Gå til innhold
Hundesonen.no

Er folk for slappe mht båndtvangen?

MiO

Recommended Posts

Du kan ikke bare bestemme deg for at generelt sett så loffer sikkert andres hunder bare foran eller bak deg allikevel. Jeg kjenner meg ikke igjen på hva du skriver her, jeg har det ikke sånn når vi er på tur. Virkelig ikke. Kooikern har lopper i blodet og freser fram og tilbake på stien som en strikkball stort sett hele turen. Om det er 1t 3t eller når vi har gått hele dagsturer i fjellet. Han gikk/løp mye lenger enn det vi menenskene gjorde i lengde pga denne fartingen opp og ned og hit og dit.

Hm, her har jeg en løpshund, men har det ganske annerledes. Jeg sier ikke at han luntrer ved siden av meg, men han herjer ikke rundt på tur (jeg er heller ikke interessert i at han skal herje rundt på tur). Om han skal få rase fra seg, så finner jeg en mark/myr. Dette kan være på selve turen, eller det kan være en dag jeg kun går for å oppsøke en mark/myr (og akkurat dét gjør jeg minst en gang i uken).

Ikke at dette har så mye med båndtvangsaken å gjøre, altså, men om han hadde begynt å herje på tur (noe som for ham innebærer å løpe i 50-60 km/t), så kaller jeg ham inn og tar han i bånd med en gang. Slik oppførsel syns jeg ikke passer seg der det går folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 325
  • Created
  • Siste svar

Hm, her har jeg en løpshund, men har det ganske annerledes. Jeg sier ikke at han luntrer ved siden av meg, men han herjer ikke rundt på tur (jeg er heller ikke interessert i at han skal herje rundt på tur). Om han skal få rase fra seg, så finner jeg en mark/myr. Dette kan være på selve turen, eller det kan være en dag jeg kun går for å oppsøke en mark/myr (og akkurat dét gjør jeg minst en gang i uken).

Ikke at dette har så mye med båndtvangsaken å gjøre, altså, men om han hadde begynt å herje på tur (noe som for ham innebærer å løpe i 50-60 km/t), så kaller jeg ham inn og tar han i bånd med en gang. Slik oppførsel syns jeg ikke passer seg der det går folk.

Nei det er jeg enig i, så i ditt tilfelle så er det nok greit å ha hunden i bånd da. Men jeg møter ikke så fryktelig mye mennesker på tur mange av stedene jeg går. Og det er fordi jeg liker å gå alene. Så om han løper fran og tilbake på stien synes jeg er helt greit.

Går jeg tur på typisk trafikkert sti, så tar jeg på bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryter forsåvidt loven hver dag jeg. Hagen min er ikke gjerdet inn hele veien rundt.

Bryter den også når vi trener lydighet.

Og på jobben.

Og det hender jeg slipper han når vi går tur visse steder i skauen. Og ja, han trenger absolutt å få løpe løs innimellom - selv om han får mer enn nok trim i bånd.

Derfor slenger jeg heller ikke med leppa om andre har hunden sin løs i situasjoner der man har god kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryter forsåvidt loven hver dag jeg. Hagen min er ikke gjerdet inn hele veien rundt.

Bryter den også når vi trener lydighet.

Og på jobben.

Og det hender jeg slipper han når vi går tur visse steder i skauen. Og ja, han trenger absolutt å få løpe løs innimellom - selv om han får mer enn nok trim i bånd.

Derfor slenger jeg heller ikke med leppa om andre har hunden sin løs i situasjoner der man har god kontroll.

Ja da bryter jeg den også faktisk. Har ikke gjerde rundt hagen jeg heller. Kommer aldri til å ha bånd på hunden min i hagen min, gjerde eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hundene som det er mest av her på sonen blir sikkert glade for å rase fra seg, men vær ærlig - hvor mye løper hunden din på tur ? Ganske sikker på at den tusler foran deg, løper noen meter, snuser, hopper og spretter og koser seg. Er det behov for å løpe ? Nei ....

Du har så klart ikke sett corgiene mine idet vi tar av båndet, men fy, for en eksplosjon av fart som kommer. Og de LØPER, selv om de har korte bein. :P Men nå kan jeg ikke snakke for andre når det gjelder å rusle en tur i tykk skog, f.eks, for da har jeg mine 99% i langline eller kortere bånd.. Men idet vi kommer til tjern eller er på åpne sletter, så er det maks fart nesten konstant i 2 timer før de etterhvert går ned noen gir og innser de er slitne.

