Gå til innhold
Hundesonen.no

Nala problematikk!


Enits

Recommended Posts

Kort oppsummert løsning:

1) Enits tar med seg Nala til Oslo.

2) Marie og jeg kjører henne til Argyros.

3) Nala blir en trygg og lykkelig turkompis for de rette personene.

*Håpe håpe håpe*

Edit: Tok en reality-check. ;)

Eneste er at når Enits er i Oslo er jeg først i trøndelag og så er det NKK Drammen.

Så jeg kan ikke love at jeg kan kjøre akkurat da. En annen ting er at grunnen til at jeg av og til er sørover er pga feriestedet til Øivind. Så jeg skal dit denne helgen, kjempesynd at vi ikke visste alt litt tidligere - ellers kunne jeg tatt henne med idag. :P

Så hvis det blir i forbindelse med det en gang senere evt, trenger du ikke å bli med Sandra. Men hvis det blir sånn at vi kjører henne ned kun for det formålet - hadde det vært supert med selskap :)

Nå er det ikke sikkert at Enits vil at Nala skal til Argyros enda heller da, men om det blir sånn så stiller jeg opp med kjøring bare det er på et tidspunkt jeg kan. :)

Om det ikke skjer noe sånn med en gang heller - så skal jeg til Arendal på lydighetsleir 24. juni. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 283
  • Created
  • Siste svar

Hallo trådstarter. Nå har du muligheten til å få litt hjelp. Jeg kan bidra med en hundrelapp til togbilletten til Nala, hvis det er vanskelig økonomisk. Jeg har også verdens beste naboer med polarhunder, men dessverre våger jeg ikke å spørre om de kan tenke seg å utvide flokken. De er dessuten en gammel, etablert flokk, så det er en mulighet for at de ville rive i filler en nykommer. Som andre har sagt. Det er ikke noe vondt i disse hundene, de bare er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris fra Bergen til Oslo 31.mai er fra 199 til 399 for barnebillett :)

Jeg kjenner ekkelt mange innenfor NSB - så kan gjerne ta en telefon eller to og se om det er mulig å få til noe gratis-gøy det. Pleier alltid å gå kjempefint for meg og mine hvertfall :ahappy:

Ellers er jo hele situasjonen nitrist og vanskelig... Jeg har en bekjent som driver med polarhunder på Gol som kanskje, kanskje kan hjelpe til, men h*n vil vite en del mer om hunden først, bl.a. hvordan hun er med andre hunder? Vi kunne ikke gått en tur og mast litt en dag da, hvis ikke Nala reiser en eller annen vei soonish? Jeg løper mye på Løvstakken og Ulriken, kan gjerne ta henne med og "slite" henne litt ut hvis det trengs :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke det jeg prøvde å poengtere akkurat.

JEG synes det er å ta hardt i å ta livet av en hund fordi den ikke kan være alene hjemme. Og for meg, så virker det som at det er det hovedsakelige problemet. At bikkja angriper jo noe som plutselig dukket opp i løpet av denne tråden, eller?

Bygg hundegård, ha bikkja som ute hund da, til noen kan ta seg av den. Da kan den iallefall ikke ete opp huset. Som sagt, eieren bestemmer selv om hun vil ta livet av bikkja eller ikke.

Nå kan nala være alene hjemme. Hun var alene hjemme i 7,5 time hos de som leverte henne tilbake uten problemer. Som sagt, jeg tror ikke det er separasjonsangst siden det gikk sååå bra, ble en vanskelig periode og så gikk det strålende hos nye eiere. Jeg tror det var pga understimuli, men jeg kan jo ta feil.

Har hun råd til å ha hund i det heletatt da? Må jo nesten spørre.

Greit hundegård kan bli dyrt, men ikke spesielt dyrere enn en avlivning (2-3000 kr)

Nei jeg har ikke det, er jo derfor ikke har hund. Har verken økonomi eller forholdene ellers til å kunne ta meg av en hund.

Vet ikke hva du bestemmer deg for, men om du fortsatt trenger pass i 14 dager kan jeg fikse det i Bergen. Der vil hun ha det bra og bo mye ute med andre hunder og få mye mosjon.

Det hadde vært strålende om det blir til at jeg beholder henne en stund for å tenke.

:flowers:

Ellers må hun gjerne komme hit og så kan jeg ta meg av hele problemstillingen. Men jeg bor på Sørlandet og har ikke lappen.

