Gå til innhold
Hundesonen.no

Lavkarbo


Marthe
 Share

Recommended Posts

Jeg hopper masse innlegg, men tenkte bare å informere (mest TonjeM) om at kolesterolverdiene mine har gått ned fra ganske så høye til innenfor referanseområdene. Det med masse mettet fett i kosten og veldig redusert karboinntak. Jupi! :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og da skjønner ikke jeg helt dette styret, jeg, for akkurat dette greier man vel med helt normalt kosthold også? Jeg tror de aller aller fleste hadde oppnådd de samme resultatene ved bare å droppe all

Det er mulig, men for min egen del (som jeg jo kun kan snakke for) så har det gjort en vesentlig forskjell å kutte ut brød, pasta, ris og poteter. Jeg har mye mer energi, er ikke oppblåst, og vekta gå

Jeg hopper masse innlegg, men tenkte bare å informere (mest TonjeM) om at kolesterolverdiene mine har gått ned fra ganske så høye til innenfor referanseområdene. Det med masse mettet fett i kosten og

Jeg hopper masse innlegg, men tenkte bare å informere (mest TonjeM) om at kolesterolverdiene mine har gått ned fra ganske så høye til innenfor referanseområdene. Det med masse mettet fett i kosten og veldig redusert karboinntak. Jupi! :)

Liker det veldig! Mitt kolesterol er ikke skikkelig målt tidligere, men jeg har nå oppfølging av en endokrinolog som faktisk vet hva han holder på med så vi skal se nærmere på dette igjen om noen måneder. Ellers konkluderte han med at jeg spiste sunt da alle andre blodverdier hva angår vitaminer og mineraler var helt supre!

Og jeg har gått ned over 22 kg i år :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker det veldig! Mitt kolesterol er ikke skikkelig målt tidligere, men jeg har nå oppfølging av en endokrinolog som faktisk vet hva han holder på med så vi skal se nærmere på dette igjen om noen måneder. Ellers konkluderte han med at jeg spiste sunt da alle andre blodverdier hva angår vitaminer og mineraler var helt supre!

Det blir spennende! Hold oss oppdatert.

Og jeg har gått ned over 22 kg i år :ahappy:

Holy shit balls! Du er helt rå! For en utrolig prestasjon. Yay you! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg har lest og hørt masse om lavkarbo, og har lyst til å begynne på det. Først og fremst for å gå ned i vekt, men også for å få mer energi. Men, problemet ligger iøkonomien. Jeg er litt bekymret for om jeg har råd til å leve på lavkarbo. Har kun ca 400-500kr i uken, som skal holde til 2stk, som jeg kan bruke på mat. Noen som har billige mat-tips?

Og hva er greit å ha som lunsj? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg har lest og hørt masse om lavkarbo, og har lyst til å begynne på det. Først og fremst for å gå ned i vekt, men også for å få mer energi. Men, problemet ligger iøkonomien. Jeg er litt bekymret for om jeg har råd til å leve på lavkarbo. Har kun ca 400-500kr i uken, som skal holde til 2stk, som jeg kan bruke på mat. Noen som har billige mat-tips?

Og hva er greit å ha som lunsj? :)

Er mye som er billig og enkelt å lage, er bare å tenke over favorittmaten din med en egen vri. :)

Wok er jo billig, har en sursøt chilisaus og soysauce i kjøleskapet holder det til mange wokmiddager. Varier med grønnsaker du liker, og kjøtt som kyllingfilet, svinestrimler eller eventuelt fisk. Fres sammen i pannen med sursøt saus og soysauce.

Er man glad i tikka masala som meg, kan man gjøre det i ovnsbakt versjon som en vri. Legge grønnsaker i bunn, helle sausen over, og krydrede kyllingfileter eller kyllinglår på toppen.

Mange gode middager en bare kan erstatte poteten/risen med blomkålpure, eller lage en mos av andre kokte grønnsaker som en liker.

Varier salater med forskjellig dressing og tilbehør dersom en liker det. Kyllingsalat, eggesalat, salat med strimlet svinebiff eller tacosalater.

Rett og slett bare lage en vri på maten du synes er god, med det kjøttet og sausen til, og bare bytte ut med grønnsaker i forskjellige former. Så har en et uendelig utvalg.

Omelett er jo godt, og passer som lunch eller en enkel middag. Min favoritt er med å finkutte paprika og løk, blande i egget og litt skinkebiter, samt en dasj pepper. Eller ha bacon til istedet for skinken i.

Fruktsalater som dessert med krem, nam! Eller oppkuttede grønnsaker med rømmedip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye som er billig og enkelt å lage, er bare å tenke over favorittmaten din med en egen vri. :)

Wok er jo billig, har en sursøt chilisaus og soysauce i kjøleskapet holder det til mange wokmiddager. Varier med grønnsaker du liker, og kjøtt som kyllingfilet, svinestrimler eller eventuelt fisk. Fres sammen i pannen med sursøt saus og soysauce.

Er man glad i tikka masala som meg, kan man gjøre det i ovnsbakt versjon som en vri. Legge grønnsaker i bunn, helle sausen over, og krydrede kyllingfileter eller kyllinglår på toppen.

Mange gode middager en bare kan erstatte poteten/risen med blomkålpure, eller lage en mos av andre kokte grønnsaker som en liker.

Varier salater med forskjellig dressing og tilbehør dersom en liker det. Kyllingsalat, eggesalat, salat med strimlet svinebiff eller tacosalater.

