Gå til innhold
Hundesonen.no

Har han oppdaget kjedsomheten?


Kitano

Recommended Posts

Jeg kom nettopp hjem fra nattevakt til et gulv fullt av kabelbiter. For første gang i sitt 9 mnd lange liv har hunden ødelagt noe. En HDMI-kabel som heldigvis ikke var i bruk fikk smake guttens vrede. Ikke at det gjør noe.

Men det som bekymrer meg litt er om han nå skal begynne å bli destruktiv. Han har hverken vært i stand til eller tilsynelatende motivert for ødeleggelse tidligere, men nå hadde han virkelig gått løs på den ene kabelen. Det er smått utrolig at han kun har tatt den kabelen ettersom den var knyttet sammen med flere strømkabler. Er det farlig for en hund å bite over strømkabler forresten?

Uansett, spørsmålene min er som følger:



  • Hvorfor nå? Greit nok, han er unghund, men er ikke valper verre uansett?
  • Hva kan jeg forvente meg videre? Flere ødelagte ting?
  • Noen generelle tips til en som har null erfaring med "destruktiv" hund?

Ettersom det er min første hund, har jeg ikke peiling på hva jeg har i vente. Har jo registrert at flere mener unghundperioden er verst. Er dette en av grunnene kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å nevne: Ettersom han for tiden er under utredning for allergi, har han ikke tyggebein tilgjengelig. Han har heller ingen leker når han er alene. Jeg har prøvd litt begge deler (med og uten leker) og funnet ut at han klarer seg fint uten. Grunnen til at jeg er sparsom med lekene er for å kunne bruke dem som effektiv belønning.

Hvordan går dere det med leker og tyggebein når hunden er alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret enkelt.. BUR! :whistle: Neida..

Skikkelig kjedelig at han har begynt nå da... men kan hende det var et engangstilfelle da. Strømledinger er farlig for hunder ja.. Ikke lurt å ha tilgang til disse, men de finnes jo overalt i huset..

Hva du skal gjøre er jeg litt usikker på.. Hva med å gi ham noen leker da? Kanskje han lar kjedsomheten gå utover disse istedet for inevntar. Han er jo som du sier en unghund enda og har sikkert litt valpefakter til overs. Men rart at han plutselig skulle begynne nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok gjettet på at det er alderen ja. Unghunder har en annen energi enn valper. Selv om valper klør i tenna er de lettere å tilfredsstille mtp mental stimuli enn en unghund. Du kan prøve å sliten ham ut mer før du drar - hva gjør du før du drar nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kovu ødela heller ikke noe vesentlig før ca. 9 mnd. Nå trodde jeg vi hadde begynt å få bukt med det, men i dag kom jeg opp til nok en ødelagt burmadrass.

I utgangspunktet ville jeg gitt ham tyggeting, men siden du ikke kan det, så prøv leker, gjerne som er litt gode (og tåler!) å tygges på. Regner med at han får mat til vanlig. Prøv å fylle en kong med frokosten hans før du drar, f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber turnus, så hva jeg gjør før jobb varierer litt. Nå som jeg er inne i en periode med nattevakt, får han mye de dagene jeg har fri mellom skiftene, og mindre der jeg går flere skift etter hverandre. I dag var tredje skift i strekk og en periode med lite aktivitet. Når det er sagt er lite aktivitet for meg/oss to timer løs om dagen. Problemet nå er nok det mentale ettersom jeg ikke trener ham for tiden. Jeg har brukt allergiutredningen som en unnskyldning, fordi han er vanskelig å motivere på tørt allergifor og fordi jeg ikke er flink til å belønne med lek.

Han er veldig avbalansert til vanlig. Nå sover han for eksempel. Men jeg ser jo hvordan han er når han kommer i "pinnemodus". Da skal ting ødelegges, og vanligvis er det moder natur som får svi. Han har aldri blitt oppfordret til lek/herjing inne, og er alltid rolig når vi er i hus. Det var derfor jeg fikk litt sjokk i dag.

Jeg skal prøve kong. Har to stk som ligger standby i fryseren. Så lenge jeg har hatt ham har han fått mye stimuli, så det er mulig jeg lider for det nå.

Så har jeg et spørsmål om pipeleker: Jeg har hørt at man aldri skal la hunden få være alene med slike leker fordi h*n sannsynligvis vil bite dem i stykker og risikere å svelge "innmaten". Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kjente jeg meg veldig igjen i. Bobby ødela heller ingenting før han var rundt året. Så kom vi hjem fra jobb/skole og han hadde tatt innholdet i veska mi (nappa veska ned fra bordet). Dette har vel skjedd 3 - 4 ganger siden, (Han er 15 mnd nå), alltid når jeg har jobbet flere dagvakter i strekk (turnus).

Har tatt det som at han kjeder seg på tross av leker/ben.

