Gå til innhold
Hundesonen.no

Yatzi er kommet :-)


MiO
 Share

Recommended Posts

Etter noen uker med spent ventetid, kunne vi i dag endelig hente hjem lille 8 uker gamle Yatzi, vår blue merle fargede Shetland Sheepdog. Eller sheltie, som mange kaller rasen.

Så langt liker hun best å ligge på fanget, dilter etter meg overalt og jeg lurer egentlig på når hun har tenkt å tisse :P Det er ca fem timer (!) siden sist. Det er lenge for en liten valpeblære!? Vi stoppet en gang på veien hjem, for bilturen var 2½ time lang. Gikk en sving i grøftekanten ved et busstopp med henne i bånd, og da tisset hun, flinke jenta! :wub: Men siden har det altså ikke blitt noe, selv om vi stort sett har oppholdt oss ute i hagen og på terrassen i det flotte og varme vårværet. Deilig solskinn. Hun har ligget og sovet i fanget mitt den siste halvtimen :wub:

Hun er jo bare babyen, men inntrykket så langt er at hun er rolig og litt forsiktig av seg. Det er nok veldig uvant for henne å være uten søsken og mor. Hun var en av fem i et kull.

Her er et bilde av henne da jeg reiste meg fra stolen og la henne forsiktig fra meg, da jeg skulle gå for å hente kameraet :-) Lille trøttingen, det har vært en begivenhetsrik og spennende dag for henne.

Åh, jeg er så glad for denne valpen allerede! :wub:

post-8289-0-42338000-1302974070_thumb.jp

post-8289-0-90538600-1302974240_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Alt går strålende og valpen, den er et funn! Hun sover hele natta, og viser ingen tegn til å ville ete opp inventaret i huset, hehe :-)Hun virker å være født veloppdragen!(la oss håpe det varer, og

Et par bilder til ♥♥ Første uken med valpen har gått strålende, og vi storkoser oss med henne. Nå spiser hun godt og hopper rundt dagen lang, bare avbrutt av litt "opplading" (en lur) innimellom. Hu

Posted Images

Tusen takk for alle gratulasjoner! :)

Tenkte jeg skulle legge inn flere bilder, men hver gang jeg kommer på det (at jeg må knipse noen) så sover hun :D Det er masse inntrykk og mye å fordøye for en valp som har flyttet til nytt hjem, så hun sover mye. Sov hele natten gjorde hun også, og har vært superflink. Jeg tror renslighetstreningen kommer til å gå kjempefint! Hun har enda ikke hatt noe uhell inne. Jeg tar henne ut hver gang hun våkner, når hun har spist og hvis vi har vært i litt aktivitet inne.

Dette er en valp som er en drøm å ha i hus :) Det kommer vel perioder med mere sprell og f.eks. valpebiting, men foreløbig er hun veldig rolig og snill. Vi møtte et par pomeranian i gata vår istad, og tispen av dem var veldig hissig. Da begynte lillefrøkna mi å skjelve, det var visst litt skummelt.

Så selv om jeg ikke har rukket det enda, så skal jeg få knipset noen bilder og legge ut i tråden her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin valp :)

Hvor gammel er hun og hvor kommer hun fra?

Hun er født 17. februar, og er 9 uker akkurat nå (eller i morgen). Vi hentet henne da hun var 8 uker og to dager gammel :-)

Hun er fra en privat oppdretter i Skien som ikke har kennel-navn, men valpene er registrert i NKK og har stamtavle og kjøpekontrakt fra NKK, fått ormekurer, veterinærkontrollert, vaksinert,+ chipmerket og forsikret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går strålende og valpen, den er et funn! :wub: Hun sover hele natta, og viser ingen tegn til å ville ete opp inventaret i huset, hehe :-)Hun virker å være født veloppdragen!(la oss håpe det varer, og bank i bordet!) :lol: Så langt er starten på valpeperioden gått over all forventning, ingen problemer overhodet, alt fungerer. Dette hadde jeg ikke forventet, for man har jo lest seg opp litt før innkjøp av valp/hund, og har fått med meg mange skrekkhistorier og lest haugevis av problem-innlegg om valper på div. hundeforum. Men denne valpen har så langt bare vært superflink, og jeg er sååå stolt av henne! :wub:

Håper kanskje vi slipper unna valpebitingen også, for hun virker ikke spesielt interessert i å gnage på oss. Valpebiting hadde jeg gruet meg til, men vi har altså sluppet unna foreløbig...