Jeg har mine i bånd og benytter friområder. Nå er det bla kommet ett i Nittedal/ved Hellerudsletta. Stort inngjerdet område og der får hundene løpe løse og kose seg. Ikke noe problem, hverken for meg, hundene eller viltet (som koser seg trygt i skogen).

Jeg er veldig interessert i å høre hvor dette er henn! Vi bor jo bare 10 min (med bil) unna Hellerud, og vi har enda ikke funnet noe skikkelig inngjerdet friområde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare å nevne noe jeg har sagt i tidligere liknende tråder. Min første tispe var alltid løs. Hun gikk der jeg gikk og var aldri til bry for noen. Vi bodde i Bærum på den tiden og endel av fruene der var rimelig ekle i all sin snobbethet og slang båndtvangkommentarer gjerne sånn i det vi hadde passert dem i Sandvika sentrum. Etter hvert ble jeg lei av å ignorere dem, eller slenge med leppa tilbake hvis jeg følte for det og stakk oppom politikammeret for å høre med dem. De var helt enige med meg i at det var lite sau og vilt i Sandvika sentrum og at jeg uansett ikke trengte å ha hunden i bånd, så lenge jeg hadde kontroll på henne. Det var en effektiv snurpedamestopper å kunne henvise til polititillatelse etter det besøket, men det var kanskje andre tider, færre hunder og lettere for politiet å se an både hunder og eiere, hva vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare å nevne noe jeg har sagt i tidligere liknende tråder. Min første tispe var alltid løs. Hun gikk der jeg gikk og var aldri til bry for noen. Vi bodde i Bærum på den tiden og endel av fruene der var rimelig ekle i all sin snobbethet og slang båndtvangkommentarer gjerne sånn i det vi hadde passert dem i Sandvika sentrum. Etter hvert ble jeg lei av å ignorere dem, eller slenge med leppa tilbake hvis jeg følte for det og stakk oppom politikammeret for å høre med dem. De var helt enige med meg i at det var lite sau og vilt i Sandvika sentrum og at jeg uansett ikke trengte å ha hunden i bånd, så lenge jeg hadde kontroll på henne. Det var en effektiv snurpedamestopper å kunne henvise til polititillatelse etter det besøket, men det var kanskje andre tider, færre hunder og lettere for politiet å se an både hunder og eiere, hva vet jeg.

Det er uten tvil slik det burde være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra forarbeidene heter det :

"Den eksisterende lovgivningen om hunder har - i likhet med privatrettslig og strafferettslig lovgivning for øvrig - som ett hovedformål å gi et bidrag til å løse konflikter som faktisk forekommer i samfunnet. Slik er det også med lovforslaget her. Ulemper over en viss terskel og problematiske sider ved norsk hundehold skal motvirkes ved lovgivning. Men lovforslaget her tar ikke sikte på en effektiv eliminering av alle ulemper som hundehold uunngåelig kan føre med seg. Lovforslagets konkrete innhold er et resultat av en vurdering og balansegang mellom ulike hensyn. På den ene siden står ønsket om å motvirke ulemper og risiko knyttet til hundehold, og på den andre siden hensynet til å ikke gjøre reglene uønsket restriktive i forhold til hundeholdet i Norge. Hva som er «uønsket» restriktive regler er et vurderingsspørsmål, og også et utpreget politisk spørsmål i lovgivningssammenheng. På samme måte som det er et ønske å ramme problematiske sider ved hundeholdet ved loven, så er det også et ønske å gi seriøse hundeholdere rimelig trygghet mot at reglene utilsiktet eller urimelig skal ramme det som vurderes som akseptabelt hundehold."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du inne på det "motsatte" problemet, og jeg er ganske enig. Hundeeiere finner ett sted hvor hunden kan slippes (i Bergen har dette vært en mark ved Fantoft stavkirke, som er privat eid og man har fått lov til å slippe i helgene). Stedet blir mer og mer populært, og jo flere hunder, jo større sjanse for bråk. Jeg var selv med hunden min noen ganger da han var valp, men kommer ikke til å gå med han der så lenge han er ung hanhund. Ikke at jeg tror han skaper problemer, eller at han ikke koser seg, men han koser seg på en måte som andre hunder kan stresses av (mye løping og herjing, og det er ikke alle som får fatt i han heller). Etter hva jeg har hørt har det vært mer bråk på Fantoft i det siste, fordi det har blitt et mer populært sted (men dette er jo også et tegn på at hundeeiere i Bergen er sulteforet på områder de kan slippe hundene sine).

