Gå til innhold
Hundesonen.no

Toller og eventuelle erfaringer?


Sunlily

Recommended Posts

Hei

Planleggingen av neste valpekjøp er i gang. Jeg har lenge ønsket meg en toller, og vet om aktivitetsbehovet.

Planen er å kjøpe valpen til neste år, og brukes innen agility, lavinetrening og freestyle, mulig at jeg blir å teste ut både lydighet og utstilling og, men alt til sin tid.

Har fra før av en Bichon Frisé og en Alaska Husky, så er ingen førstegangseier heller.

Det jeg har forstått er at det er flere størrelser innenfor rasen; små, middels og store. Stemmer dette?

Har snakket litt med Lauvstua og danske Shaggy Tollers angående pris og diverse, noen som har andre anbefalinger eller erfaringer? Det ser ut til at de fleste av tollerene fra Shaggy Tollers er den mindre versjonen, for de ser veldig små ut...

Dette ble kanskje litt rotete men, jeg er interessert i å høre deres erfaringer, og eventuelle negative sider ved rasen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ville jeg anbefale deg å lese NKK sin rasestandard om tollere, så får du vite hvordan de SKAL være. Eksemplarer av rasen som er over eller under de oppgitte cm str i NKK beskrivelsen, er å anse som feil, og kan aldri stilles ut.

Personlig har jeg aldri hørt at de kommer i flere utgaver, det har jeg heller aldri sett. Det er flere tollere i nabolaget her, og min sønns bestekompis har en også.

En stor fordel med disse er at de knapt bjeffer. Bor man i tettbygde strøk, er det etter mitt syn et STORT pluss:) Eller, de fire-fem tollerne jeg har kjent til, har iallefall vært ikke-bjeffere :-)

De er pene og se på, og greie å ha med og gjøre, så lenge man vet å tilfredstille deres store behov for aktivitet og sysselsetter dem.

Sitert fra NKKs rasebeskrivelse om tollere:

"Mankehøyde:

Hannhunder: ideal 48-51 cm ± 2,5 cm

Tisper: ideal 45-48 cm ± 2,5 cm

Vekt: Hannhunder: 20-23 kg

Tisper: 17-20 kg

Vekten i forhold til høyde og benstamme."

Som du ser, er det tillatt med maks 2½ cm i pluss eller minus, altså avvik, ifht de oppgitte mankehøydemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Planleggingen av neste valpekjøp er i gang. Jeg har lenge ønsket meg en toller, og vet om aktivitetsbehovet.

Planen er å kjøpe valpen til neste år, og brukes innen agility, lavinetrening og freestyle, mulig at jeg blir å teste ut både lydighet og utstilling og, men alt til sin tid.

Har fra før av en Bichon Frisé og en Alaska Husky, så er ingen førstegangseier heller.

Det jeg har forstått er at det er flere størrelser innenfor rasen; små, middels og store. Stemmer dette? Har snakket litt med Lauvstua og danske Shaggy Tollers angående pris og diverse, noen som har andre anbefalinger eller erfaringer? Det ser ut til at de fleste av tollerene fra Shaggy Tollers er den mindre versjonen, for de ser veldig små ut...

Dette ble kanskje litt rotete men, jeg er interessert i å høre deres erfaringer, og eventuelle negative sider ved rasen.

:)

Forstår ikke helt hvor folk har det fra at de kommer i 3 forskjellige størrelser? Vært sånn tidligere kanskje? En fyr her i området har toller, og påstår hans er middels, og at de kommer i 3 str...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store sprik innad i tollerrasen, men den er ikke tredelt. Idealhøyden for tisper er 45-48cm og for hannhunder 48-51cm. +/- 2,5cm er lov.

Anbefaler deg Lauvstua på det varmeste, de er av de beste på rasen i Norge etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Eksemplarer av rasen som er over eller under de oppgitte cm str i NKK beskrivelsen, er å anse som feil, og kan aldri stilles ut.

Kan du fortelle meg hvor det står? At en hund som er utenfor standard ikke kan stilles ut?

For å ta ett eksempel fra min egen rase;

Høyde hanner: 63-70 cm med tillat +3 cm. Om man ser på dette så lurer jeg på hvordan i all verden en hannhund på 76 cm kan bli champion, om han aldri kunne stilles ut som du skriver :icon_confused:

Edit:

For å komme med forslag til hvorfor noen kaller rasen 3-delt:

Små: inntil 2,5 cm under anbefalt str.

Middels: etter anbefalt str.

Stor: inntil 2,5 cm over anbefalt str.

Jeg har rett og slett ikke peiling på str på tollere, da jeg kun har møtt de i sammenheng med K-test og MH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du med vrangfoten i dag, så skal jeg gi en korrigering: det er ingen VITS å stille de ut.... :rolleyes2: Jeg burde kanskje brukt det uttrykket isteden, men jeg trodde virkelig folk skjønte hva jeg mente.

