Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger man signatur på bildene ?


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Jeg har laget meg en fotoside hvor det står flere steder at jeg har copyright på bildene.

Er det da nødvendig å ha signatur på bildene ?

Trenger man dette sånn generelt også?

Jeg har masse bilder på hunde-hjemmesiden min og kun opplevd en gang at noen har tatt bilde derfra.

Hva tenker dere om sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lett å kopiere bilder fra en side - man laster egentlig ned bildene bare man er på siden din. (slik nettleserne virker). Du har bare oppdaget en gang, det kan ha blitt brukt ymse plasser uten at du vet det.

Generelt bør man ikke legge ut bilder (eller annet) på nett hvis man er redd for det, for ingenting er privat der - ting stjeles/brukes uten lov hele tiden (ikke at det er rett å gjøre slik, men det gjøres)

Det beste hvis du likevel vil dele de på nett, så er det å sette det på selve bildene. De fleste setter det nede i et hjørne, men dette er lett å fjerne hvis man absolutt vil ha bildet uten denne teksten (bare klippe vekk er enklest) - så kan du ha vannmerke mer inn i selve bildet, slik at det er vanskeligere å fjerne det uten å ødelegge/forringe kvaliteten ... da tar de færreste det. Eksemplet er svindel i annonser på f.eks Finn.no - der 'låner' de bilder av andre hunder de finner og utgir de for å være sine/hunden de annonserer.

Hvis noen stjeler bilde fra deg og poster det på sin side - hvem vet at det er ditt bilde bare for at det står på din side. Kun den som stjal det som vet det. Hos h*n står samme copyright på siden og kanskje også at h*n har satt det på selve bildet.

Så i bunn og grunn er det en vurderingssak på kvalitet kontra sikkerhet med copyright. Jeg ville gått for å merke i et hjørne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å skrive navnet mitt nederst i hjørnet på bildene, men kunne egentlig tenkt meg å ha et vannmerke, jeg har bare ikke funnet ut hvordan jeg kan gjøre det på en enkel måte. Nå vet ikke jeg om at bildene mine har blitt misbrukt, men det har hendt noen ganger at folk har brukt bildene mine uten å spørre først, da er det greit at navnet mitt står på bildene. Jeg er veldig "nasi" på at mine bilder er mine bilder og at man ikke får bruke dem uten lov, så jeg tar kontakt med vedkommende hvis de har tatt bildet og sier hva jeg synes om saken. Det var værre for noen år siden, nå virker det som om folk er mer oppdatert på hva som er ok og ikke.

Samtidig tenker jeg at når det gjelder hundebilder og er bilder av min egen hund, så skal det litt til for andre å skryte på seg at det er deres hund eller deres bilde, så jeg har lagt ut flere bilder uten navnet mitt på og det har gått bra :P Men jeg foretrekker som sagt at navnet mitt står på. Selv om det kan klippes bort, så kjennes det i allefall bedre ut.

Jeg tror også det er en fordel at man skriver på siden sin at man har copyright, da tenker kanskje folk seg litt om før de evt. tar et bilde.

Men hvordan er det med facebook? Mener de har skrevet at alle bilder som lastes opp der er deres bilder, hva innebærer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid signatur/link på bilder som jeg legger ut på nett. Så om folk skulle finne på å stjele står iallefall mitt avtrykk der. Men har opplevd at folk har tatt bildene mine og, og kuttet av nederst for å få bort signaturen. Eller folk og folk da, venner, så nå har jeg begynt å ha den litt lenger opp.

Men selvsagt, vil man ta bort signaturen er det jo bare å klone eller noe... men JA, alltid signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det i hvert fall her. Er ikke like interessert i å gå etter noen i retten ang. hundebilder (modell gjør jeg, og de har ikke noe vannmerke), men fikk nettopp vite når vi var på NM at ei jente fikk det for seg å gi vekk et bilde kjæresten hadde tatt til noe hundemagasin utenfor norge. Jeg ble litt sur inni meg. :P

Bruk av bilde er rundt en tussing.

Bruk av bilde uten å kreditere fotograf er x3 den tussingen (er litt mer enn en tusenlapp men orker ikke søke hva det er for noe).

Dyrt å stjele. ;) I hvert fall om det blir sak og du må ta både din og den saksøkende sine saksomkostninger.

Stjeler man har man nullsjans å vinne. Vannmerke eller ei. Man trenger ikke vannmerke men er greit sånn at du i hvert fall blir kreditert om noen stjeler de - kanskje du får noen kunder? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det i hvert fall her. Er ikke like interessert i å gå etter noen i retten ang. hundebilder (modell gjør jeg, og de har ikke noe vannmerke), men fikk nettopp vite når vi var på NM at ei jente fikk det for seg å gi vekk et bilde kjæresten hadde tatt til noe hundemagasin utenfor norge. Jeg ble litt sur inni meg. :P

Bruk av bilde er rundt en tussing.

Bruk av bilde uten å kreditere fotograf er x3 den tussingen (er litt mer enn en tusenlapp men orker ikke søke hva det er for noe).

Dyrt å stjele. ;) I hvert fall om det blir sak og du må ta både din og den saksøkende sine saksomkostninger.

Stjeler man har man nullsjans å vinne. Vannmerke eller ei. Man trenger ikke vannmerke men er greit sånn at du i hvert fall blir kreditert om noen stjeler de - kanskje du får noen kunder? ;)

Takk.

Når det gjelder hundeblader etc så gir jeg ofte bort bilder til egen raseklubb. De sitter som regel ikke med mye penger.

Men så klart, om man selger bildet til andre er det jo en annen sak.

Får se om jeg setter på vannmerke eller lar de være uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker du menyene på kameraet ditt så har du en plass der du kan legge inn copyright info. Jeg har også en preset i Lightroom slik at alle bildene som importeres får automagisk mye mer copyright info som telefonnummer, webaddresse, navn, etc.

Dette legges inn i EXIFen, ikke midt på bildet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker du menyene på kameraet ditt så har du en plass der du kan legge inn copyright info. Jeg har også en preset i Lightroom slik at alle bildene som importeres får automagisk mye mer copyright info som telefonnummer, webaddresse, navn, etc.

Dette legges inn i EXIFen, ikke midt på bildet. :P

Det var smart

Vet du hvor på Canon EOS 7D jeg legger det inn?

Man lærer stadig noe nytt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker du menyene på kameraet ditt så har du en plass der du kan legge inn copyright info. Jeg har også en preset i Lightroom slik at alle bildene som importeres får automagisk mye mer copyright info som telefonnummer, webaddresse, navn, etc.

Dette legges inn i EXIFen, ikke midt på bildet. :P

Hva er Lightroom og hvor legges den infoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er i grunn ikkje nødvendig, for å ikkje øydelegge bildene har ein som regel namnet sitt i eit hjørne, men det kan enkelt og greit redigerast vekk, så det gjekk ikkje så mykje nytte sånn sett. Men om du ser ein person som brukar ditt bilde utan lov, då sender du dei berre ei rekning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vurdere å flytte dit. Pleier de å være vrang med å ha hund? Har hørt skrekkhistorier om at en plutslig kan bli hevet ut pga hund eller dyr.  Er det noen spesielle ting man må tenke på??  
    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...