Gå til innhold
Hundesonen.no

Informasjon om din hunderase


Maria
 Share

Recommended Posts

Folkens!

Jeg jobber med å lage en oversikt over ulike raser som vi kan bruke på jobben slik at vi på en enkel og grei måte kan hjelpe kunder med raser vi ikke nødvendig vis kan så mye om. Det gjelder spesielt i forhold til stell og bading, børsting osv. Så jeg hadde satt utrolig stor pris på om dere snille soniser ville hjelpe meg litt med info om deres raser. Så mange raser som mulig, takk :D

Det jeg ønsker å vite om ulike raser er følgende (uavhengig av merke):

- Hvilken rase?

- Spesielle ting ved pelsen som bør nevnes? Napping f.eks.

- Pelsstellutstyr, børster (hva MÅ man ha, hva kan man ha osv.), barbermaskin? Sakser?

- Gjerne kort sammenfatning av hva slags type pelsstell rasen trenger, også de som trenger lite stell

- Sjampo? Balsam? Annet av pelspleie man må ha?

- Andre ting ved rasen man bør vite? Noen særegne ting som er unikt for rasen? Foring kan og nevnes her.

- Spesielle typer halsbånd, seler, skåler eller liknende som anbefales til rasen?

- Noe spesielt med rasen i forhold til utstilling? Frisyrer, utstyr, bånd osv.

- Bilde av en raserepresentant som kunne deltatt på utstilling i den kondisjonen den er i på bildet. Hvis dere har :)

Det jeg tenker å gjøre er å lage et dokument som samler punktvis enkel og grei informasjon om stell av de ulike rasene for så å skrive dette ut og lage en infoperm. Den er kun til eget bruk :)

Dere kan gjerne fylle inn info i følgende skjema eller liknende. Skal uansett arbeide alt sammen inn i et og samme dokument.

- Rase

- Pelstype

- Nødvendig (MÅ ha) stelleutstyr (børster, sjampo etc)

- Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

- Utstilling

- Spesielt for rasen

Hadde satt stor pris på hjelp fra dere! Så kan jeg lære kollegaene mine masse om hunderaser og forskjeller på dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha informasjon om alle typer raser altså! Dersom rasen ikke krever noe spesielt stell så skriv det! :) Er ment som en veiledning uansett rase :) Skal liksom lage et slags "leksikon".

Det er helt sikkert noe du synes er bedre å bruke av børster/hansker/håndkler osv til din rase også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase: Dansk svensk gårdshund

- Pelstype: korthåret

- Nødvendig pelsutstyr: Ingen børste er nødvendig, men bruker gjerne en shampoo innimellom ved behov, som f.eks. før en utstilling. Tørker ellers bare av med en mikrofiberklut

- Anbefalt pelsutstyr: shampoo og en mikrofiberklut

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.): som med andre raser: halsbånd/sele (foretrekker sele da rasen er kjent for å ikke gå pent i bånd, hehe :P), vanlige matskåler o.l

- Utstilling: et vanlig utstillingsbånd. Siden rasen er en gårdshund er det ikke snakk om særlig mye pynt og slikt på utstillingsbåndene. Velg fargen som matcher hunden din; svart, hvitt eller brunt

- Spesielt for rasen: nope, veldig lite pelsstell :)

minsket15-19.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Slik du har lagt det opp er perfekt, rottmaneier! :) takk!

Takk for link om pyreneer. Men hvis dere vil ta dere tid til å fylle inn raskt, gjør gjerne det :) Vet hvor jeg finner mye info, men sliter med å sile ut det vanskeligste. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase?

Briard.

Spesielle ting ved pelsen som bør nevnes? Napping f.eks.

Pelsen er svært lang, med både dekkhår og underull. Underullen danner fort floker om den ikke børstes jevnlig. Den skal ikke nappes eller klippes, men av hygieniske årsaker klipper man rundt kjønnsåpninger/analåpningen. Det klippes også foran øynene, ikke panneluggen, men hårene som vokser opp FORAN øynene. Ellers er det smart å klippe potene slik at pelsen ikke ligger utover bakken men holdes relativt kort (ikke barbering, men en pen, avrundet poteklipp).

