Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke rase bør jeg velge?


pernillis

Recommended Posts

Jeg ser ikke noe som ikke tilsier at du ikke kan ha et veldig bra hundehold :-) 25-30 minutter to ganger om dagen er nok fysisk trim for en rekke hunderaser, dersom de i tillegg får den "normale" hjernetrimmen utover dette. Og når du først har fått deg en hund så mååå du faktisk gå tur med den hver eneste dag, hele året rundt - i all slags vær. Det er noe av det jeg setter mest pris på - at hunden tvinger meg opp av sofaen selv på dager da jeg helst skulle vært litt lat.

I utgangspunktet så er det ikke mange faser i livet som passer bedre enn studenttiden når det kommer til å ha hund. Å ha en valp er likevell veldig tidkrevende og til tider veldig slitsomt, og ettersom du er helt alene om det ansvaret så må du være veldig bevist på det. Det går (desverre) ikke ann å plutselig ha en valpefri dag eller tre :P

Det beste du kan gjøre nå er å være toldmodig, og finne deg den rasen som passer best for deg. Og når det er gjort så er det (i noen raser) en vanvittig silingsjobb får å finne en seriøs oppdretter, og så skal det klaffe med når på året kullet kommer og så videre.

Lykke til videre, og ikke vær redd for å spørre om hjelp selv om ikke alle her inne er like "snille" i svarene sine :-)

Bra at du har troen på meg! hehe. Ja det er jo det, og som sagt så hadde det vært veldig godt for meg. Lære ikke bare hunden disiplin, men også meg selv i samme slengen. Nå er jeg heldigvis ikke HELT alene om ansvaret. Det blir riktignok min hund, men jeg har plenty av venner og familiemedlemmer som mer enn gjerne hadde tatt vare på den i perioder.

Er det noen som har tips til hvordan jeg finner en riktig oppdretter?

De siste to dagene har jeg sett litt på Dverg Pincher og Jack Russel Terrier. Det er de to rasene jeg har funnet mest interresant av de litt mindre rasene. Er det noen som har tips angående dem?

Sider jeg kan lese om dem? Noen som kan linke meg god info om valpe tiden?

Tusen takk for hjelp og innsikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jack russell terrier er en veldig aktiv liten hund, og ikke en rase jeg vil anbefale for deg etter hva du skisserer her.

jackrussellterrier.no

Dvergpischeren kjenner jeg ikke så godt til, men også den er regnet for å være en aktiv rase. Er flere her inne med dvergpischer som sikkert kan svare.

norskpinscherklubb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tips til hvordan jeg finner en riktig oppdretter?

De siste to dagene har jeg sett litt på Dverg Pincher og Jack Russel Terrier. Det er de to rasene jeg har funnet mest interresant av de litt mindre rasene. Er det noen som har tips angående dem?

Sider jeg kan lese om dem? Noen som kan linke meg god info om valpe tiden?

Her er en tråd der folk her inne deler sine erfaringer om hvordan man skal lære seg de ulike rasemiljøene. De fleste norske raseklubber har valpeformidling, og de oppdretterne som er på rasens egen hjemmeside er nok hakket mer seriøs enn en del av "kjøkkenoppdretterne" som det finnes så alt for mange av. Når du har låst deg fast på en rase så anbefaler jeg deg å fysisk besøke flere oppdrettere og hilse på de, avlstispa og for å få et generelt inntrykk av kennelen.

Dvernpincher og JRT ville jeg (uten å være ekspert) styrt unna. Dette er flotte hunder til rett eier, men de (spesielt JRT) krever mye trim - både fysisk og psykisk. JRT er også en vell krevende hund for de fleste førstegangseiere.

Sett deg opp noen kriterier: Hvor mye trim kan du max gi hundene i hverdagen? Hvor mye pelsstell gidder du? Skal hunden brukes til noe spesielt? Er du mye ute om vinteren og vil stå på ski e.l. med bikkja? Du har sikkert flere slike kriterier, og noen kan nok firest på mens noen er fastlåst.

