Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommer Mattilsynet til å endre reglene for import fra 2012?


Kensington Gate

Recommended Posts

Jeg har også snakket med de. Fra Storbritannia må de rabiesvaksineres før eksport. Etter at vaksinen er tatt må det gå 21 dager før den kan føres ut. Men nå ser det ut til at minimumsalder for å sette rabiesvaksine i Storbritanniaer 4 uker. Dermed kan det hende at for den aktuelle valpen jeg snakker om likevel kan få komme hit 10 uker gammel. Men da må sprøya settes snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Jeg har også snakket med de. Fra Storbritannia må de rabiesvaksineres før eksport. Etter at vaksinen er tatt må det gå 21 dager før den kan føres ut. Men nå ser det ut til at minimumsalder for å sette rabiesvaksine i Storbritanniaer 4 uker. Dermed kan det hende at for den aktuelle valpen jeg snakker om likevel kan få komme hit 10 uker gammel. Men da må sprøya settes snart.

Godkjenner mattilsynet det ettersom det står 12 uker i den evt lovendingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkjenner mattilsynet det ettersom det står 12 uker i den evt lovendingen?

Gudene må vite selv om det var personen i Mattilsynet som ringte meg og sa dette. Her står det hva Novibac selv sier om tidspunkt for vaksinen.

Primary course and booster vaccination:

Dogs & cats

Primary vaccination age* 3 months or older

Booster vaccination every 3 years

Route of administration intramuscularly or subcutaneously

* Primary vaccination may be administered at an earlier age (minimum in dogs and cats of 4 weeks of age), but then a repeat vaccination must be given at the age of 3 months.

Man blir jo så himmelsk redd for å gjøre noe feil. Det er nå for ille at denne aktuelle valpen blir ti uker 1 januar. Og så klarer vi ikke å få den inn et par dager før pga fraktselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med Mattilsynet og de er rett tolket. De har også forstått det slik at under 3 mnd er det slutt på og valpen må bli 4 mnd før import.

Blir litt forvirret jeg :icon_confused: Vil det gjelde fra alle land (utenom Sverige)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer eller mindre. Det gjelder for EU/EØS-land pluss de listeførte tredjeland som du kan finne på mattilsynets sider.

Bah :no:

Så det vil i praksis bety at om jeg skulle hentet en valp fra Nederland, måtte jeg bare blitt der nede til valpen var 4 mnd..

Idiotisk lovendring. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkjenner mattilsynet det ettersom det står 12 uker i den evt lovendingen?

Dette ville jeg def fått skriftlig, at de godkjenner importer u 12 uker om de er vaksinert tidligere enn norsk regel/anbefaling. For det åpner jo et kjempehull i lovgivingen, det. Og gir Norge en ulempe i forhold til eksport, iom at valper ikke rabiesvaksineres her før de er 12 uker gamle.. Dilemmaet kommer jo da med når skal man gi DhPPi vaksinen, som anbefales ved 12 uker, men det anbefales også minimum to uker mellom den og Rabisin.. ajajaj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dilemmaet kommer jo da med når skal man gi DhPPi vaksinen, som anbefales ved 12 uker, men det anbefales også minimum to uker mellom den og Rabisin.. ajajaj

De er jeg ganske sikker på at Chessea har fått samtidig de siste årene, altså... Har aldri hørt at det ikke er bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vaksineprodusentens bruksanvisning som gjelder, og den varierer mellom ulike land, selv for samme vaksine... hvor for det er slik må vi nesten spørre de som lager vaksinene om. Har en kollega som vaksinerer bikkjene i Tyskland når han er der fordi han der får 3 års gyldighetstid på vaksiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jeg ganske sikker på at Chessea har fått samtidig de siste årene, altså... Har aldri hørt at det ikke er bra?

Joda, rabiesvaksinen er den med oftest negativ reaksjon på, og sjansene og reaksjonene økes ved samvaksinering. Derfor anbefales det å vaksinere rabies separat. Dess yngre hund, dess oftere og kraftigere reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vaksineprodusentens bruksanvisning som gjelder, og den varierer mellom ulike land, selv for samme vaksine... hvor for det er slik må vi nesten spørre de som lager vaksinene om. Har en kollega som vaksinerer bikkjene i Tyskland når han er der fordi han der får 3 års gyldighetstid på vaksiner.

Ja Jo, men om Norge setter som REGEL at valpen skal være minst 12 uker før vaksine for import, så hjelper det jo ikke hva andre land tillater. Og Norge er særs strenge som sier at rabies skal gies booster hvert år, men den regelen gjelder jo kun for vaksine satt i Norge, det står ganske tydelig at andre land kan ha andre intervaller, og det er godkjent.

Dyret skal være vaksinert mot rabies iht. vaksineprodusentens anbefaling (vanligvis tidligst når det er tre måneder gammelt) og kan innføres 21 dager etter vaksineringen. Merk at kravet om rabiesvaksinering også skal gjelde ved innførsel fra rabiesfrie stater (som Storbritannia og Irland), men ikke fra Sverige

Anbefalingen fra produsenten er jo også 12 uker. Så dette er jo noe som må pirkes på og sjekkes opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også snakket med de. Fra Storbritannia må de rabiesvaksineres før eksport. Etter at vaksinen er tatt må det gå 21 dager før den kan føres ut. Men nå ser det ut til at minimumsalder for å sette rabiesvaksine i Storbritanniaer 4 uker. Dermed kan det hende at for den aktuelle valpen jeg snakker om likevel kan få komme hit 10 uker gammel. Men da må sprøya settes snart.

