Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke rase bør jeg velge?


pernillis

Recommended Posts

Heisann! Jeg har altså ikke hund enda, men er veldig interressert i å skaffe en. Min familie hadde en langhåret dvergdachs i 14 år som gikk bort bare for to måneder siden. Det var utrolig trist, og jeg har kjent litt på tomheten med ikke å ha en hund.

Nå bor jeg riktignok ikke hjemme lenger, men for meg selv i en liten leilighet. Jeg har ikke VELDIG god råd, og er en student med mye tid til studier. Derfor tenker jeg at en liten hund, med minst mulig arbeid hadde passet meg bra (nå vet jeg selvfølgelig at det er masse arbeid med alle hunder, men håper dere forstår hva jeg mener).

Jeg kjenner flere som er studenter og har hund samtidig, og det fungerer bra for dem.

Er det noen her som har litt peiling på små hundreraser og hva de forskjellige innebærer, og hva som kunne passet godt for meg? og hva kommer utgiftene på sånn ca i mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags aktivitet kan du tilby hunden? Og hvor mye?

Jeg ønsker en hund som ikke er veldig avehengig av for mye aktivitet. Men to små turer om dagen skal jeg klare (for å gjøre fra seg og sånn), og et par litt større turer i løpet av en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker en hund som ikke er veldig avehengig av for mye aktivitet. Men to små turer om dagen skal jeg klare (for å gjøre fra seg og sånn), og et par litt større turer i løpet av en uke.

Ikke for å være slem, men du bør vente med hundekjøp. Alle hunder krever mer enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg ønsker en hund som ikke er veldig avehengig av for mye aktivitet. Men to små turer om dagen skal jeg klare (for å gjøre fra seg og sånn), og et par litt større turer i løpet av en uke.

Den som paser best til denne aktiviteten er en hund fra Ikea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som paser best til denne aktiviteten er en hund fra Ikea.

Ingen grunn til å være spydig. Kanskje jeg ikke har hundre prosent peiling på hvordan det er å ha en hund for meg selv, men det er en grunn til at jeg er her og spør. Gi meg heller veiledning, enn dumme kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn så bør selv den roligste hund med minst aktivitetsbehov få en halvtimes tur pr dag i tillegg til tisseturer og lengre turer noen ganger i uka. I perioder vil den kunne klare seg med mindre, men det er ikke som hovedregel og ikke før den er voksen. Hunden trenger dette for å holde seg frisk og sunn, og for at du skal unngå ramponert leilighet pga understimulert hund. Hvis du er i tvil om du klarer dette minimumet så bør du vente til du får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn så bør selv den roligste hund med minst aktivitetsbehov få en halvtimes tur pr dag i tillegg til tisseturer og lengre turer noen ganger i uka. I perioder vil den kunne klare seg med mindre, men det er ikke som hovedregel og ikke før den er voksen. Hunden trenger dette for å holde seg frisk og sunn, og for at du skal unngå ramponert leilighet pga understimulert hund. Hvis du er i tvil om du klarer dette minimumet så bør du vente til du får det til.

Det forstår jeg veldig godt, og jeg mente ikke at de to turene om dagene skulle være bare utenfor døren. Da mente jeg en god runde ute. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er veldig flink å være i aktivitet selv (trente mye før, men det dabbet av), men jeg håper og tror at en hund hadde motivert meg mer til å komme meg ut, i tillegg til at det hadde blitt en vane. Og da er det ikke bare godt for hunden, men for meg også.

Hvorfor vil du ha hund?

I likhet med oss mennesker, så trenger hunder å få bevege seg og få brukt kroppen og hodet.

Jeg føler jeg er litt med på en eksamen her, og at bare én ting er riktig. Men jeg får vel prøve å svare uten å få hets.

Jeg elsker dyr, og spesielt hunder. De har personlighet og gir så mye av seg selv. Jeg er en introvert, og ønsker selskapet hunden hadde gitt meg. Jeg skrev også rett ovenfor her at en hund hadde motivert meg til å komme meg mer ut. Jeg er ikke helt blind på hva en hund krever hvis det er det dere tror. Det koster masse, den trenger aktivitet, trening, oppdragelse, oppmerksomhet osv.

