Gå til innhold
Hundesonen.no

Nora og Ida, agilitytrening s 27


Ane
 Share

Recommended Posts

Ho er ganske så fin ho jenten din! Korleis går da med trening og "problemene" hennas? :)

Takk! Det glemte jeg jo å skrive om :blink:

Problemoppdatering:

Passering mennesker: Går veldig bra fremdeles. Har kanskje hatt litt tilbake fall, men da har jeg bare bedt henne sitte ved passering igjen, og da er vi inne på rett kjøl igjen etter kort stund. Hun er veldig flink her, iforhold til hvordan hun var! Nå som vi sykler og jogger, så løper hun også fint forbi folk om vi passerer noen. Jeg tar henne som oftest inn litt, men bare fordi jeg ikke helt er sikker på hva hun gjør, men 99% av gangene er det helt unødvendig. Hun løper bare rett forbi. Tusen takk til Marthe som bad meg prøve å trene det på denne måten! Vi hadde nok ikke vært der vi er idag, uten tipsene dine :)

Passering hunder: Ikke kommet noen vei her. Men er nå i kontakt med en instruktør på Fjellanger, hvor vi skal ha en privattime med figurant hunder, hvor hun skal se og kanskje hjelpe meg med å skjønne hvorfor hun er slik, og sammen skal vi finne på noe smart!(Her fikk jeg jo også hjelp av Marthe, men jeg kommer ingen vei, og er veldig usikker på om jeg kanskje gjør det verre, og vil derfor se om noen kanskje har noen smarte innspill) Hun skal også "evaluere" Nora, for å se om hun kanskje kunne ha stått på Fjellanger sitt pensjonat en uke i sommer om jeg skal til syden(avhenger av hva jeg kan gjøre med Nora). De tar inn "problemhunder", men om det er noe som ville vært veldig slemt gjort mot Nora, så er det jo ikke et alternativ. Privattimen er ikke planlagt med dato enda. Men jeg gleder meg :)

Matforsvar: Når Nora var yngre forsvarte hun det meste av mat. Nå forsvarer hun ikke tørrfor eller vanlige tyggeben. Om hun får grisehale/øre, kylling ol. som er veldig godt, løper hun vekk om jeg/noen nærmer seg. Om jeg kommer bort og tar mot det hun har så snur hun seg vekk, men hun knurrer ikke lengre. Dette har også blitt mye bedre! Før knurret og bet hun om jeg tok etter henne om hun hadde noe godt. Men jeg pleier som oftest gi henne det gode, og be henne legge seg i sengen. Da får hun være i fred, men hun pleier merkelig nok å komme bort til oss, for så å legge seg ned mens hun skuler på oss, og deretter tygge på det. Løper fort vekk om vi rører på oss imot hennes rettning :P

Hadde hun andre problemer? Isåfall får dere bare spørre, fordi jeg husker ikke :twitch:

Må igjen takke Marthe for veldig veldig god hjelp med både passering av mennesker og matforsvar! Dette er to punkt jeg ikke ser på som et problem lengre takket være henne :heart: Passering av hunder gav hun meg mye gode tips med også, men her har vi nok en ganske mye større utfordring, og jeg, som ikke har noen erfaring med dette, er veldig usikker her, og prøver å se om det kanskje finnes en måte som funker for oss, da jeg ikke får dette til så bra. Tusen takk Marthe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 597
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, det er blitt en vane at det er rundt et år mellom hver oppdatering her inne ser det ut til!  Ida konkurrerer forsatt i agility, og gjør det veldig bra, som oftest en pallplass i hver konkurrans

Gledes oppdatering! Forrige uke tenkte jeg at jeg skulle introdusere Nora til ski og trekking. For å si det enkelt, hun var LIVREDD! Hun krøp sammen og lå seg på bakken, nekta å gå frem eller bak,

Jeg og Ida debuterte i agility hopp idag og slo til med en 3 plass av 11 startende! En vegring på slalom, hvor hundene fikk en sinnsyk fart inn i, og mange føk ut etter første pinne. Jippi! Så fantast

Posted Images

Vita er hun hvite ikke sant? Er litt avstandsforselsket i henne!

