Gå til innhold
Hundesonen.no

Yatzi er kommet :-)


MiO
 Share

Recommended Posts

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Alt går strålende og valpen, den er et funn! Hun sover hele natta, og viser ingen tegn til å ville ete opp inventaret i huset, hehe :-)Hun virker å være født veloppdragen!(la oss håpe det varer, og

Et par bilder til ♥♥ Første uken med valpen har gått strålende, og vi storkoser oss med henne. Nå spiser hun godt og hopper rundt dagen lang, bare avbrutt av litt "opplading" (en lur) innimellom. Hu

Posted Images

Regnet bare bøttet ned da vi skulle gå tur i dag. Yatzi streiket, satte seg ned og nektet å gå lenger i det været og ga meg tidenes mest miserable look i fjeset.

Jeg ga etter og snudde. Like greit, for det pusleregnet som var da vi gikk hjemmefra var ingenting mot det som spruta ned et minutt senere! Det regnet så hardt at jeg ble våt opptil knærne av spruten fra bakken.

Sommer'n er her! Eller? :whistle:

Her er et stykk miserabel og bløt hund hjemme i gangen, etter en kjapp frottering (som ikke hjalp stort).

img_2599-b.jpg?w=480&h=400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yatzi har et par sånne "tyggebein-ting" som hun har stuet unna på visse plasser i huset. Det kan være f.eks. bak en dør, eller under en sofapute (!) eller f.eks. bak brannslukkingsapparatet vårt i gangen, lignende steder som liksom er litt unnagjemt eller vekk fra der folk går. Der legger hun tyggebeina sine i mangel av nedgravings-muligheter innendørs :-) (vi har for lite jord på stuegulvet, dessverre)

Hun har merkelig nok en god oversikt over hvor hun dytter unna og gjemmer disse, for i blant går hun målrettet dit for å hente seg frem en tidligere bortgjemt "tyggeting" og kose seg med en stund. Hun bare gjemmer dem for å spare dem til hun får lyst til å ta seg en tyggestund. Litt pussig syn å se på når hun skal legge bort et tyggebein, for når hun har funnet stedet hun vil gjemme det og lagt det fra seg, så begynner hun å skyffle "usynlig jord" over tyggebeinet med nesen en stund, før hun sier seg fornøyd og går fra stedet :lol:

Dagens bilder viser en sånn tygge-kosestund i entreen vår. Favoritten er tørkede oksemuskler.

Jeg skriver bloggen min på engelsk fordi jeg ønsker å "vedlikeholde" engelsk-kunnskapene mine, opprettholde det rett og slett. Og kanskje når man også noen flere lesere om man bruker et internasjonalt språk som engelsk :-) Derfor er også teksten i "prateboblene" på bildene på engelsk, da de er hentet fra bloggen min.

Jeg har alltid passet på å lese engelsk nesten daglig, i form av bøker, blader og nettsider. Jeg har alltid likt språk :- ) Det er imidlertid få muligheter til å SKRIVE engelsk sånn i det daglige. Men så, da jeg begynte på hundebloggen min skrev jeg selvsagt på norsk, inntil jeg plutselig en dag fikk ideen å skrive den på engelsk istedet :-) Har ikke skrevet i særlig lang tid på engelsk (et par uker?), så jeg har ikke "blitt varm i trøya" og fått flyten helt, men jeg har begynt iallefall! Etterhvert glir det nok mye lettere! :D

img_2641-b1.jpg?w=600&h=400

img_2640-b1.jpg?w=600&h=481

img_2638-b1.jpg?w=600&h=400

img_2639-b1.jpg?w=600&h=400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Yatzi er 4 mnd i dag (fredag 17/6) og begynner å bli lekker og langbeint! :)

Tok noen bilder av Yatzi mens hun spiste maten sin i kveld, og selv om hun ser litt skeptisk ut på bildet, så brydde hun seg egentlig ikke. Hun bare kikket og lurte på hva jeg drev med, tenker jeg :)

Hun er veldig glad i mat, temmelig grådig og sluker den/ spiser opp på få sekunder. Hun går tilbake flere ganger etterpå og rundsleiker skåla en gang til, i tilfelle hun hadde glemt noen smuler første gangen eller gangene etter det... :lol:

img_27171.jpg?w=600&h=550

img_2715.jpg?w=600&h=400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt besøk i dag, og meningen var en playdate med hundene, men store tenåringsjenter leker ikke med småunger, måtte vi vel skjønne! :ahappy:

Nova Scotia Duck Tolling retrieveren er en 10 mnd gammel tispe, og Yatzi er bare 4 mnd (18 uker) og den eldre bare betraktet den elleville spirrevippen med stoisk ro.

"Lek med meg da! Jeg følger etter deg til du gjør det!"

img_2893-c.jpg?w=630&h=401

"Hei småen, kan du vennligst slutte og dra i skjørtene mine?"

img_2818-b.jpg?w=600&h=405

"Lek,lek,lek,lek,lek,lek,leeeeeeeeek da!" :lol:

img_2883-b.jpg?w=630&h=375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er kjempefornøyd med henne! Vi storkoser og i lag, og er faktisk sammen tjuefire timer i døgnet, vi to. Vi sover sammen og vi tilbringer hele dagen sammen. Jeg jobber ikke lenger av helsemessige årsaker, og er derfor hjemme på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par bilder av Yatzi i stolen bak meg på pc/sy-rommet mitt. Har brettet ut en gammel fleecejakke hun ligger på, for å skåne den nye stolen litt. Veldig fånyttes, for i løpet av få minutter så begynner hun og krafse og grave den bort og "rer opp" liggeplassen sin etter egen smak alikevel :-)

