Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommer Mattilsynet til å endre reglene for import fra 2012?


Kensington Gate

Recommended Posts

Både Sverige og Storbritannia endrer sine importregler fra 2012 og det er kun første vaksine og ikke titer-test som blir nødvendig fra EU og listeførte tredjeland. All logikk tilsier at Norge er nødt til å følge reglene, ellers må i teorien grensen mellom Norge og Sverige stenges for fri ferdsel for hund. Men - er det noen som har hørt noe om/når dette kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

No må ein hund vaksinerast mot rabies, så vente 120 dager, så testast.

Etter 1.1.12 må hunden vaksinerast mot rabies, vente i 21 dagar og så er det berre å importere (om ein har chipmerking og pass, såklart).

Tolkar eg dette rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får besøk av en tispe neste år, fra Frankrike. Betyr det at hun slipper å ta rabiesvaksine da?

Nei, hun må fortsatt rabiestestes. Den største endringen er at hunder fra ikke listede tredjeland (slik som brasil :whistle: )kan komme inn i Norge uten å sitte i karantene dersom de har rabies, chip m.m. i orden. Reglene skal gjelde i Norge også ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dei framleis testast? Eller må dei framleis vaksinerast? Slik eg tolkar det må dei vaksinerast, men treng ikkje noko test etter 4 månader, slik dei må no..?

Jeg forstår det slik som deg, at testen bortfaller og kun vaksinen kreves. Dermed vil man for eksempel ha mulighet til å ta inn valp fra USA allerede fra 4 måneders alder kontra å måtte vente til 8 måneders alder. Man vil også kunne ta inn voksne hunder fra EU og listeførte tredje and uten å måtte vente 4 mnd på titertesten. Det gjør ting enklere for de som ønsker å utvide avelsbasen i sin rase og ikke minst for selgerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg vil tippe at det ikke er 100% klarlagt HVA som blir forskriften i Norge og hvordan man skal forholde seg til det.

Så innen mattilsynet legger ut ting på hjemmesiden så er det nok lurt å forholde seg til det gamle regelverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg må ha det inn med teskje jeg og. Jeg sitter her med tre hunder med utgått rabies vaksine som jo betyr at jeg må ta ny vaksine og så ny test og det koster jo skjorta. Men betyr det da at det er nok med kun rabies vaksinen og jeg slipper ny blodprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE gjort noen endring pr. i dag.

Det KAN hende det blir en endring fra nyttår, dere må rett og slett vente på en oppdatert forskrift her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være lettvint når vi faktsik snakker om en DØDELIG sykdom som kan smitte mennesket? Jeg er helt for å beholde de reglene vi har i dag, holde oss på den sikre siden, kanskje til og med følge noen av landene lenger syd eks. Israel der det er påbudt med rabiesvaksine av hund (jeg tar litt hardt i nå). Vi har tross alt rabies i 2 av våre nærmeste naboland, Russland og Finnland som begge har hatt tilfeller av sykdommen de seneste åra. Russland, svært nær grensa inn til Norge, i 2009 og Finnland i 2007. Norge har holdet seg fri så lenge, hvorfor friste skjebnen?

Etter hva jeg forsto ut fra endringene, som muligens kommer, så skal man slutte å ta titerprøver, ergo man har null peiling på om hunden er beskytett eller ikke selv etter 2. vaksine :icon_confused: Vi må også huske at 2-5% av hundene som blir vaksiner ikke tar til seg vaksinen i det hele og store. Det høres ut som et lite tall, men begynner man å regne på hvor mange hunder vi har i Norge så blir det plutselig et annet bilde. I 2004 antok NKK at vi hadde 400.000 hunder i norge, hadde vi vaksinert alle kunne vi regne med at 8000 - 20.000 av disse ikke fikk høy nok titer. Og disse 8 - 20.000 hundene er sikkert i kontakt med 8 - 20.000 hunder til for ikke å snakke om 20.000 - 60.000 mennesker :o

Hva om dere får en hund fra England etter de nye reglene som 3 dager senere begynner å vise symptomer på rabies og allerede har bitt ett barn eller den andre hunden din? Og da snakker jeg om en valp som vi jo alle vet ikke har bitehemningen helt i orden i starten...

Grunnen til at jeg har fattet mine tanker om dette er bla. at i dag fikk min venninne beskjed om at hennes hund ikke har godkjent titer, den var så lav som 0,13 (grensa er 0,5), dette etter 2 vaksiner og 120 dagers venting før blodprøve. Hun vil prøve en runde til, men er ikke optimistisk. For oss som bor Finnmark betyr dette at når vi skal hjem fra sverige så MÅ vi kjøre en omvei på over 100mil i stede 1 time igjennom Finnland.

