Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte og hvordan bader du hunden din?


Ia

Recommended Posts

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Begge hunder en gang i mnd med mindre det er utstilling, er det tette utstillinger så føner jeg bare opp mellom hver gang. De blir badet ofte pga allergi.

Amiga

Chris Christensen White on White, Black on Black, Thick n thickener, After Bath, Ice on ice - puffy dog fra plush puppy i noen tilfeller.

Til vanlig etter søle ol bare white on white + black on black.

Issi

Chris christensen Red on red, thick n thickener, after bath

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 1 gang i uken, og ved tilfeller det forekommer gjørmebad.

Staffordshire bull terrier, korthåret rød pels.

Bruker KW sin shampoo, en som skal forsterke rødfargen (men at den gjør det, merker jeg ingenting til).

Han blir ihvertfall god og ren, og shampooen er mild både på lukt og PH :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Bader Angus ca en gang i måneden, noen ganger sjeldnere pga allergien vår. Akkurat nå bruker vi en random valpeshampoo som vi fant på MyOne med bilde av en australian shepherd valp på. Vi væter pelsen hans, gnir inn shampoo, renser det ut oooog that's it :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i halvåret? Uta vaskes oftere da siden hun stilles en del. Nå husker jeg ikke navnet på den shampooen jeg bruker, men den er bassert på helt naturlige stoffer, bland annet aloe vera. Den tar vare på huden og er fin for pelsen. Ble så fine atte, det eneste jeg savner er litt mer "fluff". Asti får bad i samme shampo om han skal stilles og det skal han jo ikke før i september. Han ble nettopp badet og da brukte jeg grønnsåpe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vask med shampo ca en gang i året med mindre de roter seg borti noe skikkelig ekkelt.

Ellers bader de flere ganger i uka hele sommeren, men da er det fordi de vil, ikke fordi de skal vaskes.

Sørger for å ikke bade de om vinteren med mindre jeg virkelig må.

De skal bades nå i helga, fordi det er openshow om en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 1 gang i uken, og ved tilfeller det forekommer gjørmebad.

Staffordshire bull terrier, korthåret rød pels.

Bruker KW sin shampoo, en som skal forsterke rødfargen (men at den gjør det, merker jeg ingenting til).

Han blir ihvertfall god og ren, og shampooen er mild både på lukt og PH :)

En gang i uken er OFTE, særlig med tanke på at hundene er avhengig av et fettlag i pelsen.. Det gjelder minst like mye for våre korthårede hunder uten underpels som for andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bades før utstilling, men ikke ellers med uten at de er blitt skikkelig dritten.

Bruker den blå shampoen til Bio groom er det vel, husker ikke akkurat nå, tidlig på morran. :lol: Men vi lurer på å teste ut en av disse plush puppy produktene. Så får vi se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før hver utstilling, og ellers når han røyter eller begynner å bli "ekkel" i pelsen. Bruker KW minkoljesjampo + balsam. Unngår balsam på halen, da blir den for tung. Dytter han i dusjen, prøver å få han gjennomvåt (det er enkelt med eurasierpels det :getlost: ), skyller godt av, prøver å "vri" vannet ut av pelsen, før balsam puttes på og får virke noen minutter. Skylle og så tørke med håndklær og hundeblåser.

Ellers skylles han vanligvis bare med vann fra hageslangen når det har vert gjørmebad inne i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X'en, fire år gammel berner sennenhund, tricolor.

X'en bades som regel til hver utstilling - men om hun stilles to helger på rad og ikke virker skitten i det hvite, kan jeg skippe det. Men jeg liker best å stille en velstelt hund, og hun trenger å få føhnet opp pelsen før vi skal i ringen, og da må pelsen fuktes, og da kan en like gjerne bade.

Hun stilles en til to helger i måneden når hun har pels, en sjelden gang ved ekstraordinære begivenheter blir det tre helger.

Jeg bader henne i badekaret nå, men sparer til hundekar så jeg får henne opp i høyden og ikke legger ryggen i innsatspotten for hver gang hun bades. Jeg bruker shampooen Groomer's Edge Furst Aid - og er veldig fornøyd med den. Skummer fint, lukter passe godt uten å være et parfymeri, lukter svakt en tid etter badet, gjør pelsen skinnende ren, og gir henne de fargene hun skal ha. Dog har noen bernervenner skrytt veldig av Groomer's Edge Grimeinator, så jeg tenkte å prøve den neste gang jeg må ha ny shampooflaske.

