Gå til innhold
Hundesonen.no

Nala problematikk!


Enits

Recommended Posts

  • Svar 283
  • Created
  • Siste svar

Yatzy,en del av problemet her er også penger og jeg innbiller meg en hundegard blir ganske dyrt når man ikke har råd til a betale hunden / heve kjøpet

Har hun råd til å ha hund i det heletatt da? Må jo nesten spørre.

Greit hundegård kan bli dyrt, men ikke spesielt dyrere enn en avlivning (2-3000 kr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du bestemmer deg for, men om du fortsatt trenger pass i 14 dager kan jeg fikse det i Bergen. Der vil hun ha det bra og bo mye ute med andre hunder og få mye mosjon.

:flowers:

Ellers må hun gjerne komme hit og så kan jeg ta meg av hele problemstillingen. Men jeg bor på Sørlandet og har ikke lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare at slike hunder har blitt "reddet" før - og kan reddes igjen... Det gjelder bare å finne de riktige personene - som også har blitt funnet før. Gjør en innsats for hunden, isteden for å ta "letteste" utvei.

Men da synes jeg nesten at du skal gi navn til Enits, så hun kan ta kontakt med disse personene, og gjøre hva som er best for Nala. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg skal skrive jeg. Det virker som om hundeholdet og hunden har kommet helt skjevt ut fra begynnelsen.

Da jeg leste alle sitatene til Anette i tillegg til resten ser jeg jo at hunden er blitt trent med ulike metoder og der alle ikke har vært helt smarte. Enits har trent på sin måte og de nye eierne på sin måte. Trent på å ta fra henne matskålen, la henne være alene i 9 timer osv. Lite smart på en hund med disse problemene.

Nå er vi alle ulike og med ulike erfaring innen hund, ulikt nettverk rundt oss og ulik "tålmodighetsterskel". Jeg ser en hund med separasjonsangst helt tydelig og en hund som antagelig ikke har fått det den burde hatt av riktige stimuli og oppdragelse. For meg personlig er det utenkelig å omplassere, men det er meg. Jeg har ei som ikke er 100% stueren enda og hun er snart 2 år gammel. Hun har tygget sund veggen på stua og ødelagt hver bidige spisestuestol. Men nå ser jeg lyset i tunellen. Dette skjer stadig sjeldnere og hun er på vei til å bli voksen. Men jeg forstår at ikke alle har den samme tålmodigheten, erfaring eller ork til å fortsette når hundeholdet blir vanskelig. Og det må man bare akseptere.

Kjenner jo likevel at det knyter seg inni meg på tanken at mange nevner avliving. En død hund lider selvsagt ikke, men det er tragisk og i mitt hode feil. Men om det ikke er noen andre alternativer så javel.

Mulig jeg er naiv, men jeg ser en hund med potensiale til å bli en super turhund for den rette personen. Problemene henne ser ikke verre enn at de burde kunne fikses. Men om Enits ikke er den rette til det og tiden er knapp så har jeg ingen forslag.

Dette ble litt rotete, men kjenner at jeg syns hele greia er fryktelig trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes sikkert noen som VIL, bare man leter lenge nok!

Nei det gjør ikke det ser du! Vi som har hatt slike hunder fra før rygger så ilden spruter foran oss. Jeg har vel utdannelse og erfaring nok til å ta til meg en sånn hund å vil jeg tro. Ikke pokker om jeg leker engel og selvoppofrende og tar til meg en slik hund.

Nala kom i verste fall til å bli en kasteball om ikke Enits finner den rette personen og den rette personen er vanskelig å finne. Det er vel strengt tatt bare å innse det.

Jeg har ett motto her i livet: Man omplasserer ikke ett problem, det håndterer man selv og makter man ikke det, så får man være kvinne/mann nok til å innse det og gjøre det som må gjøres for hunden.

Enits: Ta tilbudet til Labbis, før du avliver. På den måten får du brukt ferien din på å tenke og prate med andre om dette. Fjorten dager i tenkeboksen er ofte litt lurt, og kanskje hun har det supert på feriekoloni med andre hunder og ett godt hjem?

