Gå til innhold
Hundesonen.no

Nora og Ida, agilitytrening s 27


Ane
 Share

Recommended Posts

Så mange fine bilder, og så skjønn lille ida er :wub::)

Jeg har hatt 3 hunder som spiser på alt og gjerne sluker ting som absolutt ikke skal slukes. Det har alltid gått bra, det verste vi har vært igjennom er vell mageknip, som kan være ille nok, men ikke farlig da i det minste. Jeg vet jo at det kan gå galt også, men stort sett så gjør det ikke det, pluss at de gjerne blir litt mer kresne med alderen, så jeg ville ikke gjort noe med spising på ting utover og lære inn slipp/bytte og evt tren kontakt osv som gjør deg gøyalt og dermed gjør det lettere for deg og avbryte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 597
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, det er blitt en vane at det er rundt et år mellom hver oppdatering her inne ser det ut til!  Ida konkurrerer forsatt i agility, og gjør det veldig bra, som oftest en pallplass i hver konkurrans

Gledes oppdatering! Forrige uke tenkte jeg at jeg skulle introdusere Nora til ski og trekking. For å si det enkelt, hun var LIVREDD! Hun krøp sammen og lå seg på bakken, nekta å gå frem eller bak,

Jeg og Ida debuterte i agility hopp idag og slo til med en 3 plass av 11 startende! En vegring på slalom, hvor hundene fikk en sinnsyk fart inn i, og mange føk ut etter første pinne. Jippi! Så fantast

Posted Images

Så mange fine bilder, og så skjønn lille ida er :wub::)

Jeg har hatt 3 hunder som spiser på alt og gjerne sluker ting som absolutt ikke skal slukes. Det har alltid gått bra, det verste vi har vært igjennom er vell mageknip, som kan være ille nok, men ikke farlig da i det minste. Jeg vet jo at det kan gå galt også, men stort sett så gjør det ikke det, pluss at de gjerne blir litt mer kresne med alderen, så jeg ville ikke gjort noe med spising på ting utover og lære inn slipp/bytte og evt tren kontakt osv som gjør deg gøyalt og dermed gjør det lettere for deg og avbryte.

Takk for det! :)

Ja, det er nok vanlig, ble bare så redd da det skjedde, og hun spiser alt hun kommer over! Er blitt så hinsides glad i henne jo :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

null_zps54f0e4c5.jpg

Ida tok alt med stor ro, her mens mamma betaler.

Ida og Nora har vært hos veterinæren idag. Ida fikk 12 ukers vaksine og chip, mens Nora fikk sin årlige vaksine. Nora var som vanlig flink og grei hos den nye veterinæren. Stresser mens det er Ida sin tur, men ligger på gulvet.

Ida veide 8,4kg
Nora 15,1kg(skal ned 1 kg).


Ida var helt herlig. Stod på bordet som en dronning, fikk ID-chip og vaksine uten et knyst og sovnet på bordet mens helsebøkene ble fylt ut. Veldig flink valp, og de likte henne veldig godt.

Litt rar vet. dog, som da jeg sa vi ble positivt overrasket over hvor greit det går mellom dem pga. Nora, sa "Bare vent til den lille blir kjønnsmoden, da blir det nok anderledes..". Er det normalt å svare slik? Jeg synes det var skikkelig teit sagt jeg. Hun sa også at Ida ville bli stor så hun måtte vi virkelig passe på når hun ble voksen så hun ikke beit noen, fordi hun var så ivrig på godbitene hun fikk. Ble litt "Ehh" rett og slett :P

Men de var veldig greie(ellers), og vi fikk rabatter på Ida. Sikkert fordi hun var så søt :wub:
----
Ida er også blitt forsikret i Agria og NOX registrert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

null_zps54f0e4c5.jpg

Ida tok alt med stor ro, her mens mamma betaler.

Ida og Nora har vært hos veterinæren idag. Ida fikk 12 ukers vaksine og chip, mens Nora fikk sin årlige vaksine. Nora var som vanlig flink og grei hos den nye veterinæren. Stresser mens det er Ida sin tur, men ligger på gulvet.

