Gå til innhold
Hundesonen.no

Nora og Ida, agilitytrening s 27


Ane
 Share

Recommended Posts

Er hun forsikret? Da ville jeg prøvd å sterilisert henne. Det er utrolig mange som får god effekt av dette :)

Ja, det er hun, men hun ble ikke forsikret før hun var rundt 6 mnd. Mener det var noen regler som sa at for at det skulle dekke de og de tingene måtte hun forsikres før 4 mnd.? Gjelder det også sterilisering? Er forresten hos Agria.

Jeg har tenkt litt på å undersøke det litt nærmere, men jeg har ingen kunnskap om det. Jeg mener jeg har hørt det kan gjøre dem verre også? Uansett, så er det jo noe jeg bør undersøke!

Takk for tips :)

Enig, det er verdt et forsøk. Jeg fikk ikke dekket mitt av agria, men synes ikke det var skrekkelig dyrt.

Hva kostet det? Hjalp det på din? Merka du en positiv forskjell? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 597
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, det er blitt en vane at det er rundt et år mellom hver oppdatering her inne ser det ut til!  Ida konkurrerer forsatt i agility, og gjør det veldig bra, som oftest en pallplass i hver konkurrans

Gledes oppdatering! Forrige uke tenkte jeg at jeg skulle introdusere Nora til ski og trekking. For å si det enkelt, hun var LIVREDD! Hun krøp sammen og lå seg på bakken, nekta å gå frem eller bak,

Jeg og Ida debuterte i agility hopp idag og slo til med en 3 plass av 11 startende! En vegring på slalom, hvor hundene fikk en sinnsyk fart inn i, og mange føk ut etter første pinne. Jippi! Så fantast

Posted Images

Hva kostet det? Hjalp det på din? Merka du en positiv forskjell? :)

Jeg gav litt over 3000 kr. Det har hjulpet enormt. Hun sleit veldig med hormoner og innbilt svangerskap som gjorde henne til et nervevrak. Hun ble en helt annen hund etter kastreringen og det var mulig å "komme mer inn" til hunden og få kontakt. Det hadde nok endt med avlivning hvis jeg ikke hadde kastrert henne. Det var absolutt ingen kjapp løsning, men det har vært et veldig godt redskap.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav litt over 3000 kr. Det har hjulpet enormt. Hun sleit veldig med hormoner og innbilt svangerskap som gjorde henne til et nervevrak. Hun ble en helt annen hund etter kastreringen og det var mulig å "komme mer inn" til hunden og få kontakt. Det hadde nok endt med avlivning hvis jeg ikke hadde kastrert henne. Det var absolutt ingen kjapp løsning, men det har vært et veldig godt redskap.

Søkte litt etter priser på nettet og da ligger alle på rundt 6000-7000. Synes det er dyrt om jeg ikke får dekka det. Det er jo mer enn hva hun kosta :P Men jeg får se litt mer på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er hun, men hun ble ikke forsikret før hun var rundt 6 mnd. Mener det var noen regler som sa at for at det skulle dekke de og de tingene måtte hun forsikres før 4 mnd.? Gjelder det også sterilisering? Er forresten hos Agria.

Jeg har tenkt litt på å undersøke det litt nærmere, men jeg har ingen kunnskap om det. Jeg mener jeg har hørt det kan gjøre dem verre også? Uansett, så er det jo noe jeg bør undersøke!

Jeg fikk 75 % dekket da det var anbefalt hos veterinær. Jeg har fått en helt ny hund. Jeg har ikke hatt de samme problemene som deg, men hun hadde mye hormonforstyrrelser som fikk utslag på tempramentet i perioder.

Jeg hadde absolutt prøvd det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gledesoppdatering! (Liten for dere, men stor for oss(meg!) :)).