Jeg vil foretrekke tur og trening, kanskje med en eller to andre hunder, i stedet for slike treff.

Og det er nettopp tur og trening jeg kan gjøre på sånne steder. Fordi jeg drar når andre ikke er tilstede. Ja det betyr kanskje søndag kveld, men for meg er det en måte å tilrettelegge hundeholdet.

Det sier seg jo også selv at jo flere fristeder, jo færre hunder per fristed.

Å slippe Yaris i en flokk med hunder (jeg ikke kjenner) vil jeg ikke gjøre, Tinka er noe annet for hun går det som regel alltid bra med. Selvom jeg kjenner til en hund som det ikke går bra med, men det er ikke akkurat Tinka sin feil, men jeg unngår allikevel å skape situasjoner med den hunden.

Men å ta med Chico, Iver, Yaris og Tinka på et tomt fristed syntes jeg er deilig, spesielt siden det går en sti inn i skogen derifra. Da får de rase litt fra seg, deretter gå inn i skogen i bånd. Dermed har hundene både fått løpt løse og gått tur, samt at jeg holder meg på riktig side av loven, frem til det evt. kan skje en forandring på det punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

I skauen der jeg bor er det ikke noe frislipp sted. Her er nærmeste frislippsted som jeg vet 10 mil unna. Mener dere seriøst at jeg skal putte bikkjene (alle 5..) i bilen og reise fra skauen til Oslo by for å slippe mine hunder sammen med en haug med fremmede hunder så de kan løpe løse?! Hvis dere mener dette som et seriøst forslag så skjønner jeg hvorfor denne diskusjonen har blitt 16 sider lang altså.. :rolleyes2:

Forøvrig så ser jeg fortsatt ikke problemet med brudd på båndtvangsbestemmelsene jeg.. Alt handler til syvende og sist om kontroll, så lenge jeg kontrollerer mine hunder så kan det umulig skape en problematisk situasjon for hverken andre dyr eller hundeeiere. Forøvrig var det litt ironisk om at jeg slipper hundene mine når ingen ser det, det er nemlig ingen andre her.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den forrige diskusjonen var det folk som mente at jeg ikke kunne ha bikkjene løse på egen eiendom en gang, hvis jeg ikke hadde gjerde. Tenk om de satte avgårde etter et rådyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den forrige diskusjonen var det folk som mente at jeg ikke kunne ha bikkjene løse på egen eiendom en gang, hvis jeg ikke hadde gjerde. Tenk om de satte avgårde etter et rådyr!

Du kan ikke det, om du skal følge loven! De skal være forsvarlig bundet eller inngjerdet ABSOLUTT alle steder som ikke er merket som friområder i båndtvangstia. Dette gjelder også privat eiendom. Ergo, er de løse i egen hage uten gjerde bryter du loven. Det var DET vi prøvde å si deg i den forrige tråden. Du hadde jo ikke hørt om hund som hadde tatt vilt i nærområdet du, så viste det seg jo at det var en som hadde klart det selv om den var i bånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke det, om du skal følge loven! De skal være forsvarlig bundet eller inngjerdet ABSOLUTT alle steder som ikke er merket som friområder i båndtvangstia. Dette gjelder også privat eiendom. Ergo, er de løse i egen hage uten gjerde bryter du loven. Det var DET vi prøvde å si deg i den forrige tråden. Du hadde jo ikke hørt om hund som hadde tatt vilt i nærområdet du, så viste det seg jo at det var en som hadde klart det selv om den var i bånd...

Jepp, da bryter jeg nok båndtvangen da :) Med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke skrive her jeg men,ja bryter båndtvangen hele tiden jeg.Går jeg en sjelden gang i marka er hun såklart i bånd pga viltet.Men,går stort sett på en kjempe fin tursti vi;)

Hun er veldig lydig og holder seg rett foran meg(jada sikkert kunnet gått i bånd da springer så lite)roper hun inn hver gang det kommer folk med eller uten hunder.Hun kommer hver gang.Rådyr er hun redd så ser vi de en sjelden gang (kanskje to ganger i året) kommer hun mot meg.