Ida veide 8,4kg

Nora 15,1kg(skal ned 1 kg).

Ida var helt herlig. Stod på bordet som en dronning, fikk ID-chip og vaksine uten et knyst og sovnet på bordet mens helsebøkene ble fylt ut. Veldig flink valp, og de likte henne veldig godt.

Litt rar vet. dog, som da jeg sa vi ble positivt overrasket over hvor greit det går mellom dem pga. Nora, sa "Bare vent til den lille blir kjønnsmoden, da blir det nok anderledes..". Er det normalt å svare slik? Jeg synes det var skikkelig teit sagt jeg. Hun sa også at Ida ville bli stor så hun måtte vi virkelig passe på når hun ble voksen så hun ikke beit noen, fordi hun var så ivrig på godbitene hun fikk. Ble litt "Ehh" rett og slett :P

Men de var veldig greie(ellers), og vi fikk rabatter på Ida. Sikkert fordi hun var så søt :wub:

----

Ida er også blitt forsikret i Agria og NOX registrert.

Den først kort fortalt at nyt det som er nå for det kan fort forandre seg når Ida blir kjønsmoden. Det kan bli en kamp mellom Nora og Ida fordi Ida er psykisk sterkere enn Nora. Men ta det når/hvis det kommer. Det er noe jeg også hadde stusset over hvis ejg ikke hadde opplevd det selv. Nå så vet jeg at disse ingene kan skje og nyter hundelivet til det skjer.

Bitingen. Tja skal du ha små barn i huset så er det greit at hunden ikke er alt for ivrig på å spie godbiten. Aa mens den igger på fingrene og hunden tar fingrene og godbiten. Egene barn lærer fort men har du egene barn kommer det også fremmede barn og der kan konflikten gjerne oppstå.

Syntes det høres ut som dere har det top nå og at Nora har godt av en valp i uset. Håper iderlig at Nora gjør spådommene til skamme og skjønner at tiden er moden for å "abdisere" når tiden kommer. San at du slipper båk mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den først kort fortalt at nyt det som er nå for det kan fort forandre seg når Ida blir kjønsmoden. Det kan bli en kamp mellom Nora og Ida fordi Ida er psykisk sterkere enn Nora. Men ta det når/hvis det kommer. Det er noe jeg også hadde stusset over hvis ejg ikke hadde opplevd det selv. Nå så vet jeg at disse ingene kan skje og nyter hundelivet til det skjer.

Bitingen. Tja skal du ha små barn i huset så er det greit at hunden ikke er alt for ivrig på å spie godbiten. Aa mens den igger på fingrene og hunden tar fingrene og godbiten. Egene barn lærer fort men har du egene barn kommer det også fremmede barn og der kan konflikten gjerne oppstå.

Syntes det høres ut som dere har det top nå og at Nora har godt av en valp i uset. Håper iderlig at Nora gjør spådommene til skamme og skjønner at tiden er moden for å "abdisere" når tiden kommer. San at du slipper båk mellom dem.

Har det skjedd noe med teksten din? Vanskelig å lese for er så mye manglende bokstaver?

Men ja, selvsagt vet jeg det kan endre seg, men jeg synes da det var veldig rart å svare med når jeg sa vi var så glade for at det hadde gått fint hittil :)

Og hun tar ikke godbiter stygt/bruke ikke tennene :) Hun er bare ivrig og matgal. Og hun er 13 uker, det er jo noe vi trener på om hun blir voldsom på godbiter.

Synes bare begge deler var litt rart å komme med første gang vi er der. Men kanskje det er normalt :P Synes ikke det var noe koselig i allefall :P Kunne kanskje kommet med en "så bra det går fint, men det kan endre seg med tiden", istedet for "bare vent...!". :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har det skjedd noe med teksten din? Vanskelig å lese for er så mye manglende bokstaver?

