Gå til innhold
Hundesonen.no

Kosthold uten mel


Rocket
 Share

Recommended Posts

Har da fått tips om å prøve en diett uten mel for å se om det påvirker allergien på noen måte, er vist en del som blir bedre i huden da. Så jeg spør sonenorakelet. Noen som har tips på måltider eller matvarer uten mel i?

Helst med minimalt sukkerinnhold også.

Er usikker på om maismel osv er greit, fikk ikke mer utdypet svar en mel.

Tar litt utgangspunkt i dette:

"Dette funker på veldig mange med hudgreier: Spis kjøtt, fisk, grønnsaker, noe frukt, bønner og erter, nøtter og frø. Ikke spis noe som helst av sukker eller sukkererstatninger, men spis gjerne fett. Karbo fra de matvarene jeg nevnte er helt OK. Det går også bra med melkeprodukter for noen. Bruk så lite foredlede produkter som mulig, altså rene råvarer."

Jeg er også student og har ikke verdens beste økonomi så det må være relativt rimelig. Og jeg er lat i forhold til å tilberedeting, men det er en vanesak da :P Har blitt en del hermetikkmat, rett å slett fordi det er enkelt å tilberede.

Det jeg da sliter mest med er frokost og kvelds. Hvordan effektivt bytte ut brødet/knekkebrødet.

Jeg prøvde ut Osteknekk som ble nevnt i lav karbo tråden, men det ble litt mektig smak for min del, men godt i små mengder da :)

Takker på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo.no inneholder mange tråder og er et godt sted å starte om man skal begynne på lavkarbo, enten du skal på diett eller endre livsstil.

First Price kyullingfilet er alltid en kjekk ting å ha i huset.

Kiwi har billig kyllingkjøttdeig.

Følg med i reklameavise rog handle inn kjøttdeiger og ting når det er på tilbud.

Rema1000 har billig og god frossen torskefilet.

Du kan lage egne lavkarbo knekkebrød, søk oppskrifter på lavkarbo.no. Der er det også en egen tråd med forslag til alle dagens måltider. Ellers er egg i alle varianter super frokost. Det inneholder masse vitaminer, fett og proteiner.

Ta deg tid til å planlegge ukesmenyer og ta en dag i uka hvor du lager mat som du kan fryse og ta ut ved anledning. Da sparer du tid og du slipper tilberedning hver dag, selv om det er, som du skriver, en vane.

Hadde droppet maismel også. Mais inneholder masse karbohydrater. Minimais kan man bruke litt i matlagning for innholdet av karber er ikke så stort.

Googler du lavkarbo kommer det opp mange gode sider med oppskrifter og tips/råd. HER er et sted å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leve uten mel er en omstilling, men ikke vanskelig. Det eneste du må lære deg nå, er å alltid lese på innholdfortegnelser til matvarer, fordi mel og sukker er ekstremt vanlig i utrolig mye hel og halvfabrikat. Det beste er selvfølgelig å lage maten fra bunnen av, da har du full kontroll på hva du får i deg. Latskap er mulig å gjøre noe med, det handler litt om din innstilling til det. Mye mat er raskt å lage også, selv om man lager det fra bunnen av. Ellers er det jo eksempel mye forskjellige grønnsaksblandinger man finner i frysedisken som er lette og raske å varme opp. Glutenfrie produkter er dyre, og kanskje ikke det beste for en studentøkonomi, siden du ikker har så store muligheter for å være matflyktning til Sverige om du bor i Ålesund.

Frokost er smoothie enkelt, raskt og lettvint. I tillegg til at det finnes sukkerfrie youghurt som man eksempel kan blande kanel og nøtter i for å gjøre det mer mettende og mer smakfult. Om man ikke kjører lavkarbo, så finnes det riskaker også, som er glutenfrie, og da er det jo bare å velge å vrake i pålegg du kan spise. Eller du kan spise kesam med bær eller cottage cheese med grønnsaker blandet i.

Siden du er student og har en begrenset økonomi, er det nok viktig å planlegge menyer framover. Slik at du ikke kjøper mer enn du trenger og ikke ender med å kaste ting som ikke blir brukt. Det er også en vanesak, men mer økonomisk er det også, siden man unngår alle impulskjøpene. Handle 1-2 ganger i uka alt etter hvor god oppbevaringsmuligheter du har.