Å komme drassende med en gigantisk hund (som man VET ikke møter rasestandarden overhodet) på utstilling er jo fullstendig bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjo, det er variasjoner, men både de små og store (lette og kraftige) er alle innenfor rasestandarden. og slekter på hverandre..

forskjellene er ikke på noen måte som eks. Labrador vs. Jakt-labrador.

En lett type foretrekkes av enkelte dommere, og en tyngre mer pelskledd type foretrekkes av enkelte dommere..

Vi ha en hanne som er av den kraftige typen, og en tispe av den lette typen.

Vixen er ei lita tispe ("lommetoller")

45,5cm (dette før hun er utvokst)

15,5kg (dette før hun er utvokst)

vixen_staa.jpg

Decoy ser ut som en kraftig hann pga tykk pels

49 cm

22,5kg

decoy_staa3.jpg

Begge to har flere Cert på utstilling...

Rasestandard

Hannhunder : 48-51cm +/- 2,5cm , 20-23kg

Tisper : 45-48cm +/- 2,5cm , 17-20kg

Så en Toller kan være

42,5cm - 53,5cm uten at det er avvik fra standarden..(nesten 10cm!)

17 - 23 kg uten at det er avvik fra standarden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Leser du med vrangfoten i dag, så skal jeg gi en korrigering: det er ingen VITS å stille de ut.... :rolleyes2: Jeg burde kanskje brukt det uttrykket isteden, men jeg trodde virkelig folk skjønte hva jeg mente.

Å komme drassende med en gigantisk hund (som man VET ikke møter rasestandarden overhodet) på utstilling er jo fullstendig bortkastet.

Men les da hva jeg faktisk skrev!

For å ta ett eksempel fra min egen rase;

Høyde hanner: 63-70 cm med tillat +3 cm. Om man ser på dette så lurer jeg på hvordan i all verden en hannhund på 76 cm kan bli champion, om han aldri kunne stilles ut som du skriver :icon_confused:

Og hunden er, som jeg skrev i forrige innlegg, Nuch! Selv om den er 3 cm over max og skulle ikke ha blitt premiert. så jo, det kan "lønne" seg å stille selv om den er utenfor rasestandard.

Se bare på en hoffe som er overtegnet, ut fra rasestandarden skulle den ikke blitt premiert med blått (noe hunden har fått, noe annet er at den hunden var aldeles "knusemosekosegod" og alt etter standard utenom litt mye tegninger), eller den blonde hoffen som er så mørk at den er heller brun (også Nuch), eller de som har masse titler men diskvalifiserende hale, eller den sorte som ser ut som en flat...

Og ikke å skrive det man mener og dermed anta at andre skal vite hva som menes er å drømme...

Men uansett, ved hver eneste utstilling i landet er det hunder som er for store eller for små etter sin rases rasestandard og som blir premiert, så hvorfor skulle de ikke da stille ut? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjo, det er variasjoner, men både de små og store (lette og kraftige) er alle innenfor rasestandarden. og slekter på hverandre..

forskjellene er ikke på noen måte som eks. Labrador vs. Jakt-labrador.

En lett type foretrekkes av enkelte dommere, og en tyngre mer pelskledd type foretrekkes av enkelte dommere..

Vi ha en hanne som er av den kraftige typen, og en tispe av den lette typen.

Vixen er ei lita tispe ("lommetoller")

45,5cm (dette før hun er utvokst)

15,5kg (dette før hun er utvokst)

vixen_staa.jpg

Decoy ser ut som en kraftig hann pga tykk pels

49 cm

22,5kg

decoy_staa3.jpg

Begge to har flere Cert på utstilling...

Rasestandard

Hannhunder : 48-51cm +/- 2,5cm , 20-23kg

Tisper : 45-48cm +/- 2,5cm , 17-20kg

Så en Toller kan være

42,5cm - 53,5cm uten at det er avvik fra standarden..(nesten 10cm!)

17 - 23 kg uten at det er avvik fra standarden..

Sitter dessverre på skolepcen og det bruker alltid å være trøbbel med å se på bilder på nettet, både på explorer og chrome. :getlost:

Jeg mener å huske at jeg har sett på bilder av Decoy tidligere, men skal ikke si for sikkert.

Utseendemessig har jeg lyst på ei tispe som ikke har det "typiske" smale ansiktet, men heller mer slik som http://lauvstua.com/images/polly/polly_3_ar_hode.jpg som har et litt rundere snuteparti.. ikke at utseende spiller så stor roller, men jeg personlig liker utseende bedre. Noen bemerkninger jeg må se etter på valpen eller er det bare helt tilfeldig?

