Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper

SFX

Recommended Posts

Jeg har pønsket på en valpekassepatent som gjør den lettere å lagre for alle mine framtidige kull (!), som jeg tenkte å utforske litt mentalt og deretter praktisk først.

Jeg har brukt paller med bunn og pallekarm til mine kull. Evt bare pallekarmen hvis du ikke vil ha selve pallen. Karmene kan du bygge på hverandre slik at de blir så høye som du ønsker. Hos meg holdt det med en karm i begynnelsen og en til når de begynte utforske kassen før de var klare for å gå utenfor. Det som er kjekt med karmene er at de kan "brettes" sammen til en laaaang bit som da kan stables i en bod eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 791
  • Created
  • Siste svar

:o Frk. feilfarget ser jeg også! Ser henne faktisk 12 år fram i tid - barnebarnet til eierne holder seg fast i pelsen hennes, og ytterst tålmodig lærer hun den lille guttungen å gå, støttet av verdens tryggeste bernertante :aww::wub:

Og jeg gjetter at hun får 5 brødre, og ei søster. En av de fem guttene peker seg snart ut som Torils vakre hannhund; men Emma vil bli fortvilet når hun skjønner at det bare er to tisper - ei litt anonym og lita ei, som strever litt de første dagene; i tillegg til frk. Feilfarget :whistle: Men i løpet av de åtte ukene i valpekassene vil frk. Anonym vokse seg til, om ikke akkurat et utstillings- og avlshåp, så i alle fall ei søt lita snelle med kjempeutstråling, og selv om fornuften sier nei sier hjertet ja og Emma beholder henne. Og det vil vise seg å være akkurat det rette å gjøre - for frøkna trenger bare litt ekstra tid på seg for å utvikle et nydelig eksteriør og et vinnende vesen som skal ta mang en dommer (og et par heldige hannhunder :aww:) med storm i årene som kommer :wub:

:wub: :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg sier at X'en blir så nedrøytet at hun minner mer om en GD, og er sånn flere måneder i året - frister det da? :whistle:

Døh, ikke prøv deg, de bildene av en nedrøyta X`en ligner ikke mye på GD altså :lol: Så nei, jeg lar meg ikke friste i denne omgang. Kanskje et barnebarn av X`en ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok dele med meg, vi har tippet det samme. :aww:

Og for å være skikkelig kverulerende så var jeg første mann ute med den gjetningen :P Så keeep away from the chocolate! (men siden så mange av oss gjetter det, så tror jeg vi har rett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt paller med bunn og pallekarm til mine kull. Evt bare pallekarmen hvis du ikke vil ha selve pallen. Karmene kan du bygge på hverandre slik at de blir så høye som du ønsker. Hos meg holdt det med en karm i begynnelsen og en til når de begynte utforske kassen før de var klare for å gå utenfor. Det som er kjekt med karmene er at de kan "brettes" sammen til en laaaang bit som da kan stables i en bod eller noe.

Men er pallekarmen stor nok? Jeg har en lang hund som skal få ligge komfortabelt.

Samt at jeg også vil ha rundpinne på hver side, så da må jeg vel uansett i en butikk for å få borret det og kjøpt rundpinne i metervis.

Døh, ikke prøv deg, de bildene av en nedrøyta X`en ligner ikke mye på GD altså :lol: Så nei, jeg lar meg ikke friste i denne omgang. Kanskje et barnebarn av X`en ?

Det er aldri tatt bilder av X'en på sitt mest nakne - det ville jo vært blotting!

Tusen takk for alle gratulasjoner, og gjettinger. Jeg så 11 ble gjettet, det er ikke usannsynlig med tanke på X'ens mammas fertilitet, men jeg trenger ikke så mange...

Angående sjokolade - det er kun smil som er skapt for å deles, og jeg lovte melkesjokolade. Så det får bli en plate på hver om flere har gjettet likt og riktig. Så får jeg bare skru opp valpeprisene for å dekke portoen... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri tatt bilder av X'en på sitt mest nakne - det ville jo vært blotting!

Hihi :D

Så det får bli en plate på hver om flere har gjettet likt og riktig. Så får jeg bare skru opp valpeprisene for å dekke portoen... :aww:

Beste grunnen/unnskyldninga evver :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier alltid å bomme på sånne, så at jeg tipper 7 valper, hvor 5 er hanner og 2 er tisper, er ikke vondt ment, snarere tvert i mot! Da får du helt sikkert ikke det, liksom *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg sier.. Jeg gjetter at det kommer valper... får jeg sjokolade da? :innocent:

LOL, nice try, men jeg spesifiserte i spillereglene at en måtte ha rett på både antall valper og kjønnsfordeling.

Then again, så kan hun jo absorbere hele shiten og gå tom, så 0 er jo også et gyldig innlegg i konkurransen, grøss og gru :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke noe vits å konkurrere da...siden jeg er synsk liskom :innocent:

Jeg kan fortelle dere hvor mange valper og fordeling av kjønn jeg!

Det blir 6 valper. 4 tisper og 2 hanner. Alle blir meget gode, men en får litt vel mye hvitt (ser andre også har sagt det, men det er fordi flere har den synske evnen litt sånn uten å vite det selv :whistle: ) Jeg ser også at to av tispene blir enda flottere enn hva Emma noen sinne kunne ønsket, og at hun kommer til å slite sånn med å velge en av de at hun beholder begge to. Emma kommer til å gi de komiske navn, og hele sonen vil bli veldig glade i de. Som to maskotter. :D

Edit: Jeg gidder ikke å rette opp liskom jeg. Bare sjarmerende å stokke om bokstaver av og til :aww:

Edit2: Hvis du synes det blir litt mye å beholde to, kan du jo ha ut en på for. *løsningsorientert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit2: Hvis du synes det blir litt mye å beholde to, kan du jo ha ut en på for. *løsningsorientert*

Jeg skal ikke ha to bernervalper samtidig, nei, det er ikke rettferdig for hundene. Men jeg vurderer fôrvert eller medeier på en tispe, om de ser lovende ut - som en helgardering. Hvis jeg klarer å beholde den i kullet som får C på hoftene, er det greit å ha avlsmuligheter på en tispe til.

Jeg kjøpte X'en med avlsrett for oppdretteren, så neste kull blir i oppdretters regi. Da er X'en fem år, og jeg vil gjerne se an begge de to kullene før jeg vurderer om hun skal få et tredje, men da er hun brått borti syv år før det er aktuelt. Så om jeg ikke synes hun er i form til det, eller verdt et tredje kull, er det greit dermed å helgardere seg på dette kullet, så det ikke tar 13 nye år før G-kullet.

Så ja, fôrvert anyone? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
    • Er det noen som har kompetanse når det gjelder forvask av spisebestikk og servise før man setter det inn i maskin med kort vaskesyklus (steamer). Skal man vaske med håndoppvaskmiddel først, eller bare bruke rent vann? Finner ingen spesifikk beskrivelse hos mattilsynet. Har bare hørt at det kan ødelegge maskinen. Hvis noen har en link å vise til, helst fra produsent (Miele, Hobart el.lign.) hadde det vært fint.  
    • Huken multisele eller Troll nomesele. 
    • Avstand? Om hun kjefter, ta henne bort fra ham. Eller ham bort fra henne.  Dette er en prosess som tar mye tid, så jeg tenker at det kan være hun har større behov for rom og avstand en god stund til. Å ta igjen et par år med sosialisering som skulle skjedd fra valpestadiet vil ta lang tid og mye tålmodighet tror jeg.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...