Gå til innhold
Hundesonen.no

Emrick


Timian
 Share

Recommended Posts

Nå har Emrick vært hos oss en uke og han har blitt kjent med klikkeren, så nå tenkte jeg å begynne å belønne tissing og bæsjing ute i form av klikking og ikke bare godprat som jeg har gjort tidligere.

Så i stad tok jeg med meg noen godbiter i lomma og klikkeren da vi skulle ut i hagen. Stort sett er det første han gjør å tisse og denne gangen var ikke noe unntak. Jeg har lest at det er viktig å klikke idét han tisser, så jeg klikket ganske fort i tilfelle det ikke var så mye på lager. Så fort han hørte lyden, stoppet han for å tisse og kom bort til meg logrende og glad. Han fikk en godbit og blir sittende litt til i håp om å få mer :D

Så jeg måtte sette ham i gang med en ball slik at han ikke ble for fokusert på meg ;)

2 minutter senere tisset han igjen og fikk en ny klikkelyd og ble superglad! Han har ikke respondert særlig med stolthet før da han har tisset og jeg har pratet med god-stemme til ham, men klikkelyden var helt super!

Han var utrolig fokusert på meg ute, slengte mange blikk på meg og fikk innimellom klikkelyd og godbit for den prestasjonen også :wub:

Han er så utrolig flink og lærevillig og jeg gleder meg virkelig til vi kan begynne med litt mer intensiv trening :)

Emrickjuli-11021.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er! :DJeg ville ikke ha klikket inn renslighet, men funker det så gjør det! Lurer bare litt på om du har tenkt på hva du skal gjøre hvis han begynner å "tilby" tisseatferd inne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er! :D Jeg ville ikke ha klikket inn renslighet, men funker det så gjør det! Lurer bare litt på om du har tenkt på hva du skal gjøre hvis han begynner å "tilby" tisseatferd inne :lol:

ja, helt enig :P

jeg har veldig klikkertrent hund og hun vet når jeg har klikkeren i lomma og begynner å tilby adferd, hadde jeg klikket når hun tisset hadde hun flydd om for å få belønning og evt begynt å tilby adferden.. :P

med mine har det fungert med veldig lav rolig ros, også godbit når vi kom inn. Alle har lært at vi løper ut og tisser, inn og får kos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med å tilby tisseadferd inne? :icon_confused:

Han tisser allerede inne, så det er ikke noe nytt i så fall :lol:

Men planen er å bare å fortsette å ignorere ham når han tisser inne, og fortsette å belønne det ute. Etter noen ganger, så blir det ikke godbit hver gang klikkingen kommer, men godprat eller lek.

Tror dere at det vil bli et problem å belønne såpass "sterkt" for noe så trivielt som doturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med å tilby tisseadferd inne? :icon_confused:

Han tisser allerede inne, så det er ikke noe nytt i så fall :lol:

Men planen er å bare å fortsette å ignorere ham når han tisser inne, og fortsette å belønne det ute. Etter noen ganger, så blir det ikke godbit hver gang klikkingen kommer, men godprat eller lek.

Tror dere at det vil bli et problem å belønne såpass "sterkt" for noe så trivielt som doturer?

Vel klikkertrening bunner jo i å tilby adferd, klikket betyr riktig og etterhvert som du bruker det i trening kan det tenkes han vil tilby å tisse fordi vel du lærte han det. Som sagt jeg ville overhodet ikke klikket ved tissing, roset rolig og koset/gitt godbit etterpå. Ser ikke hvordna klikkeren kan hjelpe, mer ødelegge for senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. det har jeg ikke tenkt på..

Vel, jeg får se hva han gjør utover dagen, om han tisser inne for å få belønning eller om han skjønner konseptet med at belønningen er for å gjøre det ute.

Han har allerede mast om å få gå ut én gang etter at vi testet det ut tidligere i dag. Og da tisset han med en gang han kom ut :)

Jaja..får legge klikking og dotrening vekk da, og bare ta godbit eller lek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renslighetstrening er på en måte et kapittel for seg sjøl, siden alle må på do. Det er ikke noe man kan la være å gjøre. Vi vil gjerne at hunden gjør fra seg ute og ikke inne og vil lære den forskjell. Det er altså konseptet "tisse ute" som skal lønne seg. Ikke bare tisse. Nå høres det jo ut som din hund allerede begynner å skjønne tegninga, så du skal se det går helt greit.