Hun begynner å bli stor jente syns jeg! :- ) I morgen er Yatzi akkurat 4½ mnd, dvs 19 uker gammel. Vi har det kjempebra sammen, vi to er blitt bestevenner! ♥ Hun er en drømmevalp på alle mulige måter! Syns jeg! ;)

Som man ser på øyet til høyre i bildet, har hun en brunlig flekk i det blå på iris i øyet. Litt særpreg :-)

img_2920-c.jpg?w=600&h=529

img_2914-b.jpg?w=600&h=615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Yatzi er 4 mnd og 3 uker gammel nå, og begynner å bli stor! Hun ble veid hos vet'en i dag, vi stakk innom for å få en resept jeg har rotet vekk. Hun tikket inn på 6.6 kilo. Da vi kom hjem, målte jeg mankehøyden hennes, og den var 33½ cm. Begge deler var mer enn jeg trodde.

Håpet mitt er at hun ender på idealhøyden for tisper, 36 cm, og ikke blir for stor. Men vi får se hva fremtiden bringer, umulig å si hvor mye vekst hun har igjen.

img_3043-b.jpg?w=500&h=349

Yatzi leker med en jevngammel Bichon havanaise (den svarte dotten man skimter en bit av til høyre der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du hadde målt høyden ved 3 og 4 mnd. hadde du fått en mer nøyaktig pekepinn på høyde som voksen. Man legger 10 cm. til på høyden ved 3 mnd. og 6 cm. til på høyden ved 4 mnd. for å få omtrent voksen høyde. Dette stemmer i de fleste tilfeller med et slingringsmonn på +/- 1 cm. Dersom hun er 33,5 nå tror jeg nok hun blir noe mer enn 36 som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caroline, jeg fant en gammel post i bloggen min. Jeg målte mankehøyden til Yatzi da hun var 3½ mnd, og den var da 28 cm.

Ville du si jeg da kan regne med at hun blir 37-38 cm...? (fremdeles innenfor kravene, heldigvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe kanskje 37 ja, men hvor tidlig de stopper å vokse er veldig forskjellig. Dessverre er det gjerne sånn at de som er store vokser lenger og de som blir små stopper tidlig. Spes f.eks. som ble litt stor stoppet ikke å vokse før hun var 10-11 mnd. og fikk løpetid da hun var 13 mnd, og min gamle Jóga som bare ble 33 cm. fikk løpetid da hun var 5,5 mnd og stoppet jo da å vokse. Tror ikke hun blir for stor ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fant et bilde som er en måned gammelt, men det viser en typisk Yatzi; finner hun noe som lukter godt, måååå det makuleres for å se om det gjemmer seg noe gjenglemt spiselig inni. Her i dette tilfellet var det noen unger som hadde fått is her og spist det i hagen vår, og lagt papiret fra seg et sted hunden fikk tak på det.

Må passe godt på når vi går turer o.l., så hun ikke får sjansen til å få spist tyggis eller noe lignende fra bakken. En gang fant vi en død spissmus midt på stien vi gikk på i skogen, den var sikkert full av parasitter, og heldigvis så jeg musa et halvt sekund før bikkja, og fikk dratt henne med meg vekk fra den før hun fikk spist den. "Why!?? Den luktet jo godt", mente Yatzi...

img_2690.jpg?w=600&h=400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Yatzi er nå 5½ måned gammel, og en utrolig snill jente! Rolig og behagelig å ha med og gjøre hjemme. Hun har et par lekekompiser som vi av og til møtes med og får løpe fritt i vår inngjerdede hage, det er stas syns Yatzi. Da herjer de på valpers vis og tømmer begeret for energi for en stund :)

PS! En valp sover ikke, den ligger bare på lading.

Et par bilder av Yatzi 5½ mnd gammel. Jeg syns selvsagt hun er nyyyydelig :wub: og vi trives utrolig godt sammen!

På bildene ligger hun på sin vante utkikkspost i entreen. Døren står nesten alltid vid åpen på sommerstid, og da ligger hun der på matta og skuer ut. Pluss at hun har kontroll på hvem som kommer og går, selvsagt ;)

img_3219-b.jpg?w=488&h=600

img_3216-b.jpg?w=600&h=509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Noen bilder fra i dag. Yatzi har lært seg et nytt triks; "Rull rundt" :D

img_8258.jpg?w=600&h=539

Yatzi sitter klar og venter – “Hva slags triks vil du jeg skal gjøre nå?”

img_8259-rull-1.jpg?w=600&h=375

Første del av “Rull rundt” - vi har lagt oss ned og er i ferd med å lene oss over....

img_8262-rull-2.jpg?w=600&h=364

Andre del av “Rull rundt” – her er hun kommet rundt, helt over på ryggen

img_8263-rull-3.jpg?w=600&h=448

Og her er tredje og siste del av rullingen rundt. Nå vanker det belønning! : -)

Bildene er tatt fra dagens blogginnlegg på Sheltiedogs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yatzi 6½ mnd gammel, knipset i hagen i går :-) :wub:

Hun står på to ben og kikker over hagegjerdet, ved sin faste utkikkspost. Må sjekke om noe skjer i nabolaget, vet du ;) De rødlige plantene man ser i bakgrunnen, er mine roser (ny vekst er rødlig) og så en rød japansk viftelønn. Yatzi står på steinkanten til det store blomsterbedet.

img_8288-b.jpg?w=600&h=499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...