Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge holder fôret seg?


ipadda
 Share

Recommended Posts

Som overskriften sier, lurer jeg på hvor lenge fôret holder seg når det er åpnet? En uke, to?

Vi kjøper inn 5 faste sekker i mnd i fôr, på Eukanuba sin oppdretter avtale. Siden vi kun har tre hunder som går på senior fôr, går det selvsagt mindre av det enn valpefôr og Adult. Vi har fôrtønner til å ha fôret i, å siden selve 15kg sekken IKKE får plass i noen av de fôrtønnene vi har, åpner jeg sekken og heller fôret nedi. Det er 1,5 uke siden jeg gikk tom for senior fôr og åpnet en ny sekk, som da hadde stått i ca 2 uker før den ble åpnet nå. Fôrtønnene har lokk med feste på, slik at den er helt tett. Siden vi har vært bortreiste i helgen, å jeg hadde nedpakket fôr, har jeg ikke fôrt på dette fôret nå før jeg skulle mate bikkjene i går kveld. Jeg helte maten oppi skålen som vanlig, å bløtet opp fôret for å blande i tilleggsfôr. Når det hadde trukket i ca 30 sek, så jeg plutselig små sorte larver på toppen :x :x :x EKKELT!

Fikk helt det fôret som lå i skålen i toalettet og tok med meg resten av fôret (nesten full sekk) til dyrebutikken hvor det ble kjøpt inn, å forklarte saken. Ble regelrett skjelt ut fordi jeg hadde hatt fôret I fôrtønnen å ikke i sekken. De mente helt klart det var vår feil på ett eller annet vis. Fôrtønnen ble innkjøpt til dette fôret, for å kunne skille på best mulig måte, så når fôret ble lagt oppi i forrige uke, var det i flunka ny fôrtønne, så det kan ikke ha vært dyr der fra før, i hvertfall ikke så mange som dukket opp i skålen.

Altså er scenarioet slik: Fôret er fullt av larver - dyrebutikken vi kjøpte fôret fra mener det er VI som har gjort noe gale, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, men vet at jeg syns det er dritkjipt med 700,- i DASS!

Hva gjør jeg?

Å er det virkelig feil å helle fôret i fôrtønnen? Jeg har alltid gjort det, har aldri funnet larver i fôret fordi.... :icon_confused: :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En fortønne vil jo være tettere enn en åpen sekk som bare står der :icon_confused:

Nei hadde dette vært en av mine dyrebutikker så hadde jeg sluttet å handlet der tvert. Foret skal holde lengre enn som så etter åpning. Og i en lufttett tønne så vil jeg tro det er mye bedre enn en åpen sekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum. Jeg har alltid hatt sekkene stående nede i fôrtønnen. Heller ikke fôret direkte i tønnen. Uansett, så skal det ikke være larver i fôret etter to uker. Har fått kaninfôr med melbiller i før, og da tok jeg bare med meg litt av fôret samt melbiller på glass, og fikk nytt. Sikkert ikke farlig, men forventer jo at fôret skal være uten slike ting i...

Jeg er uansett overrasket over at dyrebutikken ikke gav dere nytt fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv heller foret i en IKEA-kasse som IKKE er luftett. Og foret står mye lengre enn en uke av gangen... (og holder seg fint)

Hadde det vært meg hadde jeg forlangt ny sekk. Dette er sannsynligvis ikke forhandler sin feil heller, men det er de som evt må klage videre til produsent (tror jeg). Evt så er det jo slik at om en klager på en vare til forhandler får en ny, mens om en klager til produsent får en ofte enda mer som plaster på såret...? (Tenker på dagligvarer.) Så du kan jo evt prøve å klage direkte til produsent da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eukanuba-tønnene jeg har brukt i mange år til å ha fôret i er i alle fall ikke lufttette på noen måte. Og nei - fôrtønnene er ikke store nok til å ha sekkene i også, vel?

Man heller vel fôret rett i fôrtønna - ikke putter hele sekken oppi??

Uansett - billene man finner i hundefôr er oftest melbiller eller noe som kalles fleskebille eller noe slikt.. Disse kommer med fôret, og er slett ikke luftbårne, ergo hadde jeg forlangt erstatning for sekken. Selvsagt.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå tilbake i dyrebutikken å krev ny sekk eller pengene tilbake og slutt å hand der. Informer dem også om at Eukanuba har 100% fornøydgaranti, du trenger i prinsippet ikke oppgi grunnen til at du vil ha pengene tilbake.

Jeg heller selv foret rett i tønna og har det stående i ca.1mnd. Det skjer også at jeg heller nytt for oppå rester av det forje så det blir liggende på bunn i 2.mnd'r uten noe problem. Som nevnt lengere opp så er nok billene fra fabrikk og ikke luftbårne, det skjer av og til..

Selv försekkene er IKKE helt lufttette, dette hører man når luften siver ut når man stabler dem oppå hverandre. Videre så er holdbarhetsdatoene på for en sikkerhetsmargin, de fleste for holder seg helt ok i 6mnd'r etter denne dato. Det som skjer etter denne datoen er at produsenten ikke kan garantere at vitaminenen ikke begynner å forringe/svekkes og at fettet ikke harskner sakte men sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at når jeg nå gikk bort, så forklarte jeg hva som var tilfellet, å ble regelrett utskjellt - å fikk beskjed om at det var lite de kunne gjøre med det. At vi kommer til å handle fôr en annen plass, er det ingen tvil om, jeg har vært i kontakt med flere som er villige til å handle inn det vi trenger av fôr i mnd. Men jeg føler ikke det er riktig å gi seg heller, når argumentet jeg ble møtt med var at vi handlet jo så mye fôr at vi burde regne med litt svinn innimellom...