Ellers er jo Nora blitt ei vakker pike da! Og det er flott å høre at ting går fremover og at dere finner gode løsninger på ting :D

Vita er den lyse ja! Hun er også veldig bedagelig. Hun er den som tar det mest med ro av vorstehhundene, og stresser aldri. Utrolig deilig hund :) Har hatt henne her en del. 2 mnd. etter pappa knakk armen i jula, og langhelger om han ikke skal stille henne. Nora elsker henne, men Vita synes nok Nora er ganske innpåsliten inne, men ute så løper de gærningr!

Heter egentlig Vitani, fordi hun ligner på Ani med den samme brune flekken på samme sted som Ani, som også er tanten hennes, og siden hun er hvit, ble det Vitani :P Haha. Vi har betydning bak alle navnene på vorstehhundene!

Og takk! :)

Kjempe gøy å høre at det går fremover! :-D

Takk! Ja, det er gøy : :D

Trening:

Nå har jeg og Nora nettopp hatt en kort økt ute i hagen, som vi filma. Skal se om jeg får redigert den og lagt den ut her straks :) Hun var veldig ivrig og glad, men fvf'en og utgangsstillingen har virkelig gått i glemmeboka. Men det er helt i orden, i og med at det er 1-2 mnd. siden sist vi trente lydighet. Skamme seg! :no: Skal bli flinkere. Har trent en del triks og triks med ting hun egentlig er redd(å stå oppi og oppå en boks hun egentlig var livredd blant annet) i det siste i stedet. :)

FILM:

Mye grums her, men som sagt er det over 1-2 mnd. siden vi har trent.

FILM2:

Gjør vi noen tydelige feil her? Jeg vet avstanden er liten, men vi begynner i det små :) Man får vel bruke tegn og kommando?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så gøy at hun er så flink i snørekjøring da :D Elsker klaskedekken hennes!

Du belønner en del skeive holdter og noen holdter hvor hun er veldig langt fremfor deg, men jeg vet ikke hvor streng du er på det i og med at det er lenge siden dere har trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Så gøy at hun er så flink i snørekjøring da :D Elsker klaskedekken hennes!

Du belønner en del skeive holdter og noen holdter hvor hun er veldig langt fremfor deg, men jeg vet ikke hvor streng du er på det i og med at det er lenge siden dere har trent.

Ja, dekken er fin! :)

Ja, jeg ser jeg gjør det. Eller, jeg ser jo det når jeg holder på også, men jeg har ikke vært så streng på det egentlig :) Men jeg bør vel bli litt strengere på den biten :) Takk!

Dere begynner å bli riktig så flinke joo :)

Å Nora er jo helt Herlig :)

Takk! Ja, hun er det :D

Oppdatering:

I går var vi hos veterinæren for å få påfyll av vaksine. Siden det er over 8 mnd. siden vi var der sist, hadde jeg skikkelig vondt magen og grua meg veldig for at hun skulle finne på å tulle der inne. Men flink som hun er, helt i hundre(dro rett etter jeg kom fra jobb, og hun hadde vært alene i 9 timer) var hun bare glad glad glad og logra hver gang det kom noen forbi på venterommet. Vi hadde også en ny veterinær som Nora aldri har møtt før. Nora reagerte ikke i det hele tatt. Veterinæren bare sjekka, kosa, og hold på. Det har Nora ALDRI latt noen fremmede gjøre noen gang. Det satt også to ulike små hunder under 1,5meter unna oss, og hun lagde ikke leven i det hele tatt. Hun stirra, men det var ikke noe visning av tenner, knurring ol.

Hun fikk sjekka tenner, øyne, hjerte og vi fikk bare positive tilbakemeldinger. Tennene var vist veldig fine! :) Deretter fikk hun en sprøyte i nakken, som hun ikke reagerte på i det hele tatt. Deretter noen dråper i nesen. Også fikk jeg vet. til å tømme analkjertlene hennes ordentlig. De var selvfølgelig fulle igjen!

Når vi skulle gå, så veide jeg henne, og hun har tydeligvis gått ned 2 kg, og veide 13,5kg. Jeg har ikke lagt merke til at hun er blitt tynnere, men jeg tenker jeg skal fore henne opp igjen på 15kg. Synes 13,5kg høres litt lite ut. Hun er jo ca. 50cm høy.

Kjøpte også flåttdråper, Exspot, som hun fikk i nakken.

Flink flink hund hos veterinæren! :jump: :jump:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tja.

