Gå til innhold
Hundesonen.no

Nala problematikk!


Enits

Recommended Posts

Lagt ut link på facebook jeg også :) Og jeg må bare si - utrolig deilig å lese hvordan det har vært å ha Nala hos dere. Alle fortjener en sjanse, det er denne historien et bevis på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 283
  • Created
  • Siste svar

Nå ligger Nala ute for omplassering. Jeg bruker bloggen til oppdateringer, link i signaturen min for dem som vil følge med. :)

All honnør til deg, men jeg reagerer litt på at du mener hun er innbodd allerede... Skjønner meget godt at hun blir en belastning med jakten, så jeg er ikke ute etter å ta deg - med fare for å bli misforstått - jeg er bare litt uenig i at en hund blir "innbodd" på under ei uke. Det har jo forsåvidt ikke noe å si fra eller til, men jeg lurer litt på hvordan man kan si en helt fremmed hund som har opplevd store forandringer i livet og som attpåtil flytter inn til to hunder og en masse dyr, kan være ferdig innbodd på under ei uke. Please elaborate if you'd wish? :) Jeg forstår bare ikke, kanskje jeg forstår etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All honnør til deg, men jeg reagerer litt på at du mener hun er innbodd allerede... Skjønner meget godt at hun blir en belastning med jakten, så jeg er ikke ute etter å ta deg - med fare for å bli misforstått - jeg er bare litt uenig i at en hund blir "innbodd" på under ei uke. Det har jo forsåvidt ikke noe å si fra eller til, men jeg lurer litt på hvordan man kan si en helt fremmed hund som har opplevd store forandringer i livet og som attpåtil flytter inn til to hunder og en masse dyr, kan være ferdig innbodd på under ei uke. Please elaborate if you'd wish? :) Jeg forstår bare ikke, kanskje jeg forstår etterpå?

Dette er en veldig tilpasningsdyktig, mentalt sterk og stabil hund. Hun ble ikke det minste affisert av å bli overlatt til fremmede mennesker, transportert i bil med fremmed hund og så "lempet av" i en helt fremmed setting og hun har vært gjennomført stabil og stødig her.

Selvsagt KAN det fremdeles dukke opp ting - men som jeg skrev i bloggen så tror jeg ikke hun går og gjemmer noen store overraskelser basert på det overstående. Det eneste i hennes adferd som har endret seg siden hun kom er at hun har blitt mer interessert i dyra ute (muligens fordi hun blir mer og mer eksponert for dem) og at hun har blitt roligere og tilpasset seg våre rutiner og regler.

Det at jeg la ut annonsen må ikke tolkes som at jeg vil ha henne ut - men jeg følte meg trygg nok på henne til å faktisk kunne uttale meg om hvordan hun er. Jeg forventer ingen strøm av telefoner på en hund med separasjonsangst og som sagt har jeg ikke dårlig tid, men for å kunne nå interesserte så må jo annonsen ligge ute og jeg så ingen grunn til å vente lenger. Ny eier vil få alle detaljer og nyanser (og problemstillinger som kan ha vært problematiske tidligere) som er for omstendelige til å legge ut om i en annonse og jeg er selvsagt ikke så dum at jeg garanterer at hun vil oppføre seg på nøyaktig samme måten som her, men hovedtrekkene i hennes personlighet er ganske tydelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye god lesing. Og må si jeg er overrasket om dette med oppdretter, for jeg har overhode ikke fått tak i dem, eller noe som helst form for kommunikasjon med dem siden jeg fikk henne. Så godt det løste seg hvertfall :)

Håper det finnes en snill og god eier til henne der ute =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye god lesing. Og må si jeg er overrasket om dette med oppdretter, for jeg har overhode ikke fått tak i dem, eller noe som helst form for kommunikasjon med dem siden jeg fikk henne. Så godt det løste seg hvertfall :)

Nei, det forutsetter jo at man prøver. Det var ikke verre enn å sende en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det forutsetter jo at man prøver. Det var ikke verre enn å sende en mail.