Når hun røyter, forsøker jeg å bade henne cirka hver fjortende dag for å få av pelsen litt fortere. Jeg vet noen bader sin berner daglig for å få av pelsen, men det har jeg virkelig ikke rygg, energi og tid til.

Da bruker jeg i tillegg en balsam som heter Groomer's Edge Re-Fur-Bish, som skal gjøre at de slipper litt mer pels. Jeg vet ikke om jeg er overbevist om at den funker enda, jeg er på første flaska, men den skader neppe, så jeg bruker så lenge jeg har. X'en har uansett veldig lang røyteperiode (tre måneder fra pelsen starter å ramle av til den er på topp igjen), så min utålmodighet etter å få stille henne igjen kan uansett neppe dempes av en balsam :lol:

Nå er det syv uker siden hun er badet, men jeg har ikke hatt overskudd til å gå på det prosjektet mens hun har valper. Men nå skal hun få et bad, for nå kjenner jeg i pelsen at hun trenger det. Ideelt sett skulle jeg ha vasket valpene også, for de er ikke direkte rene de heller. Det er vel helgeprosjektet mitt, dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen er Langhårs Collie.

Mine bades ganske ofte, fordi den eldste har røytesesong "hele året" (Kommer opp i nok til å få passelig mengde med underull, så røyte av seg 2-3 uker senere og sånn går det kontinuerlig) Og vi bader mye i saltvann og jeg takler IKKE skitne hunder på noe som helst måte da vi har dem i sengen og sofaen. Minst en gang i mnd blir de badet, som regel 2 hvis det er utstilling osv.

Jeg bruker Chris Christensen, og akkurat hva jeg bruker spørs litt på hvilken hund, hvor den er i røytingen og om det er før utstilling eller ikke. Vi har Clean Start, Day by Day, Spectrum One, Fargeshampoene (white on white, black on black og gold on gold) bruker da enten thick on thicker eller One Substance Builder, spørs da som sagt hva jeg bruker først. Bruker alltid after bath på slutten.

Jeg er veldig glad i CC produktene, og føler de holder det dem lover, uten å luke massivt som jeg synes noen andre shampoer har en tendens til å gjøre. Har prøvd litt annet som også har vært bra, men falt på CC :)

Har bestilt meg booster bath, for å slippe å ta dem inn i dusjen, også er det med ryggen også da... Den er en killer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sølvfarget dvergpuddel. Han vaskes hver 7-10 dag, noen ganger mer, sjeldent mindre. Jeg bruker hovedsaklig Chris Christensen produkter, men også div Groomers edge.

Jeg bytter mellom Day to day shampo + balsam + Ice on Ice til White on White + AfterBath + Ice on Ice - Thick N Thicker ved behov.

Sist jeg badet han brukte jeg Groomers Edge Grimeinator (siden han hadde tatt seg et gytjebad på egenhånd) og da bruker jeg Groomer Edge Solution balsam, samt Ice on Ice. Jeg har også brukt Groomers Edge Ultimate og Alpha White, men alltid sammen med Solution balsam - den er god! :) På hytta bruker jeg for tiden en Groomers Primrose oil shampo siden den ikke trenger å blandes ut og vi ikke har innlagt vann (latskapen lenge leve..!)

Jeg liker å ha flere produkter å velge mellom siden de forskjellige produktene gir ulike resultater. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker dem etter behov, når dem begynner å bli fettete i pelsen vasker jeg dem med vann. Noen ganger før utstilling bruker jeg shampo (dem lukter så godt da :lol: )Bruker da en eller annen mild shampo for allergi hunder, Hery heter den visst, og er for sensitiv hud. Grunnen til at jeg bruker det er fordi jeg tror at den ikke ødelegger fettlaget like mye som annen shampo :lol:

I sommer har jeg ikke bada dem en eneste gang tror jeg, tispa har jo svømt ganske mye så hu blir jo "rein" da :lol: Bada dem igår da, siden det er utstilling i helga og open show neste helg. Også lukta de litt vondt :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte jeg bader kommer veldig ann på alt fra vær, utstillinger og når de klarer rulle seg i noe møkk :getlost:

Men de bades før hver utstilling og ellers ca 1-3 ganger i mnd.

Jeg vasker de med Plush Puppy Natural All Purpose Shampoo with Henna, og før utstilling får de også en runde med Chris Christensen Red on Red.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MINST en gang i måneden når det ikke er utstilling, ellers før hver utstilling og oftere i røyteperioder da bading får dem til å slippe pelsen, og føning får av all død pels. Bruker Plush Puppy eller Chris Christensen, noen ganger kjøper jeg også #1 All Systems. Det jeg alltid har i hus er en blå shampo (for hvit pels), for den kan brukes på hele hunden uansett farge, og gjør også det hvite hvitt. Har jeg noe annet enn den blå i huset, pleier jeg å shamponere det hvite først med den ene, og la det site i mens jeg shamponerer resten med den andre shampoen.

