Gå til innhold
Hundesonen.no

Lavkarbo


Marthe
 Share

Recommended Posts

Good for you, Breton! :) Jeg opplever også drastiske endringer i både helse og velvære på lavkarbo. Det er medisin for meg rett og slett.

Jeg testet ny pizzabunn i dag og den var god!

2 egg

1 dl fløte eller vann

salt etter smak

4 ss olivenolje

3 ss fiberhusk

Forvarm ovn til 200 grader. Visp egg, salt, fløte og olivenolje. Bland inn fiberhusk og la den svelle i noen minutter. Oppskriften sa at den skulle kjevles ut, men det gikk ikke hos meg, så den ble bare spredd utover bakepapiret på stekeplaten. På med saus, topping og ost, inn i ovnen til osten er gyllen. Voila!

Tatt fra "Lavkarbo" av Ulrika Davidsson.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og da skjønner ikke jeg helt dette styret, jeg, for akkurat dette greier man vel med helt normalt kosthold også? Jeg tror de aller aller fleste hadde oppnådd de samme resultatene ved bare å droppe all

Det er mulig, men for min egen del (som jeg jo kun kan snakke for) så har det gjort en vesentlig forskjell å kutte ut brød, pasta, ris og poteter. Jeg har mye mer energi, er ikke oppblåst, og vekta gå

Jeg hopper masse innlegg, men tenkte bare å informere (mest TonjeM) om at kolesterolverdiene mine har gått ned fra ganske så høye til innenfor referanseområdene. Det med masse mettet fett i kosten og

TonjeM: lag sellerirot pom frittes, det er godt og funker jo til lavkarbo!

Vi bruker det masse, lager fløtegratinerte sellerirot skiver og pommes frites av det. Gjør at potetsavn ikke blir så ille!

Smaker det veldig sellerirot? Jeg liker i utgangspunktet ikke den smaken, men kan spise det i noen sammenhenger, feks. røsti"poteter" laget av sellerirot og ost.

Good for you, Breton! :) Jeg opplever også drastiske endringer i både helse og velvære på lavkarbo. Det er medisin for meg rett og slett.

Ja, jeg opplever det også sånn. Den pizzabunnen så veldig god ut. Det er en av de få kokebøkene jeg ikke har, er den bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaker det veldig sellerirot? Jeg liker i utgangspunktet ikke den smaken, men kan spise det i noen sammenhenger, feks. røsti"poteter" laget av sellerirot og ost.

Om du lage fløtepoteter av det, så smaker det veldig lite, hvor lengre du har det i ovnen mindre smak. Pommes frites smaker lite er brae en liten smak som jeg synes er god.

Virkelig digger sellerirot til potet erstatning jeg :D brukre den jo bare som jeg ville brukt vanlige poteter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du lage fløtepoteter av det, så smaker det veldig lite, hvor lengre du har det i ovnen mindre smak. Pommes frites smaker lite er brae en liten smak som jeg synes er god.

Virkelig digger sellerirot til potet erstatning jeg :D brukre den jo bare som jeg ville brukt vanlige poteter!

Så bra, da skal jeg prøve det mer. Pommes fritesen din så god ut i hvert fall :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, da skal jeg prøve det mer. Pommes fritesen din så god ut i hvert fall :twitch:

vi har alt for mye av den :lol: har til biff,svinefilet,kylling etc. Vi spiste jo alltid ris før.

Nå har vi matplan for en uke med bare lavkarbo - står fortsatt igen å få til lunsjer og frokost :P sakte men sikkert :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, på slump. En base av smør og fløte som varieres med diverse ting med lav karbohydratinnhold. Surre litt løk og hvitløk i smør, en neve aromasopp kanskje, noen cherrytomater. Fløte, og så putre til den er passe tykk.

Ellers er bearnaise lett å lage fra scratch. De svenske LCHF chicksa har også mange sausoppkrifter ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo dere, lavkarbodamer.

Hvordan lager dere sauser? hvilke sauser er lov og hvordan lages de? *hilsen en som ikke kan lage saus egentlig*

Jeg bruker ikke så mye saus egentlig, men jeg er svak for fløtesaus og bruker det mye. Det er jo i prinsippet bare å helle fløte over hva som helst og så smaker det bra. Bruker også mye creme fraiche til feks fisk og lager saus av det. Jacobs utvalgte berneaise er ikke så verst på karber faktisk, og er veldig god hvis man vil ha noe raskt og lettvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har funnet den bernaisen med minst karbs. Saumfarte en liten haug bokser på butikken :P så den går liksom akkurat. Men kunne gjerne tenkte meg å lært å lage selv. Sikkert mer sunt også :P får ta en dag og prøve!

Vi får avsette en kveld til sauselaging! :P Jeg er elendig på det selv. :lol: Og så burde vi importere tulip for en kveld til det. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3kg ned siden søndag :)

Jeg slet litt idag når jeg dro til byen og hadde glemt å spise. men fikk kjøpt salat og litt attått og gavla innpå. Så var jeg hos venner og fikk servert risotto med sopp og kylling og hvitvin :P så jeg spiste masse kylling og litt sopp og sånt :P også ville de skjenke meg med madeira men tok bare bittelitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3kg ned siden søndag :)

Jeg slet litt idag når jeg dro til byen og hadde glemt å spise. men fikk kjøpt salat og litt attått og gavla innpå. Så var jeg hos venner og fikk servert risotto med sopp og kylling og hvitvin :P så jeg spiste masse kylling og litt sopp og sånt :P også ville de skjenke meg med madeira men tok bare bittelitt :P

Bra jobbet, og gratulerer med flott resultat :banana: . Husk at det man går ned i starten er mye vannvekt og at man ikke går ned like mye hele veien. Det er vanlig med stillstand uke 3 feks.

Bra "krisemat" er også feks babybel, skivet ost og skinke, nøtter hvis man har det i opplegget sitt (fortrinnsvis ikke cashew eller peanøtter) eller til nød skyr. Litt lite fett i den, men mye proteiner og lite karbo.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens middag:

1 blomkål i biter (kokes litt mør)

1 broccoli i biter

Resten av lørdagens svinestek

Fløtesaus med revet ost i

Måk i en stor ildfast form, strø mer ost på, 200 grader til osten er gylden på toppen.

Middag for mange dager for meg :D

Vekta går ned jevnt og trutt, snitt 1 kg pr uke. Storform! Me like :D

Men skal få legen til å sjekke kolestrol osv når jeg skal til endokrinologen snart, sånn for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å lage

Stekt aubergine, som jeg legger lagvis med tomatsaus,mozarella og parmesan i form og steker :o

det ble lasagne

lagde tomatsaus av hvitløk, løk, paprika, hakka tomater på boks og kjøttdeig oppi. Hvit saus fra ostelasagnen til Mari mellom lagene og aubergine og ost på toppen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...