Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommer Mattilsynet til å endre reglene for import fra 2012?


Kensington Gate

Recommended Posts

I en del land er etter hva jeg forstår rabiesvaksjonasjonen gyldig i tre år, og det er også flere norske veterinærer som har sagt at antistoffene er gyldig i tre år og at årlig rekvasinering er unødvendig. Så det er vel også kunnskap som er tatt med i bildet her - overvaksinerer vi hundene våre? Det er jo ikke sååå lenge siden en revaksinerte absolutt alt hvert eneste år, mens nå er det kun kennelhoste en tar hvert år, de andre hvert tredje år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Nei, det er tidligst 120 dager etter SISTE sprøyte. Dyrlegene anbefaler å ta to sprøyter med 2-4 ukers mellomrom. Jeg har alltid tatt kun en, og det har alltid holdt. Det gjhør det tydligvis for de fleste, siden det nye kravet fra 2012 er at en sprøyte holder, og ingen titiertest er nødvendig.

Abefaling er etter siste sprøyte, regel er etter første..

I en del land er etter hva jeg forstår rabiesvaksjonasjonen gyldig i tre år, og det er også flere norske veterinærer som har sagt at antistoffene er gyldig i tre år og at årlig rekvasinering er unødvendig. Så det er vel også kunnskap som er tatt med i bildet her - overvaksinerer vi hundene våre? Det er jo ikke sååå lenge siden en revaksinerte absolutt alt hvert eneste år, mens nå er det kun kennelhoste en tar hvert år, de andre hvert tredje år.

I Norge er den kun gyldig for ett år, selv om samme vaksine er gyldig i andre land i tre år. Dette fordi Mattilsynet har bestemt at det skal være sånn.... Selv om produsentene garanterer for tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET kan du være trygg på at ikke skjer..

England er like rabiesfritt som Norge :)

Ok, kanskje ikke fra England, hva med spania, frankrike, russland osv osv. Der har de rabies og da er sjansen stor for at vi får det inn her :getlost:

Vi skal absolutt ikke leke med rabies. Ingen her ønsker rabies hos seg selv eller sine hunder. Storbritannia har vært kjent for å være et av de landene i verden med strengest importregler (strengere enn Norge) og de ville ikke gjort om på de eksisterende ordningene dersom de ikke hadde vurdert det som trygt.

*klipp

Det er nok mye større sjanse som menneske å få rabies når man reiser på ferie.

Det er sant, MEN de har ikke naboland med rabies. Ja, mennesket får oftere rabies av aper i India enn hund i Europa.

I en del land er etter hva jeg forstår rabiesvaksjonasjonen gyldig i tre år, og det er også flere norske veterinærer som har sagt at antistoffene er gyldig i tre år og at årlig rekvasinering er unødvendig. Så det er vel også kunnskap som er tatt med i bildet her - overvaksinerer vi hundene våre? Det er jo ikke sååå lenge siden en revaksinerte absolutt alt hvert eneste år, mens nå er det kun kennelhoste en tar hvert år, de andre hvert tredje år.

Rabisin som brukes i Norge er i Sverige godkjent for 3år, men mattilsynet har bestemt at dette ikke er bra nok og dette står også i produktbeskrivelsen til rabisin. Fram til 2007 (tror jeg det var) var rabisin godkjent for 3år i Norge også, men pga. rabiestilfellet i Finnland samme år strammet mattilsynet inn reglene. En norsk veterinær har IKKE lov til å sette grensa til 3 år i passet, men h*n om det, det er de som evn mister lisensen ikke kunden som får lide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det åpnes for nye typer vaksiner, som kanskje gir bedre resultat/høyere titer.

Jeg vil tro det er gjort mange tester på hunder rundt i Europa som viser at vaksinene virker i de fleste tilfellene. Ellers ville nok ikke England gått med på denne ordningen så veldig lett...

Denne endringen er vel en av årsakene til at NKK søker Eurovinnerutstillingen 2015.

Nye vaksiner betyr bredere konkuranse, kun tiden kan vise om en er bedre enn den andre. En ting å bite seg merke i ved den ene vaksinetypen de vil godkjenne, er at den er meget skadelig for mennesker, hvorfor er den så ikke skadelig for hunden?