Jeg hadde aldri vurdert å få meg hund om jeg ikke trodde jeg hadde klart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LineSK sier mye fornuftig her. Du bør kunne gi hunden litt mer mosjon i hverdagen enn hva du skisserer over. Ikke minst er det viktig å tenke på at hunden ikke kan være alene hjemme hele dagen mens du har forelesninger(hvis du har lange dager), og i tillegg være alene hvis du skal gjøre noe om kvelden. En hund som er mye sammen med deg(uten at du direkte mosjonerer den) krever gjerne litt mindre mosjon enn en som sitter alene på lading hele dagen og venter på at du skal komme hjem slik at den kan få litt action.

Ellers så synes jeg at det er godt at du innser egne begrensninger og leter etter en rase som i utgangspunktet ikke krever så mye. Bedre å gi en mindre aktiv hund mer mosjon enn den trenger, enn å gi en mer aktiv hund mindre mosjon enn den trenger.

Jeg er selv student, og har ikke hund på studiestedet, men jeg teller ned til dagen jeg kan gå til anskaffelse av en! Det at jeg bor i utlandet og har lange dager kombinert med mye utplassering, gjør at jeg har valgt å vente med å få meg hund. Får klare meg med å ha hund hos mine foreldre enn så lenge. Men det er mange her inne som er student og har hund, så joda, det kan fungere fint det også.

Edit: Kunne det eventuelt vært en tanke for deg å skaffe en voksen hund? En valp krever mye i valpe og unghundtiden, og ikke minst så er det lettere å forlate en hund som er voksen og vant til å være alene hjemme, enn en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre skriver over her, selv små raser kever sin del mosjon for å trives. Men raser som du kan titte litt på: fransk bulldog, mops, bichon havanais, chihuahua :)

Med studentinntekt kan det være lurt å begynne med en gang å spare litt penger på en egen hundekonto :) Hunden koster mye det første året, kanskje 20000 kr, kjøp av hund, vaksinering/helsesjekk, utstyr, for osv osv. Dessuten er det greit å forsikre hunden, og å ha litt ekstra penger på konto dersom det skulle oppstå noe uforutsett :)

Små hunder spiser jo ikke allverdens av mat, kan tenke meg en 100-200 kr i måneden på for, avhengig av hvilket du kjøper. Så kommer godbiter i tillegg. Tror det er en egen tråd her inne et sted om hvor mye de forskjellige her inne bruker i måneden på hundene sine!

Det er ikke sikkert hunden blir den motivasjonen du trenger for å komme deg ut.. Begynn nå og kom deg mer ut, se om det er noen hunder i nabolaget du kan lufte/passe :) Ønsker deg lykke til jeg, man får til det man vil :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror fort det kan komme på over 20 000 det første året, men det kommer litt an på rasevalg også. Når det gjelder rasene Teserere nevner f.eks. så ser det ut til(etter et søk på finn.no) at vanlig valpepris ligger på ca 15-16 000 for mops, 18-20 000 for fransk bulldog, 14 000 for bichon havanais og chihuahua stort sett 15 000 og oppover. Så kiloprisen er ikke akkurat lav for disse små hundene, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powers, ja jeg forstår jo dette veldig godt. Jeg har et litt varierende studie. Har som regel 2 studiedager (hvor jeg har mye tid til hunden) og 3 dager i uken hvor jeg har forelesninger. Men de er på forskjellige tider hele tiden (noen korte, og noen litt lengre) Av og til har vi undervisning fra halv ni til fem. Noe jeg forstår er alt for lenge for en hund å være alene på. I tillegg har jeg ekstrahjelps jobb ved siden av. Så jeg skjønner at jeg har et par stoppere her for meg. Men jeg har så fryktelig lyst å få det til.

Det er absolutt en idé å få seg en voksen hund. Men jeg er litt på den at jeg vil bygge et relasjon til hunden fra valpe alder av.

Ja jeg har jo såklart ikke tenkt å bare hoppe i det, men skal undersøke masse. Og håper jeg klarer å finne noe til en smule rimeligere pris. Så langt har jeg faktisk sett noen ikke så halvgale priser (fra 5 - 10 000). Men da må jeg jo være heldig. Og så må jeg begynne å spare med en gang.

Men hvem vet, sannsynligheten for at jeg venter et par år er stor. Men jeg har fryktelig lyst på hund med en gang. Hehe.