Du finner mange tråder her inne om valpetid, om de forskjellige rasene osv. Jeg vil likevell anbefale deg å gå til innkjøp av noen bøker på emnet, og bruke google selektivt og aktivt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JRT ville jeg styrt langt unna. De har et stort aktivitetsbehov (er nok mange Fraser-tittere som har gått på en blunder der). Har samme inntrykk av dvergpinscher, tror det er en hund som må få arbeide for å være fornøyd.

Har du sett på italiener? De ser spinkle ut, men en godt sosialisert italiener er en skikkelig tøffing. Det er ikke en arbeidshund på samme måte som JRT og dvergpinscher, og har ikke stort aktivitetsbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det var virkelig dumt! Har hørt så mye fint om begge rasene. Jeg skal absolutt ha meg en av dem senere i livet i så fall.

Da er jeg ikke sikker på hvilke som kunne passet bedre. Jeg er ikke så glad i Chiuhuahua, Mynde er heller ikke noe jeg kunne sett for meg og ha desverre! Papillion så litt interessant ut.

Det er ikke godt å si hva som er max av aktivitet jeg kan gi dem. Jeg har ikke flyttet helt enda, men jeg må sjekke i området hva som er rundt der og hva som er alternativene mine. Jeg mener det skal være en fotballbane litt nedenfor som jeg kan ta med meg hunden og leke på. Jeg har Ulriken i nærheten, og kan ta turen på fløien. Ellers blir det å ta bussen ut til litt andre skogsterreng.

Jeg står nok desverre lite på ski, men har heldigvis hytte på Voss som jeg kan dra opp på om vinteren i ny og ne. Hadde antakeligvis vært med foreldrene mine som er veldig aktiv, og som sikkert hadde tatt med hunden.

Pelsstell har jeg ikke noe i mot, men det er det jeg liker ved DP og JRT, at de ikke er megahårete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du studerer, så ville jeg gått for en voksen hund, kjempe mange fine hunder som gis bort, er på omplassering osv. En valp krever endel av tiden din(hvertfall det jeg føler) noen av de må jo opp å tisse om natta og andre ting som måtte dukke opp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvis du hadde lest litt nedover hadde du fått svar på noe av dette:)

Ja, jeg har tenkt å lære den triks. Muligens jeg tar noen kurs også. Jeg har foreldre med god rå som hadde hjulpet meg om det hadde blitt mye veterniær besøk o.l. utstyr, mat og sånne ting har jeg ikke noe problem å betale for. (jeg har en veeldig lav husleie: 2000kr).

Det jeg mener med to små turer ville vært ca 25-30minutter. Jeg sitter egentlig veldig mye hjemme på pcen å sturer, så tid har jeg jo.

I mitt hode er to turer på 25-30 min helt ok for mindre aktive raser som et daglig minimum, også tar man lengre turer eller annen moro i tillegg dager man har lyst og har bedre tid. Men jeg vil bare si at det er mye som er viktigere i et hundehold enn hvor mange minutter man går hver dag. Om hunden får være med deg rund på besøk til venner, å sitte og grille i parken osv kan det være mye mer verdt enn en 20 min tur og en hund som ligger mye hjemme og kjeder seg.

En annen ting å huske på er at du sikkert husker familiehunden best fra han var en gammel godt opplært hund. Valp og unghundtiden blir noe ganske annet, uten at jeg sier det for å skremme, bare husk at hundehold og hundehold ikke trenger være det samme :)

Er det noen som har tips til hvordan jeg finner en riktig oppdretter?

De siste to dagene har jeg sett litt på Dverg Pincher og Jack Russel Terrier. Det er de to rasene jeg har funnet mest interresant av de litt mindre rasene. Er det noen som har tips angående dem?

Sider jeg kan lese om dem? Noen som kan linke meg god info om valpe tiden?