Jeg har sendt mail, og sms samt prøvd å ringe jeg. Tilogmed sendt dem bilder osv etterhvert som hun vokste til og aldri fått noe tilbakemelding eller svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mulig at oppdretters versjon er anderledes enn Enits, Argyros, men er det virkelig nødvendig å svare henne sånn? Det pleier liksom å være minst to sider av en sak, det er ikke nødvendigvis sånn at den ene er riktig og den andre feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mulig at oppdretters versjon er anderledes enn Enits, Argyros, men er det virkelig nødvendig å svare henne sånn? Det pleier liksom å være minst to sider av en sak, det er ikke nødvendigvis sånn at den ene er riktig og den andre feil.

Som regel er det tre, i denne storyen er det så mange sider at jeg blir svimmel. Sannheten ligger et stykke bortenfor. Jeg har ikke behov for å legge ut om alt i full offentlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det tre, i denne storyen er det så mange sider at jeg blir svimmel. Sannheten ligger et stykke bortenfor. Jeg har ikke behov for å legge ut om alt i full offentlighet.

Det er ingen som har bedt deg om å legge ut alt i full offentlighet heller, men siden heller ikke du VEIT sannheten, så trenger du jo ikke å svare Enits som om hun juger. Det kan like gjerne være denne "oppdretteren" som har gått i forsvarsposisjon, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har bedt deg om å legge ut alt i full offentlighet heller, men siden heller ikke du VEIT sannheten, så trenger du jo ikke å svare Enits som om hun juger. Det kan like gjerne være denne "oppdretteren" som har gått i forsvarsposisjon, sant?

Jeg svarer utifra det jeg vet, jeg. Som sagt har jeg ikke behov for å legge ut om alt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer utifra det jeg vet, jeg. Som sagt har jeg ikke behov for å legge ut om alt her.

Da er det ikke mye du vet :P Men blir for dumt om jeg må lete frem logger osv så du får tro hva du vil, eg vet med meg selv at jeg har gjort mitt. :)

Og uansett betyr det ikke shit, det som betyr noe er at nala finner et godt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer utifra det jeg vet, jeg. Som sagt har jeg ikke behov for å legge ut om alt her.

Og hvordan kan du vite at Enits ikke har prøvd å få tak i de? Jeg antar du har noe mer holdbart enn det at de sier at de ikke har hørt noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan kan du vite at Enits ikke har prøvd å få tak i de? Jeg antar du har noe mer holdbart enn det at de sier at de ikke har hørt noe?

Det dreier seg ikke bare om det. Men jo, jeg baserer meg på hva oppdretter forteller og velger å tro dem utifra hva de sier og hvordan. Men det spiller faktisk ingen rolle overhodet lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger lurer jeg på hvorfor du tok i mot Nala. Det er unødvendig å skrive sånt du skriver nå, bare fordi du stoler på en oppdretter, mer enn du stoler på Enits. Men ja, er vel fint å sitte på sin høye hest og rakke ned på andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at jeg syns Argyros fortjener en :flowers: ! Det du har gjort for Nala er helt fantastisk. Historiene rundt hva som har skjedd tidligere er jo egentlig ikke så himla viktig. Du har åpnet hjemmet ditt for en hund som egentlig var gitt opp. Og for det trenger du mange :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at jeg syns Argyros fortjener en :flowers: ! Det du har gjort for Nala er helt fantastisk. Historiene rundt hva som har skjedd tidligere er jo egentlig ikke så himla viktig. Du har åpnet hjemmet ditt for en hund som egentlig var gitt opp. Og for det trenger du mange :flowers:

Signeres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at jeg syns Argyros fortjener en :flowers: ! Det du har gjort for Nala er helt fantastisk. Historiene rundt hva som har skjedd tidligere er jo egentlig ikke så himla viktig. Du har åpnet hjemmet ditt for en hund som egentlig var gitt opp. Og for det trenger du mange :flowers:

Enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, jeg syns det var kjempebra at Argyros tilbød seg å ha Nala :)

Men jeg får en litt vond smak i munnen etter de siste postene her :hmm:

Er det meningen at vi skal "hylle" noen og rette pekefinger mot andre og rope bu?