Det er nok forsket mye på :) De fleste land må jo sende inn titertest og det er bare 12 godkjente laberatorie i Europa til dette formålet, om det ikke er kommet noen nye siden 2007 (2 i tyskland, 1 i storbritania, 1 i Frankrike, 1 i russland, 1 i nederland også husker jeg ikke de siste) så det er lett å samle inn matriale og informasjon om avvik.

Jeg vet ikke om eller hvordan de eventuelt har testet hvor lenge vaksinen er virksom i kroppen. *nå fikk jeg noe å forske på :D *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kanskje ikke fra England, hva med spania, frankrike, russland osv osv. Der har de rabies og da er sjansen stor for at vi får det inn her :getlost:

Vi får allerede inn mange uvaksinerte hunder fra disse landene helt lovlig. Jeg tipper rutinene kommer til å bli slik de er nå for valper under 12 uker, når det rapporteres inn tilfeller av rabies blir det importstopp fra gjeldende land i minst tre måneder.

Jeg tror neppe rabies kommer til å bli et stort problem i Norge om vi gjør om rutinene. Det er klart, dette er en av baksidene med at verden blir mindre og mindre, men vi skal ikke ignorere alle fordelene heller. Det er tydelig at hovedkonsesus er at fordelene veier opp for den (minimale?) økte risikoen.

Edit: for å presisere, valper under 12 uker kan få dispensasjon fra vaksinering- og titer-kravene. Om det rapporteres tillfelle av rabies trekkes muligheten for dispensasjonen tilbake i en gitt karantenetid slik at man ser at det gjelder enkelttillfelle og ikke bredere smitte. Dette skjedde da jeg var i prosessen med å importere valp fra Spania for noen år tilbake, hvor importstoppen varte i tre eller seks måneder (jeg husker ikke helt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabisin som brukes i Norge er i Sverige godkjent for 3år, men mattilsynet har bestemt at dette ikke er bra nok og dette står også i produktbeskrivelsen til rabisin. Fram til 2007 (tror jeg det var) var rabisin godkjent for 3år i Norge også, men pga. rabiestilfellet i Finnland samme år strammet mattilsynet inn reglene. En norsk veterinær har IKKE lov til å sette grensa til 3 år i passet, men h*n om det, det er de som evn mister lisensen ikke kunden som får lide.

Jeg tror kanskje du misforsto meg, jeg mente ikke at norske veterinærer bør jukse og skrive at vaksinen er gyldig lenger enn Mattilsynet gir rom for. Poenget mitt er at vaksinerutiner endrer seg, og at siden vaksinen har lengre gyldighet i andre land kan det jo hende at Norge endrer på også dette i sammenheng med eventuelt nye innførselsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abefaling er etter siste sprøyte, regel er etter første..

Ok, mulig du har rett (jeg har ikke orket ¨å sjekke :whistle: ), men i mitt hode høres det bare veldig ulogisk ut. Da kan du i teorien ta en sprøyte, vente 119 dager, ta en sprøyte til, og blodprøve neste dag, Titier resultatet vil være "through the roof".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får allerede inn mange uvaksinerte hunder fra disse landene helt lovlig. Jeg tipper rutinene kommer til å bli slik de er nå for valper under 12 uker, når det rapporteres inn tilfeller av rabies blir det importstopp fra gjeldende land i minst tre måneder.

Jeg tror neppe rabies kommer til å bli et stort problem i Norge om vi gjør om rutinene. Det er klart, dette er en av baksidene med at verden blir mindre og mindre, men vi skal ikke ignorere alle fordelene heller. Det er tydelig at hovedkonsesus er at fordelene veier opp for den (minimale?) økte risikoen.

Edit: for å presisere, valper under 12 uker kan få dispensasjon fra vaksinering- og titer-kravene. Om det rapporteres tillfelle av rabies trekkes muligheten for dispensasjonen tilbake i en gitt karantenetid slik at man ser at det gjelder enkelttillfelle og ikke bredere smitte. Dette skjedde da jeg var i prosessen med å importere valp fra Spania for noen år tilbake, hvor importstoppen varte i tre eller seks måneder (jeg husker ikke helt).

Akkurat, slik er det fra Russland og Finnland også, og for å få den dispansjasjonen MÅ vedkommende som har denne valpen i fram til avlevering til Norge bevitne at den har vært i dens besittelse og på beskyttet/privat område uten mulighet for å ha vært i kontakt med rabiessmitte (Om jeg ikke husker feil skal mordyret også være vaksinert). Karantene tiden er 6 mnd'r, samme som å komme fra ikke - listeland selv om hunden er rabiesvaksinert.