Hun er veldig oppmerksom på stemmen og tonefallet vårt. Veldig! Hun sto i ferd med å "toppklippe" et tulipanskudd på vei opp i et av blomsterbedene mine, og da sa jeg bare litt "mørk" i stemmen; "Ikke bite der!" Da bråsnudde hun vekk fra blomsten og lot den være. Så her må man trene positivt, positivt og positivt. Godbiter er knapt nødvendig, hun ser ut til å like det å få kos og ros bedre! :)

Er det rart jeg er forelska?? :wub:

Her er et bilde jeg tok av henne utenfor på terrassen i dag. 9 uker gammel i dag :-)

post-8289-0-68910400-1303396887_thumb.jp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par bilder til ♥♥

Første uken med valpen har gått strålende, og vi storkoser oss med henne. Nå spiser hun godt og hopper rundt dagen lang, bare avbrutt av litt "opplading" (en lur) innimellom. Hun har lært "sitt", og begynner å skjønne at det er henne vi mener når vi roper "Yatzi!" (navnet hennes) :-) Hun er veldig flink til å bruke tyggelekene sine istedenfor andre ting. Hvis hun tar en "prøvebit" i noe som ikke er lov, sier vi bare "ikke bite der" og gir henne kjapt en av lekene eller en sånn tyggeting i form av tørket oksemuskel - og faktisk, hun godtar en sånn "byttehandel" tvert hver gang. Så langt har akkurat det tipset (lest i bøker og på nett-hundeforum) fungert prikkfritt etter oppskriften!

Nesten litt utrolig at alt går så greit. Jeg får lyst å skaffe hund nr to allerede, hehe :wub: Men, vi har bare tilbakelagt første uka :icon_redface: :-)

Dette er en drøm jeg har hatt i mange år, å få eie en blue merle Shetland Sheepdog, så jeg må si jeg storkoser meg disse varme vårdagene med valpen. Har alltid hatt et svakt punkt i hjertet for disse blue merlene.

På plenen i hagen

post-8289-0-78660300-1303502828_thumb.jp

På sofaen inne i stua

post-8289-0-00120700-1303502861_thumb.jp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er født 17. februar, og er 9 uker akkurat nå (eller i morgen). Vi hentet henne da hun var 8 uker og to dager gammel :-)

Hun er fra en privat oppdretter i Skien som ikke har kennel-navn, men valpene er registrert i NKK og har stamtavle og kjøpekontrakt fra NKK, fått ormekurer, veterinærkontrollert, vaksinert,+ chipmerket og forsikret.

Først og fremst, GRATULERER!

Også er det litt morsomt at hun og Yaris er født samme dag! Vi får få til en playdate en dag :) kan jo bli spennende å sammenligne to forskjellige raser med eksakt samme alder :P

Skjønneste skjønne! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi vært på besøk hos svigermor i Østfold, og ser man det - naboen hennes hadde fått en valp, de også! Den var bare 4 uker eldre enn Yatzi, en Cavalier, og han fikk komme over i svigermors valpesikrede hage. Der raste de rundt som bestekompiser, opp og ned langs plenen, og hadde det skikkelig kult.

Det var nok litt lang dag, ute hele dagen i hagen for vi hjalp svigermor med å gjøre ferdig drivhuset. En stund etter at vi kom hjem fikk valpis sånn "overtrøtt og gira raptus", og forvandlet seg til en krokodille med gapet på vid vegg. Alt som kom i veien havnet mellom tenna. Heldigvis har hun solid bitehemming, og aldri et merke på huden. Likevel, jeg vil ikke at det skal bli en vane eller eskalere, så jeg piper høyt og snur ryggen til henne. Hun skvetter til da, og etter noen repetisjoner skjønte hun det og lot være bitingen, heldigvis. Iallefall akkurat da. Det er nok glemt i morgen :P

Jeg fikk en slutt på raptusen ved å ta henne på fanget, tvangskose henne og holde henne der uansett hvor mye hun åmet seg som en larve for å komme løs. Etter noen minutter gikk piffen ut av henne, og så sov hun! :wub: Akkurat hva hun trengte :-)

Valpen ble åpenbart levert fullstendig dekket av flass på huden. Jeg så det ikke før jeg kom hjem, dagen etter, da jeg tok frem karden for å forsiktig begynne tilvenningen av å gre hunden. Som langhåret rase er det jo viktig å venne dem til fra de er små til å bli børstet og gredd. Så man kan aldri begynne for tidlig. Hadde bare tatt et par drag da flassen fullstendig oversvømmet pelsen. Det så ut som et snøvær! Jeg skilte hårene med fingrene i pelsen hennes, tok på briller og gransket det. Joda, huden hennes var et flasshav uten like. Overalt, men verst på bakparten. Jeg tenkte først at det var det møkkafôret oppdretteren har brukt, og byttet tvert (uten tilvenning) til mitt valg av fôr: Hills. Hun får boksmat for valper fra Hill's Science Plan. Innimellom tørrfôrkulene fra samme merke (for valper). Fôrbyttet gikk prikkfritt, ikke noe problem. Fast og fin i magen og hun viste stor entusiasme da det ble servert i matskålen, til forskjell fra oppdretterens fôr.

