Gå til innhold
Hundesonen.no

Har hunder personlighet


Synnikken

Recommended Posts

Siden dette ble en diskjusjon i en annen tråd tok jeg meg den frihet og Quotet alt inn her. Fra nå av fortsetter diskusjonen her.

Det var mange flotte hunder her

Men hva mener dere med personlighet??

Ingen hunder har det, det er noe tilregnet mennesker - lært adferd er noe annet - Personlighet er noe mennesker gir sine hunder, det er ikke noe de har - ligger i ordet - ´person´lighet

Jeg vil virkelig påstå at mine hunder har personlighet.

Kan godt kalle det Hundelighet jeg, for din del altså.

Haha! Du sa det jeg tenkte ;)

Ikke kom her å si at hundene ikke har "personlighet" altså. Skeptikere kan si hva de vil om den saken, men etter å ha hatt flere forskjellige hunder i hus med såå forskjellige ønsker og meninger, så er ikke jeg i tvil ihvertfall :aww:

Tror dere skjønner hva jeg mener - tenk dere om !

Det er "lærtadferd" ikke nødvendigvis direkte fra dere, men lært iallefall

ingen hunder har personlighet, sånn er det bare ! MEN det spørs jo også hva man mener med personlighet, det jo bare et ord, men sånn jeg ser på det - er det noe som ikke finnes i dyreværden

Hvor er ditt bevis på at hunder ikke har personlighet da???

Kanskje det er du som skal tenke deg om?!

Er det ikke akkurat den tanken som gjør at man ikke blir kvitt "uvettig" trening og hundehold? Nettopp fordi "hunder har ikke personlighet, så da gjør man det sånn man har gjort det i mange mange år!"?

Og om man tar to hunder. Begge er samme rase, og de er kullsøsken. Den ene kan elske snø, tilbringe timesvis mens den herjer lykkelig og koser seg. Den andre kan mislike snø så sterkt, at den såvidt er utenfor døra å letter på trykket en gang eller to for dag. Hva er det? Tillært? Fremdeles tillært om begge hundene ble kjøpt av samme eier 8 uker gamle, så begge valpene har hatt identiske krav og regler fra dag 1? Eller går det rett og slett på "hundlighet" (siden personlighet var feil ord å bruke)?

Kan strekke meg så langt å si att det finnes 2 "personligheter" - Følger - Leder , ikke noe annet !

:lol: er du seriøs? Jaja, det høres ut som et koselig hundehold. :rolleyes2: Eller, hundehold skal kanskje ikke være koselig det? Bare praktisk?? :rolleyes2:

Så alle hunder er like, Brimm? Eller kunne du tenkt deg å lese denne? http://www.forskning.no/Artikler/2004/januar/1074767673.26

Pss.. Full i B***** du virker det som.. Har du noe bevis på at de ikke har det? Og hvorfor har akkuratt du rett?

Hundene til ALLE på sonen, har forskjellig personlighet om de er kull søsken, fra norge eller fra utlandet..

Egentlig gir jeg fullstendig f i hva ordet personlighet har for slags direkte forbindelse til det å være et menneske. Jeg opplever det som skiller min hund fra alle andre, eller nabohunden fra min hund om du vil, som det jeg definerer som personlighet.

Det er nå ennå sånn at hunder ikke hadde eksistert i den form de gjør i dag hadde det ikke vært for den relasjonen de har med mennesket. Dermed blir det nok naturlig å bruke uttrykkk om hverandre.

Definisjon:

"Personlighet kan beskrives som stabile tendenser i hvordan individer betrakter, forholder seg til og tenker på omgivelsene og seg selv, som viser seg i et bredt spekter av sosiale og personlige sammenhenger."

"personlighet, samlebegrep for typiske kjennetegn ved et individs måte å tenke, føle og handle på i en rekke ulike situasjoner over en lengre tidsperiode."

Vel.. At det er et dekkende ord for hva som gjør en hund til det gjenkjennelige vesenet hvert individ er kan man vel ikke være i tvil om uansett ordets opphav, eller?