Hun liker jo fugler da så er såklart i bånd om er ved vannet der det er ender,om er i tette busker der fugleunger kan være.Ellers kommer det fugler på stien når hun går rett ved meg greier jeg stoppe hun med engang.

Så hun er løs hver dag på nesten hver tur hele året.Og det er ikke av latskap greier fint trimme hun uten er løs og går turer på 4 timer dagen.Er bare det at jeg synes det er greit ha hun løs.Får sikkert haugevis med kjeft nå men,så lenge jeg har såpass kontroll på hun fortsetter hun tilværelsen slik.Engelsk setteren jeg hadde før måtte mere i bånd pga greide ikke stoppe hun på fugler.

Som sagt over har jeg bodd nær marka og gått der hver dag har hun såklart gått med langt bånd og baggen beltet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er dusteholdning det.

*flire* Så at jeg antok at de neste 5 sidene inneholdt det samme som de 5 første (og forøvrig de 7 neste) er dusteholdning? :lol:

Jaja, er det ikke værre enn DET så.... :lol:

My har prøvd seg på en flokk med omtrent 30 kyr en gang før da hun oppdaget dem før meg på tur for et par år siden, og da snudde hun og pilte tilbake til meg når hun var kommet omtrent 10m foran ku-flokken. :lol: Ikke tøff i trynet da lengre, når alle 30 kuene sto og så på henne :lol:

Haha, syns jeg ser henne. Bridie bryr seg ikke fille om at kuene stiller seg opp mot hu her :P Hun kom i full fres over beitet her med ei ku i helene for noen uker siden, og du kunne se hele bikkja le og ha det gøy :P

Forøvrig så kommer kuene tuslende så fort jeg slipper ut bikkjene, fordi di er nysgjerrige. Og Bridie kan ta fart mot gjerdet, brøle BØ (eller BOOOOFFFF om dere vil), og se at kuene hopper 1 meter bakover, før hun "ler" med hele seg og traver langsmed gjerdet og ser på dem.

Har vurdert å ta henne med ut på beitet for å se om jeg kan styre henne og faktisk lære henne å gjete, men.. en dag... :P

Men kua ser ikke ut til å bry seg nevneverdig, så da får de bare holde på. Både ku og hund.

Gry derimot GNELDRER mot kuene og er redd.... Hun hadde ALDRI satt avgårde etter den gjengen med gærne kyr :P

Men at mine hunder er løse, kan jeg faktisk ikke forstå at skal gå utover andre?

Neeeei, det var det viltet da? :rolleyes2: :P

Kan ikke være mye, da ville man lest om det i alt av aviser på papir og på nett. Bønderne ville ikke latt det gå usett forbi...

Noe er det nok, men bøndene er jammen meg flinke til å rope høyt om ting! Og spes her på bøgda, der det eneste lokalavisene har å skrive om er at katta til naboen til onkel Per har fått en flått, så vil det bli oppslag. Uten tvil!

Jeg har mine i bånd og benytter friområder. Nå er det bla kommet ett i Nittedal/ved Hellerudsletta. Stort inngjerdet område og der får hundene løpe løse og kose seg. Ikke noe problem, hverken for meg, hundene eller viltet (som koser seg trygt i skogen).

Men, (dette er ikke bare rettet mot deg, Monica, men alle med jakthunder som er strie på at de overholder båndtvangen ;) ), er det ikke ofte sånn at dere med jakthunder er "flinkere" på å overholde båndtvangen, netopp fordi dere har jakthunder som ofte er trent for å finne vilt?

En gjeterhund (feks) har ikke nødvendigvis like stor interesse av en kalv eller en fugl i gresset som en jakthund har. Og om de kjenner ferten av den på x antall meters avstand, så er sjansen større for en jakthund at den vil sette på nesen og følge "sporet", enn for en gjeterhund.

Diskuterte dette med en kamerat her. Han har jämthund nå, hatt schæfer før. Schæfern gikk alltid løs, overalt, mer eller mindre hele tiden. Fordi den ikke brydde seg om viltet. Slippes jämt'n, så er den på jobb og SKAL finne vilt!

Det sier seg selv at dette vil gi en viss forskjell i resultat.

