Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper


SFX

Recommended Posts

Jeg legger ved et hefte med div. tips om båndtrening, soveplass, matliste, informasjon om vetrinærbesøk, markekurer, litt info om den første tiden her m.m.

Førstegangseiere har stor glede av det, mens "erfarne"eiere (som Raksha :lol: ) ikke har stort behov for det.

Om du vil kan jeg sikkert sende deg mitt informasjonshefte, så du får se?

:lol: Tror jeg leste gjennom det på toget hjem og det var det. :icon_redface: Men så har jeg vel ikke ring telefonen din varm heller om tips og hjelp til oppdragelse av verdens enkleste basenji, så tenker jeg klarte meg greit uten noe avansert valpeperm beregnet på eiere som skaffer seg hund nr 6. :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 800
  • Created
  • Siste svar

My five cents angående valpeperm; vi har aldri hverken fått eller savnet noe slikt. Med Uva fikk vi selvfølgelig riktige papirer, samt noen artikler om pinscherspesifikke ting.

Men dersom jeg skulle ønsket meg noe, hadde det vært litt bakgrunns/familiehistorikk, med mest vekt på foreldrene. I tillegg kunne det være fint med en kort anbefalning rundt forvalg (selv om jeg nok hadde gjort som jeg selv vil og foret på VH uansett) og anbefalning om bøker/nettsteder, rett og slett.

Bilder får man på mail/finner på nett, og de aller, aller fleste kjøper seg jo bøker eller leser om hundeoppdragelse på nett. For vår del er oppdretter tilgjengelig 24/7 angående alt vi skulle lure på, og det fungerer helt utmerket :) Har ikke måttet plage dem så mye på ugunstige tider akkurat, men den gangen Uva fikk vaksinereaksjon satt jeg på telefon med oppdretter både sent og tidlig. Jeg har inntrykk av at du også vil være en tilgjengelig oppdretter for dine valpekjøpere, og da er det ikke krise at du ikke skriver i valpepermen at du anbefaler en tannkrem foran en annen.

Yodels oppramsing av emner høres fin ut. Så kan du jo også spørre valpekjøperne om det er noe de ønsker seg, når den tid kommer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for lengst begynt å skrive i valpepermen som skal følge hver enkelt valpekjøper, hvor jeg gir litt tips og råd, skriver om ulike tema, skriver om kullet og foreldrene, etc etc. Men en blir jo litt blind etter hvert, og husker ikke hva som er kjekt å vite med en gang en har fått valpen i hus - så derfor spør jeg dere: Hva vil dere at det skal stå om i valpepermen? Hva vil dere ha informasjon om, hva vil dere lese om?

Så utrolig flink du er da :D Må jo være kjempe kjekt for de at du ligger så mye arbeid i det :)

Hvis det er 10-15 år siden sist man hadde valp, er det mye som glemmes.

Hihi, det merkes her hjemme. Mamma er mest bekymret for hvorfor hun tisser så mye og om det er normalt at hun sover så mye. Det er 10 år siden hun hadde valp sist. Jeg er ikke bekymret, men jeg husker ikke hvor mye de sov eller tisset, og det er 6 år siden jeg hadde valp :P

Ler av meg som står helt alene nede med gjettingen min på 11 valper :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linjer og slektsskap er det som kanskje har vært mest interessant for min del.. Men jeg har aldri fått en valpeperm og heller ikke følt noe behov for det.. men er man heeelt grønn, så er det jo kanskje greit å skrevet ned det aller mest grunnleggende til valpekjøperne..

Valpepakke er også noe jeg definitivt ville ha sendt me =)

Det du kan gjøre er å bestille hefter ifra NKK om valp og slikt, disse er gratis og du betaler kun porto. Jeg sendte me et par slike på blandingsvalpene jeg hadde. Det synes valpekjøperne var veldig greit =)

Disse sendte jeg med;

Vil du bli hundeeier?

