Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi trenger hjelp!


Recommended Posts

Heii :)

Den 1 år gamle mopsejenta vår Maggie oppførte seg plutselig helt merkelig. Jeg våkna idag kl. 5 av at hun hadde krampe-aktige bevegelser. Ingen her i huset vet hva det kan være.

Hun skjelver, peser, og lager merkelige ansiktsuttrykk ( tunga henger ut i alle retninger og hun smatter og blunker veldig mye ), og hun virker helt fjern. Hvis vi tar på henne så ''spretter'' hun opp og går i ring i bråe bevegelser og virker ganske redd. Alt dette gjør oss bekymret så klart, og dyrlegen er ikke åpen kl. 5. Prøvde å lufte henne nå men hun vill ikke gå, hun bare skjelver og går i ring og setter seg ned.

Hun lager også lyder.

Vi har vert på en lang biltur idag, hun har ikke spist eller drukket noe særlig. Kan dette være en grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "ikke noe særlig"? Har hun hatt vann tilgjengelig i natt? Går de for lenge uten vann kan de få sånne symptomer ja, men da er det gått langt.

Sjekk om hun er dehydrert - ta tak i skinnet i nakken og knip litt i det så det står litt opp, og slipp. Det skal gå tilbake med en gang og ikke etterlate "spor" etter knipingen. Blir det stående er hun dehydrert og skulle hun være så dehydrert at det forårsaker slikt som dette må du finne en akuttveterinær som kan få henne rehydrert.

Jeg har en katt som ble forgiftet (med hva er ukjent) og første symptom var at hun var "rar" og tisset på seg. Det ble feiltolket som hjernerystelse over telefon (av veterinær), natta etter var hun i "nyrekoma" og døden nær. Hun overlevde på håret med væskebehandling ++.

Det første som slo meg da jeg leste posten var dog et epilepsiartet anfall, og hvis det dukker opp igjen nå eller hun fortsetter å være "bortreist" så ville jeg som over funnet veterinær ASAP.

Jeg ville uansett reist til veterinær så fort som mulig, så mitt råd er - hiv deg på telefonen og finn ut hvem som er på vakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne hvorfor folk setter seg ned å spørre om sånt på nettet når hunden tydeligvis er såpass dårlig, da drar man til veterinæren pronto, iallefall hadde jeg gjort det.

Håper det har gått bra med hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Håper du har kommet deg til dyrlegen i dag. Håper vi får høre hvordan det går med Mopse frøkena og hva det var. Jeg syntes det hørtes ut som epelepsi lignende men det er i hvertfall krampetilstand i kroppen og da ville jeg ringt dyrlegevakta.Eller dyrlegekontoret selv om det ikke er åpent så bruker menge av de å opplyse om hvem som har vakt og hvilket telefon nr som den personen nås på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dere kanskje synes vi ikke har gjort det rette kanskje, ved å spørre her, men vi fikk ikke tak i noen på telefon, fant ingenting som lignet hennes symptomer på nettet, ingen her i nærheten kunne hjelpe og ingenting var åpent.

Hun var ikke dehydrert det visste selv jeg, men som sagt våkna vi kl. 5 på morgenen og ringte og styrte på hele morgenen og fikk ikke tak i folk. Endelig kl. 9 fikk vi henne til dyrlegen, der de hadde henne til kl. 12 så måtte vi videre til en annen som hadde mer utstyr. Før dette hadde hun fått epilepsi medisin som gjorde henne roligere. Vi har nå fått vite at hun har hjernebetennelse som angriper mopserasen. Reagerer hun ikke på cortisonen innen noen dager må vi avslutte. Vi tror det er genetisk, som betyr at hundeoppdretteren solgte oss en mye ''sjukere'' mops vi kunne leve med.

Vi avtalte at vi skulle få kjøpe mopsen billig, 6000, fordi hun hadde brokk, senere fant vi ut at hun hadde et arvelig hofteproblem også, så der gikk ytterlige 6000 igjen til operasjonen, og den gikk fint. Etter masse mas og sure meldinger fikk vi 3000 i erstatning. Nå måtte vi ut med 10,000 i MR men fikk den for 5, og alt i alt ble det allikevel 10,000. Greit nok vi kjøpte en billig mops, men vi ville nå at hun skulle være en del av familien ikke bare noen måneder. Lille Maggie er bare snill, har ikke gjort noen noe vondt og den lille krøllete halen og snorkingen og den herlige personligheten er det jeg kommer til å savne mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke egenandelen på forsikring rundt sånn 1000-2000kr + 10%?

For akkurat slike ting er eiers ansvar å ha i orden, noen velger å betale forsikring, andre sparer heller opp krisebeløp, uansett så er det en del av det å ha hund.

Det er jo kjempesynd at dere har vært så uheldige, men sånn er dessverre livet. Men krysser fingre for at hun blir 100% frisk igjen, og at dere har henne lenge lenge. Og om dere ikke har forsikring, så ville jeg nok forsøkt å tegne det nå, selvom dere kan risikere at den ikke dekker alt i fremtiden grunnet hennes sykehistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om at det i henhold til Retningslinjene ikke er lov til å legge ut om oppdrettere med mindre det er en sak på dem i media. Har fjernet identifiserende opplysninger i ett av innleggene :)

Evt. tilbakemeldinger på moderering gjøres via PM og ikke i tråden.

Moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffdå, dette høyrdest jo keisamt ut. Som Siri Eveline seier, det er jo grensar for kva oppdrettar kan ta ansvar for, 3000 er jo nokså billig. Men det er jo uansett ikkje det som er poenget, som du seier, det er jo eit familiemedlem :hmm: .

Eg vil forresten nemne at eg synst det er eit godt tiltak å setje seg ned og søkje etter moglegheiter på internett, og melde seg inn i eit forum som Hundesonen og be om hjelp når hunden er sjuk og ein ikkje klarar å få tak i dyrlege, så eg synst ikkje du treng å føle at du gjorde noko gale.

La oss håpe at Maggie reagerer på medisinen, blir frisk og får masse flotte år med dykk. På same tid får eg ønskje dykk velkomen til Hundesonen, håpar du kan få hjelp når du treng det, råd, tips, informasjon eller berre sosialt samver her :).

Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...