Når det gjelder klikker, ville jeg aldri fjernet eller gjort primærforsterkeren mindre attraktiv. Klikket er jo en betinget forsterker og hunden forbinder den med noe skikkelig kult eller godt. Klikkeren er jo bare et redskap som hjelper oss å si fra så presist som mulig at akkurat "den" atferden er jeg fornøyd med. Den er jo også et "ferdigsignal" og etterfølges umiddelbart av noe godt eller kult. Slik jeg leste innlegget ditt planlegger du å fade ut effekten av klikkeren og det blir helt feil. Den skal du jo bruke til å forme all verdens atferder og vil beholde som verddens kuleste lyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kunne ikke alle komme med samme svar, blir jo helt forvirret her :D

Hunder skulle kommet med en instruksjonsbok akkurat som med barn ;)

Du verden så fabelaktig søt han er! Flere bilder please? :D

Åååh, kunne ikke vært mer enig :wub:

Ligger flere bilder under albumsiden i hvert fall + noen i valpeforumet :)

Og skal prøve å oppdatere denne tråden ofte med flere bilder :D

Edit;

Var bare på bildeforum det lå bilder :)

Endret av Timian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fade vekk klikkingen var bare ment i forhold til dotrening.

Men oki, da blir det ingen mer klikking sammen med ting som er en nødvendighet :)

Takk for svar og input :thumbs:

Husk at jeg er ingen klikkerguru. Jeg bare delte noen tanker rundt dette med deg. Kanskje noen andre har lurere tanker, eller du gjør andre erfaringer selv :D

Jeg klikkertrente på dotrening men jeg venta ut klikket til den var nesten helt ferdig. Funket kjempefint her

Så flott. Lurte litt på om strålen ble kutta når klikket kom :D Det ville jo vært litt dumt, men svært naturlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott. Lurte litt på om strålen ble kutta når klikket kom :D Det ville jo vært litt dumt, men svært naturlig :)

Det var det som skjedde her...

Neida, forstår at det finnes mange meninger og erfaringer ang dette, men setter pris på innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emrick har allerede en utpreget sovestil... :blink:

Når han ligger i sofa, stol eller seng så ender han alltid opp med å ligge slik :lol:

Emricksover007.jpg

Emricksover010.jpg

Den ene katten vår, Reidar, ligger på akkurat samme måte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, så slitsomt det er å ha valp!

Men så utrolig artig også! :)

Mye glede, mye gulvvask, mange ganger sliten, mye latter, mye prat om den lille attpåklatten, mye miljøtrening, mye tanker om det eller det er best, litt frustrasjon og masse stolthet! :wub:

Nå har vi hatt Emrick i snart 3 uker og har begynt virkelig kommet godt i gang med vennskap og kontakt. Vi trener flere ganger daglig på diverse småtriks og ting som må trenes på. Så nå kan han navnet sitt, "stå-på-to", sitt, "la-godbiten-ligge". Og litt selektivt kan han "kom" og "nei/ikke røre".

Han eeeelsker sko og griper tak i de så fort han får sjangsen!

Juli-11009.jpg

Og en gladere hund enn Emrick har jeg ikke sett når det kommer til leker! Han er helt spinnvill over leker og hopper og spretter og blir superglad når han finner seg leker :)

Han liker alt fra dyre hundeleker og tyggeleker til plastrør, doruller og kluter.

Han har til og med begynt å legge seg oppi lekekurven sin :lol:

Juli-11022.jpg

Det går veldig fint med kattene og Emrick faktisk. De to største er litt av og på om de vil hilse på ham, men Reidar (eks-minstemann) lar Emrick herje og leke med ham ganske ofte :wub:

Juli-11028.jpg

Juli-11027.jpg

Må ta med et bilde som ble veldig dårlig, men der kan man se litt om hvordan Emrick hopper rundt og rundt Reidar :lol:

Juli-11033.jpg

Ellers jobber vi som sagt med miljøtrening og Emrick er helt fantastisk! (skryte skryte, hehe ;) )

Han tar alt på strak arm og er så tillitsfull og tøff at det bare er moro å ta ham med rundt omkring.