Lunsj og kveldsmat er det mulig å spise eksempel middagsrester også. Salater (der du eksempel bruker litt av kjøttet fra middagen) er jo raske og enkle å lage. I tillegg til at du kan spise frukt og rå grønnsaker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel fint droppe lavkarbo men allikevel leve som en med glutenallergi? Det krever ikke en så voldsom endring av kostholdet som det å bytte helt over til lavkarbo. Jeg er en av dem som nekter å tro at lavkarbo passer for alle :P finnes masse alternative dietter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja jeg aner ikke jeg :P Lavkarbo er ingen prioritet nei, bare jeg som slang ut en tanke da jeg har fått det får meg at lavkarbo inneholder lite mel så kan ta noen matidèer derifra. Hva er egentlig forskjell på vanlig og glutenfri mat? Hvetemel byttet ut med maismel etc? Er jo i hovedsak melet som er hovedpunktet for min, vet ikke om det innebærer ALT mel eller vare "vanlig" mel (hvetemel?), skal se om jeg får utdypet det av hun jeg fikk tipset av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være greit å sjekke hva det er i mel du skal prøve å holde deg unna. Hvis det er gluten kan du erstatte det vanlige hvetemelet (og andre typer med gluten) med andre ting. Tror maismel er glutenfritt, ja. Også har du soyamel f.eks.

Vet flere som har gått på dietter der gjær, sukker og gluten er fyfy. Men vet ikke hva den typen diett kalles. Og som du selv sier - uten at du skal leve lavkarbo kan du hente masse gode mattips fra lavkarboeietter av ulike typer :) Pizza f.eks.! Lavkarbopizza inneholder jo ikke mel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være greit å sjekke hva det er i mel du skal prøve å holde deg unna. Hvis det er gluten kan du erstatte det vanlige hvetemelet (og andre typer med gluten) med andre ting. Tror maismel er glutenfritt, ja. Også har du soyamel f.eks.

Vet flere som har gått på dietter der gjær, sukker og gluten er fyfy. Men vet ikke hva den typen diett kalles. Og som du selv sier - uten at du skal leve lavkarbo kan du hente masse gode mattips fra lavkarboeietter av ulike typer :) Pizza f.eks.! Lavkarbopizza inneholder jo ikke mel :)

Jeg får ta å spørre damen en dag snart ^^

Er det mel eller gluten du skal unngå? Min søster tåler ikke mel, uansett om det er glutenfritt, havre, eller hva det skulle være. Er du så "heldig" å "bare" ha glutenallergi så er det ikke så vanskelig i disse moderne tider.

Har ingen allergier ift mat, skal bare se om et mel fritt kosthold kan bedre eksem min ;)

Lever du glutenfritt, så kan du spise ris foreksempel. Det utgår i lavkarbodietter.

Jupp, har vurdert ris, men jeg lurer meg på hvordan det skal gå å tilberede. Er flink på å overkoke sånt jeg :lol:

Og potetgull - min store, stygge akilleshel! :P

Potetgull er nam! Vist det er rett type og i passe mengder :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVis det er stivelsels delen i melet du skal unngå så er ikke maismel bra, men er det gluten i melet så har du mange alternativer. Siden du sier du skal unngå sukker i maten så vil jeg tro at det er stivelsen i melet du skal unngå. Da kan du spørre om du kan bruke teff eller bokhvete begge er gluten frie, Teff vet jeg er lavkarbo ut fra hva dem sier Bokhvete er lett optakelig. Du kan også spørre om du kan bruke Cornells . Ellers så er det å lage ting fra bunnen av for i hel/halvfabrikater så blir det puttet inn mel og sukker. Mel for å binde sammen produktet og sukker for å runde av smaken. Disse her har mye forskjellig mat innenfor allergi og er greie å handle av. Ellers så er det en dansk familie som har laget mye med minimalt med sukker og som har gjort mange gode ting men husker ikke navnet på dem. Du kan se på lavkarbo oppskrifter og du kan se på candida kurer hvis det er stivelse som du skal kutte ut. Stivelsen i melet blir omgjort til Glukose i tarmen et annet ord for druesukker. Kan du erstatte sukker med kunstig søtstoff for eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...