Jeg er muligens naiv, men jeg tror faktisk at alle som har vært i kontakt med Nala har prøvd å gjort sitt beste for at Nala skulle ha det bra. Og da blir det feil i min verden å "henge" enkelte personer, mens andre blir "hyllet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muligens naiv, men jeg tror faktisk at alle som har vært i kontakt med Nala har prøvd å gjort sitt beste for at Nala skulle ha det bra. Og da blir det feil i min verden å "henge" enkelte personer, mens andre blir "hyllet".

:icon_clapping: Satt å tenkte på det der, men fant ikke riktige ord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvis du gidder og føler for det, kan vi godt få høre litt om hvordan det går :):whistle:

Det går veldig fint. :)

Nå har hun vært her i tre uker og jeg har fremdeles ikke fått noen overraskelser. Hun er tvers igjennom snill og myk og finner seg i alt når man bare får fortalt henne at hun skal ha ro i rumpa. At hun skulle finne på å vise aggresjon mot folk er for meg ganske utenkelig, men om hun har gjort det samme før som hun gjør her, så bunner det nok i en diger misforståelse. Når hun får en streng beskjed (f.eks. når hun helst vil fjase med Garm enn å ligge stille og jeg er striks i stemmen) så "valper" hun seg - kommer med en lekelabb, går ned i lekestilling, hiver seg over på ryggen og kan lekebite sånn halvveis. "Ikke vær så morsk 'a!" :lol: Dette har minsket noe, som regel bare velter hun over på ryggen og labber etter hånda mi når hun får beskjed om å legge seg. Når hun flyter over at glede går hun og henter tauknuta si og skal ha drakamp, logrer med hele seg og grumler og er superkjempeskummel, ordentlig V8 har hun! :lol: Det hender hun gjør dette i andre situasjoner også, hopper opp og grumler når vi skal ut f.eks.

Jeg har ikke sett noen tegn til ressursforsvar i noen som helst form - hun synes egentlig ikke andre trenger å ha det heller og prøver hardt å overbevise Garm om at pinner er mye morsommere når man deler. Han vet ikke helt hva han synes om det, han bare grumler videre mens Nala henger i andre enden. *fnis*

To ganger har hun vært på jakt. Første gangen var hun bundet i sele på utsiden av gjerdet mens vi jobbet med den nye inngjerdingen der ute. Hun rygget ut av sela (alt for stor) og skviste seg under gjerdet der geitene har dyttet det opp, prøvde veldig hardt å spise to kalkuner men lykkes heldigvis ikke (de kan fly, de). Hun fikk tygget såvidt på den ene, men den slapp unna med skrekken og et litt vondt bein (ingen permanent skade).

Andre gangen var vi på vei opp trappa for å gå inn, hun hadde på seg kjettingstrupen hun hadde med (ringene koblet sammen) og så stod geitene på toppen av trappa. Hun dro litt fremover, og der røk hele halsbåndet faktisk. :blink: Hun har (heldigvis) ikke helt kontroll på hvem hun skal prøve å fange når det flyr dyr til alle kanter. Lamaene ble redningen når hun satte fart i retning Pegasus, det var ikke populært og hun fikk plutselig noen som løp mot henne heller enn fra henne. Da var det i et øyeblikk mulig å nå gjennom med et brøl så jeg fikk tak i henne.

Jeg gleder meg til den nye sela hennes kommer, jeg - forhåpentligvis passer den. Tenker vi satser på sele som passer + lærhalsbånd. Jeg har IKKE lyst til at hun skal få anledning til å lære seg hva man kan gjøre når man først sikter seg inn og får tak i et av dyra. At det var et spørsmål om tid før det skjedde visste jeg jo, men jeg hadde liksom regnet med at det skulle være mer på grunn av min sviming..