Pelsstellutstyr, børster (hva MÅ man ha, hva kan man ha osv.), barbermaskin? Sakser?

En god børste med ståltinner (uten sånn tupp), en puddelkam og saks er greie hjelpemidler. Jeg bruker også en underullskam (schäferkarde) for å ta ut overflødig underull.

Gjerne kort sammenfatning av hva slags type pelsstell rasen trenger, også de som trenger lite stell

De trenger omfattende pelsstell for å se skikkelig ut, dvs gjennombørsting av pelsen. For å spare seg selv for skippertaksbørsting som gjerne vil ta flere timer, så anbefaler jeg å børste og kamme gjennom pelsen et par ganger i uka faktisk. Da holder det gjerne med en halvtimes tid. Det er også greit å gi hundene vask av skjegg og barter ganske ofte, her samler det seg fort matrester, skjegget er ofte fuktig og tørker sakte og kan dermed bli surt.

Sjampo? Balsam? Annet av pelspleie man må ha?

Pelsen skal være så stri som mulig, så det er en fordel å bruke shampo for strihårede hunder - tror jeg. Jeg bruker ofte det jeg har for hånden, enten det er grønnsåpe eller hundeshampo, og merker i grunnen ikke så store forskjeller på produktene her. Jeg har selv benyttet Chris Christensens Black on Black på den sorte, og Gold on Gold på den fawne. Gode shampoer som fungerer fint på briardpelsen. Av balsamer har jeg litt dårlig erfaring med Chris Christensen-produktene faktisk. Det ble veldig fluffy og pelsen ble alt for lett. Jeg her derimot veldig god erfaring med Plush Puppy Coat Rescue som gir litt tyngde i pelsen. Men dette gjelder jo gjerne med tanke på best mulig resultat for utstilling. Bare pelsen blir rein, så er det nok det samme hvilke produkter man benytter.

Andre ting ved rasen man bør vite? Noen særegne ting som er unikt for rasen? Foring kan og nevnes her.

Ikke noe jeg kommer på sånn umiddelbart :).

Spesielle typer halsbånd, seler, skåler eller liknende som anbefales til rasen?

Skal man ha seler og halsbånd som produserer minst mulig floker (ja, jeg er litt vel opptatt av floker kjenner jeg *ler*) så er det viktig at de er av glatt stoff. Jeg bruker kjettinghalsbånd til mine hunder (men da uten strupfunksjonen). Den glir godt gjennom pelsen og etterlater sjelden floker. Når det kommer til seler er det helst de som er foret med glatt stoff som er best. De gnager minst på pelsen. I tillegg er jeg opptatt av at selene skal ha minst mulig reimer og løse deler som kan gnukke og gni i pelsen. En god nomesele er i grunnen det jeg har best erfaring med.

Noe spesielt med rasen i forhold til utstilling? Frisyrer, utstyr, bånd osv.

Utstilling krever at man holder pelsen flokefri og rein hele tida. Skippertak mht pelsstell gir ikke den fine utstillingspelsen og finishen som kan være forskjellen på en BIR og ingen plassering. Heldigvis er dommerne flinke til å se forskjell på en ustelt pels og en pels som er under utvikling. I perioder kan unge briarder være rimelig kortpelset og trasige, men det er sjelden dette slår ut på kvalitetsbedømmelsen. Det går mer på helhetsinntrykket i konkurranseklassene.

Briarden skal bare børstes, og pelsen på hodet børstes framover. For å fluffe opp beina litt, børster man gjerne dem mothårs, altså oppover. Bånd til utstilling er som regel vanlige utstillingsliner, gjerne "snakekjede" som er veldig skånsomt mot pelsen.

