Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommer Mattilsynet til å endre reglene for import fra 2012?


Kensington Gate

Recommended Posts

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Her har Mattilsynet lagt ut info om nye regler. Og jeg tolker det som at unntaksregelen for valper under 12 uker faller bort? Si at det ikke er sant! :cry:

Det er jo i så fall veldig dumt!

EDIT: Hvor tidlig kan man vaksinere valper, egentlig? Kan man vaksinere ved 5 ukers alder, og dermed hente ved 8 ukers alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jammen sånn ut... Ikke engang fra Sverige kan man hente 8 uker gml valp lengre..

Jo, jeg tolker det slik at man får importere uvaksinerte hunder fra Sverige: "Merk at kravet om rabiesvaksinering også skal gjelde ved innførsel fra rabiesfrie stater, men ikke fra Sverige."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg tolker det slik at man får importere uvaksinerte hunder fra Sverige: "Merk at kravet om rabiesvaksinering også skal gjelde ved innførsel fra rabiesfrie stater, men ikke fra Sverige."

Ah, så ikke den, bare at Sverige sto oppe sammen med de andre EU landene. Men det betyr jo så lite lell, iom at Sverige og Norge er samme populasjon, stort sett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo i så fall veldig dumt! EDIT: Hvor tidlig kan man vaksinere valper, egentlig? Kan man vaksinere ved 5 ukers alder, og dermed hente ved 8 ukers alder?

Er vanlig å vaksinere fra 12 uker. Kan ikke tenke meg at man kan vaksinere 5 uker gamle valper for rabies.

Jeg likte ikke disse nye reglene, for det betyr at det blir mer styr å importere valper fra Storbritannia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanlig å vaksinere fra 12 uker. Kan ikke tenke meg at man kan vaksinere 5 uker gamle valper for rabies.

Jeg likte ikke disse nye reglene, for det betyr at det blir mer styr å importere valper fra Storbritannia.

Jeg håper virkelig at endringene ikke skal gjelde fra 1 januar. Jeg hjeper ei venninne som skal importere en valp fra Storbritannia. Valpen skal hentes 2 eller 3 januar 2012. Det er et fraktselskap som tar seg av frakten og de frakter ikke dyr yngre enn 10 uker. Valpen blir 10 uker den 2 jan. Om disse reglene trer i kraft fra nyttår så vil vel det forkludre planene noe fryktelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanlig å vaksinere fra 12 uker. Kan ikke tenke meg at man kan vaksinere 5 uker gamle valper for rabies.

Ja, var det jeg tenkte meg når jeg tenkte meg om :)

Litt synd da... gjør det jo vanskeligere for de som vil importere valper, og helst ha dem i de viktige ukene fra 8-12 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk.. Dette forkludrer virkelig ting. Som Hermes sier, den viktigste tiden er jo fra 8-12 uker. Jeg er heldig, for så lenge jeg har nettilgang, så kan jeg ta med meg jobben hvor som helst. Tenker at det blir 2 måneder i utlandet i forbindelse med valpehenting da. Men for alle andre...

Men reglene er ikke vedtatt enda. Kanskje det hjelper om så mange som mulig sender e-post til Mattilsynet om dette? Eventuelt en underskriftskampanje. Det er iallfall verdt et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanlig å vaksinere fra 12 uker. Kan ikke tenke meg at man kan vaksinere 5 uker gamle valper for rabies.

Jeg likte ikke disse nye reglene, for det betyr at det blir mer styr å importere valper fra Storbritannia.

Man kan faktisk vaksinere valper ned til 5 uker med Rabies. I 2005 eksporterte jeg en valp til FInland, de krever at rabiesvaksinen er 21 dager gammel før man kan ta inn valpen. Etter å ha ring ørten forskjellige personer innen Mattilsynet fikk jeg endelig svar på at man kan rabiesvaksinere en valp i følge vaksineprodusentens anbefalinger, noe som var 5 uker. Men de poengterte at dette ikke var gyldig om valpen skulle inn til Norge. Men det fungerer med andre ord med eksport.

Hvor stor nytte valpen har av vaksinen når den tas så tidlig er et annet spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan faktisk vaksinere valper ned til 5 uker med Rabies. I 2005 eksporterte jeg en valp til FInland, de krever at rabiesvaksinen er 21 dager gammel før man kan ta inn valpen. Etter å ha ring ørten forskjellige personer innen Mattilsynet fikk jeg endelig svar på at man kan rabiesvaksinere en valp i følge vaksineprodusentens anbefalinger, noe som var 5 uker. Men de poengterte at dette ikke var gyldig om valpen skulle inn til Norge. Men det fungerer med andre ord med eksport.