Tusen takk for hjelp og innsikt!

Jeg hadde nok styrt unna de to rasene med de kriteriene og det aktivitetsnivået du har beskrevet her. Ikke nødvendigvis pga hvor mange minutter de trenger å gå hver dag, men fordi det kan være krevende raser å oppdra og bo med hvis man ikke er klar for det. Ellers har jeg veldig lite erfaring med småraser, men papillon som du nevner er kanskje verdt å undersøke videre?

Om du skal ha blandingshund bør du være veldig bevisst på hva den er blanding av og hvem foreldrene er. Det er mye svindel ute å går på små hunder, og blandingsraser er enda vanskeligere å kontrollere hva man får enn renrasa registrerte hunder. Smuglerhunder og avl på syke hunder er en ting. En annen ting er at du bør tenke gjennom hvordan gemyttet på rasene den er blanding av vil fungere sammen. Men om du får undersøk litt og det er en kombinasjon av raser med forholdsvis likt gemytt/bruksområde, så finnes det mange fine blandingshunder også :) Men jeg ville gått for en renrasa, registrert hund rett og slett fordi det er mer forutsigbart både med tanke på gemytt og sykdommer. Men vet mere hva man får og at det passer til deg. Man har aldri noen garantier når det gjelder hvordan valpen blir, men ved å kjøpe fra en god kombinasjon hvor man har kontroll over hundene lenger bak i stamtavla også, så øker man ihvertfall sansynligheten for å kunne få en frisk og mentalt bra hund (om du undersøker litt og ikke bare tar oppdretters ord for god fisk). Innkjøpsprisen er en engangssum, og da er det bedre å spare litt og få en hund med gode forutsetninger litt seinere, enn å spare penger og kjøpe katta i sekken nå i dag med en gang...

Hvis du studerer, så ville jeg gått for en voksen hund, kjempe mange fine hunder som gis bort, er på omplassering osv. En valp krever endel av tiden din(hvertfall det jeg føler) noen av de må jo opp å tisse om natta og andre ting som måtte dukke opp :P

Hvorfor det? Er det enklere å stå opp om natta og lufte valp når man er i full jobb enn når man er student :blink: Jeg er forsovet enig i at en voksen omplasseringshund kan passe fint, men ikke fordi hun er student. Jeg er student, og var det når jeg fikk valp (da bodde jeg til og med på 15 kvadrat hybel med stor aktiv valp). Jeg tror aldri jeg noen gang i livet vil få så god tid til å ha hund som jeg har hatt som student. Ja, det går mye tid til lesing, men du kan i stor grad disponere tiden selv, kan lese hjemme og har ikke så mange forelesninger i uka. Alt dette varierer selvfølgelig med studiested, men det at man er student er da virkelig ingen hindring i seg selv. Det største hinderet jeg ser med hundehold som student er faktisk økonomi. Og selvfølgelig at valp setter noen begrensninger på utelivet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en sheltievalp da jeg var student, og det gikk kjempefint. Men jeg bodde på bakkenivå med hage, og fikk en valp som allerede lød på innkalling, dermed var det veldig greit å bære valpen ut de ørten gangene i døgnet for å tisse - tror det hadde blitt ufattelig mye pes i en leilighet i fjerde etasje. Har også den oppfatningen at det tar lengre tid å lufte en hund i byen enn i et nabolag/på landet, da det kryr av lukter og markeringer etter andre hunder der. Min tispe holder seg heller i to døgn enn å gjøre fra seg på et fortau, heheh:)

Grunnen til at jeg svarer på denne tråden, er for å bemerke litt om de voldsomme økonomiske belastningene noen her inne sier det er å ha en hund, og litt ang. stimuli. En Sheltie koster ca 100 kr i mnd i for, (Hills kjøpt hos vetten) nå 13.000 som valp, ca 500 i året i forsikring (husker ikke nøyaktig, sjekk på agria.no), noe som absolutt lønner seg skulle du plutselig sitte hos vetten en lørdagsnatt med en syk hund, ca 500 i utstyret som er strengt talt nødvendig. ( bur kan du få til 250 billig eller brukt, bånd, bilsele og kobbel til 200-300.)