Velkommen valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten innvending :icon_redface: :

Kr. 208,- pr bok x 8 valper =

8 valper x 12 000 kr = 96 000

(208 kr x 30% rabatt for kvantumsbestilling på canis ) x 8 = 160 * 8 = 1280

1280kr er 1,3% av den totale inntekten på valpene. Så jeg ser ikke at det var det dyreste og verste man kom over? :)

(At det koster å ha valpekull er det ingen tvil om, og jeg er klar over at det koster i både veterinærbesøk, mat og registreringer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du et slikt oppstillingsbilde av magen til X'en også. Jeg så de i bloggen din, at du i det hele tatt har tid til noe annet enn å kosemose... :whistle:

Jeg tok forsøksvise oppstillingsbilder av henne tidligere i uka, men det var ikke mye til mage å se på bildene da, synes jeg. Det er mer takknemlig å se på en basenji når det begynner å bli mage...

mage01.jpg

5.5 uke drektig

mage02.jpg

5.5 uke drektig

tur03.jpg

5.5 uke drektig

siri190411_a.jpg

Dagen før første parring

Jeg merker jo godt at magen er annerledes, mer pupper og mindre pels, hardere og større - men det er likevel ikke sånn åpenbart drektig hund her i hus enda. Men kanskje det øker mer fra og med neste uke, det er jo de fjorten siste dagene det skjer mest. Det er egentlig en litt kjedelig drektighetsperiode sånn på midten, etter UL :lol: Hun tisser mer og oftere, og jeg leste i boka at de kan kaste opp rundt fem uker drektig, og fredag forrige uke tisset OG kastet hun opp i senga mi mens hun var hjemme alene :getlost: Ellers er det ikke så mye å se etter eller merke, bortsett fra at hun er skrubbsulten, roligere på tur og vil ikke ha andre hunder så nærme seg.

Jeg legger ved et hefte med div. tips om båndtrening, soveplass, matliste, informasjon om vetrinærbesøk, markekurer, litt info om den første tiden her m.m.

Førstegangseiere har stor glede av det, mens "erfarne"eiere (som Raksha :lol: ) ikke har stort behov for det.

Om du vil kan jeg sikkert sende deg mitt informasjonshefte, så du får se?

I tillegg pleier jeg å sende med påminnelse om vetrinærbesøk og vaskine samt ny markekur sammen med stamtavlen ved ca 3 mnd. alder (Innen da pleier jeg å ha fått stamtavlene fra NKK).

Flott pappa, og er det ikke herlig å se magen vokse og gro???

Takk for tips, en konkret liste over når de skal ta markkur, vaksiner og slikt har jeg ikke tenkt på, og det er jo veldig håndfaste råd en gjerne ønsker seg som nybegynner. Lett å glemme hva som skulle når, bedre å ha en side å slå opp på som forteller det direkte.

Send gjerne heftet, alltid kjekt å se hvordan andre løser det.

Når jeg sender ut stamtavlene, tenkte jeg å ta en påminnelse om valpeshow også, jeg, og kanskje foreslå noen konkrete ustillinger vi kan møtes på for de som bor i nærheten :whistle:

Trenger update av X'en ! :aww:

Hehehe, se over! I morgen er måledag, så da skal vi se om magen har vokst på ei uke.

My five cents angående valpeperm; vi har aldri hverken fått eller savnet noe slikt. Med Uva fikk vi selvfølgelig riktige papirer, samt noen artikler om pinscherspesifikke ting.

Men dersom jeg skulle ønsket meg noe, hadde det vært litt bakgrunns/familiehistorikk, med mest vekt på foreldrene. I tillegg kunne det være fint med en kort anbefalning rundt forvalg (selv om jeg nok hadde gjort som jeg selv vil og foret på VH uansett) og anbefalning om bøker/nettsteder, rett og slett.

Bilder får man på mail/finner på nett, og de aller, aller fleste kjøper seg jo bøker eller leser om hundeoppdragelse på nett. For vår del er oppdretter tilgjengelig 24/7 angående alt vi skulle lure på, og det fungerer helt utmerket :) Har ikke måttet plage dem så mye på ugunstige tider akkurat, men den gangen Uva fikk vaksinereaksjon satt jeg på telefon med oppdretter både sent og tidlig. Jeg har inntrykk av at du også vil være en tilgjengelig oppdretter for dine valpekjøpere, og da er det ikke krise at du ikke skriver i valpepermen at du anbefaler en tannkrem foran en annen.