Forrige uke så var jeg og Nora på tur på et fjell like ved her vi bor. Vi gikk opp den bratteste og hardeste veien, hvor Nora har gått en del ganger med samboeren min de siste ukene. Det er greit å jogge bort og litt oppover til å begynne med, før det blir veldig kupert og bratt, før det blir veldig bratt på slutten. Så bratt at man må klatre med armer og bein. Vi møtte en del folk oppover, og passerte vel 2 hunder på vei opp. Tok Nora litt ut av stien når de passerte. Hun er veldig ivrig etter å nå dem. Vel oppe tar vi en fin pause, før vi begynner å gå ned igjen. Midt i det bratteste er det et lite område hvor det er litt mindre bratt, og vi måtte vente der for at noen skulle få gå opp før vi gikk videre ned. De hadde med seg to hunder, en liten blanding og en lagotto. De fikk hanka inn lagottoen, men ikke den andre. Den kom løpende bort til oss, og jeg kjente jeg ikke var helt sikker på hva jeg skulle gjøre, men valgte å ikke gjøre noe(løfte Nora vekk, eller holde henne unna/for kjeften ol.) i og med at de var de som brøt båndtvangen og ikke jeg. Hunden kom bort til Nora, og jeg sørga for løst bånd og prøvde å holde oss litt i bevegelse. Men det gikk veldig fint! Nora tullet ikke i det hele tatt. Hun logra ikke, men hun var heller ikke stiv, hadde ikke bust, flekka ikke tenner. Ingenting. Hun bare snuste tilbake og var rolig. Den lille hunden gikk litt vekk, og kom tilbake 1-2 ganger til, og det gikk helt fint.

Det var så deilig å se at Nora kunne oppføre seg rolig med meg på tur også! Hun er jo oftere normal i møter med andre hunder/mennekser med samboeren min, og det var derfor kjempe kjekt å oppleve dette. Det er ikke ofte hun får møte hunder på tur, fordi jeg ikke stoler på henne, men løse hunder kan jeg ikke kontrollere, og da tenker jeg egentlig bare "**** og, la de få hilse og se hva som skjer". Hun har aldri køddet med hunder som kommer løse mot henne. Hun reagerer bare på fremmede hunder når den andre er i bånd også. Noen grunn til det?

Senere i uken hilsa hun også på en mann på tur. Han ville hilse, og jeg sa hun var litt usikker, og han snakka fint med henne. Det er noe som har gjort henne veldig usikker før, og resultert i knurring/bjeffing og flekking av tenner, men nå stod hun i ro, dog med halen mellom beina, men han fikk klappe på henne uten problemer. Flink hund!

:)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har igjen en gledesoppdatering jeg!

Denne gangen handler det om Nora og pappas eldste hund, Ani, som Nora siden hun var 5 mnd. har hatet! Om Ani er i hennes øyesyn, slipper hun henne aldri med blikket, stirrer, løper etter henne, og glefser etter henne titt og ofte(hun får ikke lov). De sloss en gang når Nora var vel 5mnd. Jeg tror det hele bunner i at Ani beit Nora en gang Nora løp inn i buret hvor Ani lå med et griseøre. Nora var da 12 uker eller noe. De to har aldri etter Nora var 5 mnd. vært ok å ha i lag. Jeg har alltid måttet ha på Nora bånd og passet på alt og alle 130% hele tiden. Nora var umulig å blokke og hun var helt besatt av Ani og vek henne ikke med blikket i 1/1000 sekund.

Nå er pappa på jakt i Sverige, og Ani som er passert 12 1/2 har vært hos mamma og min søster. Forrige fredag var de dritt lei. Ani er helt utrolig irriterende å ha i hus. Hun stjeler all mat! Hun hopper opp på kjøkkendisken, stuebord, åpner døren til bosset, graver i handleposer, river opp sekker om de har noe matpakke igjen ol. Ja, alt som kan lukte godt undersøkes og spises! Hun er også blitt veldig "gi ****" og har ingenting i mot å legge fra seg nummer 2 inne, eller 1 meter utenfor døren på terrassen. "Her var det fint, *sette seg til*".

