Gå til innhold
Hundesonen.no

Yatzi er kommet :-)


MiO
 Share

Recommended Posts

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Alt går strålende og valpen, den er et funn! Hun sover hele natta, og viser ingen tegn til å ville ete opp inventaret i huset, hehe :-)Hun virker å være født veloppdragen!(la oss håpe det varer, og

Et par bilder til ♥♥ Første uken med valpen har gått strålende, og vi storkoser oss med henne. Nå spiser hun godt og hopper rundt dagen lang, bare avbrutt av litt "opplading" (en lur) innimellom. Hu

Posted Images

Så søt hun er! Skal hun stilles? Hva er høyden nå?

Jeg har ikke så store forhåpninger til at hun ville gjort det bra i en show-ring, og grunnen til det er et par skjønnhetsfeil hun har. Det gjelder flekkene på kroppen. Hun har en relativt stor skifergrå flekk, midt oppå ryggraden, noe om iflg rasestandarden ikke er ønsket. Skifergrått og rustfarge er meget uønsket iflg. ordlyden, om jeg ikke husker feil.

I tillegg syns jeg de sorte flekkene hun har på spesielt ene siden av kroppen er veldig store, det er mer svart enn "blått" for å si det sånn. De svarte flekkene tar nesten hele plassen. Igjen er dette ("store") noe som er uønsket iflg rasestandard. Det står noe sånt som at "helhetsinntrykket skal være blått".

Men alt er jo relativt - vil en dommer syns de er FOR store? Vil en dommer legge mye vekt på den skifergrå flekken? Jeg tror det.

Men ok, nå vet man vel aldri hva en dommer kan finne på å like og ikke like i en ring, men... jeg har liksom ikke sett for meg noe særlig utstillingskarriere på denne hunden, siden til og med jeg som er sånn amatør kan se klare utstillingsfeil.

Sist jeg målte høyden hennes... tja, var det to uker siden? Eller noe sånn? Da var hun faktisk akkurat 36 cm, idealhøyden for en tispe av rasen. Jeg tror hun vil ligge bra an størrelsesmessig som voksen.

Kan hende jeg drar på en utstilling med henne en gang, det vet jeg ikke pr i dag. Men jeg har altså ikke de aller største forhåpningene da - men hun er BEST i mine øyne uansett! :wub:

Jeg har forresten jobbet med en gigantisk bildeblogg i kveld på Wordpress-bloggen min, men ga opp etter halve mengden bilder. Så jeg ble ikke helt ferdig, men la ut så mange jeg orket i kveld, så legger jeg ut resten av dem i morgen. Totalt 65 (!) bilder. Ikke noe stort hokus-pokus, bare helt vanlige bilder som jeg har tatt mens jeg går på tur i dag. Noen bilder av terrenget og noen bilder av hunden.

Det er gøy å ta bilder og gøy med bildeblogg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten jobbet med en gigantisk bildeblogg i kveld på Wordpress-bloggen min, men ga opp etter halve mengden bilder. Så jeg ble ikke helt ferdig, men la ut så mange jeg orket i kveld, så legger jeg ut resten av dem i morgen. Totalt 65 (!) bilder.

Resten av bildemengden er lagt ut i dag. Masse fine trær er avbildet, hehe :rolleyes2: :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yatzi 7 måneder. Bildet knipset hjemme i hagen.

Burde kanskje ha tatt de vitale mål nå. Som mankehøyde og vekt.... :whistle:

Vet ikke vekten hennes, men skal ta en rusletur bort til vet.kontoret i løpet av uka og bruke deres gulv-vekt og få det riktig. Den digitale badevekta vår har en tendens til å vise litt forskjellig. Går du på den vekta tre ganger på rad f.eks, så kan resultatet varierer med 0,5 eller 1 kg. Og det er litt for stor feilmargin på en hund som veier kanskje 7-8 kg :-) Jeg vil vite eksakt! :- )

img_8542-d.jpg?w=600&h=429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig at du sa det der, hehe :) For jeg satt faktisk i går kveld og "plukket på" ørene hennes i sofaen, og tenkte; "Lurer på om det begynner å bli på tide med den første klippen...?"