Yodels oppramsing av emner høres fin ut. Så kan du jo også spørre valpekjøperne om det er noe de ønsker seg, når den tid kommer? :)

Tusen takk for svar! Greit med flere tilbakemeldinger.

Og tusen takk for det jeg tar som et kompliment, jeg har i hvert fall intensjon og ønske om å være en oppdretter en alltid kan ringe til og bruke til alt - både dele sorger og gleder.

Så utrolig flink du er da :D Må jo være kjempe kjekt for de at du ligger så mye arbeid i det :)

Jeg begynte jo på valpepermen da hun ble parret i fjor :aww:

Også tenker jeg som så at jo mer jeg får gjort nå, jo bedre. Det er nok å gjøre med valpene, om en ikke skal måtte sitte ved laptop'en og skrive også :lol:

Hihi, det merkes her hjemme. Mamma er mest bekymret for hvorfor hun tisser så mye og om det er normalt at hun sover så mye. Det er 10 år siden hun hadde valp sist. Jeg er ikke bekymret, men jeg husker ikke hvor mye de sov eller tisset, og det er 6 år siden jeg hadde valp :P

En glemmer fort, og det er vel derfor vi går på med ny valp gang på gang :lol:

Ler av meg som står helt alene nede med gjettingen min på 11 valper :lol:

Den som ler sist, ler best? Eller noe? :ahappy:

Du kunne sendt med boken "På talefot med hunden" av Turid Rugaas. Jeg synes det er en flott og lettlest bok for alle hundeeiere :--)

Jeg har ikke tenkt til å legge ved en bok i valpepakka som jeg ikke har lest selv og kan stå inne for, og jeg har ikke lest denne boka.

Jeg har et par kandidater på lista, inkludert denne, men skal få skummet gjennom de og kjøpe inn når jeg ser hvor mange valper det ble.

Bare en liten innvending :icon_redface: :

Kr. 208,- pr bok x 8 valper =

Ingen biggie for meg, jeg hadde allerede bok inkludert i valpepakka, jeg.

Linjer og slektsskap er det som kanskje har vært mest interessant for min del.. Men jeg har aldri fått en valpeperm og heller ikke følt noe behov for det.. men er man heeelt grønn, så er det jo kanskje greit å skrevet ned det aller mest grunnleggende til valpekjøperne..

Valpepakke er også noe jeg definitivt ville ha sendt me =)

Det du kan gjøre er å bestille hefter ifra NKK om valp og slikt, disse er gratis og du betaler kun porto. Jeg sendte me et par slike på blandingsvalpene jeg hadde. Det synes valpekjøperne var veldig greit =)

Disse sendte jeg med;

Vil du bli hundeeier?

Velkommen valp!

Takk for tips, jeg skal se om de er å bla gjennom på NKK Drammen. De virket litt elementære ut fra beskrivelse, med tanke på hva jeg allerede har skrevet i valpepermen, men de er verdt en titt. Vil du bli hundeeier? er vel et spørsmål de bør ha tenkt gjennom før de henter valpen, og jeg bør ha silt ut de som ikke svarer ja? :lol:

Edit:

(At det koster å ha valpekull er det ingen tvil om, og jeg er klar over at det koster i både veterinærbesøk, mat og registreringer)

Jeg har brukt over 10.000 på dette kullet, og valpene er ikke født en gang. Så kan en jo diskutere om jeg skal inkludere de 15.000 jeg brukte i fjor, da hun gikk tom... Så nei, jeg tviler sterkt på at det blir et gromt overskudd av dette. Da hadde det vært bedre å investere pengene i flaxlodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at "På talefot med hunden" har begrenset verdi, slik jeg ser det. Selvfølgelig er det morsomt å vite om dempende signaler og denslags, men som den første og viktigste boka for en fersk valpeeier, ville jeg nok valgt noe annet. Vel så viktig som bok, er det kanskje at man går på kurs med valpen hos noen som trener etter prinsipper man som oppdretter kan gå god for? Kan en oppdretter kreve av valpekjøperne at de går på valpekurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiiih! Jeg er overbevist om at det ligger valper i magen til Xen :D Jeg tror det er 5 stykker der. 4 tisper og 1 hann :ahappy:

Det her er spennende altså!