Masse lykke til Enits; uansett har du full støtte fra meg (jepp du burde ha hørt på oss når vi sa det vi sa før du skaffet deg henne, men gjort er gjort og nå sitter du med ett h.elvetes problem. Så da sier jeg som på reklamen: Da har du kanskje lært da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes sikkert noen som VIL, bare man leter lenge nok!

Kanskje det, meeen hvor lang tid snakker man? Og hva slags hund er Nala etter et år, etter t års ventetid?

Hadde Enits hatt den tiden (altså energi til å fungere i den tiden), så hadde hun vel klart å søkte kompetansestøtte hos erfarne hundefolk og fått gjort en innsats for å få til Nala. Dessverre er ikke det mulig, det er blant annet sykdommer inne i bildet.

Dessuten er det mange mennesker på hundesonen med både kunnskap og erfaring til å ta seg av Nala. Hvorfor rekker ingen opp hånda? Personlig tror jeg Margrete sitt svar kan gjelde veldig mange.

Det blir for dumt å sitte på sin høye naive hest og si at det bare er å lete ordentlig, så finner man en god eier.

Men enig med Margrete, Enits burde ta tilbudet til labbis, ta seg en skikkelig time-out for å tenke. Deretter ta et valg i etterkant.

Dog skjønner jeg at håper er litt nede, etter å ha prøvd en familie som gikk skikkelig dårlig (de som lot henne være alene i 9timer om jeg ikke husker feil) for deretter å finne en knall bra familie hvor alt lovte kjempebra... også viser det seg at den familien ikke var bra nok allikevel... *riste på hodet* Det er virkelig ikke lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit tilbud fra Argyros da - hun er jo iallefall kompetent så det holder, og det skal vel alltid være mulig å få transport fra bergen til sørlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argyros, mener du at du kan ta henne? Eller misforstod jeg helt innlegget ditt. Isåfall burde vi jo kunne få til og få Nala ned til deg på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at Nala fortjener en reell sjans, noe hun ikke har fått hittil. Nå har hun jo fått tilbud om pass i 14 dager ihvertfall, men det løser jo ikke situasjonen på sikt. Om alternativet er at Enits avliver, så kan Nala gjerne komme hit og så slipper Enits å forholde seg mer til problemstillingen.

Det finnes nok et hjem for Nala der ute, men det nytter ikke å ha dårlig tid og manglende forståelse for de faktiske problemene. Edit: Og jeg tror ikke en ny finn-annonse uten noe mer rundt er riktig vei å gå.

Og nei, jeg driver ikke og tar inn alle mulige hunder som trues med avlivning, jeg blir bare så innihampen frustrert over dette her, som har gått feil vei fra dag 1. Og siden det jo er på sonen vi er og det prates så mye om at ingen faktisk er villig til å hjelpe, så får vel jeg motbevise det da.

Ellers har jeg snakket med SPCA om muligheten for at noen i Bergen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at Nala fortjener en reell sjans, noe hun ikke har fått hittil. Nå har hun jo fått tilbud om pass i 14 dager ihvertfall, men det løser jo ikke situasjonen på sikt. Om alternativet er at Enits avliver, så kan Nala gjerne komme hit og så slipper Enits å forholde seg mer til problemstillingen.

Det finnes nok et hjem for Nala der ute, men det nytter ikke å ha dårlig tid og manglende forståelse for de faktiske problemene. Edit: Og jeg tror ikke en ny finn-annonse uten noe mer rundt er riktig vei å gå.

Og nei, jeg driver ikke og tar inn alle mulige hunder som trues med avlivning, jeg blir bare så innihampen frustrert over dette her, som har gått feil vei fra dag 1. Og siden det jo er på sonen vi er og det prates så mye om at ingen faktisk er villig til å hjelpe, så får vel jeg motbevise det da.

Ellers har jeg snakket med SPCA om muligheten for at noen i Bergen kan hjelpe.