I mine øyner burde det vært omvendt, vi handler så mye fôr fra DEM, de burde kunne yte bedre service enn uskjelling av missfornøyde kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem! Du er fast kunde med fast kvote, ergo er det ikke usannsynlig at du har kjøpt sekken der du sier du kjøpte den. Tro meg, Eukanuba kommer til å beklage så det synger etter. Husk at konkurransen er knallhard på tørrfôr, og INGEN vil at kunder skal være misfornøyde!

Jeg har sett folk levere inn RC iblandet labb/snøgg/ett eller annet drit og sagt at hunden ikke eter det, og butikken har sagt jaha, beklager, her er penga dine, værsågod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at når jeg nå gikk bort, så forklarte jeg hva som var tilfellet, å ble regelrett utskjellt - å fikk beskjed om at det var lite de kunne gjøre med det. At vi kommer til å handle fôr en annen plass, er det ingen tvil om, jeg har vært i kontakt med flere som er villige til å handle inn det vi trenger av fôr i mnd. Men jeg føler ikke det er riktig å gi seg heller, når argumentet jeg ble møtt med var at vi handlet jo så mye fôr at vi burde regne med litt svinn innimellom...

I mine øyner burde det vært omvendt, vi handler så mye fôr fra DEM, de burde kunne yte bedre service enn uskjelling av missfornøyde kunder.

gjør som tulip skriver, men du kan også levere foret tilbake i en annen butikk som fører eukanuba. Det vil si at du kan ha kjøpt det i Tromsø men leverer det inn i Oslo, det er produsenten som har garantien, ikke forhandleren. Og er det en litt mer moderne butikk med kassa på data så kan de skrive ut kvitteringa til deg på nytt om du har kastet den..

Det ordner seg nok med en telefon til dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på andre klienters erfaring vil jeg tørre å påstå at kvalitetsfor (hill's, eukanuba, specific, royal canin) skal kunne holde seg i opptil 4 måneder hvis det oppbevares i en pose med lukkemekanisme eller en lufttett boks på et sted hvor solen ikke kommer til og som ikke er fuktig. Selvfølgelig vil det bli noe tørrere med tiden, men det skal absolutt ikke råtne eller flyte over av larver! Så lenge foret ikke blir utsatt for fukt så skal ikke det skje. Mange kjøper store 12 og 15 kg poser selv om de har en liten eller medium stor hund, og foret skal holde seg til posen er tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sorte larvene vil bli til små gråbrune og sorte biller som liker seg i brød, tørrfôr og liknende. Det er ingen ting med et fôret er gammelt eller dårlig, men kommer av at et par biller har krøpet opp i tønna og lagt larver :ermm: Eneste måten å unngå billene på et å unngå søl av tørrvarer og lukke alt av tønner o.l. I tillegg bør man vaske fôrtønnene når de er tomme, for å unngå rester av egg fra billene.

Her er den skyldige billen:

504F7CCCCA.jpg

EDIT: Den heter visst flestebille: http://www.skadedyr.no/biller/fleskebille.html

Har fått den i fôret et par ganger her også... Jeg har bare forsatt å gi larvefôret jeg da - nam, nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her. Dette går ikke an.

Men er det lurt å helle foret i toalettet? en hel sekk?

:lol: , Sorry men, en 15 kg sekk i toalettet? -Lurer på hvordan det hadde sett ut.

Det sorte larvene vil bli til små gråbrune og sorte biller som liker seg i brød, tørrfôr og liknende. Det er ingen ting med et fôret er gammelt eller dårlig, men kommer av at et par biller har krøpet opp i tønna og lagt larver :ermm: Eneste måten å unngå billene på et å unngå søl av tørrvarer og lukke alt av tønner o.l. I tillegg bør man vaske fôrtønnene når de er tomme, for å unngå rester av egg fra billene.

Her er den skyldige billen:

504F7CCCCA.jpg

EDIT: Den heter visst flestebille: http://www.skadedyr.no/biller/fleskebille.html

Har fått den i fôret et par ganger her også... Jeg har bare forsatt å gi larvefôret jeg da - nam, nam!

Jeg vet at det KAN skje, men i mine øyner, når jeg har helt ny sekk, helt ny fôrtønne som sto akkurat der den gamle fôrtønnen sto, skal ikke slikt skje. Å det er egentlig ikke tapet av fôret som er det som irriterer, men det faktum at de på dyrebutikken kjeftet og smalt i stedet for å vise forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått den i fôret et par ganger her også... Jeg har bare forsatt å gi larvefôret jeg da - nam, nam!

*kremt* det gjorde jeg også sist gang jeg oppdaget det (var langt nede i en sekk, da).. Bare pillet vekk det som beveget seg, liksom..

Greie hundeeiere, eller? :lol::lol:

Susanne

(Edit - men skjønner veldig godt at man vil bytte!)

Endret av SusanneL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...