Edit: Og jeg har veldig mange venner som er mer en villig til å passe den i ny og ne:) bor også med en kompis som har erfaring med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til har vi undervisning fra halv ni til fem. Noe jeg forstår er alt for lenge for en hund å være alene på.

Voksne hunder klarer fint å være hjemme fra halv ni til fem, sålenge de får en god tur når du kommer hjem, og kanskje litt hjernetrim før du drar :) Det kommer egentlig helt an på hva du gjør med hunden når du har fri. Men det er klart, 9 timer på skole, så vidt lufte hunden og så dra på jobb, det er det ingen hunder som trives med i lengden.

Og håper jeg klarer å finne noe til en smule rimeligere pris. Så langt har jeg faktisk sett noen ikke så halvgale priser (fra 5 - 10 000).

Er det blandingshunder? Det kan være fint, men da vet man jo ikke helt hva man får da. Med tanke på gemytt osv. Kanskje du kunne vært forvert? :)

Skjønner godt at du vil ha hund med en gang :aww: Men du vet, den som venter på noe godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet godt at det ikke er lett å vente! Noen ganger kan det dog være det riktige å gjøre.

Når det gjelder pris så er det få renrasede hunder som koster under 10 000 hvis de ikke har en "feil". Da tenker jeg f.eks. bittfeil eller haleknekk, som gjerne ikke har noen videre innvirkning på hunden enn at den gjerne ikke egner seg for utstilling og evt. avl. Mest en skjønnhetsfeil, så disse kan fint være supre hunder altså.

Det selges også en del blandingshunder og uregistrerte "rase"hunder. Spesielt når det gjelder miniatyrhunder. Jeg ville vært forsiktig med å kjøpe disse. Når det gjelder miniatyrhunder er det en del svindel, smuglerhunder og useriøse oppdrettere der ute. Uansett om du kjøper rasehund eller blandingshund, så bør foreldrene være helsesjekket(og da mener jeg ikke at eieren sier at de er "helt friske"), men at de faktisk har resultater å vise til i form av HD-røntging, patellasjekk, øyelysning eller annet som måtte være aktuelt for rasene hunden er blandet med, og at hunden selges med veterinærattest++. Det kan også være litt mer vrient å vite hva slags gemytt og aktivitetsnivå en blandingshund kan ende opp med å ha/kreve. Spesielt hvis rasene er ganske forskjellige. Man investerer mye tid, penger og krefter i en hund, så da er greit å få en god start!

Ellers så er det mange som overtar voksne hunder, og får et vel så godt forhold til dem som til en valp, men jeg kan jo forstå at valp frister. Men de krever også mer tid, og man blir gjerne mer bundet av dem.

Hva slags tanker har du ellers om pelsstell f.eks.? Er det greit å bruke mye tid på dette? Jeg ville lest litt om ulike raser du kan tenke deg. Om aktivitetsnivå, pelsstell og helseproblemer++. Har du planer om å bruke hunden til noe? Trene spor, LP eller agility f.eks.?

En hund som koster lite i innkjøpspris kan fint bli dyr likevel, hvis du må bruke mye penger på veterinær pga. sykdom/skade. Kommer ikke utenom at hund krever tid og penger, men bevares, det er mye glede i dem også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er vanskelig. Jeg er ikke i tvil om at en hund kan gi trådstarter mye, men jeg er ikke sikker på at trådstarter kan gi en hund så mye som den faktisk behøver - selv de mest rolige sedate rasene. Og det er jo det tragiske med hunder - de gir jo så mye selv om de ikke har det bra.

Hva om trådstarter ikke orker så mye tur, at hunden faktisk ikke klarer å motivere tilstrekkelig til aktivitet? Man kan mene så godt man vil, men i praksis og over tid, så kanskje man ikke orker allikevel? Det finnes mange eksempler på det - og det går alltid utover hunden, en uskyldig part som ikke har gjort noe galt annet enn å ha uflaks (og derfor man gjerne kommer med litt negative/strenge svar her på sonen). Å gjøre sitt beste er kanskje ikke godt nok?

