Gå til innhold
Hundesonen.no

Toller og eventuelle erfaringer?


Sunlily

Recommended Posts

Jeg synes den virker ganske "enkel" egentlig, men jeg kan bare basere det utifra to individer (den ene fikk valper i går forresten, herlig tispe).

Litt reserverte, men førerorientert, leken, lettlært. Slik jeg oppfatter rasen iallefall, ut i fra minimal erfaring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den virker ganske "enkel" egentlig, men jeg kan bare basere det utifra to individer (den ene fikk valper i går forresten, herlig tispe).

Litt reserverte, men førerorientert, leken, lettlært. Slik jeg oppfatter rasen iallefall, ut i fra minimal erfaring :-)

Vet du hva? Det var faktisk en veldig god beskrivelse av tolleren :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... men jeg sammenligner den heller med springer spaniel enn med border collie, og jeg er ikke helt med på at det er en vanskelig rase så lenge du har et bra individ! :)

Vanskelig? Hakke sagt det? Men den har et litt sart gemytt og i min Canadiske rasebok står det faktisk at en toller som blir skremt, eller utsatt for "frightening experiences", kan bli redd for slike eller liknende opplevelser for resten av livet. Den rister altså ikke av seg ubehageligheter like lett som en annen hund kan gjøre og man skal dermed være litt varsom med hva man utsetter bikkja for, særlig i valp/unghund perioden. Det er kjempemorsomt å jobbe med en toller, den er lett å motivere, lærer fort og er ivrig og utholdende. Men er det ikke greit å si noe om det som kan være utfordrende med rasen, også? Det betyr jo ikke at alle er like vriene som min(e), eller at jeg advarer mot rasen. Men jeg står ved at det er en hund som bør få jobbe. Ønsker man seg en ren turkompis, er det mange andre raser å velge mellom. Fibin her trener jo på ett eller annet hver dag, mens Scilos leker med en pinne eller noe. Han elsker livet så lenge han bli elsket tilbake, Fibi hadde "gått på veggen" av å ikke få brukt seg. Det er nok jeg som syns vi bruker henne for lite. Hun er fornøyd, hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...