Ble bare mer sikker på att jeg har rett

Dette er MIN mening har ingen bevis, annet enn erfaring - att de fleste av dere er uening hadde jeg regnet med

Men hva kan du basere deg på, da? At ingen hunder eier personlighet? Eksempler?

Din mening skal du få lov til å ha, men du virker temmelig påståelig at din mening er fakta da :

Og nå merker jeg at jeg irriterer meg litt over at man skal "ødelegge" en såpass koselig tråd :getlost:

litt er vel årets underdrivelse... :rolleyes2:

Hadde vært morsomt å møtt dine hunder, for jeg tror de har ting som skiller de, og ergo har de personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg mener også at alle hunder har forskjellige personligheter. En hund som trives med f.eks lydighet trives kanskje ikke så godt med agility som en annen hund er omvendt på. De er da vel ikke maskiner? Eller har jeg gått glipp av noe? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha ja klart de har personlighet, jeg synes det blir merkelig å påstå noe annet.

Lært adferd? Ja da gjelder det vel isåfall mennesker og. Hvorfor skulle ikke dyr/hunder ha personlighet. Merker at undulater og har forskjellig personlighet og, selv om de er oppdratt/temmet på akkurat samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de har helt klart personlighet! Hundelighet! Alle hunder er individer og reagerer forskjellig på alt mulig rart. De lever forskjellig. Hadde de ikke hatt personlighet hadde alle hunder vært like. Eier man en hund klarer man raskt å se hvilken personlighet hunden har. Hunder er tenkende individer og man SER det på en hund. De er lure, smarte, gøyale, kan være drittunger, maser, vil ha kos, vil ikke ha kos, blir glade, triste, sinte. Hundene gjør seg opp en mening, og det klarer man faktisk å se i sine egne hunder.

Ja de har lært mye atferd, men jeg mener ikke det er noe problem å skille denne lærte adferden og det som faktisk gjør en hund til et eget individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ALLE dyr har ulik personlighet. Alle som bor og har reglemssig kontakt med dyr, ser dette. Jeg skjønner ikke hvordan folk IKKE kan se det. Dyr har følelser og ulik personlighet. Det har bevist seg gang på gang. Ta to hunder av samme rase. Skal disse være helt like? Med samme behandling så skal de være eksakt lik, like det samme, oppføre seg likt, reagere likt? Det vet man jo ikke er realiteten.

Det er ikke menneskegjøring og si at hunder føler det og det. Det er bruk av et menneskelig ord på en beskrivelse av en adferd eller en følelse, slik at andre forstår hvor man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. Ok, man kan vel si at noe av det er tillært, men slik er det faktisk med mennesker også. Nå har jeg tre forskjellige individer av samme rase i hus, og det er helt klart forskjeller i personlighet - også på de to voksne som jeg har oppdratt og som har levd sammen i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen merkelige påstander om at hunder ikke har personlighet! Det har jo ikke noe med å "menneskeliggjøre" hundene heller, det er bare rett og slett slik det er!

jeg har to hunder av samme rase, og de er ganske forskjellige! Min eldste er SÅ glad og positiv hele tiden, en skikkelig klovn i hverdagen. Hvem har hun lært dette av? og valpen er en skikkelig plagsom liten pøbel, stikk motsatt av eldstemann. Derfor har hun garantert ikke lært dette av henne heller. Så skjønner ikke helt hvordan det går an å mene at alle hunder er like. Ingen er jo det :icon_confused:

Nei, jeg vet nesten ikke helt hva jeg skal si jeg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hunder består av en genetisk pakke, som inneholder fire funksjonskretser og terskelverdier for utløsing av adferder, disse er selvfølgelig ikke identiske for alle hunder. I tillegg så har alle hunder en nervekonstruksjon som avgjør hunders reaksjonsmønster og evt avreaksjon, i kombinasjon med mot, trygghet, modning og erfaring. Dette kan i utgangspunktet skape en pakke som oppleves som "personlighet", så jeg tenderer til å være enig med Brimm her. Hunder har en genetisk pakke og erfaringer som gjør den til den hunden den er, men jeg vet ikke om jeg vil definere det som personlighet allikevel.

