Gå til innhold
Hundesonen.no

Bør hundens navn stå på nummerbrikken?


Ia

Recommended Posts

Noen mener at hundens navn ikke burde stå på nummerbrikken på hundens halsbånd. Jeg har hørt folk si at om hunden deres stikker av, hadde de ikke ønsket at de som fant den skulle vite hva den het.

En venninne av meg sa også at hun var redd for å ha navnet på, på grunn av hundetyverier. Men en hundetyv ville vel klart å gjøre jobben sin uten å vite hva hunden het?

Jeg har aldri helt sett hvorfor. Selv ville jeg foretrukket å ha navnet skrevet på, rett og slett fordi jeg synes det er koselig.

Hva mener du? Kom gjerne med gode argumenter for/mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det spiller noen rolle. I England er det lovpålagt med eiers navn, adresse og telefonnummer.

Edit:

Selv har jeg eget etternavn, telefonnummer til meg og gubben, og "chipped". Da er det ikke plass til så mye mer på den størrelsen jeg foretrekker. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen av mine hunder hadde blitt det minste mistenksomme om noen fremmede ikke kunne navnet dems, så mener jeg det ikke spiller noen rolle. Får de lest på halsbåndet, så har de gjerne fått tak i bikkja i utgangspunktet, sant? Jeg klarer ikke se for meg at dyret plutselig skulle tenke "Ånei! Dette er en fremmed som ikke kan navnet mitt og dermed skal kidnappe meg! Mamma sa jeg ikke skulle snakke til fremmede!" og så gjøre sitt ytterste for å rømme. Sånn satt på spissen :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo uansett aldri noko problem å skifte namn på ein hund i etterkant, så eg kan ikkje heilt sjå kva nytte det skulle ha. Tvertom må det jo vere greit om folk som finn hunden om han har stukke av, kan kalle han til seg (om dei kjem nær nok, eller får tak i han, og han går vekk att). Og sjansen for det vil eg anslå som høgare enn at nokon stel hunden, med mindre ein har for vane å setje frå seg hunden utanfor medan ein handlar, tek solarium, går på trening, er på jobb osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har halsbånd med navn på, de er som regel nedi pelsen. Jeg har opplevd folk gikk bort og begynte å godprate med foxi og fant jo navnet på brikken og jeg kom gående og han prøvde å ta henne, da satte hun seg på alle bakben og knurret.

Er nå mest forsiktig hvor jeg setter fra meg hundene jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk jeg også høre når jeg kjøpte Elwira. Hennes brikke inneholdte derfor bare telefonnr. mitt. Ikke noe annet. Nå har jeg navnet hennes og nummert mitt på. Når hun ble eldre fant jeg ut at dette bare var tull for oss. Elwira hadde ikke blitt med fremmede, og jeg tviler faktisk på at hvem som helst hadde kommi så nært at de hadde fått lest hva som stod på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere BRIKKER på halsbåndene?? Hvorfor det?

Min hund bruker ikke halsbånd (utenom treningene), og OM han skulle finne på å stikke av, så er han chippet...

Å sette fra seg hunden utenfor butikker o.l. er jo ulovlig, og jeg hadde aldri turd å gjøre det med min (han følger antagelig med hvem det skulle være)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om navnet står på halsbåndet eller ikke spiller jo ingen rolle om de skal først stjele hunden. Jeg har selv skiftet navn på en hund som var nesten 4 år gammel.

Jepp mine har mitt navn og nr på brikkene. Men det er fordi de har ikke faste halsbånd, vi drar på dem det vi finner.

Vi bor i en liten kommune der dyrlege ikke alltid er tilgjelgelige så om en skulle komme seg bort så er det mye enklere å bare ringe oss enn å begynne å kjøre to timer til en veterinær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sikkert tusen forskjellige halsbånd og seler til dyret og har ID-tag på alle sammen! Med navn og alt. Synes det er pent og dessuten kjekt å ha. Lettere for folk å ringe til meg før hunden må scannes for chip hvis hunden er i nabolaget liksom.

Lager tags selv på jobben jeg, så en kan vel si jeg er avhengig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har navnet på hunden samt tlf.nr på brikken. For det første fordi det er mye enklere for folk å ringe mitt tlf.nr, enn å ta seg bryderiet med å ta bikkja med til dyrlegen(sjelden folk gidder/tenker på det, de ringer heller politiet, og så havner hunden her på hundepensjonatet og man må betale for å få den ut igjen) og på ettermiddag/kveld/natt er det ikke bare bare å få tak i en dyrlege heller, alltid. Her må man kjøre i tre kvarter for å finne veterinær med kveldsvakt. For det andre fordi det er koselig. :ahappy:

Hundetyver er jeg ikke redd for i så måte, det skal mye til for at en fremmed får tak i bikkja mi. Får de først tak i henne, tror jeg egentlig hun bryr seg liiite om hvilket navn de gir henne. Og det tror jeg egentlig hundetyvene også bryr seg svært lite om. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere BRIKKER på halsbåndene?? Hvorfor det?

Min hund bruker ikke halsbånd (utenom treningene), og OM han skulle finne på å stikke av, så er han chippet...

Å sette fra seg hunden utenfor butikker o.l. er jo ulovlig, og jeg hadde aldri turd å gjøre det med min (han følger antagelig med hvem det skulle være)...

Bruker ikke så mye halsbånd på min heller, men hun har et sånt rosa hjerte med gullkanter, og navnet sitt skrevet på :P Uansett, det er ikke ulovlig å binde hunder utenfor butikker, men de skal ikke stå bundet ved inngangspartiet til butikker og offentlige bygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere BRIKKER på halsbåndene?? Hvorfor det?

