk passet sitt skikkelig på skrevet om hva jeg mente om både hun og flexien :sint_01: :sint_01: :sint_01:

Og jeg har gått på trynet fordi en gjøk ikke klarte å samle inn bikkja si, sånn at båndet snurra seg rundt beina på meg og vippa meg over på ryggen. Jeg har også hatt en hund som sleit seg fordi at båndet røyk. La oss lage en "jeg hater lærbånd"-tråd også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en eldre kar, med en lite vennlig mellomstor hund, på en trang sti. Og karen var om tenksom og gikk ut av stien. Problemet var bare det at han glemte å trykke inn knappen, så bikkja ble stående igjen på stien, mens gubben stod inni alt buskaset :lol: :lol:

Jeg kjøpte flexie til Stitch, som jeg brukte på kveldslufting, fordi vi hadde en grevling som herjet i hagen her. Så da ble den brukt et par ganger og siden har den ligget i skuffen. Tror faktisk jeg kasta den her om dagen, sammen med annet ubruklig hundeutstyr. Jeg syns det er en tung og uhåndterlig innretning, som gir lite kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker flexibånd når vi er på tur opp på "fjellet". "Fjellet" her er en stor bakke med asfaltert sti, ikke akkurat villmark.. Der bruker jeg flexibånd slik at hunden skal få strukket litt på bena da føler jeg at jeg har litt mer kontroll på han ettersom han enda ikke vil komme på innkalling hvis han oppdager en hund før jeg gjør det.

Har aldri hatt problemer med det. Kommer det folk er det jo bare å heise han inn slik at de ikke får en hund oppi trynet eller snubler fordi det går et bånd over veien.. på vei til og fra er det jo bare å ha den låst på kort lengde. Eneste jeg ikke liker er at det er så ubehagelig å holde i båndet, så på byturer er det vanlig kort kobbel som gjelder :) Skjønner ikke hvordan folk kan være så lidenskapelig imot en type bånd.. er ikke båndet det kommer an på, det er personen som holder i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...