Gå til innhold
Hundesonen.no

Lagring i photoshop


Tonje
 Share

Recommended Posts

Jeg har skaffet meg en prøveversjon av photoshop (gratis i 30 dager) og driver nå å leker meg med den, men jeg finner ikke ut hvordan jeg lagrer endringene? Eller kanskje det ikke går med en sånn prøveutgave? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skaffet meg en prøveversjon av photoshop (gratis i 30 dager) og driver nå å leker meg med den, men jeg finner ikke ut hvordan jeg lagrer endringene? Eller kanskje det ikke går med en sånn prøveutgave? :icon_confused:

File > save evt. save as om du ikke skal ha psd-fil (photoshop fil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sikker på at det bare er Photoshop CS5 som lager layers automatisk, så hvis du ikke har CS5, så trenger du vel ikke å tenke så fælt på layerene heller. :P

Det du beskriver der kommer bare an på hvordan du velger å bruke adjustments. Og gjelder ikke bare cs5 :)

Sorry for den kanskje-uleselige skriften min..

sxggo7.png

Men bruker du "image" -> "adjustments" blir endringen automatisk "merget" inn i bildet. Bruker du "adjustments" på sidebaren blir det automatisk til nye layers :)

Edit: (Ordrett blir det jeg har skrevet på bildet følgende:

Image -> adjustments - Blir automatisk "merget" rett inn i bildet!

Adjustments -> blir automatisk lagt til i layers! - Det betyr at du enkelt kan slette eller duplisere f.eks. kontrasten.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl + s pleier å duge for meg, men jeg setter sammen alle layerene først da.

Mulig jeg er dum nå, men er ikke dette lite lurt hvis man finner ut at man vil endre en av layerne i etterkant? (jeg er en slik som aldri blir fornøyd, så jeg går bestandig tilbake og endrer litt - da finner jeg det langt lettere å f.eks endre en layer, slette den osv ...) Mulig det bare jeg som kan PS for dårlig, men det er nå slik jeg gjør det ^^

Edit: men jeg har PS2, så mulig jeg henger laaaaangt bak utviklingen ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er dum nå, men er ikke dette lite lurt hvis man finner ut at man vil endre en av layerne i etterkant? (jeg er en slik som aldri blir fornøyd, så jeg går bestandig tilbake og endrer litt - da finner jeg det langt lettere å f.eks endre en layer, slette den osv ...) Mulig det bare jeg som kan PS for dårlig, men det er nå slik jeg gjør det ^^

Edit: men jeg har PS2, så mulig jeg henger laaaaangt bak utviklingen ;)

Jeg sa bare at jeg gjorde det, ikke at alle andre må gjøre det. :P

Jeg er liksom ferdig med bildene mine når jeg lagrer de, jeg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er alle layerne?

Det er rett og slett lag(vis).

For å prøve å illustrere det.

Du lager deg en brødskive med smør(lag1), pølse-pålegg(lag2) og med agurk oppå der igjen(lag3)

Du kan selvfølgelig legge på nye lag, f.eks annet pålegg eller samme type - alt etter hva du ønsker - det er også lett å endre mengden, fjerne osv i etterkant. (under forutsetning av at du ikke spiser den opp naturligvis, men det er et eksempel :P )

Du kan sammenligne 'å merge' lagene (slå de sammen) med å ha smør og leverpostei elns - altså vanskelig å skille - Du må fikse eventuelle endringer i etterkant på andre måter. Å prøve å skrape av leverposteien trenger ikke gi like bra resultat kan man si ;)

Så hvis du har slått sammen, og blir gjort oppmerksom på en feil, f.eks du har skrevet <Tonje's favoritt> elns i et bilde. Det skal ikke være ' der, det er feilskrevet. Du vil endre til riktig <Tonjes favoritt>. Å viske ut ' holder ikke, for det er større avstand mellom e og s enn de andre, så det blir endel knoting kontra bare å gå inn på tekst layeret(det er jo tekst, lik når vi skriver her på forumet) og fjerne ', for så å lagre.

Endret av KarpeSkrotum
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...