Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er aldersforskjellen på deres hunder?


Heidihj

Recommended Posts

Her er det 1 år og noen måneder mellom hver hund (får nummer 3 i september). Dette syntes jeg er helt perfekt :) Ikke noe problem i det hele tatt at det ikke er 2 år mellom hver, noe som anbefales.

Ikke for å være kjip, men hvordan vet du det når du ikke har prøvd det enda? ;) Joda, det går stort sett bra, men at det anbefales at den eldste er et par år før valpen kommer i hus er jo fordi mange har gjort seg erfaringer om dette :)

----------------

Mellom de to her er det 5 år, men det var jo en hund i mellom der som desverre ikke er mer. Jeg vil ikke ha hunder som er for tett i alder, både fordi de eldre kan være voksne nok til å oppdra valpen og at jeg har begrensninger for hvor mange hunder jeg synes jeg rekker over. Da er det kjipt å sitte der med mange gamle hunder etter noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar
Guest Dratini

Eldste her er 9 år, så 8 år og 5år. De to yngste er mor og datter. Ingen problemer mellom hundene (annet enn at tispene kan finne på å rotte seg sammen for å terge hannen innimellom, noe de ikke får lov til).

Da eldstemann kom til oss, hadde vi en hannhund på 5,5 år. De gikk veldig bra sammen i ca 2 år. Så der tror jeg nok at det hadde vært en fordel om gamlefar hadde vært enda eldre innen nestemann kom i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 7 år mellom Foxi og Amiga

Også fikk jeg Issi som er 1 år eldre enn amiga og dermed 6 år mindre enn foxi :P

Så jeg sitter med hunder på 1 og 2 år + gamlingen.

Fungerer ganske greit, Issi trener jeg lp med og prøver ut spor ol. Amiga er bare sporhunden min :wub:

Siklet veeeldig på et corgi kull til våren men da vil amiga være 2 og issi 3 og jeg synes det blir i overkant tett. *vente litt lengre* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 år mellom mine, eldste er 9 og yngste 1. Har gått veldig greit, men jeg er glad for at eldste er såpass gammel (skråstrek at hun ikke krever så mye, noe som egentlig ikke har så mye med alder å gjøre for hennes del) så jeg kan ha mer fokus på yngstemann.

Neste hund tipper jeg vil komme når yngste er 6-7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk Hampus hadde vi Rambo på nesten 14 år.

Selv om Rambo blomstra noe voldsomt opp med liten valp i hus, så var det maaaaaange år for stor aldersforskjell synes jeg.

Hampus var 9 mnd da Rambo sovna stille inn, og vi var enige om at vi skulle ha to hunder så det var uaktuelt å vente 2 år liksom.

Det er kun 8 mnd mellom Hampus og Linus.

Har fungert helt fint det, de er drøye 5 år nå.

Gåttfred kom i fjor sommer og er 15 mnd, og så er jo Dina her på dagis, hun er 9 mnd nå.

Så jeg har hatt hunder som er tett i alder 2 ganger, med noen år i mellom.

Har kanskje måttet legge ned litt ekstra tid i ro-trening, men tid er vel det eneste i verden jeg har nok av, så det er ikke et problem i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom Tassa og Extra var det 6 år, noe jeg synes var helt perfekt. Mellom Extra og Link var det 2 år, noe som var for tett. Mellom Extra og Action er det 4 år, noe som jeg i utgangspunktet tenker er 1-2 år for tidlig hvis man skal konkurrere med begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten fire år mellom X'en og hennes valp som skal bli igjen her. Det er selvfølgelig altfor tidlig å si noe om hvordan det kommer til å gå, valpen er tre uker og vi er ikke akkurat inni hverdagsrutiner :lol:

Men jeg parret X'en i fjor, da var hun 2.5 år gammel. Og jeg har i dag en mye mer moden, ferdig og behagelig hund enn da. Jeg sier ikke at hun var umoden da hun ble parret - for jeg parrer ikke valper. Men jeg har en mer ferdig hund i forhold til hverdagsdressur, i forhold til å kjenne hverandre, i forhold til å tåle mindre aktivitet og ha fått mer ro på baken (med en valp i hus regner jeg med at det blir en stund hvor en trener og mosjonerer på valpens bekostning om en ikke orker å kjøre dobbelt løp, et for hver hund, hver bidige dag), i forhold til å vite hvordan jeg kan belønne og korrigere henne i trening, osv. Så jeg føler selv at fire år mellom X'en og neste passer fint - så kan det hende det blir mer eller mindre mellom denne valpen og neste, det kommer jo helt an på hvordan den er kombinert med hva som skjer i livet mitt og hva som passer inn praktisk.

Jeg hadde inntil i fjor en hannhund, som bodde noe hos meg og mest hos pappa. Han var ni år eldre enn X'en, og det ble for mye aldersforskjell. Den første valpetiden var for så vidt den enkleste, fordi begge to ønsket cirka like lang tur. Even var veldig tålmodig med den viltre valpen, men jeg forsøke også å begrense valpen litt, da Even hadde forkalkninger i ryggen og ikke var glad i å få hunder oppå seg. Men allerede da X'en var et halvt år gammel, var det blitt to hunder med veldig forskjellig behov.