Bilde av en raserepresentant som kunne deltatt på utstilling i den kondisjonen den er i på bildet.

2011-08-21-Willy01.jpg

Her er forresten link til briardklubbens egen beskrivelse av pelsstell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Siri :D

Anette: Veldig greit å ha liggende på jobben i hvertfall. Det er jo virkelig store forskjeller på hva som anbefales til ulike raser, så uansett hvor mye jeg kan om hunderaser kan jeg umulig klare å lære meg hva slags stell alle trenger. Så håper det kan bidra til å gjøre oss mer kunnskapsrike på jobben så vi kan hjelpe flest mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette: Veldig greit å ha liggende på jobben i hvertfall. Det er jo virkelig store forskjeller på hva som anbefales til ulike raser, så uansett hvor mye jeg kan om hunderaser kan jeg umulig klare å lære meg hva slags stell alle trenger. Så håper det kan bidra til å gjøre oss mer kunnskapsrike på jobben så vi kan hjelpe flest mulig :)

Det er jo superbra at dere er interessert i å lære litt mer om ulike raser sånn. Jeg merker jo på mange nye briardeiere som ikke har en dreven oppdretter i ryggen, at de sliter med å få riktig info og utstyr på dyrebutikkene. Og det gjelder ikke bare der heller - hundefrisører har sjelden kunnskap om stell av briardpels heller, dessverre - og det er en del briarder som har fått ødelagt pelsen sin hos slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo superbra at dere er interessert i å lære litt mer om ulike raser sånn. Jeg merker jo på mange nye briardeiere som ikke har en dreven oppdretter i ryggen, at de sliter med å få riktig info og utstyr på dyrebutikkene. Og det gjelder ikke bare der heller - hundefrisører har sjelden kunnskap om stell av briardpels heller, dessverre - og det er en del briarder som har fått ødelagt pelsen sin hos slike.

Jeg synes dette var veldig nyttig også, fordi vi skal jo hjelpe valpekunder og andre kunder med riktige børster ol til riktig pels og jeg er ikke så dreven i grooming enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase Dalmatiner

- Pelstype Korthåret

- Nødvendig pelsutstyr (børster, sjampo etc) Ikke noe nødvendig pelsutstyr. Sjampo for hvit pels er greit å bruke, f.eks fra KW.

- Anbefalt pelsutstyr En striglelignende børste eller stryking med gummihanske er ganske effektivt for å få bort hår. Ellers går det bare an å stryke hardt frem og tilbake med hendene, så flyr hårene av.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.) Er vel ikke noe spesielt her.

- Utstilling Vanlig utstillingsbånd. Jeg foretrekker et passe tynt kjettingstrup og et kort lærbånd. Sort til sorte hunder, brunt til brune. Ingen forberedelser utover å kanskje børste av løshår. Istedenfor å bade kan man gå over hunden med en fuktig klut. Pelsen er ganske selvrensende, og en hund som kommer inn full av gjørme fra tur er like hvit en halvtime etterpå.

- Spesielt for rasen Nei, her er det bare å ta med seg en ren hund i ringen og svinge til venstre.

casper10.jpg

CURIAS BEBOP

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo superbra at dere er interessert i å lære litt mer om ulike raser sånn. Jeg merker jo på mange nye briardeiere som ikke har en dreven oppdretter i ryggen, at de sliter med å få riktig info og utstyr på dyrebutikkene. Og det gjelder ikke bare der heller - hundefrisører har sjelden kunnskap om stell av briardpels heller, dessverre - og det er en del briarder som har fått ødelagt pelsen sin hos slike.

