Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakten på den "perfekte" hund


Enits

Recommended Posts

Som mange vet har jeg hatt blandingshunden Nala. har henne forsåvidt enda, men hun er lagt ut for omplassering.

Så, for å unngå å havne i samme fellen en gang til, skal det nøye planlegging til, slik at jeg ikke gjør samme feilen to ganger.

Kriterier:

Opptil 40cm høy

helst kort kort kort pels

ikke krøllete pels, trykt nese, avlang kropp eller slike "unoter"

Den skal ha normale proporsjoner og ikke ha problemer som kommer fra utseende

lavt aktivitetsnivå, men tåle fjelltur

Lettlært og førerorientert

røyte lite

ingen, eller svært lite bjeffing/lyd

ikke være reservert ovenfor mennesker.

Er nok noen kriterier jeg har glemt inni her, men de dukker nok opp etterhvert.

Hvilke raser vil dere kunne anbefale meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Med unntak av at gjennomsnittet ikke er spesielt førerorienterte samt at den kan være reservert for fremmede (men dette gjelder langt fra alle) passer en basenji inn her, men jeg har vel inntrykket at du ønsker en rase som har rykte på seg til å være enklere?

Dansk -Svensk gårdshund?

Etnahund- men den er vel forholdsvis vokal av seg?

Whippet- blir den for stor for deg? Slår meg som rasen som vil passe deg veldig godt.

Lundehund? - Eller har den for lang pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av at den ikke er førerorientert og at den kan være reservert for fremmede (men dette gjelder langt fra alle) passer en basenji inn her, men jeg har vel inntrykket at du ønsker en som er litt enklere?

Dansk -Svesnk gårdshund?

Etnahund?

Nei, tror ikke basenji er noe for meg. Vil ha en enkel hund :)

Staffen krever jo endel aktivisering da.. Og om jeg har skjønt dette riktig så var mye av problemet at du ikke fikk aktivisert nala nok?

Mja, nå krever nala ekstremt mye aktivisering, så en staff skulle jeg alltids fått aktivisert, men jeg tror ikke den er så enkel som jeg skulle ønske meg.

Har lekt litt med rasevelgeren på canis og har sirklet inn på blant annet disse rasene:

dsg

pincher

tjekkisk rottehund

Noen som har erfaring med de? som kan fortelle meg litt om de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffen krever jo endel aktivisering da.. Og om jeg har skjønt dette riktig så var mye av problemet at du ikke fikk aktivisert nala nok?

Nja, det spørs litt på linjene. Jeg har en som godt kunne ha liggi under dyna hele dagen, også har jeg en som er litt mer turbo og må få aktivisert seg sånn ca hver dag. Men er absolutt ikke noe stress å ha hviledag med hu heller. '

Nå er heller ikke jeg en person som er ute i skogen flere timer per dag heller, og mine har tilpasset seg veldig bra :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det spørs litt på linjene. Jeg har en som godt kunne ha liggi under dyna hele dagen, også har jeg en som er litt mer turbo og må få aktivisert seg sånn ca hver dag. Men er absolutt ikke noe stress å ha hviledag med hu heller. '

Nå er heller ikke jeg en person som er ute i skogen flere timer per dag heller, og mine har tilpasset seg veldig bra :innocent:

Ja ok, det er ikke så mange staffer jeg "kjenner" og de jeg kjenner blir rabiate om de ikke får aktivisert seg. :P

Bortsett fra at de ikke har kort,kort pels så tror jeg en cavalier ville kunnet passe :)

Cavalieren røyter ekstremt mye da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lekt litt med rasevelgeren på canis og har sirklet inn på blant annet disse rasene:

dsg

pincher

tjekkisk rottehund

Noen som har erfaring med de? som kan fortelle meg litt om de?

Rent spontant tenker jeg at tsjekkisk rottehund ikke er den letteste rasen å kjøpe, fordi den foreløpig er så lite utbredt i landet. Det er lettere å få en god hund, om det er mange oppdrettere å velge mellom.

Jeg synes heller ikke de rottene jeg har hatt i ringen har virket som de mest frimodige, og kan ikke se for meg dem på fjelltur der de hutrer i en utstillingshall.

Det er mange raser i gruppe 9 som kan virke ok for deg i forhold til aktivitetsnivå, men du mister veldig mange om du vil ha kort-kort pels, og du mister en del av de korthårede om du ikke vil ha snutepartiene til for eksempel mops, boston terrier og fransk bulldog.

Tibetansk spaniel? Om du velger en god oppdretter, er de i hvert fall veldig hyggelige de jeg har truffet, er med på lange skogsturer, men er også rolige inne og gode venner for familienes barn.

Edit: Som Line, tenkte også jeg på whippet, den er nok mye mer håndterbar enn en lavere staff, for eksempel :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok, det er ikke så mange staffer jeg "kjenner" og de jeg kjenner blir rabiate om de ikke får aktivisert seg. :P

Cavalieren røyter ekstremt mye da..

Tja, noen røyter kanskje mer enn andre, men ikke de jeg har hatt. Kanskje jeg er over gjennomsnittet flink til å børste i røyteperiodene (får fnatt av pels overalt inne). De cavalierene jeg har hatt har ihvertfall ikke sluppet mer pels enn de andre hundene med normal pels. Eneste hunden jeg har hatt som har røytet mindre er puddelen jeg har nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet, det er greyhound det? Hva er det som gjør de så enkel?

Hva med dverg pincher? hvorfor har den høyere aktivitetsnivå enn pincher?

Jeg er ikke noe glad i cavalier så den utgår :P

Lang pels kan gå om den ikke røyter mye og er lite pelsstell :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det jeg har lest om dine utfordringer så bør du unngå staff og andre terriere. Whippet er det beste forslaget så langt, selv om de er høyere enn 40 cm. Enklere hunder finner du omtrent ikke.

Signerer denne! Whippeten er en hund som høres ut som kan passe deg flott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet, det er greyhound det? Hva er det som gjør de så enkel?

Hva med dverg pincher? hvorfor har den høyere aktivitetsnivå enn pincher?

Whippet er en mynderase ja. Hvorfor de er det vet jeg ikke, men det er veldig ukompliserte hunder. Hils på en :)

DP har mye lyd, til orientering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet er en mynderase ja. Hvorfor de er det vet jeg ikke, men det er veldig ukompliserte hunder. Hils på en :)

DP har mye lyd, til orientering..

Mye lyd vil jeg ikke ha :P

Men jeg ønsker ikke en for stor hund heller, er begynt å tenke litt økonomi inni dette også nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet, det er greyhound det? Hva er det som gjør de så enkel?

Hva med dverg pincher? hvorfor har den høyere aktivitetsnivå enn pincher?

Jeg er ikke noe glad i cavalier så den utgår :P

Lang pels kan gå om den ikke røyter mye og er lite pelsstell :P

Nei, whippet og greyhound er to forskjellige raser. Greyhounden er mye større.

Jeg har ingen egen erfaring med rasen, men det er flere whippeteiere her inne som har beskrevet rasen som uproblematisk og enkel å ha i hus.

DP gikk på en popularitetssmell, så der ville jeg vært veldig nøye med research og valg av oppdretter, siden det varierer sterkt hva som er å se både mentalt og eksteriørt.

De langhårede miniatyrhundrasene røyter minimalt, men krever en ukentlig gjennombørsting for å unngå floker - samt en ekstra innsats når valpepelsen skal bli voksenpels, da vil den på flere raser tove seg lettere. Men dette er en fase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...