Som en liten apropos til de som snakker om å trene to hunder i jevn alder til høyt konkurransenivå - for meg som driver primært med utstilling opplevde jeg det som stressende å stille veteran hannhund og junior tispe. Det ble veldig kort tid til å forberede og roe ned junioren, som sto på utsiden av ringen og giret seg opp over at jeg stilte noen andre enn henne. Et par utstillinger ødela det for henne, at hun ikke rakk å lande og ikke løp pent i ringen. Så jeg kunne for eksempel ikke tenkt meg å ha to tisper som skal i junior og unghund over lang tid. Jeg vet det blir en bagatell i forhold til bruks og LP, men utstilling er også en konkurranse hvor en skal prestere, og for meg og X'en fungerte det i hvert fall ikke å stille hund i to klasser etter hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to er 7 og 2år, også har sambo ei på snart 4år. Ser ikke på alder som noe utfordring i hundeholdet, sånn bortsett fra at jeg ikke orker to valper samtidig, men jeg vil heller ikke ha to-tre gamle hunder og ingen hunder å trene med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitro er 2,5 år og Chanti er 4 år. Forskjellen er at Nitro fortsatt en ung og vilter i hodet og kropp, mens Chanti er som ei gammelmor, rolig, tålmodig, behersket. Hun tar det rolig på tur, han vil ha fart og spenning og kjeder seg fort. Nå var jo Chanti like gammel som Nitro er nå da vi fikk henne, men selv da var hun mye roligere enn han er nå. Mulig jeg hadde lagt mer merke til det hvis vi hadde Chanti når Nitro var valp.

Det er helt klart bedre å ha en av hver, og ikke to unge viltre samtidig. Men det beste er jo to rolige sammen, men det blir det mest sannsynlig tilslutt uansett ;)

Jeg vil nok alltid sørge for at en hund er voksen og rolig før en ny ung hund kommer i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rase og aktivitetsnivå har mye å si, men den generelle 2 årsregelen er ganske fornuftig synes jeg. Mange sier det går såååå fint med to i tett alder, helt til de er skikkelig voksne begge to, dvs 3-5 år..

Hos GD sies det at ett år mellom tisper eller en av hvert kjønn går helt fint, mellom to hanner bør det være 2-3 år. Dette pga krafta i leken rettogslett, de er sent modne og ikke alltid like klar over hvor store/sterke/harde de er. To lekegærninger i omtrent samme høyde (de vokser jo så fort) men med 30-40 kg vektforskjell... ikke spes heldig for den yngste!

Samtidig sies det at det ikke er noe prob å beholde to fra samme kull, så lenge det er to tisper el en av hver. Litt mer enn en valp, men ikke så mye som to fra andre raser.

Med Valpis kunne jeg tatt inn ny valp uten prob når hun var ett år, men jeg ser jo at det vil bli ennå lettere dess eldre hun blir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 5 år mellom mine, Orry er 9 år og Norma er snart 4 (tiden flyr...). Det fungerte fint for oss, Orry brukte bare litt tid på å skjønne at den ekle og masete drittungen var kommet for å bli :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 år mellom alle mine. Nå har jeg tre stykker som straks er 1 år, 5 år og 9 år.

Det var en utfordring å få nr 2 i hus - ikke pga aldersforskjell, men fordi de var så totalt ulike i personlighet. Jeg hadde vært mer bekymret for det enn for alderen.

Det eneste jeg tar hensyn til mtp alder er at jeg absolutt ikke skal ha to unge hunder i hus sammen. Alle mine hunder har krevet ekstra mye egentid frem til de er 2-3 år, og det vil jeg fortsette med å kunne gi de uten at de påvirkes av en jevngammel hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en vending 3 hannhunder der det var 4.mnd mellom vær ...

(Den eldste var 4mnd eldre en nr 2 å 8mnd eldre en nr 3)

Å Det gikk helt fint . Aldri vært noe problem..

2 av gutta bor fortsatt sammen å de er gode kamerater.

(3år er de)..

Nå har jeg en tispe på 5.mnd å ei som jeg "passer" på 3 år... Når nr 3 kommer er man ikke sikkert på spørs når ting passer å klaffer :lol:

(men ikke i år da det er nok me en valp )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er tre år mellom Cane og Ida, noe jeg synes er helt perfekt. Mellom Ida og Nik er det et år, noe jeg ikke synes er helt perfekt. :P Jeg synes det er krevende å ha to hunder i opptrening, men det verste er egentlig at de drar hverandre fryktelig lett i gang inne. Neste på ønskelisten er hundegård, så de kan leke fra seg en time eller to om dagen ute. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har

Tispe på 4år wheaten

Tispe 2 år dvergpinscher

Hanne 1 år (IDAG) wheaten

tispe 1 år (IDAG) wheaten

To sist nevnte er etter den elste vårs. Så hun på 4 og 2 krangler litt om rangen. ellers er det ikke noe tull i flokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalvise... Av de som bor hjemme så er det mellom eldste og nest eldste 4 år, så er det 1 år mellom de to neste, 6 mnd. mellom de to gutta og deretter litt over 1 år ned til yngste (totalt 5 stk. født fra 2005-2011). Jeg synes de fungerer veldig fint som flokk, og gutta som er så tette er de desidert enkleste av dem, også i forbindelse med løpetid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,5 år mellom mine.

Det går egentlig veldig fint. Storm (9 mnd) kan være litt innpåsliten for Rodeo (5 år), men han sier ifra når han har fått nok på en måte som Storm skjønner, men som likevel ikke blir for voldsom. I det siste har de begynt å leke litt sammen og, så jeg tror de kan få mye glede av hverandre i årene som kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...