Mener du det sånn helt virkelig? for jeg får litt følelsen av at det er litt sånn shit au type ting på formuleringen din. :)

Nei det gjør ikke det ser du! Vi som har hatt slike hunder fra før rygger så ilden spruter foran oss. Jeg har vel utdannelse og erfaring nok til å ta til meg en sånn hund å vil jeg tro. Ikke pokker om jeg leker engel og selvoppofrende og tar til meg en slik hund.

Nala kom i verste fall til å bli en kasteball om ikke Enits finner den rette personen og den rette personen er vanskelig å finne. Det er vel strengt tatt bare å innse det.

Jeg har ett motto her i livet: Man omplasserer ikke ett problem, det håndterer man selv og makter man ikke det, så får man være kvinne/mann nok til å innse det og gjøre det som må gjøres for hunden.

Enits: Ta tilbudet til Labbis, før du avliver. På den måten får du brukt ferien din på å tenke og prate med andre om dette. Fjorten dager i tenkeboksen er ofte litt lurt, og kanskje hun har det supert på feriekoloni med andre hunder og ett godt hjem?

Masse lykke til Enits; uansett har du full støtte fra meg (jepp du burde ha hørt på oss når vi sa det vi sa før du skaffet deg henne, men gjort er gjort og nå sitter du med ett h.elvetes problem. Så da sier jeg som på reklamen: Da har du kanskje lært da)

Ja jeg burde virkellig hørt på dere, og jeg har lært..

Greit tilbud fra Argyros da - hun er jo iallefall kompetent så det holder, og det skal vel alltid være mulig å få transport fra bergen til sørlandet?

Ja, hun er nok en av de som er mer kompetent til å ta seg av problemstillingen.

Jeg mener at Nala fortjener en reell sjans, noe hun ikke har fått hittil. Nå har hun jo fått tilbud om pass i 14 dager ihvertfall, men det løser jo ikke situasjonen på sikt. Om alternativet er at Enits avliver, så kan Nala gjerne komme hit og så slipper Enits å forholde seg mer til problemstillingen.

Det finnes nok et hjem for Nala der ute, men det nytter ikke å ha dårlig tid og manglende forståelse for de faktiske problemene. Edit: Og jeg tror ikke en ny finn-annonse uten noe mer rundt er riktig vei å gå.

Og nei, jeg driver ikke og tar inn alle mulige hunder som trues med avlivning, jeg blir bare så innihampen frustrert over dette her, som har gått feil vei fra dag 1. Og siden det jo er på sonen vi er og det prates så mye om at ingen faktisk er villig til å hjelpe, så får vel jeg motbevise det da.

Ellers har jeg snakket med SPCA om muligheten for at noen i Bergen kan hjelpe.

Hva sa SPCA? Nala er en fantastisk hund, og jeg tror virkelig hun er den perfekte hunden for noen. Men spørsmålet er jo hva som skal til for å komme dit og hva det vil kreve av tid og ressurser.

:flowers:

Men guri, kan ikke bare Enits ta med seg Nala til Oslo når hun kommer hit da, og så kjører du ned med henne? Jeg kan bli med i bilen som moralsk støtte (og er flink til å roe "strie" hunder) og dele bensinpenger.

Jeg er fan på ubegrensa tid, uansett om Nala kommer til deg eller ikke. :wub:

Enits tar jo toget til tiiirsdag mener jeg, jeg kan hjelpe til med togbilletten til Nala. Så kommer de seg iallefall på riktig side av landet. Så ser vi hvordan vi får henne helt sør :)

Hvor mye koster togbiletten for hund nå fra bergen?

edit: ringte hun og sa at hun måtte sjekke sonen nr hu kom hjem ;) Nala hadde vist oppførst seg fint inatt helt rolig og nå var hun helt rolig også :)

Jeg tar tog 23:30 eller noe sånt tirsdag kveld, fremme i oslo 6:30 1. juni.

Det kommer helt an på hvilken avgang Enits skal dra med. Det er uansett barnebillett for hund over 40 cm i mankehøyde.

Når jeg snakket med nsb opplyste de noe helt annet til meg, derfor har det vært helt umulig for meg å uansett kunne planlegge å ha henne med, men dette var jo gode nyheter :)

Pris fra Bergen til Oslo 31.mai er fra 199 til 399 for barnebillett :)

Eneste er at når Enits er i Oslo er jeg først i trøndelag og så er det NKK Drammen.