Hadde jeg hatt en hund som gikk på jakt så fort båndet ble hektet av, så hadde jeg ikke sluppet den løs jeg heller. Men her ligger den aller største delen av at jeg har gjeterhunder også. Jeg liker at de er såpass førerorienterte og "nære" som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke begynt å lese fra begynnelsen og telt etter i hvert innlegg, men... Er det "fair to say" at ca 80% av de som har svart i denne tråden, driter i båndtvangstider og har hunden sin løs?

Jeg legger meg ikke opp i det altså, folk får bryte det de vil bare de står for det de gjør :) Men jeg var bare interessert i om jeg hadde rett i antatt andel...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning: Få arter er avhengige av upåvirket skog.

Nå er det riktig nok løse hunder i skogen noe annet enn skogbruk, men jeg tror sistnevnte "forstyrrer" fuglen mer enn løse hunder.

Forskjellen er vel at skogsmaskiner ikke løpe etter dyrene etter de har blitt jagd opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke begynt å lese fra begynnelsen og telt etter i hvert innlegg, men... Er det "fair to say" at ca 80% av de som har svart i denne tråden, driter i båndtvangstider og har hunden sin løs?

Jeg legger meg ikke opp i det altså, folk får bryte det de vil bare de står for det de gjør :) Men jeg var bare interessert i om jeg hadde rett i antatt andel...?

Ja jeg tror de fleste har hunden løs i båndtvangsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis slik at man "driter" i båndtvangen, om man bryter den noen ganger. Jeg er langtifra indifferent i forhold til problemstillingene rundt båndtvangen selv om jeg bryter den noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det blir bare ordkløveri. Resultatet er det samme om man "driter i" den eller "velger å overse" båndtvangen, er det ikke? ;- ) Hunden er løs og man er "lovbryter" uansett hvilken av de to det er - tror ikke det hadde hatt noe å si for bota! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Rottweilerfrøkna vår er både lat og pysete. Fugler bryr hun seg ikke om. Katter og rådyr kan hun vise interesse for men jager dem ikke. Idag hilste hun snute mot snute med en sau, så vi har på en måte fått bekrefta at hun er en sau i rottweilerkostyme. Men jeg pleier så og si alltid å ha henne i bånd, for folk blir skremt nok av at lille meg går tur med en så stor hund. Min samboer derimot , som har stålkontroll på henne i enhver situasjon driter fullstendig i båndtvangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dalmisen min så har praktiserer jeg båndtvang hele året, unntatt om jeg er på et område jeg (så langt det er mulig) vet at det ikke er noe andre hunder eller mennesker. Dyreflokker (slik som saueflokker, reinflokker etc) lar han være i fred (om det er båndtvang eller ikke).

Jeg følger dermed ikke med båndtvangen i den grad, siden jeg ikke "benytter" meg av den tiden det ikke er båndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweilerfrøkna vår er både lat og pysete. Fugler bryr hun seg ikke om. Katter og rådyr kan hun vise interesse for men jager dem ikke. Idag hilste hun snute mot snute med en sau, så vi har på en måte fått bekrefta at hun er en sau i rottweilerkostyme. Men jeg pleier så og si alltid å ha henne i bånd, for folk blir skremt nok av at lille meg går tur med en så stor hund. Min samboer derimot , som har stålkontroll på henne i enhver situasjon driter fullstendig i båndtvangen...

Vil ikke tatt det som en pekepinn på at hun ikke setter etter sau. Vi bor på gård og hunden omgås sau daglig, er den inngjerdet, eller hunden er i hundegård bryr hun seg ikke, en er hun på samme jorde og sauene er i bevegelse er det noe helt annet. akkuratt som at katten til mine foreldre er DRIT skummel inne, ute er den fritt villt.

Innstinkter trigges ofte av "bytte" i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke tatt det som en pekepinn på at hun ikke setter etter sau. Vi bor på gård og hunden omgås sau daglig, er den inngjerdet, eller hunden er i hundegård bryr hun seg ikke, en er hun på samme jorde og sauene er i bevegelse er det noe helt annet. akkuratt som at katten til mine foreldre er DRIT skummel inne, ute er den fritt villt.

Innstinkter trigges ofte av "bytte" i bevegelse.

Som sagt så er bikkjedyret LAT. Hun gidder rett og slett ikke løpe etter. Saueflokken hun møtte på igår satte plutselig avgårde, men hun bare fulgte dem med øynene. Men selvfølgelig er ikke det en garanti for at hun oppfører seg slik dersom hun var alene med dem f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...