Hvor stor nytte valpen har av vaksinen når den tas så tidlig er et annet spørsmål.

Mulig det er endret de siste seks åra, for i alle veterinærkataloger jeg ser i står det klart og tydelig fra 3 måneders/12 ukers alder på hund. har sjekket tyske, engelske og amerikanske også, ikke bare den norske. Jeg vet også at det ikke sto noe før om å vaksinere med andre vaksiner samtidig, nå står det at det ikke anbefales andre vaksiner 14 dager før og etter vaksinering med rabisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan det skal gjennomføres dette med "maks 5 dyr". Gjelder det da i bilen? Hvis man er to personer kan man da ha med 10, liksom?

Dette lurer jeg på fordi jeg selv til neste år kanskje har 5 hunder. Hvis jeg tar med en venninne med to på utstilling i Danmark vil vi jo da plutselig ha 7 hunder med oss i bilen...

Men i Norge gjelder det import, ikke transport:

Det vil ikke være tillatt å innføre mer enn til sammen fem dyr per innførsel dersom man vil benytte seg av de mulighetene for forenklet kontroll som forskrift for ikke-kommersiell innførsel av kjæledyr åpner for. Denne regelendringen kan bli fastsatt før 31.12.2011.

Tror ikke det er så veldig mange som importerer flere enn 5 hunder av gangen, utenom redningshund organisasjonene kanskje?

Men er det jeg som er blind? Jeg finner ikke hvor det står at import av hunder under 3 mnd skal avvikles? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før dere begynner å snakke om underskriftskampanjer, så synes jeg dere skal tenke dere om. Ja, det blir vanskeligere å importere valper, og man må vente en ekstra måned (ut fra hva Pingo sier så kan det jo virke som om ikke dette stemmer heller). Men utover dette så vil det jo bli mye lettere å flytte med hunder til Norge blant annet. Jeg har vært igjennom styret med å importere hund fra listeførte tredje land, og ja, det er ett styr. Du må vente 120 dager fra vaksine til blodprøve tas, og så skal den sendes til et EU godkjent laboratorie. I Nord Amerika er det kun to laboratorier som er godkjent til dette, ett i Kansas og ett i Texas. Deretter tar det 4-6 uker å få svar på blodprøver. Tror også vi betalte en 2000-3000 for å få tatt blodprøver. Disse reglene skal jo forenkle import av hunder, og det synes jeg det er verdt, selv om man må vente til valpen er 12 uker før man får importere.

EDIT: Det vil jo for eksempel nå være mye lettere å importere valper fra USA. Og de fleste flyselskaper tar ikke hunder før fylte 10 uker uansett, så da blir det i praksis TO uker man må vente på valpen. Da ville jeg heller satse på at valpen hadde det bra sammen med kullmor og oppdretter og fikk god oppdragelse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyret skal være vaksinert mot rabies iht. vaksineprodusentens anbefaling (vanligvis tidligst når det er tre måneder gammelt) og kan innføres 21 dager etter vaksineringen. Merk at kravet om rabiesvaksinering også skal gjelde ved innførsel fra rabiesfrie stater, men ikke fra Sverige.

Må jo være denne, iom at man fikk valper u 3 mndr fra Tjekkia, Tyskland, England og Danmark bla før uten rabiesvaksine, men med de nye reglene man ha det. Med unntaket av Sverige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo være denne, iom at man fikk valper u 3 mndr fra Tjekkia, Tyskland, England og Danmark bla før uten rabiesvaksine, men med de nye reglene man ha det. Med unntaket av Sverige..

Ja men alt som står gjelder jo etter 12 uker. Står ikke noe posetivt nevnt at import fra valper u.3 mnd skal avvikles. :icon_confused:

Tar rett og slett å hører med mattilsynet jeg enn å spekulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men alt som står gjelder jo etter 12 uker. Står ikke noe posetivt nevnt at import fra valper u.3 mnd skal avvikles. :icon_confused:

Tar rett og slett å hører med mattilsynet jeg enn å spekulere.