På mitt mest paranoide har jeg lurt på om han straffer med for å være borte så mye, siden det kun er mine ting det går utover.. :lol::blink:

Det som funker best er å slite bajasen ut før hver vakt. Tenker at da er han så trøtt han sover uansett hvor furten han er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom nettopp hjem fra nattevakt til et gulv fullt av kabelbiter. For første gang i sitt 9 mnd lange liv har hunden ødelagt noe. En HDMI-kabel som heldigvis ikke var i bruk fikk smake guttens vrede. Ikke at det gjør noe.

Vi har nylig opplevd det samme, og gutten er omtrent like gammel. Aldri hatt noe problemer, før han en dag gikk løs på sofaen.

Vi har, til min store ergelse, tatt i bruk bur (jeg er stor motstander av bur). Buret har vi alltid hatt og det har alltid stått i stuen, åpent, så han er godt vant til det, men det hadde aldri vært lukket med han inni før nylig. Tanken vår er vel at han ikke skal få sjansen til å ødelegge noe mens han er alene i en periode, og at vi senere gradvis kan gi han større områder igjen (vi lar han fortsatt ligge på sofaen om vi kun skal ut i korte perioder og han har vært ute en tur tidligere på dagen, og dette har gått helt fint). Samtidig driver vi med en del bitetrening og forsøker å gjøre lekene hans interessante igjen, så han går løs på de i stedet for sofaen om han skulle kjede seg når han er alene.

Det står en del om dette i Jean Donaldsons bok The Culture Clash, som jeg har lært mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Om eg ikke husker feil så var det rundt den alderen hunden min også begynte med det.

Men tror nesten eg kan telle på en hånd hvor mange ganger hun ødela noe inne, siden vi var(og er) mye ute så innbiller eg meg at hun fikk utløp for tygge, og det litt "destruktive" behovet på pinner ol. I tillegg hadde hun et par faste solide tyggeleker som ble godt brukt inne og et tyggebein innimellom.

Du du også kan bruke er en brusflaske og putte i noen gobiter som litt aktivisering.

Noe eg gjorde for å gjøre tyggeleken litt mer attraktiv i begynnelsen var å gni på litt skinke eller pølse lukt. Den lukta godt og smakte godt, etterhvert fant hun ut at den var ganske god å tygge på selv uten skinka og da trengte eg ikke den mer. Funka her i alle fall :)

Så går det jo an å "valpesikre" huset litt. Hvis du har mulighet så kan du feks legge ledninger i rør av et slag.

Eg ble fortalt en gang at hunden kan bli litt stressa av å kunne gå i hele huset når han er alene, men ikke sikkert du gjør det da :)

Eg har mulighet for å ha henne på eget rom der hun sover om natta og når hun er hjemme alene.

Hun liker ikke å ligge i bur selv om døra alltid var åpen, så eg kjøpte et leketelt i barneavd på Ikea med en saccosekk inni. Veldig populært :P

Etter eg gikk fra å ha henne løs i store deler av huset, til å ha eget rom roet hun seg nesten med en gang i forhold til før (brukte webcam for å se hva hun gjorde på når eg var vekke :whistle: )

Blei mye dette... Du har kanskje fått orden på problemet også, men skriver det likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som Nala :P Var det samme med henne. Nå tror jeg hun begynte pga understimuli, men ser jo nå at det også kan ha med at hun ble unghund.. Hehe.. Håper du finner ut av det, og at det ikke eskalerer slik som det gjorde med nala.

Nala tok forøvrig ledningen til ovnen som stod på, gikk fint men kunne gått veldig ille :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om flere som har hatt hunder som har blitt "opprørsk" når de har kommet oppi den alderen. Ei veninne av meg sin hund hadde ikke vært noe problem før, men en dag når hun skulle hente noe og lot hunden være igjen i bilen, som vanlig, fikk hun seg et sjokk da hun kom tilbake etter 5 minutter. Hunden hadde revet opp alt av bilseter i bilen.

Noen andre hadde en hund som gikk løs på tapeten og veggene, dette også helt plutselig.

Nå er jo ditt tilfelle ikke så alvorlig, men det kan utvikle seg. Jeg vill nok ha avsperret området litt, feks i en gang eller på et rom. Og hundesikre dette rommet med å ta bort ledninger og ting hunden kan tygge på. Du kan også spraye på Bitter spray på ledningene eller møbler.

Så legg ut margbein, kong med godt i osv. Og itillegg sørg for at hunden er sliten når du forlater den.

Hvis det fortsatt byr på problemer og forværrer seg, ville jeg hatt hunden i bur, ihvertfall i en periode. De fleste klarer å vokse dette av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er at eddik (skikkelig 35% eddik, ikke sånn 7%-søl som de fleste butikker har..) er minst like effektivt som bitter spray..

Jeg smører rutinemessig inn ledninger med eddik selv, rett og slett fordi jeg frykter at hannen min skal ta enda en ledning..(Han har tatt 220V-ledning med strøm på en gang før..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...