Uff.. Det høres virkelig ut som at jeg bare er ute etter utseende nå.. Det er jeg altså ikke! Må bare forsikre meg om at alle vet det... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: jeg stiller en hannhund som er 5 cm over standarden, og han er mestvinnende hannhund innenfor rasen i Norge. På MANGE raser går ikke høyde fremfor kvalitet, så det går fint an å være over eller under standard og allikevel gjøre det bra på utstilling.

Til TS: vær veldig nøye med mentaliteten på linjene. Jeg vet om mange reserverte og pinglete tollere - det er dessverre ikke så uvanlig. Det forekommer også en del kjønnsaggresjon hos hannhundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å ikke tørre kjøpe meg toller pga alle advarsler på dette forumet. I dag eier jeg tre, og er kjempefornøyd. JA det er mye dårlig innad i denne rasen som i mange andre, men fy så mye bra det også finnes. Bare man bruker tid på å finne riktig oppdretter og linjer, så går det nok fint. De med rasen her inne hjelper nok gladelig til på PM om du skulle lure på noe om spesifikke linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å ikke tørre kjøpe meg toller pga alle advarsler på dette forumet. I dag eier jeg tre, og er kjempefornøyd. JA det er mye dårlig innad i denne rasen som i mange andre, men fy så mye bra det også finnes. Bare man bruker tid på å finne riktig oppdretter og linjer, så går det nok fint. De med rasen her inne hjelper nok gladelig til på PM om du skulle lure på noe om spesifikke linjer.

Det hun sa. :)

Jeg var også veldig skeptisk på tolleren, nettopp pga. ryktet dens som hormonell, pinglete og aggresiv. Den dag i dag er jeg overlykkelig for at jeg kjøpte toller, og takket være godt valg av oppdretter og riktig trening, sosialisering og miljøtrening har jeg en herlig toller som hverken er hormonell, pinglete eller aggresiv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to eldste er etter mora NUCH NV-07 River Nova Arctic Itana og fedrene er hhv Lauvstuas Pele Taikapoika og Blueboy Sailor Zharek. Yngstemann, Blazing Sun Ain't No Challenge, er "egenprodusert" etter min tispe River Nova Beware of Blazing Taika og den belgiske hannhunden D LUX NL VDH SK CH Cylas of Great Pleasure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Helene, MarieR og Tore

Hvilken oppdretter har dere hentet fra? Eventuelt foreldrene? :whistle:

Tips: gå inn på hjemmesidene til de og da finner du ut det ;) Lykke til i fortsettelsen med å finne akkurat din valp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre tollere er kanskje ikke den beste reklamen, uten at jeg skal si at deres issues er slik de fleste tollere har det. Derimot vil jeg si at; ønsker du en førerorientert hund med stor arbeidskapasitet og allsidighet, så kan tolleren være en drømmehund. De fleste er selvfølgelig flotte hunder med solid psyke og omgjengelig atferd.

Men de kan bjeffe. Tollere har tildels mye lyd og særlig er forventningshylinga rimelig vrien å plukke bort. Det er ikke lett å få en bikkje som vet at denne bussturen går rett til paradis (skauen) til holde kjeft. Forsterkerne ligger langt utenfor min rekkevidde og det er ikke så mange bussjåfører som er villige til å snu og ta turen oppattatt og oppattatt til bikkja holder fred :lol: Jaja, nå har vi jo flytta til skauen, så problemet løste seg selv. Her i huset varsler de også når det kommer noen. Fremmede biler på gården skal det også snakkes litt om. De er hunder. Bedlingtonterrieren er derimot rimelig taus, sånn hvis det er et poeng.

Selv om jeg egentlig mener at byhunder kan ha det minst like bra som hunder på landet, er vel tolleren en rase som bør ha tilgang på skau og bademuligheter både i treningsøyemed og som trivselsfaktor. Man trenger ikke å bo i skauen, men gidde å ta turen ut i utmark en gang eller helst flere i uka.

På mange måter kan vi sammenlikne tolleren med BCen, når det gjelder førerorientering og bruksområder. Kanskje noen andre har lyst til å utdype likheter og forskjeller mellom disse rasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer om å eie en Toller en vakker dag, men blir litt i tvil når folk mener den krever så ENORMT med mosjon. :hmm: Hva vil mye mosjon sin? Hvor mye tur/aktivisering gir dere som eier Tollere hunden?

Jeg går tur med hunden jeg har fra før i bånd ca 1 time til dagen vanligvis, og tur uten bånd 1-2 dager i uka, gjerne med andre hundeeiere. Ellers trener jeg spor og lydighet med ujevne mellomrom, av og til flere ganger i uka, av og til går det 2-3 uker i mellom. Er dette en livsstil som kan passe en Toller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer om å eie en Toller en vakker dag, men blir litt i tvil når folk mener den krever så ENORMT med mosjon. :hmm: Hva vil mye mosjon sin? Hvor mye tur/aktivisering gir dere som eier Tollere hunden?