Fantastisk - Argyros du er et langt bedre menneske enn meg ihvertfall. Jeg også synes at Nala har fått utdelt noen elendige kort her i livet, men har avskrevet henne i kategorien "hjerteskjærende tragedier som Knut, Keiko osv". Da håper jeg at det ordner seg for Nala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at Nala fortjener en reell sjans, noe hun ikke har fått hittil. Nå har hun jo fått tilbud om pass i 14 dager ihvertfall, men det løser jo ikke situasjonen på sikt. Om alternativet er at Enits avliver, så kan Nala gjerne komme hit og så slipper Enits å forholde seg mer til problemstillingen.Det finnes nok et hjem for Nala der ute, men det nytter ikke å ha dårlig tid og manglende forståelse for de faktiske problemene. Edit: Og jeg tror ikke en ny finn-annonse uten noe mer rundt er riktig vei å gå.Og nei, jeg driver ikke og tar inn alle mulige hunder som trues med avlivning, jeg blir bare så innihampen frustrert over dette her, som har gått feil vei fra dag 1. Og siden det jo er på sonen vi er og det prates så mye om at ingen faktisk er villig til å hjelpe, så får vel jeg motbevise det da.Ellers har jeg snakket med SPCA om muligheten for at noen i Bergen kan hjelpe.

:flowers:

Så flott Argyros! :flowers:Hvis det blir aktuelt, kjører jeg ihvertfall av og til fra Oslo og sørover.

Men guri, kan ikke bare Enits ta med seg Nala til Oslo når hun kommer hit da, og så kjører du ned med henne? Jeg kan bli med i bilen som moralsk støtte (og er flink til å roe "strie" hunder) og dele bensinpenger.

Fantastisk - Argyros du er et langt bedre menneske enn meg ihvertfall.

Jeg er fan på ubegrensa tid, uansett om Nala kommer til deg eller ikke. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enits tar jo toget til tiiirsdag mener jeg, jeg kan hjelpe til med togbilletten til Nala. Så kommer de seg iallefall på riktig side av landet. Så ser vi hvordan vi får henne helt sør :)

Hvor mye koster togbiletten for hund nå fra bergen?

edit: ringte hun og sa at hun måtte sjekke sonen nr hu kom hjem ;) Nala hadde vist oppførst seg fint inatt helt rolig og nå var hun helt rolig også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre gud, det kribler i hele kroppen min når jeg leser denne tråden. Både på godt og vondt. Tilogmed jeg, som ikke er i denne situasjonen, føler meg litt hjelpeløs. Og alt jeg kan si er at jeg håper denne historien får en slutt som gir Nala en sjanse. Som flere andre her - Argyros og Labbis... :cheer:

Jeg følger med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argyros: Du må være en engel! Kanskje dine to gutter kan hjelpe Nala litt også? Håper inderlig du har mulighet og vilje til dette, all ære til deg! :thumbs: Som TonjeM sier, du er ett mye bedre menneske enn meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre gud, det kribler i hele kroppen min når jeg leser denne tråden. Både på godt og vondt. Tilogmed jeg, som ikke er i denne situasjonen, føler meg litt hjelpeløs. Og alt jeg kan si er at jeg håper denne historien får en slutt som gir Nala en sjanse. Som flere andre her - Argyros og Labbis... :cheer:

Jeg følger med!

Jeg støtter denne :)

Håper alt ordner seg for Enits og Nala :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argyros har neppe det rette klientellet for Nala (eller Nala ville nok synes det da..) men Argyros har kunnskap og evne til å sørge for at det går så bra med Nala som mulig - og vil kunne løse de øyeblikkelig problemene som har oppstått. Jeg har ikke et sekund trodd at Argyros mente hun skulle ha Nala som egen "forever"-hund (da ville jeg trodd hun hadde tørnet! Alle dyrene til Argyros tusler jo fritt rundt mer eller mindre, kunne ikke forestille meg at Argyros ville stenge bort dem unna Nala eller stenge Nala unna dem!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...