Dermed sa jeg at vi kunne prøve å ha henne en dag eller to, men at jeg tvilte på det ville gå med Nora i samme leilighet. Fredag henta vi henne, og hun er her enda, 6 dager etter! Jeg kjøpte en munnkurv til Nora fredagen, bare for sikkerhetsskyld på begynnelsen, men hun roet seg veldig fort, og munnkurven gikk av. Og det har ikke vært noe stort problem i det hele tatt! Hun kan "jakte" på Ani om Ani hopper og danser når hun skal få mat, men da går jeg hardt inn, og det tolererer jeg ikke i det hele tatt. Ellers går de kjempe fint sammen! Nora er nok helt dum på hundespråk, for når Ani knurrer på henne og småglefser når hun sover, og Nora snuser på henne, så bare begynner Nora å logre og står der enda og lukter. Da må jeg inn å sende henne vekk, for hun skjønner det rett og slett ikke overhode.

De går sammen på natten, men med døren vår inn til soverommet åpent, slik vi hører om det er noe. Ingenting, men så pleier Nora sove ved siden av sengen vår og Ani på sofaen. Når vi er på jobb, er de adskilt.

På tur sammen er de helt herlige! De går helt oppi hverandre, lukter på de samme stedene, og det har aldri vært noe knuffing eller tull. Og jeg merker veldig på Nora at hun liker å ha besøk, selv om det er Ani. Hun logrer ofte(ikke at hun ikke gjør det ellers), men hun logrer når hun snuser på Ani og når de snuser på hverandre. Hun spiser også mye bedre, i og med at nå får hun litt "konkurranse".

:D :D :D

255n9k9.jpg

10p35l1.jpg

2cfsb9y.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Her er en film fra da jeg og Nora gikk uoffisiel LP, rekruttklasse på sonenmesterskapet i oktober i år :)

Vi var ikke påmeldt, og skulle egentlig ikke gå. Vi hadde ikke trent på lenge, og lineføringa er blitt skikkelig drit. Men største problemet var at hun ALDRI klarer å konsentrere seg om meg om det er hunder i synsrekkevidde, og det ville det jo være her. I massevis.

Men i og med at Marie, Heidi og Anette mente jeg burde gå, og bare hoppe i det, og de to sistnevnte tvingte meg, så måtte vi jo prøve.Og dermed så ble vi vist påmeldt i rekruttklasse. Eh, hvilke øvelser er det? *Plystre*

MEN! Det gikk over all forventning! Lineføringa er dårlig, men de andre er jeg knall fornøyd med!

Tannvisning: 8(Hun hopper opp for å hilse. Ingen usikkerhet. Hadde ikke hilst på Marie før det. Veldig veldig fornøyd!) Tannvisning ble dessverre ikke filma.

Lineføring: 6(Ikke en fin lineføring. Nora var ikke så konsentrert og ville heller bare gå tur. Jeg ser også at jeg holder båndet veldig stramt, men det fordi Nora vil gå lengre frem. Trening trening her! Har dog noen fine innslag, og sitter seg når hun skal. Hun er flinkere enn hva jeg ville trodd med hunder til stedet)

Innkalling fra sitt: 7(Jeg hadde på langline for sikkerhetskyld, og da får de maks 7. Innkallingen var ellers perfekt, i følge dommer, og en 10, hadde det ikke vært for langlina. Litt kjipt, men jeg liker å være på den sikre siden. Veldig fornøyd med at hun kom til meg, og ikke ble forstyrra av mennesker og de få hundene som var ute(en del ble tatt i bilene for Noras skyld).

Dekk fra holdt: 10(Perfekt om jeg skal få si det selv! Lykke :D)

Enkelt dekk: 5(Her velger jeg å ha på henne leiebåndet som liten sikkerhet om hun skulle stikke, og dermed får man ikke mer enn 7. Hun reiser seg også etter 50-55sekunder, dessverre. MEN jeg er mest fornøyd med denne øvelsen faktisk! Vi har aldri, aldri trent på enkeltdekk i mer enn 15 sekunder, og her lå hun i 50-55 uten at jeg sa noen ting. Utrolig fornøyd med lille dyret!