Da jeg kan slippe min hund ut i inngjerdet stor hage, og en frisk sheltie automatisk spretter og sprinter rundt deg av ren livslyst bare du kikker på den, får hun mosjon bare ved de vanlige lufteturene, jeg går ikke en tur i bånd med henne for at hun skal tisse. Vi går en tur (ca 30-40 min) om dagen i nabolaget, og hver helg går vi minst en dag på tur i skogen eller stranda (Her får hun da stimulert hele sanseapparatet på en annerledes måte enn til hverdags, og får brukt kroppen sin i mer krevende terreng.) Mange vil påstå dette er for lite for en brukshund som Sheltien, men hun er fra utstillingslinjer og med et svært rolig gemytt, tror nok det har en del å si. Det viktigste for henne er mental stimuli, og å være en del av, og sammen med flokken sin. Hun er med å henter barn i bhg, med på nesten alle besøk, skitur, båttur og telttur, blir lekt og kost med, og står gjerne med snuten OPPI den skuffen jeg rydder i under husarbeidet. Hun har aldri vært syk, aldri vist tegn til stress/kjedsomhet/understimuli, og er så lydig og flink med alle mennesker at folk bare blir glad når hun kommer sammen med oss. Jeg har forøvrig aldri gått noe kurs med henne - da hun har vokst opp i varierte miljøer og blitt tilstrekkelig preget av de hundene, dyrene og menneskene vi omgås.

(Nå skal vi begynne med klikkertrening, rett og slett fordi jeg syns det er fascinerende.)

Poenget mitt var vel i utg.punktet at en hund blir, og trenger å være, din bestevenn eller familiemedlem, og med sunn fornuft og riktig rasevalg får du det til å funke med riktig individ. (IKKE JRT!) Kanskje en Sheltie? Mye pelsstell da, men det er bare kjempekoselig. Jeg gjør det til Gullrekka liksom:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg komme med et innspill helt på andre enden av skalaen...

Siden du er introvert og lite ute, vil ikke hunden få mye mentalstimuli fra miljøet, sant? Hva da med å se på de største hundene, mastiffer og molossere? Er det noen som takler absolutt minimalt med mentalstimuli så er det dem! Er det noe de er eksperter på så er det å ligge å sove/slappe av innendørs uten å kjede seg. Samtidig er de ganske så fornøyde med tusleturer, så lenge de får fjaset og løpt fra seg en gang i mellom :) De koster mer i mat, forsikring, utstyr og vetutgifter, det er så, men slik JEG oppfatter deg er de nok den beste matchen for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg komme med et innspill helt på andre enden av skalaen...

Siden du er introvert og lite ute, vil ikke hunden få mye mentalstimuli fra miljøet, sant? Hva da med å se på de største hundene, mastiffer og molossere? Er det noen som takler absolutt minimalt med mentalstimuli så er det dem! Er det noe de er eksperter på så er det å ligge å sove/slappe av innendørs uten å kjede seg. Samtidig er de ganske så fornøyde med tusleturer, så lenge de får fjaset og løpt fra seg en gang i mellom :) De koster mer i mat, forsikring, utstyr og vetutgifter, det er så, men slik JEG oppfatter deg er de nok den beste matchen for deg.

Det samme tenkte jeg. En "stor slask" er nok enda bedre egnet enn de små kvikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en papillon kan passe deg fint.