Jeg tror kanskje du misforsto meg, jeg mente ikke at norske veterinærer bør jukse og skrive at vaksinen er gyldig lenger enn Mattilsynet gir rom for. Poenget mitt er at vaksinerutiner endrer seg, og at siden vaksinen har lengre gyldighet i andre land kan det jo hende at Norge endrer på også dette i sammenheng med eventuelt nye innførselsregler.

Ja da misforsto jeg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du i teorien ta en sprøyte, vente 119 dager, ta en sprøyte til, og blodprøve neste dag, Titier resultatet vil være "through the roof".

Hvordan da mener du? Titers måler antistoffene i blodet, altså om hunden har immunrespons mot viruset den er vaksinert mot eller ikke, den sjekker ikke etter selve viruset. En høy titer indikerer enten nylig smitte eller god immunitet. (det motsatte er for øvrig ikke sant, dvs at lave titer verdier ikke nødvendigvis betyr at hunden ikke er immun. Det er mulig det er derfor man nå går bort fra krev om titer resultater?) Eller har jeg misforstått helt nå?

Det er sikkert en grense på hvor nært titer tester kan tas opp mot selve vaksinen, men jeg vil tro at resultatene vil tippe mot andre enden om de tas for nært? At kroppen ikke har rukket å lage tilstrekkelig med antistoffer.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, slik er det fra Russland og Finnland også, og for å få den dispansjasjonen MÅ vedkommende som har denne valpen i fram til avlevering til Norge bevitne at den har vært i dens besittelse og på beskyttet/privat område uten mulighet for å ha vært i kontakt med rabiessmitte (Om jeg ikke husker feil skal mordyret også være vaksinert).

Men dette garanterer selvsagt ikke for at man ikke innfører smitte til Norge. Oppdretteren jeg skulle hatt valp fra har over 30 hunder, slikt gir rom for smitte uansett hvor beskyttet og isolert man lever fra andre hunder utenfor flokken. Det er umulig å garantere for at en valp ikke er utsatt for smitte så lenge smitte forekommer i landet, da rabies kan ramme så mange forskjellige varmblodige pattedyr. Det er helt riktig at det stilles krav til oppdretter, dens hundehold og at vedkommende må bekrefte dette offisielt, men noen garantier er umulig å gi.

Det stilles heller ingen krav til morens vaksinasjonsprogram. Poenget er fortsatt gjeldende, det kommer inn flust av uvaksinerte hunder til Norge.

Titer tester er heller ikke uten svakheter. Som jeg skrev litt opp her, en hund med lave titer verdier kan fortsatt være immun.

Karantene tiden er 6 mnd'r, samme som å komme fra ikke - listeland selv om hunden er rabiesvaksinert.

Nå er jeg usikker på om du misforstår meg. Jeg mente at Mattilsynet stopper muligheten for å innføre valp fra gjeldende land om dette land finner rabiessmitte. Denne perioden før de igjen åpner for import av valper er 6 måneder. (Jeg måtte sjekke nå. ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette garanterer selvsagt ikke for at man ikke innfører smitte til Norge. Oppdretteren jeg skulle hatt valp fra har over 30 hunder, slikt gir rom for smitte uansett hvor beskyttet og isolert man lever fra andre hunder utenfor flokken. Det er umulig å garantere for at en valp ikke er utsatt for smitte så lenge smitte forekommer i landet, da rabies kan ramme så mange forskjellige varmblodige pattedyr. Det er helt riktig at det stilles krav til oppdretter, dens hundehold og at vedkommende må bekrefte dette offisielt, men noen garantier er umulig å gi.

Det stilles heller ingen krav til morens vaksinasjonsprogram. Poenget er fortsatt gjeldende, det kommer inn flust av uvaksinerte hunder til Norge.

Titer tester er heller ikke uten svakheter. Som jeg skrev litt opp her, en hund med lave titer verdier kan fortsatt være immun.

Nå er jeg usikker på om du misforstår meg. Jeg mente at Mattilsynet stopper muligheten for å innføre valp fra gjeldende land om dette land finner rabiessmitte. Denne perioden før de igjen åpner for import av valper er 6 måneder. (Jeg måtte sjekke nå. ;))

Ja nei, kjenner jeg blir forvirret...