Så jeg kan ikke love at jeg kan kjøre akkurat da. En annen ting er at grunnen til at jeg av og til er sørover er pga feriestedet til Øivind. Så jeg skal dit denne helgen, kjempesynd at vi ikke visste alt litt tidligere - ellers kunne jeg tatt henne med idag. :P

Så hvis det blir i forbindelse med det en gang senere evt, trenger du ikke å bli med Sandra. Men hvis det blir sånn at vi kjører henne ned kun for det formålet - hadde det vært supert med selskap :)

Nå er det ikke sikkert at Enits vil at Nala skal til Argyros enda heller da, men om det blir sånn så stiller jeg opp med kjøring bare det er på et tidspunkt jeg kan. :)

Om det ikke skjer noe sånn med en gang heller - så skal jeg til Arendal på lydighetsleir 24. juni. :)

Da må jeg isåfall spørre om jeg kan ha nala boende med meg hos min mor, til etter nkk drammen. :)

Jeg kjenner ekkelt mange innenfor NSB - så kan gjerne ta en telefon eller to og se om det er mulig å få til noe gratis-gøy det. Pleier alltid å gå kjempefint for meg og mine hvertfall :ahappy:

Ellers er jo hele situasjonen nitrist og vanskelig... Jeg har en bekjent som driver med polarhunder på Gol som kanskje, kanskje kan hjelpe til, men h*n vil vite en del mer om hunden først, bl.a. hvordan hun er med andre hunder? Vi kunne ikke gått en tur og mast litt en dag da, hvis ikke Nala reiser en eller annen vei soonish? Jeg løper mye på Løvstakken og Ulriken, kan gjerne ta henne med og "slite" henne litt ut hvis det trengs :flowers:

Det er ingenting vondt i nala, det tror jeg ikke. Tror det bare er alle problemene og understimuli som har ført til det hele. MEN jeg kan ikke gi henne til noen som ikke vet hva de driver med, og med gode utsikter for fremtiden. for noe kasteball skal hun IKKE bli..

Glemte å si inni her at nala går overens med alle hunder. Har aldri vært borti noe problemer i forhold til det.

Bilde tatt av nala idag:

250680_10150192085916677_598876676_7616726_5216696_n.jpg

Synes hun er litt i tynneste laget, men er vel stresset som har gjort det, og at hun har hatt/har løpetid og valpefettet forsvinner.

Hun har sovet praktfult i hele natt, vært rolig og sovet på bussen og bybanene, stått fint i bånd når hun måtte det, lå fint i byn å så på alle og stresset ikke. Må si jeg for øyeblikket ikke skjønner hva problemet er, for akkurat nå er hun nydelig og god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det sånn helt virkelig? for jeg får litt følelsen av at det er litt sånn shit au type ting på formuleringen din. :)

Ja, jeg mener det. Jeg synes ikke hun skal avlives fordi hun har havnet på feil sted, og du har åpenbart ikke kapasitet til å jobbe med henne eller vente på riktig hjem.

Så om alternativet er at hun blir avlivet, så kan hun heller komme hit.

Hva sa SPCA? Nala er en fantastisk hund, og jeg tror virkelig hun er den perfekte hunden for noen. Men spørsmålet er jo hva som skal til for å komme dit og hva det vil kreve av tid og ressurser.

Jeg har ikke fått noe svar enda, fra SPCA Hordaland.

Du kan jo snakke med disse? Ser ut til at de har fosterhjem i Bergen.

http://www.hundehjelpen.net/Kontakt-oss--.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener det. Jeg synes ikke hun skal avlives fordi hun har havnet på feil sted, og du har åpenbart ikke kapasitet til å jobbe med henne eller vente på riktig hjem.

Så om alternativet er at hun blir avlivet, så kan hun heller komme hit.

Jeg har ikke fått noe svar enda, fra SPCA Hordaland.

Du kan jo snakke med disse? Ser ut til at de har fosterhjem i Bergen.

http://www.hundehjelpen.net/Kontakt-oss--.html

Hundehjelpen tar 1500 for å ta imot hunden. Og jeg føler ikke at det er aktuelt med et omplasseringssenter heller. Om hun skal til noen så blir det deg Argyros, fordi jeg vet du kan klare det, og at hun faktisk vil være i hjemmeomgivelser uten mye bråk og støy osv. type stress og usikkerhet i hverdagen og slikt altså.

Men må uansett isåfall finne en måte å få henne ned dit på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta'a med nedover når du skal til Oslo da, så ordner det seg alltids med frakt ned til Argyros.