Min papillon knakk foten sin for noen måneder siden og måtte da tilbringe 6 uker uten noe form for tur. Den fikk kun lufte seg i hagen. Vi trente trix og lydighet inne så den fikk bli sliten ved å bruke hjernen sin. Dette er jo selvfølgelig ikke det optimale for en hund, men hun taklet det ihvertfall (ikke at hun kunne vise at hun var understimulert når hun ikke kunne bruke foten sin så mye). I eksamenslesingen min nå har hun også hatt litt korte turer innimellom på rundt 30 min, og hun klarer seg fint med det også :) Men til gjengjeld så pleier jeg å ha henne veldig mye med meg rundt om kring til venner og til byn og slikt. En enkel, lettlært og morsom rase som ikke krever så alt for mye. Men de krever litt pelstell og har lett for å få kvist og kvast i pelsen sin, i tillegg til at de ofte tisser pelsen sin gul. Du må være veldig nøye når du velger deg en oppdretter av papillon, da mange desverre avler på dårlig gemytt. Jeg hører ofte hos veterinæren at de er redd for at hun skal bite osv, fordi det er papillon de er blitt bitt av før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er fleire som har vore innpå det alt, men eg vil og berre nemne at større hundar ofte er vel så enkle å ha med å gjere, og kanskje kan passe deg godt? Mastiff, st. bernard, berner sennen, newfoundlandshund osv er alle bedagelige, greie hunder, som godt kan klare seg med to turar à 30 minutt pr dag. og så er jo ein skikkeleg hund minst 40 kg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på cavalier king charles spaniel, jeg. Eller tibetansk spaniel. Jeg kjenner flere eldre damer med begge disse rasene. De får ikke mer mosjon enn du skisserer at du kan gi hunden din eventuelt får, men de er allikevel fornøyde, enkle hunder å ha med å gjøre.

Sånn egentlig er jeg enig med flere her i at en stor hund kan være et godt alternativ. Men jeg vet med meg selv at jeg synes driftskostnadene på en hund på 20 kg, som det er jeg har, er mer enn store nok for en student. Så skal man ha stor hund må man huske at det koster mer penger og at det tar mer plass, noe som ikke alltid er like hendig om man må bo på 14 kvm rom i kollektiv, slik jeg gjorde for et par år siden. Men bortsett fra det, liksom. Godt forslag det å velge stor hund, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var student i 3 år, og fikk meg 2 hunder i løpet av denne tiden. Grunnen til at jeg valgte å få de så tett (1,5 år imellom) var fordi studenttiden er en ypperlig tid å få seg hund på! Ja, det er ett par hektiske uker/måneder i løpet av året, men resten er det faktisk mye fritid, og jeg hadde ikke noe som helst problem med å aktivisere hundene mine nok (raser som trenger mye stimuli).

MEN; jeg hadde og har fortsatt en samboer som var der og tok seg av bikkjene i de hektiske periodene da jeg måtte være på skolen i 12 timer og mer. Vi var liksom to om det. Jeg hadde også da en stilling som ekstrahjelp, så hadde ett par vakter i uka. Disse dagene passet jeg på å være hjemme å studere slik at hundene ikke ble alene hjemme både på dagtid og kveldstid. Jeg droppet også en del forelesninger i fag jeg visste jeg klarte å lese meg opp til selv, så jeg var faktisk mye hjemme sammen med hundene mine. Perfekt spør du meg ;) jeg hadde til og med med meg hundene på skolen jeg når vi hadde gruppearbeid hele dager. Da lå de stille og rolig under bordet på teppet og sov. Men det er jo såklart ikke alle steder dette er mulig å gjøre da selvfølgelig.

I tillegg måtte jeg droppe en del festing og slike ting, men det gjorde meg ingenting. jeg ville mye heller være sammen med hundene mine enn å dra ut på byen.

det var litt om hvordan jeg gjorde/hadde det når jeg var student og fikk hund, og det var den beste tiden å få valp på syntes jeg. men du er jo i en litt annen situasjon da du er alene om det. Ville isåfall skaffet meg valp i sommerferien før du begynner på siste året, for da har du 2 mnd til å være hjemme med valpen på, og du har bare 1-2 hektiske perioder hvor du evt. trenger noen til å passe på hunden din osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som en hund absolutt ville vært en berikelse for deg TS.