Ja mente å huske det var det, karantenetiden altså, bra du dobbeltsjekket :)

Hvordan kan en hunde med lav titer være immun? Som eks min venninnes som fikk en titer på 0,13. Er imuniteten i teorien bra nok og det bare er mattilsynet som krever 0,5?

Jeg ser den, at man ikke har garanti for at oppdretter gjør/har gjort som de garanterer, og at de i omgang med flokken også kan påta seg smitte (om valpen blir bitt :icon_cry:

Nei huff, ikke vet jeg, får vel bare vente å se (kanskje sette meg mer inn i de evn. nye reglene) og vurdere. Men synes fortsatt dette høres meget skummelt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan en hunde med lav titer være immun? Som eks min venninnes som fikk en titer på 0,13. Er imuniteten i teorien bra nok og det bare er mattilsynet som krever 0,5?

Fordi immunitet ikke defineres av mengden antistoffer i blodet. Det er ikke slik at man spruter inn immunitet i hunden via en vaksine. Man trigger immunforsvaret til å gjøre to ting; en, produsere antistoffer, som kjemper mot den faktiske infeksjonen og to, å produsere minneceller. Minnecellene blir igjen selv etter kroppen har bekjempet infeksjonen (I opp til 20 år!) og de trigger en ny produksjon av antistoff om kroppen blir utsatt for samme virus igjen. I minnecellene finnes nøkkelen til det spesifikke virus, og de gir signaler til kroppen om hvordan de tar knekken på det. Så selv om det ikke finnes antistoffer i blodet, så betyr det ikke at hunden ikke har minneceller som gjør at hunden i realiteten er immun.

Her er en god link om immunforsvar, vaksiner og titers. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp

Så selv om det ikke finnes antistoffer i blodet, så betyr det ikke at hunden ikke har minneceller som gjør at hunden i realiteten er immun.

*klipp

Jojo, men uten antistoffet kan du heller ikke garantere at der er minneceller. Er da flust av hunder (og mennesker) som ikke responderer på forskjellige vaksiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, men uten antistoffet kan du heller ikke garantere at der er minneceller.

Men jeg svarte bare på det du spurte om, hvordan en hund med lave titer verdier fortsatt kan være immun. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

"Bumper" denne tråden, jeg.. Kan ikke skjønne at Mattilsynet ennå ikke har kommet ut med noen offisiel informasjon om dette. Høringen er da for lengs over...

I Sverige er det dog bestemt:

Ändring den 1 januari 2012 — antikroppskontroll, avmaskning och karantän

Införsel från EU-länder och från listade länder utanför EU

  • Kravet på antikroppskontroll slopas. Djuret får tidigast vaccineras mot rabies då det är tre månader och får resa först när det gått 21 dagar efter den första vaccinationen. Du kan därmed tidigast resa med djuret då det är cirka fyra månader gammalt.
  • Nuvarande krav på avmaskning slopas helt.
  • Regler för danska djur som reser till Bornholm slopas. Dessa djur ska från och med 1 januari 2012 uppfylla de då gällande allmänna införselkraven från EU-länder.

Så når valpen er 3 mndr og 21 dager kan den innføres til Sverige fra EU. Voksne hunder kan da vaksineres og så kan man reise "fritt" etter 3 uker. Ikke noen ormekurer som må gjennomføres heller.

Det blir interessant å se hva som skjer med Norge. Og ja, andre krav enn Sverige vil jo være nærmest umulig å kontrollere for det norske tollvesenet. Hvordan skal DE vite om man har vært på bilferie/stevne nedover Europa når man står på grensen på Svinesund, liksom..

I høringen fra Mattilsynet ser det ut som om de skal droppe ormekuren fra Sverige også...

Jeg er ikke det minste redd for at dette medfører noen som helst økt smitterisiko for Norge. Vi har ikke allverden av grensekontroll nå heller, så man kan utgå fra at det er massevis av ville dyr og kjæledyr som allerede reiser helt fritt fram og tilbake.

Kanskje en forenkling faktisk gjør slik at noen faktisk dropper risikoen av å smugle uvaksinerte dyr - og heller gjør det "by the book"?

Lurer på hvordan det skal gjennomføres dette med "maks 5 dyr". Gjelder det da i bilen? Hvis man er to personer kan man da ha med 10, liksom?

Dette lurer jeg på fordi jeg selv til neste år kanskje har 5 hunder. Hvis jeg tar med en venninne med to på utstilling i Danmark vil vi jo da plutselig ha 7 hunder med oss i bilen...

