Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakten på den "perfekte" hund


Enits

Recommended Posts

Kan jo kanksje være greit å se om du finner en voksen hund som trenger et nytt hjem. Det kan hende at oppdrettere av rasen du vil ha, vet om noen. Alle som blir omplassert er jo ikke problemhunder.

Edit: det er kanskje litt lettere, så slipper du valpetida med alt som hører med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Kan jo kanksje være greit å se om du finner en voksen hund som trenger et nytt hjem. Det kan hende at oppdrettere av rasen du vil ha, vet om noen. Alle som blir omplassert er jo ikke problemhunder.

Edit: det er kanskje litt lettere, så slipper du valpetida med alt som hører med.

Ja, det er planen. å overta en voksen hund, skrev jeg ikke det i startinnlegget?

Betyr det noe da? :icon_confused:

Var bare for å få lese litt om den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er planen. å overta en voksen hund, skrev jeg ikke det i startinnlegget?

Nei.

Var bare for å få lese litt om den :P

Du vet det finnes bedre og flere kilder til informasjon enn Canis? Det er en rimelig kort rasebeskrivelse det som står der, og ikke alltid så veldig korrekt og ytfyllende heller, etter min erfaring.

Bruk heller raseklubbers og oppdretters sider for å få beskrivelser og erfaringer om rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippetene jeg har hatt/bodd hjemme med har vært særdeles enkle hunder å ha med å gjøre. Velg oppdretter med omhu, så kan du få et veldig trivelig individ! De krever selvsagt vanlig tur, whippeten elsker jo å "løpe fra seg" , krever lite mental trening, og passer fint til dine kriterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Du vet det finnes bedre og flere kilder til informasjon enn Canis? Det er en rimelig kort rasebeskrivelse det som står der, og ikke alltid så veldig korrekt og ytfyllende heller, etter min erfaring.

Bruk heller raseklubbers og oppdretters sider for å få beskrivelser og erfaringer om rasen.

Da har jeg glemt det :P Jo, vil overta en voksen hund =)

Joda det vet jeg, men liker å lese en kort introduksjon før jeg ser nærmere på evt raser =)

Whippetene jeg har hatt/bodd hjemme med har vært særdeles enkle hunder å ha med å gjøre. Velg oppdretter med omhu, så kan du få et veldig trivelig individ! De krever selvsagt vanlig tur, whippeten elsker jo å "løpe fra seg" , krever lite mental trening, og passer fint til dine kriterier.

Det skal jeg se på =) Men, hvordan er whippet i forhold til greyhound? har lest at greyhound ikke er god på inkalling, er whippet det? kan man ha de løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg glemt det :P Jo, vil overta en voksen hund =)

Joda det vet jeg, men liker å lese en kort introduksjon før jeg ser nærmere på evt raser =)

Hvis du vil ha kort informasjon, syns jeg det er ganske ok å bare sjekke rasene som nevnes her på wikipedia. Ikke alltid den beste og mest utfyllende infoen, men til høyre i bildet (under et foto av representant av rasen) er det noen korte opplysninger som høyde/vekt og litt kort om aktiviseringsbehov (kalt "passer for", eksempelvis "passer for aktive", "passer for erfarne", "passer for alle" osv). Så kan du filtrere forslagene du får litt, uten å være begrenset til hvilke raser Canis har orket å liste opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha kort informasjon, syns jeg det er ganske ok å bare sjekke rasene som nevnes her på wikipedia. Ikke alltid den beste og mest utfyllende infoen, men til høyre i bildet (under et foto av representant av rasen) er det noen korte opplysninger som høyde/vekt og litt kort om aktiviseringsbehov (kalt "passer for", eksempelvis "passer for aktive", "passer for erfarne", "passer for alle" osv). Så kan du filtrere forslagene du får litt, uten å være begrenset til hvilke raser Canis har orket å liste opp ;)

ohh det var lurt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så finnes det vel litt informasjon om de forskjellige rasene her på hundesonen også? Ihvertfall whippet, det er jo flere whippeteiere her inne, liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjekkisk rottehund

Noen som har erfaring med de? som kan fortelle meg litt om de?

Jeg har bare truffet de på et par utstillinger og pratet med eieren og oppdretteren av dem. De var veldig sosiale, men de hadde en god del lyd. Kjempe søte små hunder, men jeg kan tenke meg de har litt jaktinnstinkt også og sikkert ikke den aller letteste rasen å ha løs.