Helthet: 9,5

Totalt fikk vi 76 poeng, og kom på 3 plass av 10 startende! Super fornøyd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massiv bildeoppdatering!

Vinter 2011/2012

IMG_274400.jpg

Nora er barnevennlig hun! :heart: Det er få hun liker bedre enn småkusinene mine på 9 og 11.

IMG_274000.jpg

IMG_263900.jpg

Sommer 2012

IMG_368600.jpg

IMG_367800.jpg

IMG_367500.jpg

IMG_349100.jpg

IMG_366900.jpg

Veldig heldig med bildet! hahah

IMG_363100.jpg

Flaggermus!

IMG_362900.jpg

Kan se fin ut også!

IMG_362800.jpg

Av og til...

IMG_361900.jpg

...

IMG_361600.jpg

Gjemsel. Nora teller...

IMG_348900.jpg

IMG_345100.jpg

IMG_3354.jpg

IMG_3352.jpg

IMG_3316.jpg-

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp igjen litt valpe bilder jeg!

IMG_0257p.jpg

Nora 8 uker.

IMG_0238-1.jpg

"Redd meg". Bildet sier alt om hvor liten, usikker, og bekymret hun var når jeg fikk henne hjem. Men tanken var aldri å levere henne tilbake. Heldigvis!

englenorap.jpg

HVEM KAN MOTSTÅ DET HER BLIKKET??

IMG_0457.jpg

IMG_0807.jpg

IMG_0793.jpg

Kose bamseeeeeen

IMG_0784.jpg

Før Nora begynte å haaate Ani. Tante Ani er snill og leker med barnet.

IMG_0759.jpg

Bamsen er min beste venn

IMG_0710-1.jpg

Nesten så jeg savner valpetiden!

IMG_0469.jpg

MiniNora!

IMG_0461.jpg

IMG_0413.jpg

IMG_0406.jpg

Babyrompe <3

IMG_0279.jpg

IMG_0259.jpg

IMG_0250.jpg

IMG_101100.jpg

IMG_1121.jpg

Nora i verste jypling tid med slosskade på nesen! Fortjent..

Ææææ, ble veeeeldig valpesyk gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Haha! Ja, blir noe slikt!

Idag har vi gått på tur med nye "retrieverkobbelet". Da var det ikke så lett å dra mot passerende hunder, fordi da fikk man ikke puste fikk Nora erfare. Var plutselig ikke så mye "guts" i henne. 1-0 til Ane! Ellers så trente vi litt på turen, men hun var ikke så gira, og det ble veldig kort utgangsstilling trening, men mye "gå fint(ikke dra i båndet)" hele veien hjem. Blitt veldig flink! Tidligere har jeg bare latt henne ligge i selen, og brukt magebelte, men nå kan hun gå fint om hun får beskjed også. *

Imorgen kommer mitt nye 60D kamera, så da blir det nok noen nye bilder/filmer av ungen min! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hjemme fra julefeiring i Sunnfjord!

Nora hadde vært kjempe flink uken pappa passet henne hun! Hun hadde vært litt plagsom og masete på vorstehhundene første dagene, men etter det hadde hun blitt kjempe flink og slutta med det. Hun var på topp i løpetiden de første dagene pappa fikk henne også. Hun hadde hilst på søsteren sin, som bor rett nedenfor pappa, og Nora hadde oppført seg veldig bra. Søsteren hadde derimot glefset etter Nora to ganger.

Nora hadde og møtt en av hundene fra vorstehoppdrettet og de hadde lekt og kost seg skikkelig mye. De har hilst før og det har gått bra, og ikke bra. Nå hadde de vist lekt og kost seg og bare hatt det fint. Pappa hadde også hatt Nora løs på skogsturer, og det hadde gått kjempe fint. Hun holder seg i nærheten, løper med de andre og kom fint på innkalling.