Men ja, selvsagt vet jeg det kan endre seg, men jeg synes da det var veldig rart å svare med når jeg sa vi var så glade for at det hadde gått fint hittil :)

Og hun tar ikke godbiter stygt/bruke ikke tennene :) Hun er bare ivrig og matgal. Og hun er 13 uker, det er jo noe vi trener på om hun blir voldsom på godbiter.

Synes bare begge deler var litt rart å komme med første gang vi er der. Men kanskje det er normalt :P Synes ikke det var noe koselig i allefall :P Kunne kanskje kommet med en "så bra det går fint, men det kan endre seg med tiden", istedet for "bare vent...!". :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sikkert litt klønete sakt fordi dem skal gjøre en jobb med andre ting men samtidig ville nevne det. Det er ikke alle som har gangsynet når det gjelder hund og hun syntes det var verdt å nevne for dere. det står ikke stemplet tydelig på oss hva vi bør passe på og hvilken kunnskap vi har inni osss eller hvilket nettverk vi har rundt oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bare begge deler var litt rart å komme med første gang vi er der. Men kanskje det er normalt :P Synes ikke det var noe koselig i allefall :P Kunne kanskje kommet med en "så bra det går fint, men det kan endre seg med tiden", istedet for "bare vent...!". :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Litt rar kommentar fra vet ja, men det er dessverre noen av de. Veterinæren som korrigere min 12 u gamle valp fysisk og ba meg oppsøke adferdsterapeut fordi valpen kødde i tennene har vi ikke vært til flere ganger. Og med mindre hunden min holder på å dø, får ikke vedkommende noensinne ta i en av mine hunder. De aller fleste veterinærer kan lite om adferd, med mindre de har en interesse for det utenom studiene. Såvidt jeg vet, er det lite om hunder og adferd i løpet av vet.studiet :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rar kommentar fra vet ja, men det er dessverre noen av de. Veterinæren som korrigere min 12 u gamle valp fysisk og ba meg oppsøke adferdsterapeut fordi valpen kødde i tennene har vi ikke vært til flere ganger. Og med mindre hunden min holder på å dø, får ikke vedkommende noensinne ta i en av mine hunder. De aller fleste veterinærer kan lite om adferd, med mindre de har en interesse for det utenom studiene. Såvidt jeg vet, er det lite om hunder og adferd i løpet av vet.studiet :)
Fristet ikke til gjengang nei, da vi har andre greie og flinkere veterinærer vi kan gå til. Men dette er like ved oss, så håpte på at de var greie :) Altså, de var jo det, men litt mye rart med hun veterinæren synes jeg. Sa litt andre ting og, og virka som om hun mente hun viste alt om Nora fordi hun hadde hatt BC en gang. "Ja, det er jo en BC.." Var svaret på alt jeg sa om Nora :P ------ Men fikk kjøpt noe som forhåpentligvis skal hjelpe for analkjertlene til Nora da. Noe pellets hun skal få i maten sin. Det var vist ganske nytt, så de hadde ikke fått så mange tilbakemeldinger, men kosta ikke så mye så vi prøver :) Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er det nå så rart, egentlig? Det ER jo faktisk ikke helt uvanlig at kjemien mellom hunder som bor sammen endrer seg i forbindelse med kjønnsmodning. Det er selvsagt supert at det fungerer så bra nå, men det er ikke dermed sagt at det vil vare, og jeg ser ikke problemet med at veterinæren påpeker dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er det nå så rart, egentlig? Det ER jo faktisk ikke helt uvanlig at kjemien mellom hunder som bor sammen endrer seg i forbindelse med kjønnsmodning. Det er selvsagt supert at det fungerer så bra nå, men det er ikke dermed sagt at det vil vare, og jeg ser ikke problemet med at veterinæren påpeker dette.

Man kan vel alikevel uttale seg høflig til en betalende kunde? :)

Mulig jeg har feiltolket noe, men jeg forsto det slik at Ane oppfattet det som om vetrinæren var noe uhøflig/ufin. Og det hadde jeg og reagert på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel alikevel uttale seg høflig til en betalende kunde? :)

Mulig jeg har feiltolket noe, men jeg forsto det slik at Ane oppfattet det som om vetrinæren var noe uhøflig/ufin. Og det hadde jeg og reagert på.