Jeg hadde gjettet antall før UL jeg, så må quote det for å ikke glemme det :icon_redface: Har vel en liten følelse av at det kanskje kommer flere, men kan ikke endre antallet nå. :aww:

Gleder meg til fødsel jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at "På talefot med hunden" har begrenset verdi, slik jeg ser det. Selvfølgelig er det morsomt å vite om dempende signaler og denslags, men som den første og viktigste boka for en fersk valpeeier, ville jeg nok valgt noe annet. Vel så viktig som bok, er det kanskje at man går på kurs med valpen hos noen som trener etter prinsipper man som oppdretter kan gå god for? Kan en oppdretter kreve av valpekjøperne at de går på valpekurs?

Jeg liker Fra valp til voksen hund, men den er jo ikke å oppdrive lenger, så jeg leter etter alternativ - kom gjerne med forslag! Jeg vet jeg likte Ikke skyt hunden da jeg leste den, men husker egentlig ikke så mye av den og om den kan være en kandidat.

Jeg kan ikke kreve noe som helst, om en skal se til lover og regler - kjøpt vare har en råderett over. Men jeg anbefaler det på det sterkeste i valpepermen - valpekurs, finne et miljø en trives i (raseklub eller annen klubb) og ha noen faste punkt å forholde seg til mens valpen er ung og i oppvekst, det er viktigere da enn for en fireåring.

Jeg hadde gjettet antall før UL jeg, så må quote det for å ikke glemme det :icon_redface: Har vel en liten følelse av at det kanskje kommer flere, men kan ikke endre antallet nå. :aww:

Gleder meg til fødsel jeg :ahappy:

Kanskje celledelingen ikke var ferdig da du gjettet, derfor "merker" du at det er flere nå? :aww:

Hahaha, det er bra noen gleder seg - jeg gruer meg, og leser hver kveld om alt som kan gå galt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

I valpepermene som jeg har levert med har jeg skrevet om valg av hannhund, paringstur, tiden frem til fødsel. Litt om kullet og litt om hver enkelt valp. Husker ikke helt om jeg gjorde det likt for begge kullene :icon_redface: La inn bilder av valpene og ett bilde av valpen utenpå permen/forsiden. Litt info om foringsrutiner og hva valpene har vært med på.

Mulig jeg skrev mer også, husker ikke så veldig godt og den harddisken som det er lagret på står i en maskin som ikke virker :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje celledelingen ikke var ferdig da du gjettet, derfor "merker" du at det er flere nå? :aww:

Hahaha, det er bra noen gleder seg - jeg gruer meg, og leser hver kveld om alt som kan gå galt :lol:

Så klart, det var jo derfor :aww: Kan jeg gjette på nytt nå? For da legger jeg til 2 hanner jeg. Altså, 7 valper! 4 tisper og 3 hanner :ahappy: Og alle sammen kommer til å bli så vakre at det kommer til å svi i valpesjuka mi :wub:

Det er nok lettere å glede seg til fødsel når man følger med via nettet tror jeg :whistle::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I valpepermene som jeg har levert med har jeg skrevet om valg av hannhund, paringstur, tiden frem til fødsel. Litt om kullet og litt om hver enkelt valp. Husker ikke helt om jeg gjorde det likt for begge kullene :icon_redface: La inn bilder av valpene og ett bilde av valpen utenpå permen/forsiden. Litt info om foringsrutiner og hva valpene har vært med på.

Mulig jeg skrev mer også, husker ikke så veldig godt og den harddisken som det er lagret på står i en maskin som ikke virker :hmm:

Ah, ja, det kan jo være koselig å bla tilbake til, hvordan ble det disse to. Sånt kan jeg jo kopiere og redigere fra hjemmesiden/valpedagboka der.