"Baksiden" til Emrick er at han hele tiden vil være i nærheten av oss (fortrinnsvis meg), så om han legger seg ved føttene mine for å sove og jeg reiser meg opp etter en liten stund for å gå på kjøkkenet f.eks, så følger han etter. Han er en liten hale på meg.. Det er jo veldig positivt at han er så kontaktsøkende, men samtidig er det veldig viktig at han kan klare å sove i ro og alene også. Menmen...det kommer vel etterhvert håper jeg ;)

Han er ikke mer enn 11 uker (i dag), så regner med at det vil gå seg til etterhvert.

Ellers så responderer han supert på klikketrening og er utrolig lærevillig! :)

Men å få ham til å ligge er foreløpig helt håpløst...

Jeg prøver å ta en godbit foran nesen (mens han er i sittestilling) og så ta den ned mot gulvet og så forsiktig mot meg slik at han skal legge seg ned for å ta, men han bare reiser seg opp hele tiden. Sambo foreslo at jeg skulle holde lett over ryggen hans slik at han ikke får mulighet til å reise seg, men foreløpig har jeg bare ventet med "ligg"-trening. Har fokusert mest på "kom" og kontakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så skjønn han er!

Jeg ville fortsatt å klikke under renslighetstreningen. Men sørg for å få det under stimulikontroll så fort som mulig. Nei, man trenger ikke gjøre det, de blir ofte renslige uansett, men å ha tiss og bæsj under stimulikontroll er gull verdt noen ganger. Ikke alltid man har tid til å gå lange turer i mens man venter på at bikkja skal finne det for godt å gjøre fra seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, er helt enig :wub:

Jeg har laget meg en bjelle-greie som jeg får han til å snuse på slik at den lager lyd når vi skal ut for å tisse/bæsje i hagen. Og ute så prøver jeg å si "Gå å tisse/ gå å bæsje" alt etter som hva jeg ser han må gjøre, slik at han forhåpentligvis kan lære seg kommandoene etterhvert. Jeg prøvde å klikke når han tisset ute, men han knep bare strålen og kom for å få godbit :getlost:

Men jeg kan jo kanskje gjøre et forsøk igjen nå..han har jo vokst litt siden jeg prøvde sist og kanskje klarer å ha roen på seg til å gjøre seg ferdig.

Stort sett så ser jeg når han må bæsje og tar han fort med ut, men tissing kommer helt uten forvarsel..Jeg har i hvert fall ikke sett noen tegn enda :hmm:

Men tar han med ut veldig mange ganger om dagen og alltid etter soving (er litt dårlig på å huske det etter lek).

Ellers så er det kun å gjøre fra seg i vår hage eller inne som gjelder.

Nytter ikke å gjøre det andre steder :lol:

Men jeg har lest at det er mange valper som er slik til å begynne med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, er helt enig :wub:

Jeg har laget meg en bjelle-greie som jeg får han til å snuse på slik at den lager lyd når vi skal ut for å tisse/bæsje i hagen. Og ute så prøver jeg å si "Gå å tisse/ gå å bæsje" alt etter som hva jeg ser han må gjøre, slik at han forhåpentligvis kan lære seg kommandoene etterhvert. Jeg prøvde å klikke når han tisset ute, men han knep bare strålen og kom for å få godbit :getlost:

Men jeg kan jo kanskje gjøre et forsøk igjen nå..han har jo vokst litt siden jeg prøvde sist og kanskje klarer å ha roen på seg til å gjøre seg ferdig.

Stort sett så ser jeg når han må bæsje og tar han fort med ut, men tissing kommer helt uten forvarsel..Jeg har i hvert fall ikke sett noen tegn enda :hmm:

Men tar han med ut veldig mange ganger om dagen og alltid etter soving (er litt dårlig på å huske det etter lek).

Ellers så er det kun å gjøre fra seg i vår hage eller inne som gjelder.

Nytter ikke å gjøre det andre steder :lol:

Men jeg har lest at det er mange valper som er slik til å begynne med ;)

Når de begynner å snuse litt planløst rundt er det stort sett tiss i annmarsj. Når det ser ut som de leter etter noe å leke med eller noe. Da har du ca 5 sekunder på deg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...