Det er klart, og om det var det som var saken er jeg enig i at de bør formulere seg sånn at de ikke oppfattes som ufine. :)

Ida er kjempesøt, AH er trivelige hunder har jeg inntrykk av! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel best å ikke ta sorgene på forskudd og bare ha et normalt hundehold hvor hundene har sine plasser og vet hva som kreves av de? :) Rutiner liker jo bikkjelusker godt!

Forøvrig ville jeg overhodet ikke vært nervøs for at ivrig godbitspising som valp = biting som voksen. Herregud noe så teit å si :P Valpen min var helt idiot som valp - hun beit og beit og glefsa i seg det meste hun kom over. Hun beit meg til blods hvis jeg holdt godbiten feil :P Som voksen har hun fullstendig aversjon mot biting på ting som er myke, hun synes f.eks sånne myk-plast baller er ubehagelige å ha i munnen (fordi de minner om hud) og hun spytter ut fingre og hender om de havner i munnen på helle (dytter ut med tunga :P ). Så dontcha worry 'bout a thiiiiing, dontcha worry bout a thiiiing no - no - nooooo! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart, og om det var det som var saken er jeg enig i at de bør formulere seg sånn at de ikke oppfattes som ufine. :) Ida er kjempesøt, AH er trivelige hunder har jeg inntrykk av! :)
Som jeg skrev litt lengre oppe så var det måten det ble sagt på jeg reagerte på :) Hun kunne fint sagt det er noe å passe litt på senere når Ida er blitt kjønnsmoden, men å le av at jeg er fornøyd nå og ber meg "bare vente" til de begynner å sloss syntes jeg var veldig rar måte å si det på synes jeg.

Det er vel best å ikke ta sorgene på forskudd og bare ha et normalt hundehold hvor hundene har sine plasser og vet hva som kreves av de? :) Rutiner liker jo bikkjelusker godt! Forøvrig ville jeg overhodet ikke vært nervøs for at ivrig godbitspising som valp = biting som voksen. Herregud noe så teit å si :P Valpen min var helt idiot som valp - hun beit og beit og glefsa i seg det meste hun kom over. Hun beit meg til blods hvis jeg holdt godbiten feil :P Som voksen har hun fullstendig aversjon mot biting på ting som er myke, hun synes f.eks sånne myk-plast baller er ubehagelige å ha i munnen (fordi de minner om hud) og hun spytter ut fingre og hender om de havner i munnen på helle (dytter ut med tunga :P ). Så dontcha worry 'bout a thiiiiing, dontcha worry bout a thiiiing no - no - nooooo! :flowers:
Enig. Ene gangen jeg er så glad hos veterinæren med fin valp så bare mååå de komme med noe :P haha. Neida, de kjenner oss ikke fra før av, men unødvendige kommentarer. Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag var Ida 13 uker. 8,5kg.

Den dagen var vi på Idas første og andre busstur. Og de gikk strålende! Hun var så flink og satt på gulvet selv, og gikk av bussen selv også.

Vi tok buss fordi vi skulle gå på tur med @MegaMarie og Tidi :) Jentene løp løse nesten hele tiden på grusvei og skogssti. Tidi var blitt stor jente og ville ikke leke med baby Ida, men Ida løp etter henne alt hun orket alikevel. Når Ida ble for innpåsliten gav Tidi fint beskjed om å kutte ut.

Vi tok buss hjem og jeg pakket til hyttetur mens Ida ladet batteriene igjen.

Vi kom oss av gårde i 6 tiden med Nora og Ida, og var innom pappa å hentet med oss en vorstehhund, Mia. Vi var oppe på parkeringen ved 23 tiden, og derfra er det 1,5km på ski opp til hytten. Nora og Mia dro meg og samboer mens Ida gikk løs.

Lørdagen kom vi oss sent ut, og var ikke på tur før 16. Vi gikk 5km til et vann og hadde pause der, før vi kjørte hjem igjen. Ida gikk hele turen selv, løs. Vi hadde med sekk om hun ble sliten, men det så vi aldri antydninger til. Hun løp forran, ved Nora, ved meg, og løp mellom meg og samboer hele veien.