Tibetansk spaniel? Om du velger en god oppdretter, er de i hvert fall veldig hyggelige de jeg har truffet, er med på lange skogsturer, men er også rolige inne og gode venner for familienes barn.

Signeres! De kan ha en del lyd. Litt lengde på pelsen er det, og de røyter. Men det er ikke noe vanskelig pelsstell. Venninnen min har gått flere uker uten å børste sin.

Veldig mange av de små rasene har mye lyd, og de fleste selskapshundene har pels. Men jeg stemmer også i for whippeten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange vet har jeg hatt blandingshunden Nala. har henne forsåvidt enda, men hun er lagt ut for omplassering.

Så, for å unngå å havne i samme fellen en gang til, skal det nøye planlegging til, slik at jeg ikke gjør samme feilen to ganger.

Kriterier:

Opptil 40cm høy

helst kort kort kort pels

ikke krøllete pels, trykt nese, avlang kropp eller slike "unoter"

Den skal ha normale proporsjoner og ikke ha problemer som kommer fra utseende

lavt aktivitetsnivå, men tåle fjelltur

Lettlært og førerorientert

røyte lite

ingen, eller svært lite bjeffing/lyd

ikke være reservert ovenfor mennesker.

Er nok noen kriterier jeg har glemt inni her, men de dukker nok opp etterhvert.

Hvilke raser vil dere kunne anbefale meg?

Har lekt litt med rasevelgeren på canis og har sirklet inn på blant annet disse rasene:

dsg

pincher

tjekkisk rottehund

Noen som har erfaring med de? som kan fortelle meg litt om de?

Nå har jeg ikke allverdens med erfaring med pinscherne, valpen min er bare 6 mnd. Men noen tanker har jeg selvfølgelig :)

I forhold til dine kriterier er pinscherne (littegranne) høyere. De har potensielt endel lyd, både bjeffing (endel vokt i dem, selvfølgelig) og piping. Uva piper langt fra så mye som jeg hadde fryktet, men mye mer enn mopsen gjør. Og ellers skal pinscherne være noe reservert overfor fremmede. Men de er jo fortsatt førerorienterte og veldig hengivne overfor sine egne mennesker :)

Men utover disse tingene, samt at jeg har inntrykk av at noen av dem kan være sære, så synes jeg pinscheren kunne passet bra. I tillegg er det jo verdens vakreste rase da :aww:

Når det er sagt henger jeg meg på de som sier whippet kunne passe bra. Av det jeg har hørt om dem er de ekstremt tolerante for svingninger i aktivitetsnivå :)

Lykke til i valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si at jeg brukte over et år på å velge hund, å en av kriteriene var at den skulle være særdeles rolig inne i huset.

Walge falte på whippet, til trass for at jeg syns rasen var stygg og flau å eie, skjønner jeg ville ha en matchohund siden jeg er mann=)

Mine er ca 50cm høy når dem står, men somoftes er de ikke mer en 15cm høya da de fretrekker å ligge dønn iro. Selv om de er ca 50cm(hannhund) så er de små, de veier sjeldent mer en 13-14kg, så de er lette å bære med seg og de tar serdeles liten plass når de krøller seg ihop.

Generelt så vil jeg tørr å påstå at Whippet er den enkleste rasen i verden. Lite sykdom, spiser lite, sover mye, røyter lite, tar lite plass, sikkler ikke, bjeffer stort sett aldrig(har hørt mine kanskje 10 ganger på 5 år). Men de kan og drive med intens idrett. Klørne på Whippet gror derimot litt fortere en hos de øvrige raser, det er værtfall min erfaring, kan være siden dem sliter mindre på dem da de er lette og ligger mye iro.

Skal du derimot drive med lydighet eller noe slikt så vil en mer fokusert rase passe bedre=)

http://animal.discovery.com/videos/dogs-101-whippet.html

Fin side med video presentasjon av mange forskjellige raser=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo bare si bittelitt ang dsg ettersom du vurderer det, men en voksen dsg kan være en ganske enkel hund (jeg syns nå ikke Bocca har vært veldig krevende fra starten av heller jeg da, men delte meninger der virker det som - sånn rundtom generelt). Men de røyter, skikkelig! Har hvite korte hår overalt.

Har ikke mye erfaring med rasen, kun mitt eget individ. Og Bocca er veldig enkel, rolig og lat inne, men er gjerne med ut på lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippeten trenger jo noe aktivitet, gjør den ikke? (Nå spør jeg åpent, jeg spør bare om det inntrykket jeg har fått er rett - galt) I forhold til destruktiv atferd innendørs ved lite aktivitet?