Synes det er flott du ser egne begrensninger mtp turer og aktiviteter du kan tilby hunden, men tro meg, når du får hunden med deg hjem tror jeg du vil elske akkurat den over alt annet og kunne gi den et kjempegodt hjem, og kanskje også gå lange og gode turer med den hver dag!

Men, det kan selvsagt slå ut andre veien også, dvs. at det viser seg at du faktisk ikke har kapasitet til å ha en hund og tilby den turer som den trenger. Håper derfor at du tar en nøye overveiing og tenker deg godt om før du går til anskaffelse av hund. Vær klar over at en hund er en LIVSSTIL, du MÅ med andre ord regne med forandringer i livet ditt. Er du villig til det? Hvis svaret er ja, så GO FOR IT! :D

Ifølge rasebeskrivelsen til Canis trenger West Highland Terrier lite mosjon, selv kjenner jeg ikke rasen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å velge en stor rase er at det er mindre praktisk når man er student. De tar stor plass i den lille hybelen, de er mye dyrere i drift, de er vanskeligere å frakte med seg rundt på buss og tog osv, de er ofte vanskeligere å få pass til når du må bort/har travel eksamenstid etc, og ikke minst er det større fordommer mot store hunder når du senere skal ut og lete etter en ny hybel/leilighet. Mange leier gjerne ut til studenter med liten hund, men med en gang det er litt størrelse på den blir det vanskeligere.

Jeg tenkte også cavalier egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i store hunder, men det er noe jeg har tenkt å få meg senere i livet. Når jeg har stiftet familie og vil ha en familiehund. Og han jeg bor med er ikke så glad i hunder, så for meg å kjøre på med en stor hund som tar opp masse plass i den lille leiligheten og gjør alt hårete o.l tror jeg ikke er så lurt. Det er ikke lurt heller mtp kostnaden. Så egentlig føler jeg en stor hund hadde vært mindre praktisk. Da prøver jeg heller å aktivisere meg mer med en liten en:)

Jeg har sett litt på japanese chin, lancashire heeler, norfolk terrier og tjekkisk rottehund (men den syns jeg kanskje er litt for lik chihuahua). Noen som har peiling på disse?

Tusen takk for alle innspill og svar, det hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lukter dem? Dere som har sett de på stevner. Er det en grunn til det er så få av dem?
    • Du finner litt info om snorpels hvis du søker på nett. Det er litt jobb å vedlikeholde, og krever jevnlig og riktig stell for at det ikke skal bli er flokemareritt for både hund og eier.
    • Hvor praktisk er pelsen?
    • I mitt borettslag må man søke, men det blir stort sett innvilget. Her er det 36 leiligheter, og vi har vel periodevis vært opptil 5 stykker med hund samtidig. Helt uproblematisk, jeg har bodd her med hund siden 2013. Her er det ingen som blir kastet ut i hvertfall, vi eier jo leilighetene. Da måtte det vel isåfall være noe svært graverende, som at hunden bjeffer 24/7 eller går løs i fellesområdene, at man ikke plukker opp eller noe sånt. Normal folkeskikk og en grei hund holder lenge   Red: Må legge til, jeg sendte mail til ulike borettslag med spørsmål om hundehold før jeg begynte å gå på visninger, hunden hadde jeg allerede og det var uaktuelt å kjøpe noe et sted hun ikke var velkommen. Men alle jeg kontaktet var heldigvis positivt innstilt til hund.
    • Sjekk vedtektene for borettslaget, og faktiske forhold. Snakk med folk som bor der. Er det andre som har hund? Hvordan er toleransen i borettslaget? Det er ganske vanlig å ha punkter om at man kan bli kastet ut dersom hunden er til sjenanse. Og da kommer det an på hva naboene synes er "sjenanse". Det skal nok litt til, men det kan bli utrivelig om man havner i "feil" borettslag.
×
×
  • Opprett ny...