Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge holder fôret seg?


ipadda
 Share

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Klag direkte til produsenten!

Jeg har funnet larver i flere sekker, uåpnet. Fikk igjen fra forhandleren. En fortønne er jo mye sikrere enn en sekk og, hvis lokket er tett...

Usj. kunne ikke falt meg inn å gi den maten. Selv om det var 2000 kr i fôr som var infisert så hadde jeg lett kastet det, erstatning eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra at det ordnet seg :) men usj... biller.. Denne forsekken jeg har nå har jeg åpen fordi den lukkemekanismen ble ødelagt.. Den har stått en stund, og mye lengere enn 2 uker. Har ikke sett noen biller enda da :)

Drittservice på dyrebutikken, jeg hadde begynt å handle et annet sted. Iallefall når dere kjøper såpass mye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg drømte om fleskebiller og larver jeg- etter å ha lest denne tråden i går. Noe så ekkelt!

har 200 kg tørrfôr stående i papirsekker her - har aldri opplevd hverken biller eller fluelarver- har sekkene etter åpning i plasttønner (fra Labb.- eneste som er store nok), og tømmer ikke fôret rett i tønna. Håper jeg slipper. EKKELT!

ps: eukanuba har generelt god service! har aldri opplevd noe galt med fôret da- men de leverer raskt (på døra her) etter man har bestilt, svarer på mail og i det hele tatt. Pluss i boka for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske ekkelt, ja... Har var det vel 40 % larver og 60 % fôr etterhvert... :x Det går fort! Nå har jeg tømt de siste kiloene av fôret til reven i skogen. Orket ikke å krafse i larvene lenger!

:x

aldri opplevd, aldri vasket fortønna, håper virkelig jeg slipper å oppleve det :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden, vet jeg iallefall at jeg skal vaske fôrtønna ekstra godt mellom hver påfylling. :ermm: Ikke bare helle ny sekk oppi hver gang tønna er tom...

Jeg syns det er mye enklere å oppbevare fôret i tønne fremfor sekk, for en sekk må lene seg mot noe og står generelt ikke så støtt. Fare for velting og søl fra sekk. For noen kan det kanskje dessuten være en issue at man får liksom ikke lukket en sekk skikkelig - bortsett fra de produsentene som har begynt med ziplock på sekkens topp (mitt merke, Hill's, har det).

Jeg tømmer sekken i fôrtønna og kaster sekken etterpå. Gidder ikke sette sekken nedi tønna, for det er ikke plass. Fôret må fordeles mer i diameter av tønna, for sekken er for høy og smal. Fôrtønna står i et kott, som har "kjellertemperatur", har yttervegg ut mot det fri, det er et ikke oppvarmet rom og uten vinduer så ingen sol varmer det opp. Det holder seg på ca 10-12°C der inne i kalde vinterperioder, og er egentlig perfekt til oppbevaring av drikkevarer og mat, og selvfølgelig hundefôr. Det er der inne den store tønna med hundefôr står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært i kontakt med Eukanuba. De spurte etter navnet på dyrebutikken, å sa det samme som dere, at man selvfølgelig skulle få ny sekk. Så neste gang vi handler fôr hos dem ( :twisted: ) får vi TO sekker gratis i stedet for én! :innocent: :innocent:

Kjempe flott, det var god service fra levrandør :thumbs:

Jeg ble så nysgjerrig på disse billene det snakkes om, som jeg aldri har sett, at jeg gikk i garasjen å åpna en RC sekk som gikk ut på dato juli 2010 (jeg har bare ikke kommet meg så langt å fåt kasta den ennå, ttt :whistle: ) men fant ingen biller.. nesten litt skuffende, dog luktet det ikke videre godt og blir helt i skogen i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe flott, det var god service fra levrandør :thumbs:

Jeg ble så nysgjerrig på disse billene det snakkes om, som jeg aldri har sett, at jeg gikk i garasjen å åpna en RC sekk som gikk ut på dato juli 2010 (jeg har bare ikke kommet meg så langt å fåt kasta den ennå, ttt :whistle: ) men fant ingen biller.. nesten litt skuffende, dog luktet det ikke videre godt og blir helt i skogen i kveld!

Men det ER virkelig sjelden man opplever dette, da.. Har sett det EN gang etter 30 års fôring med tørrfôr, og har flere venninner som har holdt på med hunder i 15-20 år som heller aldri har sett det..

Dog er det ganske ekkelt.. De fleste av oss har vel en viss "greie" når det kommer til larver, biller og ja, insekter sånn generelt.

Men nei, tror ikke det er det minste farlig for hundene å spise - sikkert bare snacks.. :x

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt problemer med larver i foret en gang da jeg hadde kjøpt Købers mat til Chicka.

Maten hadde stått i lukket skap i 3uker og da jeg skulle åpne den ene posen fikk jeg mildt sagt sjokk, masse masse masse larver og fluer overlat inni posen.

Legger ved bilder for dere som ikke har sett det

larve5.jpg

larve4.jpg

larve3.jpg

larve2.jpg

larve1.jpg

Oj...litt store bilder, men da ser dere bedre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg èn gang har opplevd biller i grisehaler jeg har kjøpt.. Ekkelt det også, men, men.

Etter det oppbevares grisehaler kun i fryser'n..

Susanne

Samme her. Hadde noen ører i en pose, i en skuff og de ble liggende der litt. Da jeg skulle gi til bikkjene var det larver i posen :barfy: Så her blir også alt av tyggeting lagt i fryseren. Har faktisk også hatt larver i maten en gang (nå følte jeg meg skikkelig ekkel her :icon_redface: ), men det var bare noen få larver og var bare et par posjoner igjen av fôret, så det ble bare kastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renate A; Det er ikke fleskelarver. Fleskelarver er sorte og blir til biller... "Dine" var faktisk en god del eklere!

Jeg lurer på om ikke de kommer fra kornet i fôret, det er jo "cornflakes" biter sammen med tørrforbitene, så tror de kommer fra kornet eller noe.

Skikkelig ekkelt var det iallefall og jeg måtte dokumentere det skikkelig før jeg fikk tilbake pengene mine for maten...det fôret kommer aldri inn i mitt hus igjen i allefall.

Jeg er 36år og har hatt hunder ved min side siden jeg ble født, har aldri opplevd larver i maten og håper ikke jeg opplever det igjen :thumbsdown::x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Jeg lar bare foret stå i åpnet sekk! Er ikke det ok? En sekk varer vel i 2-3 mnd. Jeg har ikke sett noe ekkelt i foret, men mulig det er dumt av meg å ikke ha tønne? Har aldri tenkt det var så nødvendig!

Ift holdbarhet så anbefales det å la åpnet fòrsekk stå i en tønne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...