Og så var det det med økonomien. Man skal ha råd til å ha hund. Den skal ha ordentlig mat, den skal kunne få dyrlegebehandling når den behøver det, den skal ha sine vaksiner og ormekurer. Og man bør også ha råd å gå litt på kurs hvis man er uerfaren hunde-eier.

Så trådstarter, for hygge og selskap så finnes det andre dyr som kanskje ikke krever så mye og som ikke er så dyre i drift men samtidig har masse gode egenskaper? Har man tålmodighet, så er undulater og små papegøyer enormt trivelige kjæledyr altså som blir svært tamme og hengivne, bruker man litt tid på dem. Jeg vil også slå et slag for hetterotter - når jeg blir for gammel å ha hund, så skal jeg ha hetterotter. De sitter gjerne på skulder, sover i lomme eller armkrok, kjenner egen eier, kan læres triks (som feks innkalling - har hatt flere rotter som kom når man ropte på dem og som ikke ville¨være hos fremmede..). Marsvin er også kjempetrivelige dyr.. Må det absolutt være hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er vanskelig. Jeg er ikke i tvil om at en hund kan gi trådstarter mye, men jeg er ikke sikker på at trådstarter kan gi en hund så mye som den faktisk behøver - selv de mest rolige sedate rasene. Og det er jo det tragiske med hunder - de gir jo så mye selv om de ikke har det bra.

Hva om trådstarter ikke orker så mye tur, at hunden faktisk ikke klarer å motivere tilstrekkelig til aktivitet? Man kan mene så godt man vil, men i praksis og over tid, så kanskje man ikke orker allikevel? Det finnes mange eksempler på det - og det går alltid utover hunden, en uskyldig part som ikke har gjort noe galt annet enn å ha uflaks (og derfor man gjerne kommer med litt negative/strenge svar her på sonen). Å gjøre sitt beste er kanskje ikke godt nok?

Og så var det det med økonomien. Man skal ha råd til å ha hund. Den skal ha ordentlig mat, den skal kunne få dyrlegebehandling når den behøver det, den skal ha sine vaksiner og ormekurer. Og man bør også ha råd å gå litt på kurs hvis man er uerfaren hunde-eier.

Så trådstarter, for hygge og selskap så finnes det andre dyr som kanskje ikke krever så mye og som ikke er så dyre i drift men samtidig har masse gode egenskaper? Har man tålmodighet, så er undulater og små papegøyer enormt trivelige kjæledyr altså som blir svært tamme og hengivne, bruker man litt tid på dem. Jeg vil også slå et slag for hetterotter - når jeg blir for gammel å ha hund, så skal jeg ha hetterotter. De sitter gjerne på skulder, sover i lomme eller armkrok, kjenner egen eier, kan læres triks (som feks innkalling - har hatt flere rotter som kom når man ropte på dem og som ikke ville¨være hos fremmede..). Marsvin er også kjempetrivelige dyr.. Må det absolutt være hund?

Skal jeg ha kjæledyr blir det hund. Jeg tenkte litt på fugl i en periode, men det er ikke helt det samme. Ikke er jeg glad i katter. Jeg føler jeg ikke får det samme fra disse typene dyr som jeg får fra hunder. Så selv om jeg er uerfaren i å ha hund, så betyr ikke det at jeg ikke kan ha like stort ønske om å ha hund som de som har hatt det hele livet. Jeg må jo begynne ett sted?

Nå forstår jeg at jeg kanskje ikke er i et helt riktig stadie i livet. Men når er det riktige stadiet i livet da? jobb vil jeg alltid ha, ferier vil jeg alltid ha, helger hvor jeg finner på ting vil jeg alltid ha. Og de fleste jeg kjenner med hund gjør alt dette, og er ikke mindre god mot hunden sin enn jeg ville vært. Jeg ville nok til og med hvert ENDA flinkere med hunden min enn mange jeg kjenner. Vi hadde som sagt dverg dachs i 14 år, og hun hadde et langt og svært godt liv til tross for at alle i familien har vært en del opptatt opp gjennom.

Jeg snakket litt med en som eier en dvergpincher og hva han måtte betale i mnd for den, og det var ikke et problem for meg i det hele tatt. Så det økonomiske er heller ikke et problem.