Må bare få ordnet så jeg får henne med på toget da. Var det en her som kunne ringe de å skaffe plass? eller finne på noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundehjelpen tar 1500 for å ta imot hunden. Og jeg føler ikke at det er aktuelt med et omplasseringssenter heller. Om hun skal til noen så blir det deg Argyros, fordi jeg vet du kan klare det, og at hun faktisk vil være i hjemmeomgivelser uten mye bråk og støy osv. type stress og usikkerhet i hverdagen og slikt altså.

Men må uansett isåfall finne en måte å få henne ned dit på.

Tja, det skader jo ikke å snakke med dem og si som sant er at du ikke har penger og at det er noe av problemet. Det er ikke "senter" verken hos SPCA eller de jeg linket til over, men krise/fosterhjem.

Poenget mitt er at jeg er ikke noe slags unikum, og det er heller ikke Nala.

Men tilbudet står ved lag.

Dog har jeg ingen planer om å havne i noe tull med de som nettopp hadde henne med tanke på underskrevne kontrakter og pengegjeld, så det må du finne ut hva du skal gjøre med og jeg vil helst se papirer på at det er i orden (mellom deg og dem), slik at du lovlig kan gi henne videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det skader jo ikke å snakke med dem og si som sant er at du ikke har penger og at det er noe av problemet. Det er ikke "senter" verken hos SPCA eller de jeg linket til over, men krise/fosterhjem.

Poenget mitt er at jeg er ikke noe slags unikum, og det er heller ikke Nala.

Men tilbudet står ved lag.

Dog har jeg ingen planer om å havne i noe tull med de som nettopp hadde henne med tanke på underskrevne kontrakter og pengegjeld, så det må du finne ut hva du skal gjøre med og jeg vil helst se papirer på at det er i orden (mellom deg og dem), slik at du lovlig kan gi henne videre.

Nei, men har fortsatt ingen "garanti" for at et fosterhjem via hundehjelpen vil vite hva de driver med, og hvor seriøst de tar det og hvor mye de er villig til å gi.

Nei, nala står på meg, og jeg kan få de til å skrive under på et papir som sier at nala er min osv om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men har fortsatt ingen "garanti" for at et fosterhjem via hundehjelpen vil vite hva de driver med, og hvor seriøst de tar det og hvor mye de er villig til å gi.

Nei, nala står på meg, og jeg kan få de til å skrive under på et papir som sier at nala er min osv om det hjelper.

Neivel.

Ja, om hun skal hit må det foreligge papir på at de ikke har noe eierskap overfor Nala og at eventuelle krav skal rettes mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott, ser ut som det løser seg :) Her har du fått flere tilbud og ideer. OM jeg ikke har hatt Milla (som var noe Nala lignende, hun skulle bli avliva om det ikke funka hos oss.), har jeg sterk vurdert og tatt til meg Nala og hatt henne her for "rehabilitering" sammen med oss her i skogen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempelett å fikse togbillett med hund. Ring til NSB og si at du vil bytte billetten din til hundevognen, fordi du har med en hund. Jeg har alltid mine hunder i bur på toget, og da betaler jeg ikke for de.

Billetten går pga. størrelsen, ikke hvorvidt hunden er i bur eller ikke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billetten går pga. størrelsen, ikke hvorvidt hunden er i bur eller ikke. ;)

Det vet jeg veldig godt, men jeg har fortsatt hunder langt over 40 cm. Men i bur tar de ikke mer plass enn koffertene mine som jeg har stående på samme sted, og samtlige konduktører bryr seg ikke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke bur på toget. Så da kan det hende du må betale for henne. Jeg kjøper jo alltid til hundevognen, men det er ikke sjeldent jeg sitter ved siden av folk som bestilte feil og trenger å få bytte der og da. Det pleier aldri å være et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt folk snike med hund uten bur også. Bur eller ikke, så skal man i prinsippet betale når hunden er over 40 cm. Det er barnebillett, så koster ikke all verden. Ta med et pledd som hunden kan ligge på. Si fra om det ikke er nok fra folk her som dekker billetten.

Du kan ringe nsb kundeservice og si at du skal ha med hund og må ha plass i hundevogn. Det burde være uproblematisk, også med minipris (vi pleier å reise med minipris + hund vanligvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<------ :P

Teite meg. :P

Om Nala kommer til Oslo tirsdag, så kan jeg godt møte Enits på Oslo S og så kjøre henne ned til deg om det passer for alle parter og ingen andre kan kjøre henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...