Så klart, det var jo derfor :aww: Kan jeg gjette på nytt nå? For da legger jeg til 2 hanner jeg. Altså, 7 valper! 4 tisper og 3 hanner :ahappy: Og alle sammen kommer til å bli så vakre at det kommer til å svi i valpesjuka mi :wub:

Det er nok lettere å glede seg til fødsel når man følger med via nettet tror jeg :whistle::lol:

Jeg synes du gjetter helt perfekt, det er mitt idealkull :whistle:

Her er ferskere bilde, utstrakt X'en på stuegulvet, som synes tre kvarter i skogen var mer enn nok. Jeg kortet ned turen betraktelig i dag, for hun peste og sakket etter før vi var ute av borettslaget, stakkars liten. Eller stakkars stor, synes det er mer mage på henne her enn på mandagsbildene lenger opp. Men hun bør bevege seg og holde seg i form fram til fødselen, så vi får rusle i hennes tempo og se om vi kan holde i gang en viss turaktivitet.

251652_10150618663530136_865370135_18887676_1921754_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seks uker drektig, og jeg klipper fra valpedagboka på hjemmesiden:

Det er egentlig en litt kjedelig tid i drektigheten vi er inne i nå - alle drektighetstegnene en ser etter skjer primært fram til fjerde uke, og nå er det helst bare rolig vekst av magen som skal skje. Det er ikke så mye å fortelle om fra den siste uka, ingen store endringer. Hun er fremdeles seig på tur, hun sover fremdeles mye, men hun har heldigvis ikke tisset i senga mi igjen... Så nå venter vi bare.

Ventetiden brukes til å forberede valperommet, vi er halvveis i malingen. Ellers leser jeg i bøker om fødsel og valper, og forsøker å forberede meg mest mulig - både praktisk og mentalt. Aviser taes godt vare på, og jeg er takknemlig for alle som har tilbudt seg å spare og donere til kullet.

For en tid siden kom jeg over denne drektighetskalenderen, så jeg leser jevnlig der for å se hva som skjer inni X'en, hvordan valpene kan tenkes å være på dette stadiet. For i dag står det at it's very easy now to feel the puppies, counting them might be a bit more difficult. Og da føler jeg meg litt som Rachel i Friends da hun var på ultralyd, for jeg finner ikke noe som helst inni magen, kjenner ingen klumper eller annet som kan være en valp. Men ei venninne var på besøk i forgårs, og hun kjente tydelig i hvert fall fire. Det er ikke akkurat tvil om at det er valper i magen, den har vokst og endret seg. Jeg får det ikke fram på bilder, men kjenner det godt når jeg tar på henne, og det synes godt når hun ligger. Jeg synes også hun sitter litt annerledes, som om magen er litt i veien for bakbeina.

Dagens måling forvirrer meg pittelitt, men valpene har vel flyttet på seg siden sist, og så lenge det summa summarum er en økning har vi senkede skuldre og formoder at alt står bra til inni der.

Ved parring: 78 bak ribbeina, 74 rundt buken.

4 uker drektig: 83 bak ribbeina, 77 rundt buken.

5 uker drektig: 86 bak ribbeina, 80 rundt buken.

6 uker drektig: 85 bak ribbeina, 83 rundt buken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldige valpekjøperne er som får en fyldig info-pakke! Jeg synes det hadde vært kjempestas å få historien helt fra valg av hannhund til leveringsklare valper, med bilder, litt om de enkelte valpene osv, ja slik som du har nevnt over her. Supert!

En bok hadde jeg nok blitt kjempeglad for å få med og, men jeg synes infoheftet er mye viktigere, med nevnte historie, fôringsrutiner, bilder av foreldre og forfedre, hva de har opplevd til nå osv. Det er ikke bare noe man kan kjøpe seg etterpå.

Jeg for min del hadde kjøpt hundebøker selv uansett, synes det er spennende, og jeg vil jo anta at en oppegående valpekjøper oppsøker slik info selv og. Selv om det er veldig bra å få med en "gratis" bra bok og da, ikke alle som undersøker hvilke bøker som er bra, og hvilke som er utdaterte selv, en hundebok er en hundebok for endel.