Jeg går tur med hunden jeg har fra før i bånd ca 1 time til dagen vanligvis, og tur uten bånd 1-2 dager i uka, gjerne med andre hundeeiere. Ellers trener jeg spor og lydighet med ujevne mellomrom, av og til flere ganger i uka, av og til går det 2-3 uker i mellom. Er dette en livsstil som kan passe en Toller?

En toller trenger vel ikke mer mosjon enn andre brukshunder av samme størrelse ( ca 15 - 20 kilo), men jeg ser vel ikke helt poenget med å velge denne rasen hvis man ikke er glad i å gå noen skikkelige turer i uka. Men vel så viktig som mosjon, er den mentale treningen. Det er jo en brukshund med stor kapasitet, så hvorfor ikke la hunden få skikkelige utfordringer? Min neste hund blir ikke toller, nettopp fordi jeg syns en slik hund fortjener noe mer enn den hobbytreningen (spor, AG, freestyle, hverdagslydighet) vi har overskudd til å drive med. Jeg går heller tre timer i skauen enn å terpe på fellesdekk og perfekt utgangsstilling et kvarter og da får jeg vel ta konsekvensene av det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes masse flotte tollere, det gjelder bare å sette seg litt inn i linjer før du velger oppdretter, og du er jo på riktig spor :)

Angående lyd så er det en god del i min hvertfall, han varsler godt hjemme og kan også bjeffe på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En toller trenger vel ikke mer mosjon enn andre brukshunder av samme størrelse ( ca 15 - 20 kilo), men jeg ser vel ikke helt poenget med å velge denne rasen hvis man ikke er glad i å gå noen skikkelige turer i uka. Men vel så viktig som mosjon, er den mentale treningen. Det er jo en brukshund med stor kapasitet, så hvorfor ikke la hunden få skikkelige utfordringer? Min neste hund blir ikke toller, nettopp fordi jeg syns en slik hund fortjener noe mer enn den hobbytreningen (spor, AG, freestyle, hverdagslydighet) vi har overskudd til å drive med. Jeg går heller tre timer i skauen enn å terpe på fellesdekk og perfekt utgangsstilling et kvarter og da får jeg vel ta konsekvensene av det :D

Men Ida blir ikke det litt tullete hvis det er rasen du har lyst på? Tenk så mye de får brukt seg både mentalt og fysisk i skauen.

Jeg ser på tolleren som en helt 'vanlig' hund, dvs det bor litt mer i dem enn i en utstillingsgolden og de trives helt klart med å jobbe og er mest fornøyd med det, men jeg ser ikke på rasen som ekstrem i det hele tatt. De er da helt fine familiehunder feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Ida blir ikke det litt tullete hvis det er rasen du har lyst på? Tenk så mye de får brukt seg både mentalt og fysisk i skauen.

Jeg ser på tolleren som en helt 'vanlig' hund, dvs det bor litt mer i dem enn i en utstillingsgolden og de trives helt klart med å jobbe og er mest fornøyd med det, men jeg ser ikke på rasen som ekstrem i det hele tatt. De er da helt fine familiehunder feks?

Jo, jeg er jo fornøyd med mitt hundehold og våre impulsive treningsøkter. (Nei, her var det kjempefint, jeg legger ut et spor. Skal vi se, start ved den grana, vinkel ved den stubben, neste vinkel ved den rare steinen og hva har jeg i lomma, som jeg kan legge i enden, tro?) Men jeg ser jo at hvis Fibi hadde vært skrudd sammen på en annen måte i hodet, kunne alle de millioner av treningsøkter vi har hatt, vært brukt på noe litt mer konstruktivt enn å bygge selvtilitt, avstressing, oppbygging av funksjonellt stress og tilpassing av bruk av ball som forsterker, passering, passering og passering,osv og da tror jeg jeg hadde hatt en verdensmester i noe veldig lurt noe og det fortjener en hund med stor og god motor og et hode som suger til seg ny kunnskap som julaften og 17 mai på en gang :D For vi har trent målbevisst og strukturert, det er bare det at innen hun kunne trene på "normalt" vis, var piffen litt ute av meg og jeg tenker sånn, hvis bare...

Edit: Litt påvirket av alle flinkingene her på sonen, blir man nok også. Så klart tolleren er en hund som egner seg som familiehund. Men en liten golden, er det ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... men jeg sammenligner den heller med springer spaniel enn med border collie, og jeg er ikke helt med på at det er en vanskelig rase så lenge du har et bra individ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...