Forrige helg så var jeg å stilte den ene vorstehhunden vår på Vestlandets fuglehundfestival. Samboer kjørte meg(og ble lura til å være der helt til jeg skulle hjem!) og Nora var med. Egentlig skulle vi bare stille og dra hjem igjen, så hun lå i bilen. Men da vi hadde vært der en stund, så lufta vi henne litt. Jeg hadde med meg Mia, som er den ene hunden til pappa, på 5 år. Hun og Nora har alltid gått greit sammen, og det er den eneste Nora egentlig respekterer, da Mia oppdrar Nora som hun gjør med sine to barn, Brøyt og Vita(som vi også eier). Om Nora tuller, kommer Mia og rolig og fint sier ifra at det der er tull, og Nora responderer med en gang. Kjempe artig å se på! (Nora har neppe fått noe slikt av sin egen mor, da hun ble tatt vekk fra valpene når de var ferdig med å drikke melk). Men i det jeg tok Nora ut av bilen hilste hun kjapt på Mia, før hun hoppa med forlabbene opp på nakken/ryggen til Mia, og skulle "sjefe seg".(dette var det Nora gjorde første gangen hun sloss med den eldste hunden vår også). Og på 2 sekunder barka de sammen og jeg stod der med begge i bånd i hver min hånd. Jeg fikk de etterhvert fra hverandre, og hjertet pumpa som bare det. Jeg ble egentlig litt sjokka, og tårene kom med en gang, og jeg var steik forbanna på Nora, og bad henne mildt sagt dra til helvette. Hun merka jeg var sur, og ble veeeeldig klengete, og skulle absolutt hoppe opp på meg og klenge. Avvist! Jeg tenkte at **** ikke om den hunden skal få viljen sin og ha Mia vekk, så jeg gikk forsatt med begge i bånd sammen og samboer ved siden av. Jeg så Nora stirra en del, men da sa jeg "Nei", og hindra henne i å gå bort til Mia om hun ville det, men det var ikke noe stort problem.

Etter at vi alle(jeg og Nora) hadde roet oss ned, så gikk vi lengre opp i veien, slik vi kunne se inn på ustillingsringene. Ikke **** om jeg tok med meg den bikkja der inn tenkte jeg. Men så endte det med at samboer lokka meg inn alikevel. Først gikk vi inn, og stod et lite stykke fra klyngene med folk, og så på hundene som gikk i ringen. Nora ble beordra i sitt, og satt pent og så seg rundt over alt! Hun var faktisk ganske flink, og knurra/bjeffa/utaggerte ikke mot noen. Jeg tror noe av grunnen er at her kunne hun ikke fokusere på EN hund, og "ta" den, men i og med at det var så mange hunder der(50-100) så var det for mye som skjedde til at hun gjorde noe tull. Tror jeg!

Etter en stund kom pappa bort til oss, og hun tissa litt av glede og rulla rundt på bakken. Deretter gikk vi bort til bilen og camingvognen hans, som var mer oppi folk og hunder. Hun var fremdeles flink, men jeg unngikk å gå helt oppi andre bikkjer, da hun da ville ha "hoppa/dradd" bort mot dem, og laga leven. Vel borte skulle hun få hilse på Vita og Brøyt, men de stod i bånd, og ble helt gale når vi kom bort, så det likte ikke Nora... Hun reagerer veldig om hundene er voldsomme/hopper/lager lyd, og biter da etter dem. Så jeg tok henne bort litt. Men når de roa seg, så gikk det helt fint, og hun logrer voldsomt nni mellom og inviterer til lek, og kan plutselig bli "sur" igjen og knurre på de,. Skjønner rett og slett ikke helt den hunden..

Inne på området er det en stor hundegård, hvor hundene kan få løpe løse. Jeg og samboer gikk dit med Mia og Nora, og slapp dem. Det som er veldig trist, er at man ser tydelig på Mia at hun blir "hemma" av at Nora er der. Om Mia løper, så løper Nora etter med en gang, og Mia blir dermed helt passiv, og står bare i ro. Hun vil heller ikke komme bort til meg, fordi da kommer Nora løpende. Slik er det når alle er løse ute sammen også. De andre utenom Brøyt(han er stor og driter i Nora) blir veldig passive, og man ser tydelig at Nora "stopper" dem fra å løpe og kose seg, med at hun stiller seg foran, og stirrer. Det er vel gjeting, men jeg synes ikke hun gjeter gjeter dem, for det er ikke så tydelig, og det er ikke alltid hun er slik heller. Men ja, veldig dumt. Jeg har prøvd å få det vekk, men jeg klarer ikke løpe etter henne hele tiden, og å ha på langline funker ikke over store avstander.