Jeg hadde nok trent en del lydighet med hunden, men er ikke interessert i konkurranser, agility og div. Aktiviteten ville blitt turer i fjellet, lek og lydighetstrening.

edit: som sagt er jeg introvert. jeg henger ikke med venner dag inn og dag ut. Hunden ville bokstavelig talt blitt min alle beste venn. og det syns jeg sier litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hund som student, og jeg kan med hånden på hjertet si at det var den beste tiden for meg. Jeg har aldrihatt så mye fritid som de 3 årene selv om jeg har jobbet på siden av.

Det jeg lurer på er når TS sier 2 småturer i løpet av dagen. Hva er småturer? er det 2 turer på 10 min er det altfor lite for de hunderasene jeg vet om og kan, men er det 2 turer på 30-40 min vil det være nok i det dalgige forutsatt at valpen/hunden får tisseturer om det er behov for det, får du valp er det garantert beho for det. Det at den vil være mye med sin eier vil jo være et pluss.

Har du tenkt å lære den triks?, gå kurs? Du sier du har dårlig råd noe som er naturlig som student, hvordan takler du evnt uforutsette vetrinær besøk? har du sprapenger, foreldre som kan låne deg penger`?

Ang økonomi er innkjøpet av hunden det som har vert den minste utgiftsposten, hunden skal ha utstyr(trenger ikke så mye men må jo ha bånd, halsbånd ihvertfall) fôrutgifter, vetrinærutgifter.

En må vurdere fordeler og ulemper her, men det som er viktig er å sette hundensbehov først, og ikke egne behov for selskap, en hund som ikke får den mosjon og hjernetrim den trenger kan fort bli mer frustrasjon enn glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hund som student, og jeg kan med hånden på hjertet si at det var den beste tiden for meg. Jeg har aldrihatt så mye fritid som de 3 årene selv om jeg har jobbet på siden av.

Det jeg lurer på er når TS sier 2 småturer i løpet av dagen. Hva er småturer? er det 2 turer på 10 min er det altfor lite for de hunderasene jeg vet om og kan, men er det 2 turer på 30-40 min vil det være nok i det dalgige forutsatt at valpen/hunden får tisseturer om det er behov for det, får du valp er det garantert beho for det. Det at den vil være mye med sin eier vil jo være et pluss.

Har du tenkt å lære den triks?, gå kurs? Du sier du har dårlig råd noe som er naturlig som student, hvordan takler du evnt uforutsette vetrinær besøk? har du sprapenger, foreldre som kan låne deg penger`?

Ang økonomi er innkjøpet av hunden det som har vert den minste utgiftsposten, hunden skal ha utstyr(trenger ikke så mye men må jo ha bånd, halsbånd ihvertfall) fôrutgifter, vetrinærutgifter.

En må vurdere fordeler og ulemper her, men det som er viktig er å sette hundensbehov først, og ikke egne behov for selskap, en hund som ikke får den mosjon og hjernetrim den trenger kan fort bli mer frustrasjon enn glede.

Hvis du hadde lest litt nedover hadde du fått svar på noe av dette:)

Ja, jeg har tenkt å lære den triks. Muligens jeg tar noen kurs også. Jeg har foreldre med god rå som hadde hjulpet meg om det hadde blitt mye veterniær besøk o.l. utstyr, mat og sånne ting har jeg ikke noe problem å betale for. (jeg har en veeldig lav husleie: 2000kr).

Det jeg mener med to små turer ville vært ca 25-30minutter. Jeg sitter egentlig veldig mye hjemme på pcen å sturer, så tid har jeg jo.

De som ikke får mosjon og hjernetrim blir gal. Jeg bodde i USA ett år, og der kom jeg til en familie med en stor hund (blandingshund). De gikk ALDRI tur med den. Og da mener jeg aldri. Det eneste den hadde var en bitteliten bakgård den løp fram og tilbake i. Jeg gikk en god del turer med den gjennom året, men timeplanen min var rimelig stappet for det skjedde noe hele tiden, så jeg følte ikke jeg hadde ansvar for den, det var det familien som hadde. Når jeg kom tilbake etter ca ett år på besøk, så hadde de fremdeles ikke lært. Tidligere hadde det vært den snilleste og beste hunden jeg noen gang hadde truffet. Jeg ble bitt i ansiktet, og fikk et stygt arr. Dette skjedde flere ganger etter det med familien, og jeg aner ikke på hvilke stadie den er nå. Det verste er at de har fått en hund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker en hund som ikke er veldig avehengig av for mye aktivitet. Men to små turer om dagen skal jeg klare (for å gjøre fra seg og sånn), og et par litt større turer i løpet av en uke.