Jeg har spart en link til Carolines How-to når det gjelder frisering av sheltie! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååh så fin hun er! Fått skikkelig flott pels altså :wub:

Takk, takk! :- )

http://sheltiedogs.w...tur-bildeblogg/

Jeg har forresten oppdatert bloggen i dag (også), for en gangs skyld tidlig på dagen (jeg er sånn kvelds-poster vanligvis) Men jeg hadde bildene jeg trengte (31) klare og ferdig behandlet, og var i grunnen klar for å skrive litt også, så da ble det bloggskriving på morgenkvisten her :- )

img_8534.jpg?w=630&h=205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildeblogg i dag, siden vi fikk venner på besøk med et par hunder i hagen vår (som er inngjerdet) så alle løp fritt og lekte. Da måtte jeg frem med kameraet og prøve noen nye manuelle innstillinger jeg har stilt inn kameraet på (jeg bruker alltid standard og auto, men nå altså noe nytt)

img_8608.jpg?w=600&h=400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I dag ser det ut til at Yatzi har fått sin aller første løpetid :-) Skulle spyle henne i dusjen etter å ha vært ute, og da jeg tørket henne etterpå oppdaget jeg det.

Hun steller seg veldig der nede nå, så det er tydelig at "noe" er skjedd.

Hun ble åtte mnd for bare noen dager siden, og jeg har i grunnen venta på denne første løpetiden den siste måneden nå.

Nå blir det å gå i bånd i noen uker fremover da, kjedelig for henne :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Yatzi er blitt en snasen og fin ung frøken, 10 mnd gammel i morgen, og selvsagt verdens deiligste hund ♥

Vi to er alene hjemme sammen om dagene, og hun er herlig selskap, dilter etter meg dagen lang. Vi koser oss veldig sammen. Hun er blitt litt pappadalt også faktisk. Hun vil helst sove hos pappa nå ♥

Forrige helg var vi "barnevakter" for lekekompisen hennes, en Bichon havanais hannhund som er like gammel som henne (de er født i februar begge to).

Da kvelden kom og det var leggetid i huset, gikk Yatzi og la seg som vanlig, men hannhunden fant ikke helt roen virket det som. Han var rastløs om natta, vi hørte klørne hans skratsje mot gulvet omtrent hver halve time natta gjennom der han gikk fra rom til rom og lurte på hvor han skulle sove i dette rare, fremmede huset. Makan til lange klør... jeg tenkte jeg skulle gjøre eieren en tjeneste og klippe dem dagen etter, men jeg skjønte fort hvorfor de var lange. Hadde det vært min hund, skulle jeg tvangsklippet dem samme hvor mye hunden strittet i mot, for de klørne var lange..! Men siden det ikke er min hund så lot jeg dem være, ville ikke tvinge hunden til noe som helst uten å ha snakket med hun som eier han iallefall.

Når jeg hadde han på fanget og skulle prøve og klippe klørne hans, kjente jeg hvor glad jeg var for at jeg startet å tilvenne Yatzi kloklipping fra dag TO hjemme hos oss. Dagen etter at jeg hentet henne, begynte jeg med tilvenningen og fortsatte siden. Litt åling ble det jo i starten, men jeg var ikke til å rokke, klippet videre uansett. Og det lønte seg jo, for i dag ligger hun der og prøver bare å slikke meg litt på fingrene når jeg skal klippe, hun rører seg ikke og spreller ingenting. Deilig å få tatt kloklippen i en fei hver uke! (klipper bare litt om gangen)

Chico er en fin fyr han, men det var rart å ha en annen hund i huset som har annen atferd enn vi er vant til. Han var litt "bossy" ifht den førermyke hunden vi har, som lytter til vårt minste ord og tonefall. Yatzi er så flink til å tolke tonefall i setninger og "forstå" hva vi sier og hva vi mener. Det skal bare den minste anelse irritasjon til i stemmen min før hun bråstopper med det hun gjør, når hun skjønner at det ikke var populært. Hun er en kjempeflink hund! :)

Her er et bilde av Chico og Yatzi i et rolig øyeblikk, da jeg kommanderte dem på plass på teppet for litt bildeknipsing. Det var vel eneste stunden de var i ro den kvelden, for de lekte pinadø i 5 strake timer etter at Chico ble avlevert i døren her! :blink:

Chico er forresten helt nyfrisert som en puddel på bildet. Noe helt annet enn den skuremoppen han så ut som før han dro til "frisøren" :D

img_8764.jpg?w=630&h=420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig spesiell og fin Jatzi er! :) Og den Havanaisen ble mye finere klippet synes jeg, men så synes jeg klipperasene er finest generelt i en praktisk klipp, og klipper selv min Havanais i en sporty frisyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Yatzi er hele 11 måneder gammel idag, tenk det! Tiden flyr, og snart er hun et år!

Hun fikk et kjøttbein av meg i dag, og til ære for fotografen fikk hun ha det i sofaen mens jeg knipset bilder.

Yatzi er en supersnill, lydhør og vennlig hund, veldig typisk Shetland sheepdog egentlig, som jeg bare koser meg med. Jeg har faktisk lyst på en til...! Hehe :D

Her er et av bildene jeg tok idag :-)

img_9319.jpg?w=630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...