Vet du - jeg merker stadig hvor utrolig heldig jeg er med min oppdretter. For det er utrolig mange som ikke har det spor peiling på hva de trenger av utstyr fordi de rett og slett aldri har blitt fortalt dette fra hverken oppdretter eller andre med rasen. Derfor har jeg veldig lyst til å kunne dytte folk i riktig retning uten at jeg nødvendig vis har førstehåndserfaring med å stelle alle typer raser :)

Keep it coming, folkens! :D sitter og lapper sammen etterhvert som dere legger inn. Burde fått lønn for dette jo :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16c7x1x.jpgvp97wh.jpg

NO SE UCH Cirtap's Prins L-D Linux Van Berk

- Rase

Kooikerhund

- Pelstype

Langhåret

- Nødvendig pelsutstyr (børster, sjampo etc)

Vanlige børste (for det meste av pelsen) og kam (for ører og under ører), shampoo til en sjelden vask/vask før utstilling, evt. vanlig saks

- Anbefalt pelsutstyr

Børster, shampoo (evt. for lang pels), saks

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Ikke noe utenom det vanlige

- Utstilling

Vanlig utstillingsbånd med minst mulig stæsj.

Krever lite pelsstell før utstilling; dusj min. en uke før, evt. for hannhundene kan det være nødvendig å vaske under magen dagen før pga lang pels som kan bli misfarget av tissing. Pelsen bør børstes ca. en gang i uka, noen enda sjeldnere, noen oftere, da kreves ikke noe ekstra bortsett fra en rask børsting før man går i ringen. Pelsen skal ikke være for "fluffy", og tørr; god kvalitet på pelsen = pels som har det fettlaget som man vasker bort med mange shampooer, det er en hund som skal kunne arbeide under fuktige forhold og pelsen skal være slik at den skal tåle det. Hunden skal være ren, og pelsen bør ligge relativt flatt. Noen (særlig hanner) får veldig mye pels på potene, og kan trenge en liten "stuss"; de skal ikke ha "cavalier- poter", man klipper bare sånn litt rundt potene, slik at de er "rene".

- Spesielt for rasen

Selvrensende pels; stengt talt trengs ingen dusj etter en sølete tur, et par timer "til tørk" så er pelsen ren og hvit. Trenger jevnlig børsting, men ikke veldig mye. En gang i uka er helt fint, oftere hvis man vil, men de fleste kooikere har pels som holder seg fin av seg selv. Under ørene kan det av og til dukke opp floker, så det er kanskje det eneste stedet som man bør følge litt med på slik at det ikke blir for mye...

VIKTIG (som det har vist seg at enkelte hundefrisører ikke skjønner); Kooikeren skal IKKE klippes som en retriever; de lange, svarte hårene på ørene skal være der, det er kooikerens kjennetegn og særlig hannhunder skal ha middels til mye av det. Det samme gjelder halen; den skal være stor, med mye pels, og skal ikke klippes. Det eneste som normalt kan klippes er rundt potene (som nevnt) evt mellom tredeputene (som også med andre raser), potene skal være "rene", men ikke "trippete". Det finnes vel unntak med unormalt mye og uryddig pels, hvor man kan "rydde opp" litt, men generelt skal kooikeren stilles ut som den er skapt, med sin store hale og lange "øreringer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du - jeg merker stadig hvor utrolig heldig jeg er med min oppdretter. For det er utrolig mange som ikke har det spor peiling på hva de trenger av utstyr fordi de rett og slett aldri har blitt fortalt dette fra hverken oppdretter eller andre med rasen. Derfor har jeg veldig lyst til å kunne dytte folk i riktig retning uten at jeg nødvendig vis har førstehåndserfaring med å stelle alle typer raser :)

Ja, jeg ser også mange som kommer med sine valper/unghunder som ikke har fått en tøddel av info fra sin oppdretter om pelsstell og utstyr, dessverre.... det verst er at jeg også ser oppdrettere som har holdt på i mange år som fortsatt ikke greier å stelle pelsen på sine hunder. Jeg gremmes :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase

Labrador retriver

- Pelstype

Korthåret

- Nødvendig pelsutstyr (børster, sjampo etc)

Furminator er et must, shampoo brukes kun om de faktisk er skittene, KW sin minkolje shampoo er fin, balsam er helt unødvendig, en gummibørste er fin til å bare gre igjennom med eller når man bruker shampoo