Edit; lagt til litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om dere får en hund fra England etter de nye reglene som 3 dager senere begynner å vise symptomer på rabies og allerede har bitt ett barn eller den andre hunden din? Og da snakker jeg om en valp som vi jo alle vet ikke har bitehemningen helt i orden i starten...

DET kan du være trygg på at ikke skjer..

England er like rabiesfritt som Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være lettvint når vi faktsik snakker om en DØDELIG sykdom som kan smitte mennesket?

Vi skal absolutt ikke leke med rabies. Ingen her ønsker rabies hos seg selv eller sine hunder. Storbritannia har vært kjent for å være et av de landene i verden med strengest importregler (strengere enn Norge) og de ville ikke gjort om på de eksisterende ordningene dersom de ikke hadde vurdert det som trygt.

"All pets will still need to be vaccinated against rabies. Pets from the EU and listed non-EU countries such as the USA and Australia will no longer need a blood test and will only have to wait 21 days before they travel. Pets from unlisted non-EU countries such as India, Brazil and South Africa will be able to enter the UK if they meet certain strict criteria to ensure they are protected against rabies, including a blood test and a three-month wait before they enter the UK.

The changes will ensure the risk of rabies coming to the UK remains extremely low. It’s estimated that the new rules mean there would be one case of rabies in a pet in the UK once every 211 years, with the possibility of a person dying from rabies obtained from a pet once in every 21,000 years."

Les mer på http://www.defra.gov.uk/news/2011/06/30/new-rules-pet-passports/

Det er nok mye større sjanse som menneske å få rabies når man reiser på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det åpnes for nye typer vaksiner, som kanskje gir bedre resultat/høyere titer.

Jeg vil tro det er gjort mange tester på hunder rundt i Europa som viser at vaksinene virker i de fleste tilfellene. Ellers ville nok ikke England gått med på denne ordningen så veldig lett...

Denne endringen er vel en av årsakene til at NKK søker Eurovinnerutstillingen 2015.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men eg har eit par spørsmål om det praktiske ved import, og sidan denne tråden no er her, så kan det kanskje passe å bruke henne?

Scenarioet er slik: Ein bur i utlandet (EU), og flyttar til Noreg. Ein har hund frå den tida ein budde i utlandet, som ikkje har noko som helst forbinding til Noreg. Ein gjer det som skal gjerast, og kjem til Noreg med bil. Skal hunden "fortollast"? Altså, skal ein svinge innom tollstasjonen på Svinesund og leggje fram papirar på hund og chip, samt vaksine og titertest? Eller er det berre å dure inn i landet, så lenge alle papir er i orden? Kvar skal ein i så fall vende seg for å vise dokumentasjon? Eller er det kun om det blir kontroll / hunden skal registrerast at dette er naudsynt (lite truleg)?

Og til slutt litt om vaksine og titertest: Kor lenge er rabiesvaksina gyldig? Kor lenge etter at vaksina er teken kan ein ta titertest? Og kor lenge er denne testen gyldig?

Håpar på svar :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til slutt litt om vaksine og titertest: Kor lenge er rabiesvaksina gyldig? Kor lenge etter at vaksina er teken kan ein ta titertest? Og kor lenge er denne testen gyldig?

Håpar på svar :).

Jeg kan ikke svare på første del, men:

Rabiesvaksinen er gyldig i 364 dager etter første sprøyte OM titertesten var godkjent.

Ergo må man gi en ny sprøyte hvert år, og den må gies senest en dag før forrige års dato. (eks: hunden fikk 1 sprøyte 15 des, neste år må den ha ny senest 14 des)

I Norge er reglene pr dd at vaksinen skal taes TIDLIGST 120 dager etter første sprøyte. Testen er for evig gyldig om man følger opp med årlig vaksinering. Om man glemmer en vaksine, må man starte helt på nytt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er reglene pr dd at vaksinen skal taes TIDLIGST 120 dager etter første sprøyte. Testen er for evig gyldig om man følger opp med årlig vaksinering. Om man glemmer en vaksine, må man starte helt på nytt igjen.

Nei, det er tidligst 120 dager etter SISTE sprøyte. Dyrlegene anbefaler å ta to sprøyter med 2-4 ukers mellomrom. Jeg har alltid tatt kun en, og det har alltid holdt. Det gjhør det tydligvis for de fleste, siden det nye kravet fra 2012 er at en sprøyte holder, og ingen titiertest er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...