Burde ikke valper som er planlagt før dette lovverket inntredes, få unntak? Syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, Ringte mattilsynet nå og dem kunne ikke svare på anngående den regelen med å importere valper under 3 mnd. Da måtte jeg snakke med ene veterinæren dems, men dem var opptatt :blink: Hvem søren veit da, når ikke mattilsynet veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok føre til at færre importerer hunder ja, men så er det vel like "enkelt" å bruke en hannhund fra et annet land.

Det er sant.

Jeg ville i hvert fall ikke importert valp om jeg ikke kjente oppdretteren veldig godt, og visste at valpen fikk god oppfølging frem til den kan sendes. En annen ting er, hvis fly er nødvendig, er det stor sjanse for at valpen har blitt for stor til å kunne være med i kabinen. Da frister fly mindre, selv om det nok hadde gått bra for en stabil valp. Helst vil man jo ha valpen de viktige ukene fra 8 til 12 uker, og dette blir jo umulig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg lov å fly valpen fra England til Sverige i stedet for direkte til Norge og så fly inn hit til landet? Dette ble litt utenom, men er det noen som vet det?

Det blir vel helt like regler i Sverige fra årskiftet og (der har dem vel gått igjennom og?) Men ja, man kan gjøre det, men da må du søke jordbruksverket om lov :)

Red: Eller må man det fra England? Hmmm. Ihvertfall må man søke jordbruksverket om lov fra andre EU/EØS land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekulasjon: Kan dette, på lengre sikt, føre til at "genbassenget" blant norske hunder snurper inn?

For oss som har vært i gamet en stund, husker vi jo den gangen det var obligatorisk med tre måneder karantene og en måned hjemmekarantene for enhver import uansett opprinnelsesland, og det var umulig å reise lenger enn til Sverige for å parre med utenlandsk hannhund.

Vi klarte oss da også - og i dag er det lettere å parre utenlands, det er lettere å importere fersk eller frossen sæd, og det ER fremdeles lettere å importere. Det var hallelujatilstander på begynnelsen av 1990-tallet når grensene ble åpnet, og med regelendringene nå har det tross alt blitt enklere å parre utenlands enn det er i år.

Jeg skjønner frustrasjonen over valpene, men jeg krisemaksimerer ikke. Vi har fremdeles en drøss med muligheter, og jeg tror ikke det vil sette store kjepper i hjulene for de som er bevisste, planleggende, satsende og seriøse oppdrettere.

Derimot kan det tenkes at det setter kjepper i hjulene for noen av de som selger neddopede "chihuahua"valper fra stresskofferter på bensinstasjoner i Halden?

Jeg ville i hvert fall ikke importert valp om jeg ikke kjente oppdretteren veldig godt, og visste at valpen fikk god oppfølging frem til den kan sendes. En annen ting er, hvis fly er nødvendig, er det stor sjanse for at valpen har blitt for stor til å kunne være med i kabinen. Da frister fly mindre, selv om det nok hadde gått bra for en stabil valp. Helst vil man jo ha valpen de viktige ukene fra 8 til 12 uker, og dette blir jo umulig nå.

For noen av oss har det aldri vært en mulighet å frakte åtte uker gamle valper i kabinen...

Jeg har nettopp sendt fra meg en valp som skulle eksporteres, og på grunn av diverse forsinkelser og omstendigheter utenfor vår kontroll, var valpen fem måneder den dagen han ankom ny eiers hjemland (ut fra våre planer ble han en måned forsinket). Ja, hun har mistet tid for sosialisering og preging, men jeg må jo ta det som et kjempekompliment at hun hadde tillit til at jeg kunne gi valpen en god start i livet.

Jeg ville ikke hatt skrupler med å gjøre motsatt heller - overta en valp på fem-seks måneder. Om en ønsker nytt avlsmateriale, må en noen ganger gjøre noen kompromiss og forsakelser, og godta andre løsninger enn om en kjøper en valp fra sitt eget land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med Mattilsynet og de er rett tolket. De har også forstått det slik at under 3 mnd er det slutt på og valpen må bli 4 mnd før import.

De tar utgangspunkt i 01012012, men datoen er litt uklar enda.

Er spent på om dette gjelder fra Norge også. Skal muligens selge to til Finland og har ikke kapasitet til å trene 2-3 valper fra 2-4 mnd.

Noe sier meg at regelmakerne i Mattilsynet aldri har drevet med hund, oppdrett, import og reising med hund... Hvorfor skal ting gjøres så vanskelig når det har fungert bra så langt med valper under 3 mnd?

For min del er det iallefall uaktuelt å få hjem en valp på 4 mnd som jeg egentlig ikke aner hva har opplevd fram til da. Jeg trodde liksom det skulle bli enklere mht å reise med hund slik at man slapp den lange prosessen med rabiesvaksinering for voksne hunder - de kunne vel godt hatt unntak for valper under 3 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...