Lørdagskveld var vi ute sent og gikk fottur på den harde snøen mens alle tre jentene løp løse.

Søndag dro vi på samme tur som lørdagen, og Ida fikk denne dagen også hele turen selv. Vi hadde litt mer stopp denne dagen, fordi vi møtte en del folk i løypa.

Ida virker til å se an hunder vi møter, før hun går bort eller ikke. Forrige uke møtte vi en golden hann og den løp hun fint bort til. Den var kjempe grei. På søndag kom det en person med en hund som virka litt anspent og stressa over oss. Ida var løs og jeg prøvde å rope henne inn, men hun bare så på den, og fant ut at den ville hun ikke hilse på. Flink jente!

Søndags kveld kjørte vi de 1,5km ned til bilen og dro hjem med tre slitne hunder.

Fredag kjøpte jeg med GoPro Hero3+ silver og dette prøvde vi en del i helgen. Fulgte ikke med noen fester så vi bare holdt det i hånden. Hleder meg til å bruke det fremover!

:) Ida er kjempe grei enda, og er veldig relax. Igår da vi leverte Mia tilbake, så snakka vi litt med pappa utenfor i veien hans, og da bare la hun seg ned å vente på at vi skulle bli ferdig. Det er midt i Bergen sentrum.

Noen bilder fra helgen:

Postet bilde

Fått ny sele som nesten er for liten

Postet bilde

Venter på bussen

Postet bilde

På bussen

Postet bilde

Mest interressert i å se på det MENNESKET(:D!!) som satt der inne

Postet bilde

Hviler med pappa før tur på lørdag

Postet bilde

Tur lørdag

Postet bilde

Postet bilde

Etter tur lørdag

Postet bilde

Tur søndag. Nora <3

Postet bilde

Maaaaaaat

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

Meg og Ida :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet bilde

Ut på tur med jentene i går kveld

Postet bilde

Best å gå tett med Nora i bråkete tunnellen

Postet bilde

Nesten hjemme igjen

Postet bilde

Ida sovnet på badegulvet mens jeg dusja

Postet bilde

Ida snek seg opp i sengen siden pappa var på jobb. Hjertet mitt!

Postet bilde

Var litt gal før hun sovna! Haha

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bilder fra de siste dagene.

null_zps94e1a03a.jpg

Ida tok det helt med ro på middagsbesøk hos farmor. Var farmors skygge når hun lagde mat, og sove med mine bein når vi spiste. Utrolig behagelig! Pappa spurte om hun var dopa :P

null_zps7e4771e8.jpg

Venterommet hos veterinæren

null_zpsa652294d.jpg

Inne hos veterinæren. Sove litt her og.

null_zps12a2ca34.jpg

Jentene settes i hundegården etter en luftetur når jeg kommer hjem, og står der i ca en time, til samboer kommer hjem og tar de med seg inn :) Fin tillvenning for lillemor.

null_zpsbda6c406.jpg

Ida ville ha ølet til en venninne

null_zps6c312bba.jpg

Nora skal alltid kose med besøk hun kjenner

null_zpsd8daae69.jpg

Vi var innom samboers jobb i går, mens han skulle fikse noe. Ida syntes det var kult, og lå å studerte pappa.

null_zps33c2c762.jpg

Og så sovnet hun. Så utrolig behagelig valp! Dette var på et maskinverksted med mye lyder osv. Står vi på samme sted i 5 minutt, så legger hun seg alltid for å sove :P

null_zps4ac05144.jpg
I bursdagsbesøk hos foreldrene til samboer i går.

null_zps2494406d.jpg

Sove litt i bursdagsbesøk

null_zps5a45446c.jpg
Nora har fått seg hurrta dekken :)

-----

null_zps04e2f507.jpg

En av Idas søstre. Den eneste av de andre som var brun. Var tidlig ute med å reise ørene for 2-3 uker siden :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...