- Anbefalt pelsutstyr

Ingenting annet de må ha

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Halsbånd (størrelse 55 cm), Hurrtasele i størrelse 100 (stor hannhund), helnome sele, potesokker i størrelse large, et godt skinnkobbel. Har veldig mye mer men det er bare det som blir brukt egentlig

- Utstilling

Noe enkelt, kjetting og tynt kobbel feks

- Spesielt for rasen

Røyter 24/7 nesten, fint med lakseolje og hvetekimsolje i maten for å minske røyting, greit å la de gå på et lightfor da de ofte har veldig lett for å legge på seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase

Engelsk Bulldog

- Pelstype

Korthåret

- Nødvendig pelsutstyr (børster, sjampo etc)

Svært lite. Det er kun fantasien som setter grenser dersom man virkelig vil stelle med pelsen.

En gummibørste til massasje/løsne løs pels i røyting kan være kjekt.

Sjampo etter eget ønske, og etter hva man foretrekker. Jeg bruker sjampo for hvit pels på min hvite og røde hund (bruker den også på det røde), og bruker eventuelt medisinsk grønnsåpevann til å vaske i ansiktet med (dette får man på apoteket).

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Ikke noe spesielt, her kommer det også an på hva man selv foretrekker.

- Utstilling

Vanligst er det å bruke vanlig utstillingsbånd i kjetting. Jeg bruker dog et flatt nylonbånd i hvitt, fordi hunden samarbeider bedre i et bånd som ikke strammer sånn rundt halsen.

- Spesielt for rasen

Spesielt for engelsk bulldog er at rynkene må rengjøres. Det finnes uttallige tips og kjerringråd, og man får nok høre forskjellig fra person til person. Det aller viktigste er at rynkene holdes tørre og rene.

IMG_8773.jpg

Dangerous Victory

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase: Dachshund. Standard

- Pelstype: Langhåret.

- Nødvendig pelsutstyr (børster, sjampo etc) Grov kam til å gre igjennom pelsen noen ganger i uken for å unngå floker. Spesielt på ørene.

- Anbefalt pelsutstyr : Saks for poter. Lusekam for å få med seg ting/flått el. så kan gjemme seg i pelsen etter tur. Shampo for langhåret hund. Anbefaler også å kjøpe furminator eller noe som en kan bruke i røytetiden,da grove kammer ikke drar med seg mye pels.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.) Mål rundt hals: 35cm når målebåndet er helt inntil,så størrelse 35 i halvstrup og ca. størrelse 40 i vanlig halsbånd men vet at dette er veldig individuelt: Tror det er best å bruke sele for å skåne nakke/rygg. Men går fint med halsbånd om hunden ikke drar mye.Det er kanskje best med et litt bredt halsbånd. Hvis man velger sele bør man kjøpe en som ikke gnager på det spisse brystbeinet.

Når det gjelder skåler kan man kjøpe skål for hunder med lange øyre,for de har lett for å dyppe dem i vannet. Min hund gjør ikke det lengre,så kanskje det bare gjelder klønete valper :P

Ellers så må man huske på at dachsen fort kan bli sår og kald på magen på vinterstid siden den er så lav,så er lurt å kjøpe et dekken eller noe hvis man skal ut å gå en stund,hvis det er mye snø.

- Utstilling: Nå driver ikke jeg med utstilling. Eneste jeg vet er at potene skal være stelte og pene. Det er viktig å klippe pelsen mellom tærne,ikke bare under foten,men MELLOM tærne på oversiden..

Ellers tror jeg ikke det er så mye mer spesielt en må gjøre en å sørge for at hunden er ren,pen og flokefri.