Så lenge dyra står stille og hun er i bånd så går det helt fint med både geiter og lama, de kommer jevnlig bort for å "hilse" og da bare står hun og snuser. Fugler er mat, om de beveger seg eller ikke.

Hun er ikke 100% husren, men det kommer seg. Litt justering i mengde mat og tidspunkt (jeg pleier å gi like mye morgen og kveld, men da drakk hun veldig mye om kvelden) hjalp, samt å være innestengt på soverommet om natta. Der sover man nemlig, mens resten av huset blir partyparty og da husker hun visst plutselig at hun har gått hele natta uten å tisse. Å holde soveromsdøra lukket har løst det problemet, og siden vi har "dobbelt" soverom så er det mer enn nok plass.

Hun har ganske heftig separasjonsangst, og det kommer til å ta lang tid før man ser noen bedring, hvis det skjer overhodet. Jeg er aldri utenfor synsvidde, og går jeg på do eller i et annet lukket rom, så venter hun og følger med, eller blir med inn om hun får lov. Når hun blir gått fra (det vil si, når hun ikke kan verken se eller høre noen av oss), så tømmes både blære og tarm hvis det er noe som helst igjen der, og så vandrer hun hvileløst rundt og det virker nesten som om hun prøver å roe seg ned ved å finne på noe - det er ihvertfall ganske uorganisert og halvhjertet "pøbling", ting stjeles fra bordet men tygges ikke på, glass rives ned og så vandrer man mer. Hun rører ikke mat eller tyggebein og hun leker ikke. Når jeg kommer inn igjen sniker hun seg rundt og veksler mellom overlykkelig og helt flat.

Jeg synes det er veldig utrivelig at hun har det sånn, og heldigvis er det sjelden hun ikke kan være med ut, og så tar jeg heller småøkter her og der hvor jeg er rett på utsiden, hun får ikke være med på do og sånne ting.

Ute er det helt greit å bli gått fra, både i bånd og i "hundegård" (vi har jo ikke det, men et inngjerdet område). Tror nok ny eier er nødt til å ha hundegård, for selv om hun skulle være i et rom uten noe å ødelegge hvor det er lett å vaske, så har HUN det like ille.

Med de to andre hundene i huset er hun kjempefin. Hun leker mer enn gjerne med begge to, og de leker mer enn gjerne med henne. Det går røft for seg, men selv når jeg synes Garm er litt i overkant, så freser hun etter og skal ha mer. :lol: Inne er det fekte tenner og henge i halsskinnet som gjelder, det er ikke heelt lov (det er en del vann i stua som jeg synes kan holde seg i karene sine, f.eks.) men så er det så koselig å se på Garm som oppfører seg som en hund og ikke et eller annet rart, så det hender de får lov (yes, inkonsekvent der gitt). Jeg er slem og forskjellsbehandler, Argyr er det ikke lov å leke med inne, så stort er det ikke her. :P

Hun sover om natta, freser rundt ute, trekker i bånd når hun må på do og går forholdsvis greit resten av turen (i sele er hun en trekkmaskin). Er veldig glad i kos og deler gjerne ut susser. Er blitt mye flinkere til å sitte på rumpa fremfor å klatre. Er rolig inne så lenge hun har fått nok å gjøre (heldigvis krever hun ikke stort, og inngjerdet område er gull å ha), sover helst på gulvet men til nød i sofaen. Jeg oppfatter henne som det hun vel faktisk er jeg - en stor valp.

I skrive stund ligger hun og Garm halvveis innunder stuebordet og sover, snute mot snute.

Bilder og oppdateringer havner gjerne i bloggen, men kan jo slenge inn "noen" her også.

IMG_4514.jpg

IMG_4564.jpg

IMG_4570.jpg

IMG_4575.jpg

IMG_4582.jpg

IMG_4638.jpg

IMG_4671.jpg

IMG_4700.jpg

IMG_4747.jpg

IMG_4786.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...