Hun reagerer veldig om de andre hundene er voldsomme, og om de spurter forbi henne og dulter litt ani henne, så snur hun seg lynraskt og biter etter dem. Det virker litt som om hun får litt panikk for at de angriper henne eller noe, og skal "beskytte seg" når det skjer. Når jeg er med de andre hundene så må jeg også alltid passe på at de ikke herjer med meg, fordi da blir noen sur. Dette er noe jeg har prøvd å få vekk lenge, men uten hell også.

Nå er det slik at jeg nesten gruer meg til å være/møte vorstehhundene fordi Nora bare er totalt idiot. Og slik skal det ikke være, og jeg er minst like glad i dem. Og jeg får veldig dårlig samvittighet for dem, i og med at de helt sikkert begynner å forbinde meg med djevelskapen som irriterer dem. Jeg savner dem litt jeg!

Ja, kjekt med hund! :jump:

En oppmuntring(tja..) er at Nora tydeligvis ikke er en dritt hund når hun går på turer alene med samboeren min. Han gikk på tur på et fjell med henne for 2 uker siden, og da hadde hun hilsa fint på 3 hunder underveis. Ingen tegn til dritthundoppførsel!

Og når jeg og han gikk tur der en uke senere, så utaggerte hun på alle vi passerte.

Jeg er vist problemet :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har vært kjempeflink med henne!

Bare les gjennom tråden din, det går opp og ned hele tiden. Tipper du kan gå der med henne en annen gang hvor hun er kjempeflink igjen. Jeg tror det aller meste sitter i genene + valpetiden hennes, og det er det lite du får gjort noe med, bortsett fra å prøve å gjøre det beste ut av det. Og det er du kjempeflink til! Heldige Nora som har deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har vært kjempeflink med henne!

Bare les gjennom tråden din, det går opp og ned hele tiden. Tipper du kan gå der med henne en annen gang hvor hun er kjempeflink igjen. Jeg tror det aller meste sitter i genene + valpetiden hennes, og det er det lite du får gjort noe med, bortsett fra å prøve å gjøre det beste ut av det. Og det er du kjempeflink til! Heldige Nora som har deg! :)

Tusen tusen takk for fine ord! :cry::heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trent fremadsending for første gang idag og her er film av det.

Synes hun er flink for aldri å ha prøvd det før jeg! Men litt rot er det jo.. Og kommer til å bli strengere på at hun ikke skal touche kjegla etterhvert. Oppfriska touch på musematta litt før filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente rute for første gang idag!

Ikke drep meg for at det er mye rot. Og jeg gjør helt sikkert mange feil, og dumme ting, men jeg prøver meg frem, og feiler like mye :) Men jeg tar gjerne imot fy og ros(om det skulle være noe :P).

Jeg ser jeg belønna for noen ting innimellom som jeg ikke burde, men shitt au. Det er ingen elitehund, og jeg er langt ifra noe elitetrener. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra start! :D

Hvis jeg skulle sagt noe, så er det at du godt kan flytte belønningsplasseringen (der du leker med henne) helt ut til musematta, fordi jeg syntes det er positivt om hunden har fokus heller litt for langt ut / bak ruta i starten. Også ville jeg prioritert å ta vekk musematta og at hun likevel skal finne det riktige punktet + legge på avstanden hun skal løpe ut (ihvertfall til dere er ute på 10 meter) før du begynner med ligg, som uansett ikke er før i klasse III ruta. I kl II er det bare stå. Om du syntes det er gøy å ha ligg'en inne likevel, blir jo en annen sak, men du kan få en hund som legger seg i ruta når den ikke skal da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Jeg synes det høres ut som at Nora rett og slett er en liten "vaktmester". Ingen hunder får lov til det og det osv. Min eldste er det, og der går jeg inn og ber henne om å slutte. Jeg leser henne rett før hun rekk å gjør noe, og ber henne om å slutte. Hvis ikke det hjelper, så får hun rett og slett ikke lov til å leke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som at Nora rett og slett er en liten "vaktmester". Ingen hunder får lov til det og det osv. Min eldste er det, og der går jeg inn og ber henne om å slutte. Jeg leser henne rett før hun rekk å gjør noe, og ber henne om å slutte. Hvis ikke det hjelper, så får hun rett og slett ikke lov til å leke mer.