Alt i alt så hadde hun bare vært kjekk å passe, og jeg tror pappa er blitt mye mye mer glad i henne enn han var før. Han har jo sett litt av dillene, og sagt at hun gjerne burde vært avlivet, men nå ser han på henne på en helt annen måte og sa at hun hadde blitt en del av gjengen, og at hun ville nok savne de når hun kom tilbake til oss. Hehe :) *
----

Er det forresten noe i det at de blir roligere etter andre løpetid? Nora var ferdig med sin andre løpetid rett før jul, og i jula har hun vært kjempe rolig og bedagelig i hus. Hun er det til vanlig og, hjemme, men på besøk, og med de fire andre hundene i samme hus, har hun alltid vært rastløs og ikke lagt seg ned for å hvile. Nå i jula har hun lagt seg ned nesten hele tiden, og slappa av og sovet. Hun har nesten virket veldig trøtt hele tiden inne, men ute har hun løpt og frest rundt. Kan de ha med overstått løpetid å gjøre?

Idag har hun bare vært på to korte tisseturer i hagen, og har ellers bare ligget og sovet/hvilt i gangen. Ingen tassing, leking med leker, tygging av bein ol. Jeg er syk, så har ikke blitt noe tur idag.


(Kopiert fra AN posten min).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at ting går bedre!

Det har vel noe med å bli voksen å gjøre, ja - Delta falt inn i samme taktene mellom andre og tredje løpetid (i høst en gang), og nå føles det nesten ikke som om jeg har hund når vi er inne. Er ganske så deilig etter en lang og heftig valpetid. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at ting går bedre!

Det har vel noe med å bli voksen å gjøre, ja - Delta falt inn i samme taktene mellom andre og tredje løpetid (i høst en gang), og nå føles det nesten ikke som om jeg har hund når vi er inne. Er ganske så deilig etter en lang og heftig valpetid. :ahappy:

Hun har vært veldig rolig i hus hos oss "alltid", men synes hun er enda mer "usynlig" nå, og på besøk har hun før ikke vært så rolig som hun var i jula, til tross for masse folk, hunder og styr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Mayah har blitt mye roligere og mer bedaglig etter den 3. løpetiden, og de to er jo ikke langt fra hverandre i alder. Er mye mulig at Nora er blitt mer voksen :)

Hun har bare hatt løpetid to ganger :) Men ja, var veeeeldig rolig, ble litt bekymra, i julen, selv med de andre hundene til stede, og ikke sitt eget "hus".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg og Nora sykla 7,2km i tykk tåke. Ikke noe kjekt vær, men vi hadde dog nesten hele grusløypa for oss selv, og det er jo kjekt! hehe :)

Håper vi får tatt en tur på hytta i helgen, slik vi kan snørekjøre litt :D Hun er skikkelig flink trekkhund altså! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Var på hytten helgen etter forrige post, og her er film fra det.


Nora er, og har alltid vært veldig giret på å trekke. Jeg har foreløbig bare syklet, snørekjørt og prøvd henne i spann for gøy, men mulig hun blir brukt mer aktivt og målrettet i trekk fremover. Når jeg får råd nok, så skal jeg kjøpe meg en Kickbike, og være med huskygjengen på treningene dems på Bontveit og i Hordnesskogen. Hun får også prøve å gå i spannet dems, men jeg tenker jeg skal trene henne litt bedre opp før vi setter henne inn der.

Huskygjengen er Toril og Geir, og dems 10 siberian huskyer, som bor 3 km. fra oss, hvor jeg nettopp har bodd hos og passet hundene i 9 dager. Skal bort igjen neste helg og passe dem fra fredag til søndag. Bare kjekt! :)

Har blitt venninne med en jente som er like gammel som meg, gjennom huskygjengen også, som også er med å trener med sine to siberians med kickbike. Kjekt å finne noen på egen alder som også kjører kickbike :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...