Jeg synes det er et stort pluss at oppdretter dokumenterer med bilder og blogg/sonentråder før og under et valpekull, jeg hadde syntes det hadde vært så stas om jeg ventet valp! Ikke at det kommer til å være utslagsgivende på noen måte når jeg skal finne oppdretter neste gang, men ja, det hadde vært stas altså! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et stort pluss at oppdretter dokumenterer med bilder og blogg/sonentråder før og under et valpekull, jeg hadde syntes det hadde vært så stas om jeg ventet valp! Ikke at det kommer til å være utslagsgivende på noen måte når jeg skal finne oppdretter neste gang, men ja, det hadde vært stas altså! :D

Og så gjør det jo at vi ikke-oppdrettere men likevel langt over gjennomsnittlig hundeinteresserte menneskene lærer litt om hva det innebærer å ha valpekull. Oppturer som nedturer. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så gjør det jo at vi ikke-oppdrettere men likevel langt over gjennomsnittlig hundeinteresserte menneskene lærer litt om hva det innebærer å ha valpekull. Oppturer som nedturer. :ahappy:

Sant sant :D :D jeg gleder meg til å sitte og trykke f5 her når fødselen er i gang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant sant :D :D jeg gleder meg til å sitte og trykke f5 her når fødselen er i gang :lol:

Det må du gjerne gjøre, men jeg regner med at jeg ikke akkurat prioriterer live news feed på sonen mens det står på :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld har jeg tatt en opptelling på utstyrsfronten, slik at jeg vet hva jeg har i hus og hva som må skaffes i løpet av de neste dagene. Jeg tenkte å støvsuge stands på NKK Drammen i morgen for gode tilbud og fiffige saker. Det er tross alt mitt første kull, så veldig lite finnes i heimen fra før av.

Det jeg er mest usikker på hvor mye jeg trenger av, er det jeg har i valpekassa. Med et par skift om dagen i ei oppredd valpekasse og en vaskemaskin som går non stop, hvor mye trenger en av laken og tepper?

Hva bruker forresten dere andre oppdrettere i valpekassa? Om jeg ikke husker helt feil, mener jeg mine foreldre hadde voksduk underst for å minimere gulvasken mest mulig, deretter et lag med aviser til å tisse og bæsje på, så laken, og wetbeds øverst. Jeg innbiller meg at det de første dagene var wetbeds og laken i hele kasseområdet, men at etter hvert som valpene begynte å navigere seg til et fast tissested, ble det bare aviser i halve kassa. Og første tiden når de var ute av kassa, var det aviser på tisseområde, laken spent fast på gulvet for å gjøre det mindre glatt å gå på, og wetbeds der de kunne ha soveplass/varme seg. Og til slutt hadde de så god førlighet at en tok bort alt, de fikk gå overalt, og tisset/bæsjet der det falt seg naturlig for dem.

Noen som har god erfaring med andre løsninger?

Jeg har i hvert fall tømt det jeg har funnet av søppelsekker med diverse diverse, og kom fram til at jeg har intet mindre enn 75 store og små håndklær, ni laken, ni fleecepledd og ti wetbeds i varierende størrelse. Burde jeg hatt mer?

Det er mye om oppdrett og valpeprosessen jeg føler jeg kan og har kontroll på, men detaljnivået som antall ndvendige wetbeds er jeg mer usikker på, dårlig oppdretter som jeg er :aww:

Jeg har også en pakke med slike kladder, finfine å bruke under fødselen. Bruk og kast er greit under visse omstendigheter.

Aviser har jeg foreløpig ikke så mye av, så om noen har til overs sier jeg tusen takk. I morgen skal jeg få en bunke fra en bernerdame som begynte å samle da hennes tispe ble parret (men gikk tom). Også har jeg fått tips om å dra til avisene og få deres restlager. Så jeg regner med at det ordner seg på den fronten.

Hva er DITT must under fødsel, hva synes du er lurt å ha tilstede? Kanskje noe jeg har glemt å tenke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...