Vår BC er også slik, men jeg leser hun såpass godt at hun ikke får lov til å begynne å skal styre og ordne, inne som ute og på tur og alt.

klassisk hun og meg på jordet hjemme på nøtterøy er at hun heller ut som gjeterhunden min som sitter og ser på meg vemodig mens de unge yplingene triller rundt på jordet i glede og lek og venter på om jeg sier hent valp (kommandoen for å gjete inn Amiga som valp... :P ) for det er veldig gøy :P Trenger bare en pinne å lene meg til så ser vi ganske gamle og vemodige ut når vi er på jordetur :heart:

Synes Nora kommer seg stadig jeg, kan ikke se på filmene med lyd atm pga Amiga blir så sur på meg :P Men tren hele ruta med en gang og ikke kjegler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra start! :D

Hvis jeg skulle sagt noe, så er det at du godt kan flytte belønningsplasseringen (der du leker med henne) helt ut til musematta, fordi jeg syntes det er positivt om hunden har fokus heller litt for langt ut / bak ruta i starten. Også ville jeg prioritert å ta vekk musematta og at hun likevel skal finne det riktige punktet + legge på avstanden hun skal løpe ut (ihvertfall til dere er ute på 10 meter) før du begynner med ligg, som uansett ikke er før i klasse III ruta. I kl II er det bare stå. Om du syntes det er gøy å ha ligg'en inne likevel, blir jo en annen sak, men du kan få en hund som legger seg i ruta når den ikke skal da.)

Takk!

Ja, det er vel kanskje lurt. Ville du da latt henne stått i ruta helt til du kom ut og lekt der? Eller hvordan ville du gjort det? Har vel sett at Benedicte har kasta ball ut og forbi, det kan jeg kanskje? Men nå liker Nora å ha drakamper :P

Så flinke dere er! :D Herlig at hun like rså godt å leke!

Takk! Ja, hun er litt kjekk også :D

Jeg synes det høres ut som at Nora rett og slett er en liten "vaktmester". Ingen hunder får lov til det og det osv. Min eldste er det, og der går jeg inn og ber henne om å slutte. Jeg leser henne rett før hun rekk å gjør noe, og ber henne om å slutte. Hvis ikke det hjelper, så får hun rett og slett ikke lov til å leke mer.

Jo, men hvordan stopper du det når de løper ute? Det er det jeg lurer på. Det hjelper jo ikke om jeg har henne i bånd, fordi da løper hun jo ikke med dem.

Vår BC er også slik, men jeg leser hun såpass godt at hun ikke får lov til å begynne å skal styre og ordne, inne som ute og på tur og alt.

klassisk hun og meg på jordet hjemme på nøtterøy er at hun heller ut som gjeterhunden min som sitter og ser på meg vemodig mens de unge yplingene triller rundt på jordet i glede og lek og venter på om jeg sier hent valp (kommandoen for å gjete inn Amiga som valp... :P ) for det er veldig gøy :P Trenger bare en pinne å lene meg til så ser vi ganske gamle og vemodige ut når vi er på jordetur :heart:

Synes Nora kommer seg stadig jeg, kan ikke se på filmene med lyd atm pga Amiga blir så sur på meg :P Men tren hele ruta med en gang og ikke kjegler!

Hva mener du med hele ruta og ikke bare kjegler? Jeg har ikke rutebånd :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med hele ruta og ikke bare kjegler? Jeg har ikke rutebånd :/

Alle 4 kjegler ute, ikke fremadsending til 1 kjegle mente jeg. Jeg er litt dårlig på formuleringer når jeg ikke er i form :P

PST: lag rutebånd av tau f.ex? for å markere ruten? trenger ikke ha fancy rutebånd, kan bruke plastikk, tau ol,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel kanskje lurt. Ville du da latt henne stått i ruta helt til du kom ut og lekt der? Eller hvordan ville du gjort det? Har vel sett at Benedicte har kasta ball ut og forbi, det kan jeg kanskje? Men nå liker Nora å ha drakamper :P

Du kan gjøre begge deler. På kort avstand kan hun måtte finne midten bak, og da kan du la henne stå der til du kommer til henne med leka og frir henne ut. Og når du sender henne på avstand kan du kaste ballen ut og forbi, men løpe mot henne mens hun henter den, og kampe med henne i bytte med ballen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...