Badeprosessen starter med væting i lunkent vann, så har jeg på utvannet shampo som påførs med svamp for å komme ned til huden, før jeg masserer godt og skyller. Bruker ikke balsam da det fordobler tørketiden. Når de er skylt godt klemmer jeg ut vann med et pusseskinn, de drar nemlig ut ekstremt mye mer enn et håndlkle eller tre klarer, og det er bare å vri det opp og det er klart igjen. Sparer masse vask :) Avslutter med en plutoduk e.l. Lar hundene dryptørke og riste seg litt (tørker bare over gulvet til slutt), før de fønes tørre. Hele prosessen tar kanskje en times tid, litt kortere tid på en sheltie enn en aussie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker og vaske hundene når jeg ser det trengs jeg ;) på sommeren bader de ofte da :) bruker vanlig shampo jeg får kjøpt i dyrebutikken ikke noe fancy greier ;) Har border collie og Rottweiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix bades kanskje to-tre ganger i året. Da er det som oftest for at han har rulla seg i noe eller er veldig skitten.

Blaze har jeg hatt i 7 uker nå og han har fått et bad. Skylte av han på ene siden en gang også etter at han tryna litt i gjørme. Han burde hatt et bad igjen nå ser jeg for han virker litt pjusk i pelsen og det hvite er ikke helt hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ofte, kanskje et par ganger i året. Alt etter, de vasser og leker mye i sjø eller vann, og skyller dem da bare med vann. Ved gjørmebad, er det bare å børste av når det har tørket. Ruller de seg i dritt, ender de selvfølgelig i dusjen, men ellers unngår jeg å bade dem mest mulig med shampoo. Bruker Black on Black på alle tre. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Shiba

Aiko, straks to år: Vaskes ca to ganger i året, i forbindelse med røyting. Har sjølrensende pels både mtp lukt og møkk. Da hun var valp og blei stilt ut, fikk hun et bad en gang i måneden, uavhengig av utstillingstidspunkt. Kjøpte en flaske valpesjampo fra Double K, den er tom først nå.

Imouto, 10 mnd: Vaskes nesten før hver utstilling, og hun stilles ganske ofte. Bruker Plush Puppy lilla på urajiroen (det hvite) og Spectrum Ten sjampo fra CC på det røde for å få fram de strie dekkhåra. Jeg bruker substance builder i nakke, front og på rompa. Ingen balsam. Hårskum hvis jeg skal være veldig jålete. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk allergisk barn: minst mulig? Badet ikke før utstilling heller jeg, er det noe han alltid fikk skryt av var det pelskvaliteten. Til tross for at den var ganske kort..Børstet heller nøye før utstilling, de få gangene han virket møkkete selv etter grundig børsting brukte jeg KW.

På det bildet her var han ikke badet på over et halvt år og kom samme dag hjem fra en uke brukstrening i sølen :

aImg_7749.jpg

Jeg er ingen tilhenger av overdreven vasking av hundene som dere skjønner :whistle:

Men nå duttebass ble allergisk ble det andre boller. Da var det inn i dusjen 2 ganger i uka, grundig vask med sånn black on black greier (som når jeg tenker meg om ikke gjorde han noe penere, KW funket fint den), grundig børsting med furminator og på med petal cleance. Det hjalp ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de er skitne eller i rimelig tid før utstilling, bruker diverse CC-produkter. Ytterst sjelden jeg bader hele hunden da, stort sett bare fra barten og bak til halefestet - på undersiden.

Men nå skal jeg gjøre et prøveprosjekt med smula, siden det er lenge til hun skal stilles...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser: liten aussie og pitteliten blandingshund

... Mine blir aldri badet med mindre det trengs. Dvs, aussien bades når hun har fått skit som ikke går bort av seg selv i pelsen eller når det har gått så lang tid siden sist at hun begynner å lukte mindre behagelig og føles fettete i pelsen. Lille Emma bades når hun har parfymert seg (les: rullet seg) i døde dyr, bæsj, spy, muggel eller søppel osv. Hun blir aldri fettete i pelsen. Kanskje hvis hun går 2år uten å se en shampoo, og bare blir holdt innendørs :P hun er en kronisk "ruller"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...