Det vil i alle fall bli myyye enklere å få med seg valpekjøperes hunder på utstillinger nedover Europa - og DET synes jeg er flott. Dessuten vil ens egen eventuelle valp raskere kunne bli med - det er aldri moro å måtte sette bort èn av hundene hvis man skal reise avgårde med resten, synes jeg.

Her kan man i alle fall se oversikt over hvor/når det har blitt oppdaget rabies i EU: http://www.rbe.fli.bund.de/Queries/Surveillance.aspx

Interessant lesing.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men eg har eit par spørsmål om det praktiske ved import, og sidan denne tråden no er her, så kan det kanskje passe å bruke henne?

Scenarioet er slik: Ein bur i utlandet (EU), og flyttar til Noreg. Ein har hund frå den tida ein budde i utlandet, som ikkje har noko som helst forbinding til Noreg. Ein gjer det som skal gjerast, og kjem til Noreg med bil. Skal hunden "fortollast"? Altså, skal ein svinge innom tollstasjonen på Svinesund og leggje fram papirar på hund og chip, samt vaksine og titertest? Eller er det berre å dure inn i landet, så lenge alle papir er i orden? Kvar skal ein i så fall vende seg for å vise dokumentasjon? Eller er det kun om det blir kontroll / hunden skal registrerast at dette er naudsynt (lite truleg)?

Og til slutt litt om vaksine og titertest: Kor lenge er rabiesvaksina gyldig? Kor lenge etter at vaksina er teken kan ein ta titertest? Og kor lenge er denne testen gyldig?

Håpar på svar smile.gif.

Kjempelenge siden du spurte om dette, men om du fortsatt er interessert. Ja, hunden skal fortolles. Vi har akkurat tatt inn hund selv, og da måtte vi gå på rødt i tollen på gardemoen. Vi betalte ingen ting, men veterinær kom og sjekket papirer, og sjekket chippen. Når man flyr må man vasle gardemoen minst 48 timer før, så arrangerer de at veterinæren venter når du kommer. Antar det er ca. det samme når man kommer med bil. Man kan jo alltid bare dure på, men da risikerer man å bli tatt fra hunden, eller måtte betale en stor bot. Litt sånn som hvis man kjøper valp i Sverige, hvor man også skal stoppe på grensen og fortolle hunden (og da betaler en del).

I tillegg er det mattilsynet som har lagt frem forslag om endringer til regjeringen, og det vil vel si at det er en ganske stor sjanse for at endringene trer i kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kravet på antikroppskontroll slopas. Djuret får tidigast vaccineras mot rabies då det är tre månader och får resa först när det gått 21 dagar efter den första vaccinationen. Du kan därmed tidigast resa med djuret då det är cirka fyra månader gammalt.

Aner ikke noe om det du spør om, men har et spørsmål.

Vet du, eller noen andre, hva som skjer med import av uvaksinerte valper? Vil de beholde systemet de har i dag, hvor man kan importere uvaksinerte valper på under 12 uker fra enkelte land? Eller må man nå vente til rabiesvaksinen er godkjent? I så fall håper jeg Norge venter til 2013 med å følge etter Sverige :whistle:

Edit: Så akkurat Olav Emil sitt spørsmål.

Jeg bodde i USA med min hund (hun er import fra Finland) fra jeg fikk henne og til hun var 1,5 år. Så flyttet vi til Norge. Jeg slapp å betale MVA for henne fordi, som tolleren sa det: "Hun er jo godt brukt." Når man flytter til Norge kan man jo ta med seg en del ekstra som flyttelass. Tollreglene sier:

"Du kan innføre innboet ditt uten toll og avgifter dersom:

  • du har oppholdt deg i utlandet sammenhengende minst ett år.
  • du har eiet og brukt gjenstandene under oppholdet i utlandet, og du fortsatt skal bruke dem i Norge.
  • gjenstandene bærer preg av å være brukt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært innom Mattilsynets hjemmsider flere ganger i det siste for å se hva som ble utfallet av høringen. De nye reglene skulle være gyldige fra nyttår, så det hadde jo vært fint å få oppdatert info.

Men litt OT: Om jeg leaser/låner hannhund fra utlandet i en periode, betaler jeg fremdeles moms? Med andre ord, betaler man moms ved midlertidig innførsel av andres eiendom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...