- Spesielt for rasen: Eneste er ryggen som man må ta hensyn til,ellers er det ikke så mye tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Rase

Eurasier

-Pelstype:

Langhåret

-Nødvendig:

Ikke noe spesielle behov. Kan bruke shampoo før utstilling om ønskelig,

-Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr:

Vanlig børste ved kropp, kam rundt ører, kan bli floker.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Ikke noe utenom det vanlige.

- Utstilling

Et tynt utstillingsbånd i kjetting eller det du måtte ønske.

- Spesielt for rasen

Rasen slipper all underull to ganger i året, og samler seg i hauger. Utenom røytetid er det lite pelsstell, og rasen krevet lite iforhold til pelsmengde. Finnes i alle fargen utenom hvit og leverbrun. Flekker er ikke tillatt.

298113_2347800618117_1343101458_32767875_6545200_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens :D

Det er fortsatt en del raser jeg gjerne vil ha litt hjelp med. Noen jeg trenger sårt hjelp til er blant annet:

- Schnauzerrasene og andre napperaser

- Puddelrasene

- Raser med dreads eller liknende pels

- Nakenhunder

- Pelsraser som Am. cocker og afghaner

- Bichonrasene og andre raser uten underull

- Wheaten, bedlington og kerry bl. terrier

- Cavalier, golden, schäfer, chihuahua, setterrasene og andre populære raser

Og ellers er det bare å kjøre på med det dere vet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase

Eurasier

- Pelstype

Langhåret, med dekkhår og underull. Selvrensende. Kan tove bak ører og mellom bena. Holder med gjennombørsting 1-2ggr i måneden, noe oftere bak ørene. Børster ca annenhver dag i røyteperioden, for å korte den ned.

- Nødvendig (MÅ ha) stelleutstyr (børster, sjampo etc)

Fintagget kam til å ta floker med, ellers en god karde til resten av kroppen. Bruker scäferkarde selv, men her er det litt smak og behag. Mange bruker Furminator. Potesaks til hunder som trenger det. Noen individer må klippes under potene, andre trenger det ikkje. Potevoks eller sokker til vinterbruk. Snø kan klumpe mellom tærne. God klotang.

- Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr

Pelsblåse. Genialt i røyteperiodene. Trimmebord er også greit, selv om de ikkje stelles så mye.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Rasen bør gå uten halsbånd sele utenom tur e.l. Det sliter veldig på pelsen. Glatte seler (unngå fuskepels) eller halsbånd av rundsydd lær er det som sliter minst på pelsen. Hunder som går med halsbånd hele tiden vil få slitemerke, og dette forsvinner ikkje, selv om en slutter å bruke halsbånd konstant.

- Utstilling

Vaskes en dag eller to i forkant dersom hunden er skitten. Kjennes den ren ut er det bare å børste gjennom pelsen. Unngå balsam i halen, da blir den for tung. Bruk enkel utstillingsline, og børst opp faner/bukser/hale rett før en går i ringen.

- Spesielt for rasen

Kjent for å være kresen på mat, og ha bomull i ørene. Typisk spisshund :) De fleste liker bedre drakamp enn lek med ball.

Carve Canem Benevolentia Benedict, klar for utstilling:

010.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase

Kinesisk nakenhund/Chinese crested

- Pelstype

Naken

- Nødvendig (MÅ ha) stelleutstyr (børster, sjampo etc)

Barberhøvel/maskin av god kvalitet, fuktighetskrem

- Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr

Peelingprodukt, shampoo, balsam, kammer og børster, effileringssaks for poter

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Kosttilskudd for sunn hud, klær som er funksjonelle og behagelige for hunden, til høst/vinter/vår - som beskytter både hud og pels fra frost og kulde.

- Utstilling

Utstillingsbånd som går i ett med hundens farger.