Dette er ikke mye, men folk har klart det før. Om du kommer deg på valpekurs, sosialiserer hunden med andre hunder, bruker tid på miljøtrening i de miljøene du og hunden din vil ferdes, så skal det nok gå helt fint. Men jeg ville ikke forhastet meg inn i noe. Jeg ville gått en tur på biblioteket, funnet noen bøker om hundehold, kanskje spesielt om valpetiden, så du forbereder deg litt på hva som kreves. Så kan du begynne å tenke på rase, besøke oppdrettere/hundeklubber og hilse på rasene som er aktuell for deg, og snakke mye med de som kjenner rasen. Så lenge du ikke skal ha noe mer enn en selskapshund, er det viktig at du velger riktig rase og riktig individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe som ikke tilsier at du ikke kan ha et veldig bra hundehold :-) 25-30 minutter to ganger om dagen er nok fysisk trim for en rekke hunderaser, dersom de i tillegg får den "normale" hjernetrimmen utover dette. Og når du først har fått deg en hund så mååå du faktisk gå tur med den hver eneste dag, hele året rundt - i all slags vær. Det er noe av det jeg setter mest pris på - at hunden tvinger meg opp av sofaen selv på dager da jeg helst skulle vært litt lat.

I utgangspunktet så er det ikke mange faser i livet som passer bedre enn studenttiden når det kommer til å ha hund. Å ha en valp er likevell veldig tidkrevende og til tider veldig slitsomt, og ettersom du er helt alene om det ansvaret så må du være veldig bevist på det. Det går (desverre) ikke ann å plutselig ha en valpefri dag eller tre :P

Det beste du kan gjøre nå er å være toldmodig, og finne deg den rasen som passer best for deg. Og når det er gjort så er det (i noen raser) en vanvittig silingsjobb får å finne en seriøs oppdretter, og så skal det klaffe med når på året kullet kommer og så videre.

Lykke til videre, og ikke vær redd for å spørre om hjelp selv om ikke alle her inne er like "snille" i svarene sine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker myndene, så ville jeg kanskje sett på whippet eller italiensk mynde. De krever ikke mye hodetrim, klarer en rolig dag (særlig hvis det regner og blåser ute), det eneste du må sørge for er at de får rase ifra seg en gang iblant - helst en gang i uken. De kan være veldig krevende det første året, men dette gjelder de aller fleste raser. De er morsomme skapninger, som gjerne får deg til å le. Jeg har selv vært masterstudent det siste året (og jeg bruker mye tid på studiene mine, da jeg lever og ånder for det jeg studerer), mens valpen har vokst til. Det har gått helt fint. Den første tiden er ikke tur det viktige, men å bli kjent med hunden, interagere i lek, og lære den det den trenger å lære (sitt, vent på værsågod når den får mat, gå pent i bånd, kom til deg når du roper på den, osv.). Med en mynde er det om å gjøre å gjøre det enkelt, tror jeg. De er ikke ekstremt lydhøre, så det handler om god kommunikasjon, så mye lek og en rolig, men bestemt hånd er veien å gå. Gitt at den får løpe og være sosial med andre hunder, tror jeg en whippet eller en italiener er ypperlig som selskapshund med de turene du vil gi den (er ikke hver dag vi har to slike turer, men vi tar det igjen andre dager om det har vært litt rolig noen dager). Men de er - som de aller fleste raser - noen skikkelige energibunter i valpe- og unghundstiden, og vet fortsatt å ta seg skikkelig ut når de blir voksne.

Men tenk deg godt om. Gjør deg godt kjent med de rasene du vurderer, og hva som kreves (det kan være særskilte behov for rasene, og hunder er dessuten individer med sine egne særegenheter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, du sier du er introvert. Jeg er ikke veldig "outgoing" jeg heller, men har blitt kjent med mange hyggelige mennesker etter jeg fikk hund, gjennom kurs, hundeklubb, og treff. Det er fint å ha hund, sånn sett også. Men det blir hva du gjør det til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...