Min hund bruker ikke halsbånd (utenom treningene), og OM han skulle finne på å stikke av, så er han chippet...

Å sette fra seg hunden utenfor butikker o.l. er jo ulovlig, og jeg hadde aldri turd å gjøre det med min (han følger antagelig med hvem det skulle være)...

Som flere sier, ikke alle som finner en hund som vet eller har vett eller tid og anledning til å ta den med til politi eller dyrlege for å få scannet chip. Derfor. Hvorvidt man setter fra seg hunden eller noen vil stjele den er lite relevant her.

I England er det påbudt ved lov å ha ID-merke på hunden med adresse og telefonnummer til eier, dette i hovedsak for å få tak i ansvarlig dersom hunden forårsaker problemer/trafikkulykker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte også brikker med tlfnr på. Ikke navn, men det hadde ikke noe med at jeg var redd for at bikkja skulle bli stjålet å gjøre, jeg bare så ikke poenget.n Disse festet jeg på "hverdagshalsbåndene" i tilfelle musefelle. Hundene hadde stort sett på seg halsbånd utendørs, just in case. Den ENE gangen jeg ikke hadde det på (brukte sele fordi halsbåndet hadde slitt litt på pelsen og glemte seff å flytte over brikken) så stakk bikkja...

Hadde jeg hatt på tlfnr hadde jeg blitt ringt etter med en gang (han løp til en RR tispe og fulgte etter de i over en time før de tok han med seg hjem til seg), istedet måtte jeg gå rundt i 2 timer - full av angst. Tilfeldighetene gjorde det slik at jeg til slutt sto og gaulet LOOOOOOOKE rett på utsiden av huset dems slik at vi ble gjenforent. Da hadde de allerede ringt politiet. Heldigvis hadde han oppført seg pent, de digget bikkjedyret de, og spurte om de kunne passe han noen ganger - han lekte så vakkert med tispa og barnet deres :lol:

Etter det ble jeg enda mer nøye. Kan Loke stikke av så kan alle stikke av :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere BRIKKER på halsbåndene?? Hvorfor det?

Min hund bruker ikke halsbånd (utenom treningene), og OM han skulle finne på å stikke av, så er han chippet...

Å sette fra seg hunden utenfor butikker o.l. er jo ulovlig, og jeg hadde aldri turd å gjøre det med min (han følger antagelig med hvem det skulle være)...

Ja, og det tar jeg egentlig som en selvfølge at jeg skal ha. Som andre har sagt så vet ikke alle at hunder er id-merket med chip, ikke alle gidder ringe politiet, og ikke alle orker fange en hund uten halsbånd. Har selv fanget løshunder, og er så utrolig irriterende at folk ikke gidder sette på telefonnummer. Min hund går og som regel uten halsbånd her hjemme, men om vinteren og høsten når han slippes ut i hagen og jeg ikke ser ham har han på, sånn i tilfelle.

Jeg synes alle hunder burde ha nr. på halsbåndet iallefall...

Jeg hjelper gjerne hunder å finne hjem, men det er en prosess å måtte gå igjennom mellomledd for å få den hjem.

Navn har jeg ikke på, på mine står det kallenavn som "kleggen", "blodtann" osv :P "ID-Merket" og telefonnr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte det på min forrige. Syns det er greit med navn, for hvis hunden stikker og noen finner den, så kan de kanskje berolige hunden litt med å si navnet dems. Her har vi ikke så mange dyrleger, og tror ikke de har shipavleser her, så nummer er det beste.

Nitro hadde følt seg hjemme hos alle uansett. Chanti derimot, ja hun hadde blitt levert raskere enn svint haha :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Kom gjerne med gode argumenter for/mot.

Hunden min går ALLTID med halsbånd med id tag på. Dette er for at hun til enhver tid skal være mulig for hvem som helst å identifisere eieren til, om hun skulle finne på å stikke av.

Jeg mener det er viktigere at MITT navn får plass på en id tag, så folk som finner hunden straks ser navnet på hvem som eier den. Hva hunden heter, hjelper liksom ingenting der du står med en fremmed hittehund.

Under navnet mitt står mobil nummeret mitt. I dag har de fleste mennesker med seg mobil overalt, så finner noen min hund, ser de bare på id tag'en, og tar opp mobilen sin og får ringt meg på stedet.

Hunden er også chippet så klart, men jeg syns det er viktigere at "øyeblikkelig info" får plass på hundens id tag i halsbåndet. Jeg har vurdert tags som det står "I'm chipped" på, men fant ut at det ikke var nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka på 9 1/2år har aldri stukket av fra meg, hun har vel vært kanskje 100-200meter fra meg, men alltid kommet tilbake, så tviler på at jeg kommer i situasjon hvor hun stikker av.

Kun kan bli skremt av noe og stikke av, men vi har vært oppe mye plutselig bråk osv hvor hun ikke har stukket av, men heller kommet nermere meg.

Man skal aldri si aldri, så jeg har kifani halsbånd med navnet hennes på og telefon nummer på halvstrupdelen.

ID tags er jeg ikke så flink til å ha på hun, jeg syntes de klirrer og er stygt :whistle: , så jeg prøver mest mulig å ha sydd på tlf nr på utstyret hennes, på noe av utstyret hvor det er refleks så har jeg skrevet pent med sort vannfast penn tlf nummeret mitt.

Har noen idtags som jeg har festet på båndene som ligger hos mormor, på de står det ID/Chip merket og tlf nummeret mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...