Nei, det står da ingenting om alder i overskrifta? Før var det tydelig forskjellige regler for det valper under 12 uker, og valper over. Nå står det ikke alder noen steder unntatt minstealder for vaksinering som er 12 uker, ergo må det gjelde alle valper fra alle land, unntatt Sverige? Ikke er det linket til regler for de under 12 uker heller, slik det var før, så jeg leser det som om det gjelder all import.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men alt som står gjelder jo etter 12 uker. Står ikke noe posetivt nevnt at import fra valper u.3 mnd skal avvikles. :icon_confused:

Tar rett og slett å hører med mattilsynet jeg enn å spekulere.

Gjør det, og rapporter tilbake til oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men alt som står gjelder jo etter 12 uker. Står ikke noe posetivt nevnt at import fra valper u.3 mnd skal avvikles. :icon_confused:

Tar rett og slett å hører med mattilsynet jeg enn å spekulere.

Supert at du tar kontakt. Jeg håper at jeg tolker reglene feil.

Det er denne som bekymrer meg:

Dyret skal være vaksinert mot rabies iht. vaksineprodusentens anbefaling (vanligvis tidligst når det er tre måneder gammelt) og kan innføres 21 dager etter vaksineringen. Merk at kravet om rabiesvaksinering også skal gjelde ved innførsel fra rabiesfrie stater, men ikke fra Sverige.

Angående det med at man ikke bør styre i forhold til import av uvaksinerte valper:

Tiden frem til valpen er 12 uker er jo den viktigste sosialiseringstiden.

I tillegg blir det mye ekstra styr for oppdrettere å beholde valper frem til de er nærmere 4 måneder.

Isteden for at man da kan ta med seg valpen på 8 uker som håndbagasje. Mens valper på nærmere 4 måneder gjerne er for store til å gå som håndbagasje (feks er belgervalper ofte akkurat på grensen når de er 8-9 uker), og må dermed sendes som cargo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er endret de siste seks åra, for i alle veterinærkataloger jeg ser i står det klart og tydelig fra 3 måneders/12 ukers alder på hund. har sjekket tyske, engelske og amerikanske også, ikke bare den norske. Jeg vet også at det ikke sto noe før om å vaksinere med andre vaksiner samtidig, nå står det at det ikke anbefales andre vaksiner 14 dager før og etter vaksinering med rabisin.

Det er mulig. Jeg husker desverre ikke hvilken produsent som ble brukt, men vet vi sjekket to forskjellige og de hadde forskjellige anbefalinger. Og den med lavest anbefalten alder ble brukt. Valpen fikk for øvrig ingen bivirkninger av det.

Men mulig det er blitt forandret siden da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse reglene skal jo forenkle import av hunder, og det synes jeg det er verdt, selv om man må vente til valpen er 12 uker før man får importere.

Hvis valpen er 12 uker når den får vaksine, så må den vente i 21 dager før den får reise. Valpen kan dermed tidligst importeres ved 15 uker, dvs. når den er nærmere 4 mnd gml.

Men hvis Sverige er et unntak, så skjønner jeg ikke helt hvorfor Storbritannia og Irland ikke er det i tillegg? Nå kan man jo fritt importere hunder derfra i alle aldre slik som man kan fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpen er 12 uker når den får vaksine, så må den vente i 21 dager før den får reise. Valpen kan dermed tidligst importeres ved 15 uker, dvs. når den er nærmere 4 mnd gml.

Men hvis Sverige er et unntak, så skjønner jeg ikke helt hvorfor Storbritannia og Irland ikke er det i tillegg? Nå kan man jo fritt importere hunder derfra i alle aldre slik som man kan fra Sverige.

Sant det. Da er jeg forsåvidt enig med deg. De kan godt slippe inn uvaksinerte valper synes jeg, men resten av de nye reglene, med å ikke måtte vente 21 dager er jeg VELDIG for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ringe Mattilsynet med en gang de åpner i dag. Denne valpen jeg hjelper til med å importere ble født 23 oktober. Dermed er den nøyaktig 10 uker 1 januar. Det vil nå være for ****** om en eneste dag skal ødelegge dette. Slik jeg ser det så er det foreløpig lov importere hunder under 10 uker fra Storbritannia, men fraktselskapet har en grense på 10 uker. Vi er jo bare nødt til å forsøke å få valpen hit før nyttårsaften.

Om jeg blir klok av svaret fra Mattilsynet legger jeg det ut her med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med Mattilsynet og de er rett tolket. De har også forstått det slik at under 3 mnd er det slutt på og valpen må bli 4 mnd før import.

De tar utgangspunkt i 01012012, men datoen er litt uklar enda.

Er spent på om dette gjelder fra Norge også. Skal muligens selge to til Finland og har ikke kapasitet til å trene 2-3 valper fra 2-4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...