Bare for ordens skyld, så har jeg ikke lest den opprinnelige tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder består av en genetisk pakke, som inneholder fire funksjonskretser og terskelverdier for utløsing av adferder, disse er selvfølgelig ikke identiske for alle hunder. I tillegg så har alle hunder en nervekonstruksjon som avgjør hunders reaksjonsmønster og evt avreaksjon, i kombinasjon med mot, trygghet, modning og erfaring. Dette kan i utgangspunktet skape en pakke som oppleves som "personlighet", så jeg tenderer til å være enig med Brimm her. Hunder har en genetisk pakke og erfaringer som gjør den til den hunden den er, men jeg vet ikke om jeg vil definere det som personlighet allikevel.

Bare for ordens skyld, så har jeg ikke lest den opprinnelige tråden.

Kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Kilder?

På hva da, min oppfatning av hunder? Erfaring og hundefaglig litteratur. Skal du ha pensumliste også?

NKK har i sine instruktør utdannelser basert seg på "Din hund" av Järverud, det med funskjonskretser er godt beskrevet der. LArs Fält har skrevet en etologibok hvor det er nevnt noe om terskel verdier. Svartberg har i Mentalitetsboken beskrevet reaksjon/ avreaksjon, mot og nervekonstitusjon generelt. Jeg skjønner ikke helt hva du spør om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hva da, min oppfatning av hunder? Erfaring og hundefaglig litteratur. Skal du ha pensumliste også?

NKK har i sine instruktør utdannelser basert seg på "Din hund" av Järverud, det med funskjonskretser er godt beskrevet der. LArs Fält har skrevet en etologibok hvor det er nevnt noe om terskel verdier. Svartberg har i Mentalitetsboken beskrevet reaksjon/ avreaksjon, mot og nervekonstitusjon generelt. Jeg skjønner ikke helt hva du spør om..

Bare om du hadde noen kilder til disse påstandene. Men da veit jeg jo hvor disse påstandene stammer fra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sitter i sofaen med sin hund en kveld så ser man lett hundens personlighet. Jeg fatter heller ikke hvordan folk ikke klarer å se dette. Tila hadde en enorm presonlighet. Hun var lur og man SÅ det på henne hva hun tenkte på hvis hun f.eks pønsket på noe lureri. Hun ble ikke lært opp til å gjøre slike ting. Dette var noe hun gjorde fordi hun hadde lyst, følte for det. Det vanket ikke belønning eller kjeft. Hun gjorde det fordi hun rett og slett var slik.

Som nevnt tidligere her oppe så var det jo snakk om f.eks. to kullsøsken hvor den ene elsker snø og den andre ikke. Hva kaller man det da? Dette er jo individforskjeller og ikke noe man har lært den ene hunden å like, og den andre ikke. Hundene bestemmer jo selv om de vil like snøen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mennesker blir født med en genetisk disposisjon som vises i spesielle særtrekk og hva slags type barn det er(temperamentsstil). Samtidig blir mennesker igjen formet av de personene og det miljøet som er rundt det. Arv og miljø danner altså grunnlaget for den personligheten som menneskt utvikler, ved at den genetiske disposisjonen legger forutsetningene for hvordan det enkelte mennesket blir påvirket av miljøet.

Jeg tror dette fint kan overføres til hunder; de danner en personlighet gjennom sine gener og gjennom det miljøet de lever i. Nei, kanskje det ikke kan kalles personlighet på "hundespråket", men vi kaller det det fordi det er et begrep alle forstår:)

Chica har en personlighet fordi hun er bedagelig, rolig, snill, glad i spesiell type mat, elsker kos, liker å trene, men blir fort distrahert osv.. Hun kunne like gjerne vært hyper og lite kosete, men hun har nok gener til å være en rolig hund, samtidig som er påvirket av miljøet ved at eierne lever et bedagelig liv som oppmuntrer til mye kos:) ..sånn enkelt sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hvertfall ikke vanskelig å google opp dette. Kan jo sitere konklusjonen:

Our results give evidence for the existence of a five narrow personality traits in the

domestic dog—‘‘Playfulness’’, ‘‘Curiosity/Fearlessness’’, ‘‘Chase-proneness’’, ‘‘Sociability’’

and ‘‘Aggressiveness’’—and a broad personality dimension that relates to all narrow

K. Svartberg, B. Forkman / Applied Animal Behaviour Science 79 (2002) 133–155 153

traits with the exception of ‘‘Aggressiveness’’. Interestingly, the broad dimension, which is

supported by earlier studies in dogs, can be detected in a single test session. The dimension has

similarities with major personality traits found in other studies. One of them is the shyness–

boldness continuum, which could be seen as a combination of the two supertraits Extraversion

and Neuroticism. The results of this study can be used for a better description and comparison

of individual dogs and breeds. This, in turn, can be useful for selecting individual dogs for

specific purposes, e.g. service dogs and suitable breeding dogs. It is also possible that the test

result, which gives the dogs score on each of the five factors, can predict behaviour in other

situations. This could make the test useful for prediction, and prevention, of different

behavioural problems, like aggression towards humans and other dogs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det faktisk er for stor redsel for ordet 'menneskeliggjøring' jeg da.

Menneske = et dyr og ikke noe unikt som står langt over alle arter. På mange måter jo, men langtifra alle! Vi har flere likheter enn forsjeller, iallefall vi pattedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder består av en genetisk pakke, som inneholder fire funksjonskretser og terskelverdier for utløsing av adferder, disse er selvfølgelig ikke identiske for alle hunder. I tillegg så har alle hunder en nervekonstruksjon som avgjør hunders reaksjonsmønster og evt avreaksjon, i kombinasjon med mot, trygghet, modning og erfaring. Dette kan i utgangspunktet skape en pakke som oppleves som "personlighet", så jeg tenderer til å være enig med Brimm her. Hunder har en genetisk pakke og erfaringer som gjør den til den hunden den er, men jeg vet ikke om jeg vil definere det som personlighet allikevel.

Bare for ordens skyld, så har jeg ikke lest den opprinnelige tråden.

Jeg er enig i det du skriver. At egenskaper er med på å definere hvordan en hund er. Alikevel har jeg sett når jeg har mentaltestet hele kull at egenskapsmessig kan hundene være omtrent helt like. Dvs de får kryss på nøyaktig de samme plassene i en test situasjon. Alikevel er hundene totalt forskjellige og har sine egne særegne uttrykk og måter å gjøre ting på. Noe som for meg blir det jeg kaller personlighet.

Kenneth Svartberg, som er en av forfatterne i Mentalitetsboken definerer også hunders personlighet i et eget kurs:

Hundens personlighet

Det finns många likheter mellan hundar. Men hundar skiljer sig också åt i deras typiska sätt att vara. En del hundar vill fram och hälsa på alla de möter medan andra drar sig undan och tycks inte uppskatta främlingars närvaro. Liknande skillnader hittar vi i en rad olika beteenden, som intresse att leka, tendens att bli rädd för olika händelser, jaktintresse, vilja att dominera andra och aggressiva beteenden. Dessa individuella skillnader har av forskare kommit att ses precis som skillnader mellan oss människor, vilket har gjort att man även kommit att prata om personlighet hos hundar. Denna föreläsning handlar om vilka personlighetsdrag man kan hitta hos hundar och om orsakerna till varför olika hundar skiljer sig åt i deras typiska beteende. Även olika metoder för att fånga hundens personlighet tas upp, exempelvis olika former av beteendetester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingshunden min har overhode ingen personlighet, og oppfører seg og er nøyaktig slik alle andre blandingshunder er. :aww:

*IRONI*

Jo, hunder har personlighet, det er det som gjør alle til forskjellige individer likvel om det er samme raser, eller arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan sikkert diskuteres opp og ned i mente, men min mening er at hunder har personlighet (eller hva man nå vil kalle det...). Om man velger å basere det på en genetisk pakke pluss miljø er det greit, det, men noe er det i hvert fall som gjør at hunder er vidt forskjellige. Og mennesker for den saks skyld... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...