Sheltien synes jeg er litt sær på en måte, ikke den enkleste hunden sammenliknet med raser jeg tror passer deg, Entis, bedre. Den har også lav terskel for lyd.

Personlig tenkte jeg umiddelbart mops. De er så herlige, har lyst på en selv, til den dagen vi ikke bor som vi bor. Tibetansk spaniel er også et meget godt tips, så vel som DSG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippeten trenger jo noe aktivitet, gjør den ikke? (Nå spør jeg åpent, jeg spør bare om det inntrykket jeg har fått er rett - galt) I forhold til destruktiv atferd innendørs ved lite aktivitet?

Sheltien synes jeg er litt sær på en måte, ikke den enkleste hunden sammenliknet med raser jeg tror passer deg, Entis, bedre. Den har også lav terskel for lyd.

Personlig tenkte jeg umiddelbart mops. De er så herlige, har lyst på en selv, til den dagen vi ikke bor som vi bor. Tibetansk spaniel er også et meget godt tips, så vel som DSG.

For meg er mops uaktuelt rett og slett pga den trykte snuten. Tibetansk spaniel og dsg er noe jeg også skal titte nærmere på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange vet har jeg hatt blandingshunden Nala. har henne forsåvidt enda, men hun er lagt ut for omplassering.

Så, for å unngå å havne i samme fellen en gang til, skal det nøye planlegging til, slik at jeg ikke gjør samme feilen to ganger.

Kriterier:

Opptil 40cm høy

helst kort kort kort pels

ikke krøllete pels, trykt nese, avlang kropp eller slike "unoter"

Den skal ha normale proporsjoner og ikke ha problemer som kommer fra utseende

lavt aktivitetsnivå, men tåle fjelltur

Lettlært og førerorientert

røyte lite

ingen, eller svært lite bjeffing/lyd

ikke være reservert ovenfor mennesker.

Er nok noen kriterier jeg har glemt inni her, men de dukker nok opp etterhvert.

Hvilke raser vil dere kunne anbefale meg?

Jeg mener at du i en annen tråd slet med hundehårsallergi? Burde ikke allergivennlighet være et kriterie når du nå ønsker deg en ny hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippeten trenger jo noe aktivitet, gjør den ikke? (Nå spør jeg åpent, jeg spør bare om det inntrykket jeg har fått er rett - galt) I forhold til destruktiv atferd innendørs ved lite aktivitet?

Sheltien synes jeg er litt sær på en måte, ikke den enkleste hunden sammenliknet med raser jeg tror passer deg, Entis, bedre. Den har også lav terskel for lyd.

Personlig tenkte jeg umiddelbart mops. De er så herlige, har lyst på en selv, til den dagen vi ikke bor som vi bor. Tibetansk spaniel er også et meget godt tips, så vel som DSG.

Whippet er lat, mine er vertfall meget lat inne i huset. Ute kan de være ganske lekne, men som jeg erfarer så varer det maks 20minutter så vil de helst legge seg i solveggen resten av ettermiddagen. Det med destruktiv adferd ar jeg hørt om, men ikke opplevd selv, men nå har jeg aldrig hatt en alene. Whippet sies å lett bli nervøs når de er alene, det tok jeg forbehold for og anskaffet to med en gang. kanskje den destruktive adferden er angsrelatert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare på Sheltie iallefall. Enkle, lettlærte hunder som er veldig førerorienterte naturlig (jeg vet ikke om noen som er vriene å ha løse?), men mange har mye lyd ... Relativt frisk rase (velg oppdretter nøye). Min Sheltie er vanvittig ukomplisert, bare enkel og grei og søt og fin - men hun HAR lyd! Selv om dette er noe vi trener på ... Sheltie kan brukes til det meste på hobbynivå, synes ofte det er gøy å jobbe, men MÅ ikke annet enn tur og kos og kjærleik ;) Synes endel er noe veike i gemyttet da, det ville jeg også sett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig store forskjeller innenfor dsg'en. Jeg har selv en av den veldig aktive typen. Han krever en god del, har mye jaktinnstinkt og når han kjeder seg så liker han å tygge på ting. Jeg kjenner ganske mange gårdshunder, og noen av de er som min, mens andre har null jaktinnstinkt, er rolige og enkle hunder. Så om du vurderer gårdshunden så er det viktig å velge hund etter rolige linjer uten jakt, om du ønsker en hund som ikke krever så mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...