Rett og slett bare lage en vri på maten du synes er god, med det kjøttet og sausen til, og bare bytte ut med grønnsaker i forskjellige former. Så har en et uendelig utvalg.

Omelett er jo godt, og passer som lunch eller en enkel middag. Min favoritt er med å finkutte paprika og løk, blande i egget og litt skinkebiter, samt en dasj pepper. Eller ha bacon til istedet for skinken i.

Fruktsalater som dessert med krem, nam! Eller oppkuttede grønnsaker med rømmedip.

Takk for tips! Ikke så lett å få oversikt over hva som er bra mat, og hva som er nei-mat i begynnelsen :P

Tikka masala, kan man da kjøpe ferdige glass, er det OK?

Og hvilke frukt og grønnsaker kan spises? Funnet oppskrifter på smoothier som jeg synes ser gode ut, men lurer på hvordan jeg kan variere, med bær og frukt... Sliter litt med å finne ut hvor mye karbohydrater det er i disse varene, siden det ikke står på varene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Takk for tips! Ikke så lett å få oversikt over hva som er bra mat, og hva som er nei-mat i begynnelsen :P

Tikka masala, kan man da kjøpe ferdige glass, er det OK?

Og hvilke frukt og grønnsaker kan spises? Funnet oppskrifter på smoothier som jeg synes ser gode ut, men lurer på hvordan jeg kan variere, med bær og frukt... Sliter litt med å finne ut hvor mye karbohydrater det er i disse varene, siden det ikke står på varene.

Når jeg har vært på dietten (sammen med min mor da jeg bodde "hjemme"), så spiste vi både usaltede nøtter av forskjellig slag som snacks, frukt/bær som mellommåltider/dessert, slike ferdigsauser osv., eneste moren min ikke kunne ha da i dietten var mais, poteter, ris, pasta, brødmat og andre kornprodukter, som inneholder mest tomme karbohydrater. :)

Og hun gikk godt ned iallefall, i og med at hun også trengte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Startet på igjen for en uke siden. Dog ikke med like mye fett som for 3 år siden. Merket fort at jeg ikke fyser så mye lenger.

Orker ikke sjekke ketose.

Jeg burde gå ned, men merker at jeg nå ikke stresser med det heller nå.

Så får vi se da, hvor lenge jeg holder på denne gang.

Merker dog at jeg har lyst på godis når jeg er som nå, litt sentiment og utenfor.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glutenfritt lever jeg uansett :D

Begynner å komme inn i det nå, men sliter litt med nødmat, da jeg ikke alltid får planlagt :P

Nødmat når butikkene er åpne en grilla kotelett eller annet i ferskvaedisken som er reint kjøtt/fisk produkt Jeg må planlegge maten for grillkrydderet er det sukker i og det tåler jeg ikke. Bruker noen ganger Chasew? nøtter men de er det mye carb i. Bær som finnes frossene er ofte gode å spise på når en skal ha ekstra på sommeren. JEg elsker også blomkål og kan maule det rett fra butikken. Må du på bensinstasjon gør som ungene bestill pølse uten brød. Eller burger med salaten og uten brød. Matbutikekn så kan jeg å bruke jedersylte. Hmm husker ikke mere nå men bare å spørre i veg

Det Glutefrie melet er gjerne laget på mais, eller potet som begge inneholder mye stivelse dessverre. Men en bør huske på å spise mest mulig variert innenfor det en kan spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ikke meningen jeg skal skrive noe her kanskje- skrevet to ganger og begge to er borte.. Jaja alle gode ting er tre...

Jeg har lavkarbo som livsstil. Mest pga helsegevinsten det gir meg, men også for å gå ned i vekt. Det siste året har jeg jukset litt og gått opp 5 kg, og helsen går litt mer opp og ned, men det er tøft å både skulle passe karbohydratene OG kaloriene. Blir mye utregning, så jeg orket bare ikke mer. Spiser fortsatt lavkarbo, men skeier ut litt mer en jeg burde :P

Men kommer aldri til å gå over til "normalt" kosthold igjen. Men litt variasjon med antall gram karbo pr dag, får jeg tåle.

Er ganske lei av å lage mat om dagen, og det er vel det som er det "dumme" med lavkarbo, at man må lage all mat fra bunnen av, ikke så lett å jukse med en kjapp middag. men jeg har blitt veldig glad i kjøttdeig supper og former med diverse som bare settes i ovnen og gjør seg selv.

Nødmat for meg er nøtter- de fleste butikker har ok blandinger man kan plukke med seg. Kyllinglår på butikker med varm mat, bær os likt fungerer fint :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske mange mener at om man er i ketose så trenger man ikke telle kalorier. Hva er deres mening om det? Jeg holder meg veldig lavt på karbo. Under 20 gr om dagen, ofte bare halvparten av det. Jeg teller ikke kalorier. Har gått ned 10 kilo på et par måneder, men de siste tre ukene står det nesten stille, bare noen hundre gram ned. Burde jeg se på mengde mat/telle kalorier tror dere?

Det er jo ikke til å stikke under en stol at jeg spiser mye fett på denne dietten noe som gir meg mange kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke være i ketose for å gå ned i vekt...

Og jeg er en av de som må telle kalorier, gikk fint ned 10 kg uten, men så stoppet det opp, og først da jeg lå på max 10 gram karbo og forferdelig lite kalorier :twisted: begynte jeg å gå ned igjen.

Men ikke alle trenger det. Noen fungerer det å kun holde styr på karboene. men prøv å reduser kaloriene og se hva som skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...