- Spesielt for rasen

Viktig å holde huden ren og fri for urenheter, og barbere huden helt glatt før utstilling. Nakenhunder av ulike behåringsgrader barberes vanligvis først med maskin, deretter med høvel. Selv nakenhundene med svært hårløs grad trenger en runde med høvel før de går i ringen for å fjerne evt. dun. Pelskvaliteten er som bomull og skal være fjærlett og myk og krever derfor mye vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en napperase, ting jeg skriver er basert på min oppdretter

- Rase

Cairn Terrier

- Pelstype

Stri, 2 lag pels: 1 lag mykt underull og 1 lag strihår som beskytter mot vann og vind.

- Nødvendig (MÅ ha) stelleutstyr (børster, sjampo etc)

Shampo for strihår, må ikke bades for ofte med shampo da dette svekker pelsen.

Potesaks, potene skal klippes kort (se mer om dette lengre ned på utstilling).

Kam, ambefalt med en som både er tynn og tjukk pga litt forskjellig pels rundt på kroppen trenger forskjellig størrelse mellom "taggene"

Børste, det beste du kan finne her er svinehårsbørste med nylon.

Neglesaks/neglefil.

- Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr

Plush Puppy Sit N Stay, hårvoks(?) brukes til å forme hode

Trimmebord, et must om du napper selv, evt bruk bilmatte (gummimatte) på et høyt bord.

Trimmekniv, men dette må brukes med omhu, om du ikke vet hvordan: ikke bruk det.

Gummihansker, trengs for å nappe.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Jeg ambefaler alltid å bruke sele for å unngå belastning på nakkemuskler.

- Utstilling

Ojojoj, hvor skal jeg begynne? Tar en kort oppsummering.

Hvis en Cairn skal brukes på utstilling er pelsen veldig viktig. Den strie pelsen skal nappes. Ved hverdagstrim trenger man bare nappe ned (dvs ta vekk all pelsen) 3-4 ganger i året, men dersom den skal stilles ut er man avhengig av bra pels hele tiden og man må derfor sørge for at pelsen har flere lengder slik at det alltid er ny frisk pels på vei. For å sørge for at pelsen har flere lengder må man ta litt og litt om gangen. De fleste napper hunden sin 1 gang i uken, da napper de bare de lengste hårene, dette kalles å rulle pelsen. For å begynne med dette napper man først ned hele hunden og begynner å nappe litt med en gang det kommer ny pels ut. Man napper med fingrene, man bruker den ene hånden til å løfte pelsen og den andre til å nappe ut de lengste hårene. Jo flere lag pels på hode, ben og hale, jo bedre og jo mindre hårprodukter trengs på hode.

Trimming av hode: Et Cairn hode skal være lite, men rik på pels. 1/3 av øret (tuppen) skal nappes vekk ca 10 dager før utstilling slik at dene blir dekket av en fløyelsmyk pels på utstilling. Hodeformen skal være rundt og pelsen passelig lengde.

Trimming av kroppen: For mye pels på kroppen vil gjøre slik at pelsen flyr fra side til side når hunden går, begynn med sidene og ta topplinjen til slutt.

Trimming av hale: Halen skal være pelsrik, men uten fane (så hele fanen må nappes vekk). Den skal være tykkere ved haleroten og tynne ut mot tuppen. Halen skal formes som en gullerot. Cairn bærer halen høyt, tuppen av halen skal være like lang som tuppen av ørene.

Trimming av ben: Bena skal ha fyldig pels med mange lengder, men pelsen skal IKKE stritte til alle sider.

Trimming av poter: Klipp mellom tredeputene, klipp også rundt kanten slik at pelsen dekker klørne, men ingenting mer. Fjern pels som rører bakken slik at hunden ikke ser plattfot ut og bruk aldri saks på oversiden av potene, bare under. Potene skal fremstilles som runde.

Dette er VELDIG kort beskrevet.

- Spesielt for rasen

Må nappes.

Børst igjennom 1 gang i uken for å ta vekk løs underull og dritt fra pelsen (ja, dette er faktisk alt som skal til som oftest).

Korrekt utseende på en Cairn

d6db2d0d-d707-47e6-b583-619868deadbb4.jpg

Bilde er lånt fra Kennel Gelitus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...