Så fikk jeg tlf fra oppdretter om at en av valpene i kullet hadde vært til veterinær allerede, pga de nye eierne syns den hadde så ekstremt sterk kløe, og der fikk den konstatert pelsmidd, som det må gis kur mot. Jeg hadde uansett tenkt å ta kontakt med veterinær selv etter synet av flassen på søndagen, og ringte vet.på mandagen (hentet valpen en lørdag) og fikk resept, som jeg hentet senere samme dag. Ga henne middelet på huden mellom skulderbladene slik bruksanv. beskrev (ExSpot heter middelet, og hjelper mot flått også).

Nå er det en uke siden hun fikk middelet, og jeg har ikke sett noen forandring på flassen. Pelsen blir helt dekket av det hver gang jeg drar karden gjennom den. Skal jeg bade bort flassen eller hva? Fikk beskjed om å unngå bading et par dager etter at middelet var gitt og et par dager før, men nå som det er gått en uke burde det jo kunne gå greit uten å svekke middelet?

Jeg skjønner at om flassen skyldes en kombinasjon av pelsmidd OG dårlig fôr hos oppdretter, så vil det ta langt mer enn bare èn uke før jeg ser resultater av mitt nye fôr. Vet ikke om jeg innbiller meg det, men jeg syns hun klør seg mindre nå enn hun gjorde i begynnelsen av uka. Da klødde hun hele tiden, spesielt på lårene og rundt halsbåndet. Når jeg nå tenker meg om, har jeg faktisk ikke sett henne klø seg i hele dag! :)

Har veldig lyst å bade henne, i et forsøk på å "skylle bort" flassen. Lurer også på å gi henne noe oljetilsetning i maten, f.eks. Salmopet (eller hva den lakseoljen het igjen)

Noen som har erfaring med pelsmidd og flass i huden hos hund...?

REDIGERT; glem det jeg sa om å ikke ha sett henne klø seg i dag... hun gjorde det nettopp nå, to ganger, rundt halsen ved halsbåndet :P

Endret av MiO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en herlig solskinnsdag utendørs. Har tilbragt hele dagen med valpen :wub: . Det er så deilig! Jeg kjenner at jeg blir helt varm om hjertet når jeg sitter med henne på fanget og klapper henne og hun kroer seg i velbehag og slikker meg. Hun er så utrolig søt og vennlig! Jeg hadde ikke ventet å bli SÅ glad i dyret, og SÅ fort! Lurer på hvordan det vil føles om et år liksom, når jeg er så glad i henne allerede nå, etter bare litt over en uke! :wub:

Men, kjenner jeg blir litt irritert over den såkalte "veterinærsjekken" valper er gjennom, og som jeg har papir på at min valp også har fått. Hvor nøye undersøkte egentlig denne veterinæren de valpene i dette kullet, når h*n unngikk å se at valpen er fullstendig dekket av flass på huden, store deler av kroppen? Det må ha vært en ren symbolsk sjekk, for å unngå og se det. Eller h*n har ikke skilt pelsen og sett etter over hele, kanskje bare i nakken? Der er det flassfritt, men hele bakkroppen er dekket av denne flassen.

Jeg vet iallefall veldig godt nå at hvis jeg skal kjøpe valp igjen senere i livet, så skal jeg ta med brillene mine, og med dem på: sjekke pelsen og huden nøye og observere etter kløe. Ikke bare stole på at veterinæren finner sånt. Det er visst temmelig vanlig med pelsmidd o.l., skal man dømme etter antall midler som finnes mot det på markedet. Satt og bladde gjennom vareutvalget i en britisk nettbutikk, og det flommet over av ulike midler mot det. Ante ikke at det var så vanlig blant hunder og katter. Kan aldri huske vi brukte noe som helst på husets katter "før i tiden" (da jeg vokste opp på 70-80 tallet).

Her i Norge er jo det meste på resept, for vi er jo så mye dummere i huet her ifht britene at vi ikke skjønner hvordan ting skal brukes... Myndighetene er redde for at vi skal få for stor handlefrihet og kunne ordne noe selv uten "tillatelse"...:P

Middelet jeg fikk på resept til valpens pelsmidd heter ExSpot, og var etter hva jeg forstår reseptfritt til inntil for et par år siden, men er altså reseptbelagt nå.

Lurer på om jeg skal bade valpis i løpet av uka, for å forsøke og skylle vekk flass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...