Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekullet (TV-program)


Rotaflor
 Share

Recommended Posts

Er det bare jeg som synes dem var veldig å skulle flytte og styre med de nyfødte valpene? Tispen fikk jo nesten ikke gjort noe selv.. Og, den "knipetang" saksen de har på navlestrengen, er det vanlig at valpene ligger med det en stund? Vi har jo hatt tre kull, men vi har ikke brukt det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes programmet var artig, morsomt å se hva slags valpekjøpere en annen rase har og hvordan andre oppdrettere gjør ting...

Noe jeg synes var uvant var at oppdr. lot tispa gjøre utrolig lite selv. Nå vet ikke jeg hvordan cocker tisper er til å ordne selv, men jeg er vant til at tispene gjør det meste selv, og så lenge det ser ut til å gå bra gjør jeg mist mulig. De får lov til å ta navlestrengen selv, og å slikke valpen tørr. Jeg fjerner ofte bare vekk slim fra luftveiene, å få valpen ren er i mine øyne tispas oppgave, og er det første skritt på vegen til å styrker forhold mellom mor og barn.

Nå har ikke jeg så lang erfaring, kunn vært med på tre valpefødsler så langt, så det er mulig det er en grunn til at de gjør det slik.

Er det bare jeg som synes dem var veldig å skulle flytte og styre med de nyfødte valpene? Og, den "knipetang" saksen de har på navlestrengen, er det vanlig at valpene ligger med det en stund? Vi har jo hatt tre kull, men vi har ikke brukt det..

Nei, jeg synes som skrevet over også dette :rolleyes2:

"Knipetangen" er en "Peang", sikkert veldig kjekt, og blir det samme som å knyte en tråd rundt navlestrengen, for å forhindre blødning.

Jeg har heller aldri hatt behov for dette men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det var fryktelig mye styr, og at tispa ble satt veldig på sidelinjen. Ikke for det, jeg har ikke sett en valpefødsel på 25 år (og husker ikke noe anna fra valpinga enn at jeg ble kasta ut fra rommet :lol: ), men jeg er like fullt overrasket. Og for et spenn blant valpekjøpernes livssituasjon, erfaring og hundesyn/-kunnskap! Må innrømme jeg er spent på hvordan det vil arte seg utover. Artig program, men jeg har så lyst til å fortelle dem akkurat hva jeg meiner om etpar ting :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så episoden på nett-tv i formiddag, og jeg greide ikke la være å undres over måten oppdretter formelig STUPTE bak tispa og nærmest dro valpen ut og opp, før den engang var helt ute av seg selv. Hver eneste gang en valp skulle til å bli født, var hun der før den var helt ute engang! Makan til stress og styr da... tispen fikk ikke gjøre noen verdens ting selv, oppdretter tok alt! Det er ikke helt sånn jeg ville gjort det da, men...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes oppdr. virket seriøse og naturlige foran kameraet - endel av valpkjøpernes replikker virket litt for "redigert" på en måte..

Ang. tispen (moren) så synes jeg HUN virket uvanlig uinteressert av valpene sine, og de virket veldig livløse når de kom ut. Kanskje hun har hatt kull før, og oppdr. VET at hun ikke er kjapp/interrisert nok til å få gang valpene selv? I så fall skjønner jeg godt at oppdr. tar kontrollen og får liv i dem selv fremfor å vente og samtdig risikere livet til de små..

Kanskje også derfor de hadde klart en liten rekke med sprøyter og dette "Respirot" (?) greiene for å få igang pusten deres?

På en litt grotesk måte synes jeg også det var veldig bra at de viste tydelig at det faktisk ikke alltid går bra, valper kommer faktisk ut dødfødte en gang i blant. Det er ikke alltid rosenrødt å ta i mot valper, dessverre.

Ang. den peangen så bruker jeg en slik selv - men da for å klemme til før man klipper av navlestrengen hvis man må det - og det skjer relativt ofte her, da tispene mine er såpass ivrige at de lett biter den av litt for tett inntil kroppen og da blør det. Men nei, den fjernes før valpen legges til moren, da. Peangen er også grei å sette der hvis man lar mor slafse i seg etterbyrden "rett fra valpen" - da har hun også lett for å glefse i seg litt for mye. Peangen stopper henne da der man vil..

Dessuten virket det som om valpene ble lagt til moren ca 10 sekunder etter at de var kommet ut - SÅ kjapt suger i alle fall ikke mine valper!

Bur-galskapen gidder jeg neste ikke å kommentere engang, bortsett fra: Idioti, helt enkelt!

Og noe merkelig med redigeringen/klippingen også, tror jeg. Man kjøper da ikke fôr til sin evt. kommende valp før den er født, liksom??

Nå misset jeg noen sekunder i begynnelsen - ble det nevnt noe som helst om rasen, foreldredyrene, helseundersøkelser og sånt?

Men i det store og hele så var det jo realistisk og bra, så jeg kommer nok til å få med neste episode, ja.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arti å se. :) Men savnet litt mer info om hva som skjer FØR hunden valper. Litt om planleggingen dems og det å skal finne hannhund, parring, osv. Men det er vel ikke så interessant for hvermannsen å se.

Så litt skummelt ut hele fødselen. Kjenner jeg meg selv rett, hadde jeg nok vært ganske så nervøs og småhysterisk selv. *kanskje revurdere hele oppdrettsplanen* :P Neida, blir vel å få lyst igjen når jeg ser valpene vokser seg til :ahappy:

Jeg tror nok disse familiene ble filmet etter at de har fått tildelt valp, så har de vist dette nå i første program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok disse familiene ble filmet etter at de har fått tildelt valp, så har de vist dette nå i første program.

Det tror jeg også.

For de visste jo også hvilket kjønn de skulle få. Så familiene er nok ikke filmet før etter valpene ble født tenker jeg.

Men jeg skal følge spent med på fortsettelsen :D Har gledet meg lenge til dette programmet jeg, hehe :))

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg også irriterte meg over det med bur, grrrrrrr...

Og ville gjerne hatt mer info om forskjellige ting, men det aner meg at hadde programmet blitt som mange her inne ville hatt. Ville det kanskje ikke blitt så enkelt for hverdags folket:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte også på håndteringen her, synes de var veldig brå med tispa og lagde mye styr. Ved ihvertfall et tilfelle fikk hun seg en kraftig dytt da hun prøvde å undersøke valpen sin. Hun ble hufset ned i liggende for at oppdretter skulle legge til valpen. Ikke en fin måte å understøtte morsinstinktet på, akkurat.

Ikke at dette er noe å rope så himla høyt om, men jeg likte det ikke.

Og så er jo bur finfint da. Må jo ha det! :rolleyes2:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt program, men med den kvalpen som døde handla dei feil. I staden for å ta "slenge" metoden for og få slim UT, så tok dei munn-til-munn metoden og dermed vart slimet dytta lenger ned i halsen på den stakkars lille greia :/

Tror den var dødfødt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt program, men med den kvalpen som døde handla dei feil. I staden for å ta "slenge" metoden for og få slim UT, så tok dei munn-til-munn metoden og dermed vart slimet dytta lenger ned i halsen på den stakkars lille greia :/

Helt enig. Jeg satt og grumla "slyng ham da for pokker" da de begynte å knote med "munn til munn".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...